Ik kan je uit ervaring zeggen dat ook parkeersensoren bijdragen aan een actieve veiligheid, S60 rijder. In mijn vorige v70 zaten ze ook en mijn toen 3 jarige zoon presteerde het om met zijn skelter vlak achter mijn V70 te gaan staan. Volkomen onzichtbaar voor de bestuurder ( ik dus) ik ben er tot op de dag van vandaag dankbaar voor dat ze erop zaten. Dus kom bij mij niet aan dat het allemaal onzin is en dat je het zelf wel even regelt. Ongelukken zitten in een klein hoekje. Ook die met fatale afloop. Volvo for life. Voor de bestuurder en ook de medeweggebruilers. Succes met het uitzetten van je sensoren. Ooit krijg je er spijt van en ik hoop van harte dat het een paaltje of een andere bumper is.
Ergo.. Blijf met je handen van de safety opties. Die heb je niet voor niets!
Volov City Safety permanent uitschakelen?
- Rippie V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
- Locatie: Oost Nederland
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21034
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
In de verste verte niet, wanneer je in mijn onderschrift kijkt heb ik er zelf 1 gehad een jaar of 11 geleden 1 van de fijnst rijdende Volvo’s.S60-Rijder schreef: ↑01.08.2020 - 19:13U kijkt neer op een S60. Oude bak he ! Ook u succes en wees voorzichtig .diesel01 schreef: ↑01.08.2020 - 16:27 Aha achteruitrijpiepers, poeh das idd wel heel retro..
Maar je hebt fysiek nog niet met het “tablet” gereden...???
En toch weet je hoe het werkt en wat het doet??
En weet je dat je het niet wilt hebben?
Goed gefundeerd en voor mij totaal niet relevant dit soort meningen omdat je niet weet hoe het werkt noch er mee gereden te hebben...
Succes met je S60..
Maar zoals zoveel dingen gaat het leven en auto’s verder en komen we ineens in actieve veiligheid van radars en actieve cruise controls en wanneer iedereen deze gaat gebruiken dan hebben we geen kop/staart botsingen meer omdat de techniek ons tot stilstand brengt.
We willen hetzelfde maar hebben alleen een verschil van inzicht hoe we daar komen, je zegt het zelf al men is afgeleid door de telefoon in het verkeer.
Maar heeft men PA en acc aan staan dan houdt deze ons in de baan en remt wanneer de voorganger remt en heb je de radar op max staan dan houdt hij bij 100km/u gewoon 70 tot 100 meter afstand.
Maar dat wist jij wel want je kent het systeem....en hebt er mee gewerkt.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 13511
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
Volgens mij suggereerde je impliciet eigenlijk ook dat eigenaren/berijders van nieuwe volvos minder voertuigbeheersing hebben en onoplettender zijn en dat jij dat allemaal stukken beter op orde hebt.
Je hebt echt geen idee waar je het over hebt en bent duidelijk ergens stil blijven staan.. Jouw keuze..
Je hebt echt geen idee waar je het over hebt en bent duidelijk ergens stil blijven staan.. Jouw keuze..
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 13511
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
Texels rijdt klaarblijkelijk gewoon (veel) te snel op 'n slagboom af, dat is zijn manco, niet van 'n hulpsysteem..
Een hulpsystem grijpt ook pas in als jij over een "grens" gaat, dat is niet zomaar iets willekeurigs..
Een hulpsystem grijpt ook pas in als jij over een "grens" gaat, dat is niet zomaar iets willekeurigs..
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
Als City Safety een aanrijding weet te voorkomen is dat natuurlijk prachtig. Laat dus lekker actief zou je zeggen.
Als je echter, zoals ik, al een keer of 10 een onterecht ingreep heb gehad bij een slagboom (in mijn vorige V60 pih) dan wordt je behoorlijk chagrijnig van het systeem.
En nee, daar hoefde ik niet als een idioot voor op de slagboom af te rijden. Dat gebeurde gewoon bij heel traag op de omhooggaande boom afrollen. De auto past er al ruim onderdoor, CS snapt dat niet en besluit in te grijpen.
Ik vermoed zomaar dat de meesten hier zelf weinig of geen ervaring hebben met onterechte ingrepen van het systeem en zich niet echt realiseren hoe vervelend het kan zijn.
Een cross lane traffic ingreep is ook zoiets. Ik heb in mijn huidige V60 met enige regelmaat een onterechte remingreep van dat systeem. Ik rol elke dag achteruit (langzaam) mijn pad af de openbare weg op. Soms rijdt er iemand langs. Dan wil ik de auto tot ongeveer de rand van het pad laten rollen, dan zelf remmen en wachten tot de weg vrij is. Het Cross Lane Traffic system echter vertrouwt het echter allemaal niet en remt al terwijl ik nog een meter voor het eind van mijn pad ben. En dan niet subtiel, maar gewoon BOEM, in 1x stil. Iedereen in de auto schrikt zich dood. Behoorlijk vervelend.
Ook daarvoor geldt: Aangezien het zou kunnen dat zo'n ingreep een keer een aanrijding gaat voorkomen heb ik redelijk wat begrip voor de wat krap afgestelde parameters, maar hoe vaker ik onterechte ingrepen ervaar, hoe minder het begrip wordt.
Als je echter, zoals ik, al een keer of 10 een onterecht ingreep heb gehad bij een slagboom (in mijn vorige V60 pih) dan wordt je behoorlijk chagrijnig van het systeem.
En nee, daar hoefde ik niet als een idioot voor op de slagboom af te rijden. Dat gebeurde gewoon bij heel traag op de omhooggaande boom afrollen. De auto past er al ruim onderdoor, CS snapt dat niet en besluit in te grijpen.
Ik vermoed zomaar dat de meesten hier zelf weinig of geen ervaring hebben met onterechte ingrepen van het systeem en zich niet echt realiseren hoe vervelend het kan zijn.
Een cross lane traffic ingreep is ook zoiets. Ik heb in mijn huidige V60 met enige regelmaat een onterechte remingreep van dat systeem. Ik rol elke dag achteruit (langzaam) mijn pad af de openbare weg op. Soms rijdt er iemand langs. Dan wil ik de auto tot ongeveer de rand van het pad laten rollen, dan zelf remmen en wachten tot de weg vrij is. Het Cross Lane Traffic system echter vertrouwt het echter allemaal niet en remt al terwijl ik nog een meter voor het eind van mijn pad ben. En dan niet subtiel, maar gewoon BOEM, in 1x stil. Iedereen in de auto schrikt zich dood. Behoorlijk vervelend.
Ook daarvoor geldt: Aangezien het zou kunnen dat zo'n ingreep een keer een aanrijding gaat voorkomen heb ik redelijk wat begrip voor de wat krap afgestelde parameters, maar hoe vaker ik onterechte ingrepen ervaar, hoe minder het begrip wordt.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20921
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Wat mij verbaast zijn iedere keer weer discussies over verkeersveiligheid: die 600 doden per jaar moet en zal omlaag ...
Dat er jaarlijks 25.000 doden vallen aan longkanker en hartfalen vinden we blijkbaar prima want er worden nog steeds sigaretten verkocht.
Als we echt iets aan verkeersveiligheid moeten doen dan mag dat in de vorm van stoorzenders die bewegende smartphones lam leggen.
Dat er jaarlijks 25.000 doden vallen aan longkanker en hartfalen vinden we blijkbaar prima want er worden nog steeds sigaretten verkocht.
Als we echt iets aan verkeersveiligheid moeten doen dan mag dat in de vorm van stoorzenders die bewegende smartphones lam leggen.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24567
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
De nodige jaren werkend bij een dealer valt het mij de afgelopen 10 jaar op dat er veel minder stevige schades binnengebracht worden. Dat "we hebben altijd zonder gedaan" en "men wordt er onvoorzichtig van", daar geloof ik niet in. Net als harder rijden met sneeuw, "want ik heb toch winterbanden ". Tegen domheid en overschatting is geen kruid gewassen. Kon de mens maar normaal, sociaal nadenken, zeker als deze in zijn veilige stalen cocon zit. *droomt lekker verder van mooie wereld
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
Ik heb niet de indruk dat dit uitmaakt. Het is uiteraard een automaat. Ik heb mijn voet altijd boven of op de rem tijdens achteruit kruipen.
Wat lijkt te helpen is tergend langzaam kruipen. Als je maar langzaam genoeg gaat lijkt het systeem niet in te grijpen. Maar dat is een vervelende manier om je pad af te rijden .
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20921
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Je zegt het goed: uitgebreide handleiding ... Daar gaat het fout want mensen haken af na 3 bladzijden. En dan gaan ze inderdaad over op trial and error.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21034
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Hier ook cross traffic alert, voor de vermaledijende parkeerplaatsen waar je voor uit schuin in moet en dus ook weer terug.
Altijd een busje die rechts naast je staat en dus geen zicht.
Voet op de rem, en dan met het remblok tegen de remschijf terug, kijken of het kan maar cross traffic heeft de fietser of auto al veel eerder gezien en geeft aan dat het niet kan, geluid stopt, fietser is er langs en wederom zonder zicht proberen totdat er zicht is.
Top uitvinding ben er zeer content mee.
Altijd een busje die rechts naast je staat en dus geen zicht.
Voet op de rem, en dan met het remblok tegen de remschijf terug, kijken of het kan maar cross traffic heeft de fietser of auto al veel eerder gezien en geeft aan dat het niet kan, geluid stopt, fietser is er langs en wederom zonder zicht proberen totdat er zicht is.
Top uitvinding ben er zeer content mee.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
Ja, als het alleen een acoustische waarschuwing zou zijn dan prima. Maar ik heb het over een keiharde remingreep. En ook niet onbelangrijke: een onterchte ingreep. Dus niet een fietser die ik over het hoofd zie, maar een hulpsysteem dat keihard remt een meter voordat ik bij de rand van mijn pad ben.diesel01 schreef: ↑02.08.2020 - 11:52 Hier ook cross traffic alert, voor de vermaledijende parkeerplaatsen waar je voor uit schuin in moet en dus ook weer terug.
Altijd een busje die rechts naast je staat en dus geen zicht.
Voet op de rem, en dan met het remblok tegen de remschijf terug, kijken of het kan maar cross traffic heeft de fietser of auto al veel eerder gezien en geeft aan dat het niet kan, geluid stopt, fietser is er langs en wederom zonder zicht proberen totdat er zicht is.
Top uitvinding ben er zeer content mee.
En dat is dus irritant. Ik pleit niet voor permanent uitschakelen. Maar ik zie wel het probleem van de irritatie die de systemen op kunnen wekken.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 7732
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Wat ik niet begrijp is dat er blijkbaar mensen zijn welke in de veronderstelling verkeren dat hun auto denkt. Die auto denkt helemaal niks maar doet wat er geprogrammeerd is. Indien hij (het systeem) bemerkt dat er een gevaarzetting ontstaat afhankelijk van tig variabelen, dan doet het systeem waarvoor het geprogrammeerd is. Als je je afrit afrolt /-rijdt met de intentie om aan het end even te stoppen om een passerende auto voor te laten gaan, dan kan dat systeem dat onmogelijk weten, en DUS grijpt het in. Zo simpel is dat en daar is helemaal niets vreemds aan. Net zo goed als het al onder een nog bewegende slagboom door willen rijden: het systeem weet niet dat jij de slagboom strak in het oog hebt en inschat dat je er al onderdoor kan. Het systeem reageert obv de geprogrammeerde variabelen en daar is het menselijk denken er niet 1 van. En als je dat meerdere keren laat gebeuren begrijp je er helemaal niet veel van hoe een dergelijk systeem werkt (en niet werkt).
De les zou moeten zijn: bestuurder pas je rijgedrag aan, die systemen zijn er niet voor niets (los van op hol geslagen systemen die niet functioneren zoals bedoeld), en de systemen weten NIET wat jij wel/niet denkt.
Het is ongetwijfeld iedereen wel eens overkomen dat je bijrijder je op een kruising plotseling luidkeels wijst op een auto welke jij voorrang moet geven. Een auto welke jij al hebt gezien en welke je ook van plan bent voorrang te geven. Maar ook jouw bijrijder kan niet weten dat jij dat al hebt gezien en wat jij denkt te gaan doen. Ook dat is een veiligheid hulpsystemen zo je wilt.
Better safe than sorry.
De les zou moeten zijn: bestuurder pas je rijgedrag aan, die systemen zijn er niet voor niets (los van op hol geslagen systemen die niet functioneren zoals bedoeld), en de systemen weten NIET wat jij wel/niet denkt.
Het is ongetwijfeld iedereen wel eens overkomen dat je bijrijder je op een kruising plotseling luidkeels wijst op een auto welke jij voorrang moet geven. Een auto welke jij al hebt gezien en welke je ook van plan bent voorrang te geven. Maar ook jouw bijrijder kan niet weten dat jij dat al hebt gezien en wat jij denkt te gaan doen. Ook dat is een veiligheid hulpsystemen zo je wilt.
Better safe than sorry.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !

Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21034
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ja hier acoustisch en geen ingreep, moet ook zeggen dat ik nooit met gas achteruit rij tenzij ik een zijstraat voorbij rijdt en en met 1 arm achter de passagiers stoel op zicht achter uit rijdt.IkeV70 schreef: ↑02.08.2020 - 12:00Ja, als het alleen een acoustische waarschuwing zou zijn dan prima. Maar ik heb het over een keiharde remingreep. En ook niet onbelangrijke: een onterchte ingreep. Dus niet een fietser die ik over het hoofd zie, maar een hulpsysteem dat keihard remt een meter voordat ik bij de rand van mijn pad ben.diesel01 schreef: ↑02.08.2020 - 11:52 Hier ook cross traffic alert, voor de vermaledijende parkeerplaatsen waar je voor uit schuin in moet en dus ook weer terug.
Altijd een busje die rechts naast je staat en dus geen zicht.
Voet op de rem, en dan met het remblok tegen de remschijf terug, kijken of het kan maar cross traffic heeft de fietser of auto al veel eerder gezien en geeft aan dat het niet kan, geluid stopt, fietser is er langs en wederom zonder zicht proberen totdat er zicht is.
Top uitvinding ben er zeer content mee.
En dat is dus irritant. Ik pleit niet voor permanent uitschakelen. Maar ik zie wel het probleem van de irritatie die de systemen op kunnen wekken.
Ik laat hem altijd achteruit rollen met de remblokken tegen de schijf aan...
De kosten van een bumper spuiten omdat ik iets raak is het mij niet waard.
Had het graag een paar jaar geleden op de XC60 gehad toen ik van achter tot voor in de regen mijn metalen brievenbus over het hoofd zag, €930 schade uit eigen zak laten spuiten..
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]