De wagen staat sinds vandaag op de oprit. Het regende dus foto's zijn voor later.
Voor mede-Belgen die een wagen willen exporteren, zo ging het voor mij:
- Verzekeringsmaatschappij in België op de hoogte gebracht van de import van het voertuig. Zij zorgden voor een tijdelijke verzekering op basis van het chassisnummer.
- Rijden met extra chauffeur naar de plek waar de gekochte wagen stond
- Svala Katwijk (de Volvo Dealer) had een tijdelijk document opgesteld met de gegevens die de RDW nodig had om de wagen aan te melden voor export.
- Ik ben zelf naar de RDW in Zoetermeer gereden (beetje zwakke service dat zij dit niet op voorhand deden) met garageplaten van de dealer.
- Bij de RDW werd ik super vriendelijk geholpen. Zij hebben nodig: dat tijdelijk document, de originele kentekenplaten en een identiteitsbewijs (mag ook een rijbewijs zijn, ik had mijn identiteitskaart niet bij me)
- Ik kreeg een document mee "Kentekenbewijs Deel II" en een document voor de verkoper.
- Kostprijs: 10€
- Daarna terug naar de garage, garageplaten eraf, transitplaten er op (wit met zwarte letters) en ik kon naar België vertrekken. Let op, normaal krijg je van de verkoper het kentekenbewijs deel 1 mee (lijkt op een creditkaart). Dit is nodig voor het invoeren/inschrijven van de wagen. Bij deze wagen was dit niet aanwezig omdat de wagen was opgenomen in het wagenpark van Volvo, dus dat kaartje was er niet bij. Dit is blijkbaar toch wel belangrijk.
- Terug in België kan je de wagen dan invoeren bij de douane. Ofwel fysiek naar het douanekantoor gaan, ofwel (zoals ik in Coronatijden) alles elektronisch doen. Hiervoor heb je nodig: kentekenbewijs, aankoopfactuur en kentekenbewijs. Optioneel kan je COC of een attest 'wagen zonder inschrijvingsbewijs' toevoegen. Hier heb ik dus enkel kentekenbewijs deel 2 toegevoegd.
- Een dag later kreeg ik een document (online) waarin bevestigd werd dat het voertuig 'aanvaard' is.
- Vervolgens kan je naar de keuring. Ik mocht rijden in de lijn voor tweedehandswagens (dewelke doorgaans korter is dan de andere rijen) of je kan ook een afspraak maken. Die tweedehandskeuring mocht omdat mijn wagen in NL was gekeurd minder dan 2 maanden geleden. Daar vroegen ze me 2x naar dat kaartje 'kentekenbewijs deel 1' en toen ik zei dat ik dat niet had, vertelden ze me dat de wagen dan wel gekeurd kon worden maar dat de DIV de wagen nooit zou aanvaarden zonder dat kaartje.
- De wagen werd gewoon goedgekeurd (groene kaart en tweedehandsrapport en carpass)
- Ik kreeg een roos formulier mee dat ik naar de verzekeringsagent gestuurd heb. Ik ben benieuwd of zij de wagen ingeschreven krijgt zonder kentekenbewijs 1. Moest het toch nodig zijn, de Volvo garage heeft ondertussen een kentekenbewijs deel 1 aangevraagd bij de RDW dus het komt sowieso nog.
.....
Nu nog wachten op nummerplaten. De wagen staat dus ingevoerd en gekeurd op de parking hier thuis.
Op zich allemaal redelijk eenvoudig. Ik zeg niet dat het voor iedereen hetzelfde zal zijn, maar wie weet heeft iemand iets aan deze tijdlijn. Ik vond het zelf ook niet altijd makkelijk om terug te vinden.
Voor Svala Katwijk: Op voorhand waren er andere dingen gezegd die dan achteraf niet bleken te kloppen:
- de wagen ging nog een grondige poetsbeurt krijgen => onder de kofferbodem lagen nog papiertjes en zelfs een tak van een boom, hoekjes en kantjes niet mooi gestofzuigd in de hele auto, vuile dakbekleding, jammer.
- halve tank brandstof: dat bleek een halve halve tank achteraf. Te laat opgemerkt en ik ben er niet voor terug gereden.
- wij helpen met de export => naar het RDW kantoor rijden hadden ze ook wel even kunnen doen vond ik
- levenslang APK => ja, als je bij hen op onderhoud gaat maar dat wist ik dus pas achteraf
- levenslang pechverhelping in NL => ja, als je bij hen op onderhoud gaat, wat voor mij dus niet mogelijk is, maar dat wist ik dus pas achteraf.
- grote onderhoudsbeurt uitgevoerd en gekeken of alles werkt => gelukkig was er een ritje naar de RDW want de start/stop werkte niet en het lampje van de bekerhouders was stuk (het zat er dus wel degelijk in!). Nu had ik wel verwacht dat ze bij een grote onderhoudsbeurt de navigatie wel eens zouden updaten, want die had nog nooit van wegen gehoord die al zeker een paar jaren bestaan (op Nederlandse bodem). Dus een update moet ik nog even bekijken hoe ik dat kan doen.
Oplossing start-stop functie: blijkbaar zit er een aparte batterij in voor dit systeem en deze was plat door het lange stilstaan van de wagen. Ze hebben hem opgeladen, dat hielp precies niet maar na 191km autosnelweg werkte hij wel.
Oplossing lampje bekerhouders: de defecte diode moest besteld worden, moet van Zweden komen (was 40€ ex. btw. volgens hem, bij Skandix even gekeken en daar is het 38€ incl. btw.) maar twee weken wachten ging ik niet doen. Ze sturen het lampje naar mij thuis, ik leg het in de wagen en we maken dit jaar of volgend jaar wel eens een uitstapje naar die kant van Nederland en dan spring ik daar even binnen. Ze hebben geprobeerd om me te overtuigen om zelf het dashbord los te maken maar dat zag ik precies niet zitten.
Nu lijkt het bijna alsof ik niet tevreden ben met de wagen, wat dus absoluut wel het geval is! Misschien had ik het in mijn hoofd allemaal wat mooier voorgesteld dan het was. Achja, we zien wel. De wagen doet voor de rest alleszins niets verkeerd!
Aanvulling, als het positief is mag het ook gezegd worden:
+ de verkoper had me een lakstift beloofd om kleine krasjes bij te werken. Dit waren we vergeten tijdens de overhandiging van de sleutels. De lakstift wordt netjes opgestuurd.
+ kentekenbewijs 1 was er niet bij en de verkoper zei me dat het niet nodig was. Bij de autokeuring zeiden ze dat het wel nodig was dus hij heeft preventief al een kentekenbewijs kaartje aangevraagd en betaald bij de RDW. Dat komt er dus sowieso nog aan. Snel gehandeld!