Beste leden,
Sinds enkele weken zijn wij de trotse bezetters van een heelijke V702.5T met automaat, km 158000, bj 2006.
Deze automaat kent een manual en een aut stand. Is dit dan automatisch een geartronic? Er zit nml alleen een W (winter) stand op. Heeft een geartronic niet ook een S-stand?
Weet iemand of deze automaat een "lock" functie zou moeten hebben? Bij constante snelheid loopt hij heerlijk rustig in de meest gunstige versnelling. Maar als ik vervolgen mijn dikke teen beweeg gaat hij al omhoog in de toeren. Dit gebeurd overigens ook in de manual stand. Afremmen op de motor in bergachtig terrein gaat in de manuele stand wel weer prima.
Moet gezegd: het is een invoer uit Zweden, met carfax en volledige onderhoudshistorie. Weet iemand of men daar wellicht andere bakken heeft gebruikt? Bak is op verzoek bij aankoop gefluched.
B.v.d. voor jullie (evt) kennis en reactie.
Grt Maarten
V70 2.5 T automaat, lock?
- Mathijs T-4
- 3rd Gear member
- Berichten: 402
- Lid geworden op: 09.04.2008 - 11:48
Wat ik erover gelezen heb ik dat de zelflerende bak zich aanpast aan het gebruik. De lock functie ken ik niet.
De “ Automaat “ heeft een rijtje versnellingen aan de linkerkant staan en de Geartronic heeft daar de mogelijkheid om naar handmatig schakelen te gaan. Geartronic reageer wat vlotter, sommigen vinden dat het te vlot is tov de “ automaat “
2006 is alleen de Geartronic leverbaar geweest voor de 2.5T!
https://volvo-tools-prd-media.s3.amazon ... V70%20.pdf
De “ Automaat “ heeft een rijtje versnellingen aan de linkerkant staan en de Geartronic heeft daar de mogelijkheid om naar handmatig schakelen te gaan. Geartronic reageer wat vlotter, sommigen vinden dat het te vlot is tov de “ automaat “
2006 is alleen de Geartronic leverbaar geweest voor de 2.5T!
https://volvo-tools-prd-media.s3.amazon ... V70%20.pdf
Volvo V40 T4, kleur 332, Gaspra's, Luxury- Line & Exclusive- Line, volledig creme leer, Automaat, Cruise Control, ECC, HU-655. Verkocht!
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26901
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Dat klinkt inderdaad als de Geartronic.
Pook naar links en dan met voor/achter bewegen schakelen.
Het is een bak die snel slipt, heeft daardoor ook z'n bijnaam "giertronic" gekregen.
Wat je zou kunnen doen is de bak spoelen als dit nog nooit is gebeurd en dan bestaat de kans dat dit iets minder wordt.
Daarnaast leert de bak wel van je rijstijl, maar het is niet zo dat het slippen minder wordt. Dit is echt een eigenschap van de bak zelf.
Heb zelf ruim 100.000 km gereden in een S60 met deze bak en je leert er vanzelf mee om gaan. Nu weer een automaat van een ander merk die het minder doet, maar ook die slipt wanneer dat nodig is.
Pook naar links en dan met voor/achter bewegen schakelen.
Het is een bak die snel slipt, heeft daardoor ook z'n bijnaam "giertronic" gekregen.
Wat je zou kunnen doen is de bak spoelen als dit nog nooit is gebeurd en dan bestaat de kans dat dit iets minder wordt.
Daarnaast leert de bak wel van je rijstijl, maar het is niet zo dat het slippen minder wordt. Dit is echt een eigenschap van de bak zelf.
Heb zelf ruim 100.000 km gereden in een S60 met deze bak en je leert er vanzelf mee om gaan. Nu weer een automaat van een ander merk die het minder doet, maar ook die slipt wanneer dat nodig is.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9132
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Bij mijn 2008 S60 gaat hij alleen in lockup in versnelling 4 vanaf 60 km/u op cruise control (met de voet pas later), en in de 5 bij 80 op cruise control.
Laat je het gas los op CC uit, gooit hij hem onder de 50 km/u doodleuk in de vrijloop. Terugschakelen en afremmen op de motor is er niet bij.
Ik heb er wel meer over geschreven ergens op het forum, en er zijn meer leden die zich er groen en geel aan ergeren. Het is een producteigenschap blijkbaar.
Voor mij wel de eerste en laatste automaat in een Volvo.
Laat je het gas los op CC uit, gooit hij hem onder de 50 km/u doodleuk in de vrijloop. Terugschakelen en afremmen op de motor is er niet bij.
Ik heb er wel meer over geschreven ergens op het forum, en er zijn meer leden die zich er groen en geel aan ergeren. Het is een producteigenschap blijkbaar.
Voor mij wel de eerste en laatste automaat in een Volvo.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- Rinootje
- 4th Gear member
- Berichten: 697
- Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05
Ik herken het gedrag niet meer in mijn geartronic.
Afremmen op de motor doet deze gewoon, tenzij ik de "Eco" modus aan heb staan (van dat knopje heb ik nog nooit het nut ontdekt, besparen doet het in ieder geval niet).
Sinds ik er de Polestar software in heb zitten, is ook het gieren stukken minder (oftewel het al terug schakelen, als je kramp in je kleine teen krijgt).
TS zegt ook al in de opening post, dat de bak geflushed is.
Ik mag aannemen, dat zijn gearttronic toch wel een lockup heeft (vanaf de derde versnelling of zo)?
Afremmen op de motor doet deze gewoon, tenzij ik de "Eco" modus aan heb staan (van dat knopje heb ik nog nooit het nut ontdekt, besparen doet het in ieder geval niet).
Sinds ik er de Polestar software in heb zitten, is ook het gieren stukken minder (oftewel het al terug schakelen, als je kramp in je kleine teen krijgt).
TS zegt ook al in de opening post, dat de bak geflushed is.
Ik mag aannemen, dat zijn gearttronic toch wel een lockup heeft (vanaf de derde versnelling of zo)?
Mazda CX-30 SkyActive-X Takumi (MY2025)
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Jij hebt een heel andere bak, 8 traps vs 5 traps van TS. Niet te vergelijken.Rinootje schreef: ↑16.07.2020 - 14:33 Ik herken het gedrag niet meer in mijn geartronic.
Afremmen op de motor doet deze gewoon, tenzij ik de "Eco" modus aan heb staan (van dat knopje heb ik nog nooit het nut ontdekt, besparen doet het in ieder geval niet).
Sinds ik er de Polestar software in heb zitten, is ook het gieren stukken minder (oftewel het al terug schakelen, als je kramp in je kleine teen krijgt).
TS zegt ook al in de opening post, dat de bak geflushed is.
Ik mag aannemen, dat zijn gearttronic toch wel een lockup heeft (vanaf de derde versnelling of zo)?
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
- v402t
- 2nd Gear member
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 09.09.2010 - 08:12
- Locatie: Limburg
Dank voor de feedback.
Ik ben erachter dat de bak inderdaad een "lerende" is. En ja: een aantal dingen die geschreven zijn herken ik, zoals het naar neutraal gaan bij 40-50 km/h. In de manual stand echter niet: daar schakeld de bak keurig terug tot uiteindelijk het eerste verzet. En ik heb inderdaad ook de "lock" gevonden bij 60 km/h in de 4.
Ik weet genoeg denk ik; hoe de bak reageert is vrij normaal en niet gerelatreerd aan slijtage en / of slecht onderhoud. Ik vind het wel fijn, zo'n "Amerikaans aandoend" karakeristiek.
Grt en dank nogmaals; fijn weekend.
Ik ben erachter dat de bak inderdaad een "lerende" is. En ja: een aantal dingen die geschreven zijn herken ik, zoals het naar neutraal gaan bij 40-50 km/h. In de manual stand echter niet: daar schakeld de bak keurig terug tot uiteindelijk het eerste verzet. En ik heb inderdaad ook de "lock" gevonden bij 60 km/h in de 4.
Ik weet genoeg denk ik; hoe de bak reageert is vrij normaal en niet gerelatreerd aan slijtage en / of slecht onderhoud. Ik vind het wel fijn, zo'n "Amerikaans aandoend" karakeristiek.
Grt en dank nogmaals; fijn weekend.
V40 2.0 T sports edition navigator '04
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9132
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Maar is dat niet precies het werk wat een automaat van je hoort over te nemen, op- en terugschakelen? Zonder dat je daar alsnog zelf een commando voor moet geven.
Het probleem blijft, je moet er alleen mee leren leven blijkbaar. In ieder geval fijn dat de lock up er nog is.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9132
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Waar heb je hem gespoeld trouwens? De mijne moet binnenkort ook weer.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14336
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Jeroen bel je "Gery Slot GS Powerflush", de eerste importeur in Nederland van de powerflush, die komt bij je voor de deur rijden. Werkt zeer netjes.
Zijn nummer 06 29 43 68 85
Bob
Zijn nummer 06 29 43 68 85
Bob
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....