problemen 440 2.0

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Vertigo
1st Gear member

Hoi,

Ik heb verschillende problemen om op te lossen aan de '93-er 440 2.0i die misschien ook wel met elkaar te maken kunnen hebben. Heb al het een en ander opgezocht uiteraard, maar ben nog niets verder gekomen.

De problemen:
1 motor blijft niet stationair draaien met koude motor, slaat direct na het starten af en is alleen draaiende te houden door gas te geven. Inden de motor warmer is, geen problemen met het stationair draaien. Heb een nieuwe temperatuurssensor besteld. ruil-stappenmotor geprobeerd.
2 Koelventilator slaat niet aan, koelvloeistof wordt daardoor te warm. Nieuwe temp.sensor is besteld en wordt morgen geleverd.
3 Temperatuurmeter dashboard werkt geheel niet. Ook hiervoor is een neiuwe temp.sensor besteld.
4 kilometerteller werkt niet, snelheidsmeter wel. Ik gok dat het asje van de kilometerteller versleten is. Kabel zit wel vast aan de tellerkast.
5 uitlaat lek bij het spruitstuk / voorpijp. moet nog even uitzoeken waar precies.

Ik had de volgende foutcodes:
1-2-1 Manifold Absolute Pressure (MAP) signal absent or faulty
2-3-2 Lambda adjustment; long term fuel mixture too weak at idle
2-1-2 heated oxygen Sensor Signal absent or faulty
3-1-1 Speedometer sensor

Heb de foutcodes inmiddels gereset, motor wel gestart, maar nog niet gereden. Nu geen foutcodes en problemen zijn er nog steeds.

De motor is voorzien van een K&N openluchtfilter-kit.

Kunnen al deze "problemen" op de een of andere manier aan elkaar gerelateerd zijn, of zijn het toch afzonderlijke problemen?

Alvast bedankt,

Jens
pvrooij
1st Gear member

Als de temp. sensor defect is moet je dan niet foutcode 1-2-3 uitlezen, misschien heb ik het mis hoor en kunnen de andere mij corrigeren.
Vertigo
1st Gear member

pvrooij schreef:Als de temp. sensor defect is moet je dan niet foutcode 1-2-3 uitlezen, misschien heb ik het mis hoor en kunnen de andere mij corrigeren.
Vandaar ook mijn vraag. Vrijwel alles wat ik vind over die verschillende problemen wijst in de richting van de verschillende temp-sensoren, alleen de foutcodes niet.
joachim
1st Gear member

ik had deze meldingen ook :2-3-2 Lambda adjustment; long term fuel mixture too weak at idle
2-1-2 heated oxygen Sensor Signal absent or faulty

maar dat kwam omdat er bij mij een draadbreuk zat in de kabel die
naar de zuurstofsensor ging.
Gerepareerd en allebij de storingen waren weg.
volvo 440 '94 2.0 GLT
Sander_440
1st Gear member

Het probleem met het starten heb ik ook gehad. Nou zijn daar natuurlijk heel veel mogelijke oorzaken voor maar bij mij was het de brandstofpomp. Ik had precies dezelfd symptomen, als de motor eenmaal liep merkte ik nergens wat van.
Pomp is gereviseerd (193 euro, incl arbeid).
Rookt ie erg bij het starten?
arjen-440
3rd Gear member

waarom geen 2e hands pompje dr in van de sloop?
Vertigo
1st Gear member

Sander_440 schreef:Het probleem met het starten heb ik ook gehad. Nou zijn daar natuurlijk heel veel mogelijke oorzaken voor maar bij mij was het de brandstofpomp. Ik had precies dezelfd symptomen, als de motor eenmaal liep merkte ik nergens wat van.
Pomp is gereviseerd (193 euro, incl arbeid).
Rookt ie erg bij het starten?
Sander. De auto start wel, zowel warm als koud en slaat direct aan. brandstof krijgt hij dus genoeg lijkt me.
Anders zou hij koud ook niet blijven lopen als je wat gasgeeft om de motor op stationair toerental te houden.
Met warme motor blijft hij direct stationair lopen en hoef je ook geen gas te geven.

De auto rookt niet bij het starten, alleen als je gas geeft wanneer hij een hele tijd stationair heeft gedraaid.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”