Hallo,
Ik heb zojuist mijn V70 D5 opgehaald. De auto is afgeleverd op winterbanden en de zomerbanden lagen in de kofferruimte. Bij het wegleggen van de zomerbanden viel mij op dat er op 2 velgen 195/65/15 VR banden zaten en op 2 velgen nieuwe (was zo afgesproken) 195/65/15 HR banden zaten. :shock:
Nu is mijn vraag mogen op de D5 uitvoering wel HR banden gemonteerd worden aangezien de topsnelheid 210 km/h is???
Wie heeft er ervaring met het combineren van HR en VR banden?
Wat zijn de consequenties voor het rijgedrag van de auto?
Groet,
V70D5
HR of VR banden voor een V70 D5
-
- 1st Gear member
Dat was ook mijn gedachte. Ik dacht dat het ook een eis was om banden te monteren die minimaal een 10 km/h hogere snelheid aankunnen dan de topsnelheid van de auto, maar kan het nergens meer vinden.Normaal worden er 240km/h banden gemonteerd, en niet voor niets. Heuveltje af kom je wel boven de 210 km/h!
- C 30 T5
- 4th Gear member
Op zich is er niets mis met een HR band, de max snelheid van de band is 210 km\u hier is de band in de ontwikeling ook op getest dwz max snelheid en max belasting gedurende enkele uren :shock: probeer maar eens enkele uren harder als 210 km\u te rijdenv70d5 schreef:Hallo,
Nu is mijn vraag mogen op de D5 uitvoering wel HR banden gemonteerd worden aangezien de topsnelheid 210 km/h is???
Wie heeft er ervaring met het combineren van HR en VR banden?
Wat zijn de consequenties voor het rijgedrag van de auto?
Groet,
V70D5

Een VR is ten opzichte van een HR band iets stugger omdat , ja ja je raad het al om meer snelheid aan te kunnen dus wat stabieler en wat minder comfort ( voor de sportieve rijders onder ons juist meer, beter contact met het wegdek bedoel ik dan )
Dit alles is eigenlijk niet voelbaar, zeker als je de auto pas rijdt.
In Nederland mag dit, er staat nergens wat voor banden er op moeten ( behalve bij de type goedkeuring dan ), anders is dit weer in Duitsland waar men de TÜV kent en er een soort kentekenbewijs bij de auto zit waar op staat wat er op moet zitten.
Uiteindelijk heeft alles weer een €€€€ factor minder snel is natuurlijk minder duur !
Kortom om een lang verhaal kort te maken terug gaan voor VR banden, deze zullen ze je namelijk ook verkopen als er nieuwe voor je eigen rekening op moeten, en het is eerst montage dus aanbevolen door Volvo !
- NielsPHEV
- 7th Gear member
Volgens mij hebben winterbanden eerder een ager Vmax en heeft dta met de zachtere rubber legering te maken. Zelf (ook een D5 163) rijd regelmatig de A31 in D stukken voluit. De 163 PK gaat echt niet harder dan 210 km/h in echte kilometers ook niet berg af.
De auto is feitenlijk beregenst ook bergaf heb ik nooit een hogere snelheid gezien dan 212 echte km's op de gps, letwel de snelheidmeter geeft dan ca 225 km/h aan.
Als het geen 185 pk versie is is er geen probleem !
De auto is feitenlijk beregenst ook bergaf heb ik nooit een hogere snelheid gezien dan 212 echte km's op de gps, letwel de snelheidmeter geeft dan ca 225 km/h aan.
Als het geen 185 pk versie is is er geen probleem !
-
- 1st Gear member
Mijn winterbanden hebben een Vmax van 190 km/h (zoals afgesproken was) aangezien ik in de winter toch maar wat rustiger rijd dan in de zomer en bovendien is het dan meestal donker als ik op de (duitse) snelweg rij. Heb daarom ook de topsnelheid nog niet kunnen proberen, maar ga dat dit voorjaar zeker nog doen. mijn D5 is overigens een 163 pk versie, dus zal die ook wel een topsnelheid van ongeveer 210 hebben. Wist overigens niet dat de top begrensd was.
Ben inmiddels bij de verkoper geweest en uitgelegd dat ik eigenlijk VR banden had verwacht. Was volgens hem niet zo'n probleem met de topsnelheid, maar hij deed niet moeilijk en ik krijg er dus nu nieuwe VR banden op.
Groet,
v70d5
Ben inmiddels bij de verkoper geweest en uitgelegd dat ik eigenlijk VR banden had verwacht. Was volgens hem niet zo'n probleem met de topsnelheid, maar hij deed niet moeilijk en ik krijg er dus nu nieuwe VR banden op.
Groet,
v70d5
- Jan W
- 2nd Gear member
Dat van dat rustiger rijden hebben ze in Duitsland géén boodschap aan....
Als je een Duitse Fahrzeugbrief bekijkt, zie je dat het toegestaan is om voor winterbanden maximaal twee categoriëen lager te gaan. Officieel moet je dan wel een sticker op het dashboard plakken om je aan de snelheidsbegrenzing te helpen herinneren (maar ik vraag me af of velen dat doen).
Met andere woorden: om mijn eigen V70 maar als voorbeeld te nemen:
zomerbanden (Michelin Premacy HP): 225/45R17Y (>240 km/h)
winterbanden (Conti WinterContact TS810): 215/55R16H (max 210 km/h)
Deze maten staan trouwens ook aan de binnenzijde van het tankklepje gespecificeerd voor 'Volvo Turbo' -evenals de aanbevolen bandenspanning.
Overigens: ik heb er deze maal bij de winterbanden (Conti's) geeneens een stickertje bijgekregen. Ooit, toen ik onder de toenmalige Subaru winterbanden kreeg, zat er van Michelin een rond geel stickertje bij (de Soeb ging in de wintertijd van 215/55R16V naar 195/65R15T).
Greetz,
Jan W
P.S.
Ik vind trouwens dat je voor een D5 een vreemde maat hebt gekregen; moet dat geen 205/55R16H zijn?? Maar ik kan me vergissen natuurlijk.
Als je een Duitse Fahrzeugbrief bekijkt, zie je dat het toegestaan is om voor winterbanden maximaal twee categoriëen lager te gaan. Officieel moet je dan wel een sticker op het dashboard plakken om je aan de snelheidsbegrenzing te helpen herinneren (maar ik vraag me af of velen dat doen).
Met andere woorden: om mijn eigen V70 maar als voorbeeld te nemen:
zomerbanden (Michelin Premacy HP): 225/45R17Y (>240 km/h)
winterbanden (Conti WinterContact TS810): 215/55R16H (max 210 km/h)
Deze maten staan trouwens ook aan de binnenzijde van het tankklepje gespecificeerd voor 'Volvo Turbo' -evenals de aanbevolen bandenspanning.
Overigens: ik heb er deze maal bij de winterbanden (Conti's) geeneens een stickertje bijgekregen. Ooit, toen ik onder de toenmalige Subaru winterbanden kreeg, zat er van Michelin een rond geel stickertje bij (de Soeb ging in de wintertijd van 215/55R16V naar 195/65R15T).
Greetz,
Jan W
P.S.
Ik vind trouwens dat je voor een D5 een vreemde maat hebt gekregen; moet dat geen 205/55R16H zijn?? Maar ik kan me vergissen natuurlijk.
V 70 T5 in Silver met Offblack Select.
Voorzien van Estate-, Comfort- en Elegance-line.
Verder 's zomers op 17' Almathea, maar 's winters op 16' staal...
Voorzien van Estate-, Comfort- en Elegance-line.
Verder 's zomers op 17' Almathea, maar 's winters op 16' staal...
-
- 1st Gear member
Ik heb geen stickertje gekregen. De T band (tot 190 km/h) is twee categorien lager dan de VR dus dat zou geen probleem moeten zijn. Ik heb nog wel ergens zo'n stickertje van mijn vorige auto. zal die maar eens op gaan zoeken en in de auto leggen.
Wat betreft de banden, die zitten er blijkbaar standaard onder. Het is de kleinste en smalste maat die Volvo onder de V70 leverde in 2002 inclusief de originele lichtmetalen velgen.
Wat betreft de banden, die zitten er blijkbaar standaard onder. Het is de kleinste en smalste maat die Volvo onder de V70 leverde in 2002 inclusief de originele lichtmetalen velgen.