Normale diesel vs premium

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Gebruikersavatar
saf
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 02.12.2017 - 13:39
Contacteer:

Hi,

Er is mij onlangs verteld dat het beter is om regelmatig premium diesel zoals V-power, Ultimate en Synery te tanken ipv de goedkopere "normale" diesel.
Dit ivm de verbranding waardoor de levensduur van de roetfilter langer zou zijn.

Kunnen jullie dit bevestigen of is dit een broodje aap verhaal?

Alvast bedankt voor de reactie.

V50 2.0 2009.

Groet,

Stefan
Laatst gewijzigd door saf op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 2.0D R-Design
Suzuki Swift 1.6 Sport
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3172
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Ik weet alleen dat mijn leasemaatschappij destijds groot praktijk onderzoek heeft gedaan met een grote groep berijders die gewone diesel moesten tanken en een even grote groep die juist V-power moesten tanken. Hun conclusie was toen dat gewone diesel net zo goed is, dat V-Power weliswaar tot een beetje zuiniger rijden leidt, maar niet genoeg om het prijsverschil te rechtvaardigen. Wij werden daarna verplicht gewone diesel te tanken.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3172
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Ik kan daar nog aan toevoegen dat ik gevoelsmatig v-power wel wat lekkerder (soepeler en stiller) vond rijden
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21182
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Het heeft een betere reiniging is mij eens verteld, ook sluit ik mij aan bij MGA dat de auto stiller/mooier loopt.
Ik heb een zitmaaier waar ook euro 95 in gaat en daarvan zei de verkoper dat ik de betere merken brandstof (Shell/BP/Esso/Total) moest gebruiken.
Die krijgt van mij ook V-power of Ultimate.
Voor de V90 wissel ik de gewone en Vpower/ultimate af.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3725
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Ikzelf tank meestal de goedkopere diesel bij pompstations die een hoge doorzet hebben. Mij is ook het advies gegeven om af en toe premium diesel te tanken om de zaak schoon te houden. Dus ik wissel. Ik heb ooit eens echt goedkope diesel getankt bij de Makro in Groningen. Daarna onregelmatige loop bij koude start en aanzienlijk meer rook. Dus dat nooit weer en snel weer Shell V-power bij mengen waardoor het een stuk minder werd. Gelukkig had deze auto geen roetfilter maar als ik een roetfilter had gehad was de levensduur daarvan een stukje korter geworden.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1091
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

De extra power weegt bij lange na niet op tegen de extra hoeveelheid geld, dus onder de streep ben je beter af met gewone diesel.

De reclameverhalen van "een leger schrobbende borstels" e.d. is allemaal zwaar gelul, qua additieven wordt er normaliter 1 liter per 10.000 liter toegevoegd.

Het enige waar je op moet letten is dat je bij een pomp tankt met voldoende doorloopsnelheid, als brandstof te lang opgeslagen is geweest (zoals bij een afgelegen witte pomp) verliest het aan kracht.
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1536
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Ik merkte bij mijn auto bij het gasgeven wat bijgeluid die ik bij mijn XC60, zelfde D3 motor, niet hoorde. Ik heb nu 4 x Vpower van Shell getankt en het bijgeluid is nu zo goed als weg. Wellicht injectoren? Ik hoorde het alleen bij het uit stilstand rustig wegrijden.

Er gebeurd dus toch iets.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered

Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 838
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

diesel01 schreef: 08.05.2019 - 13:42 Ik heb een zitmaaier waar ook euro 95 in gaat en daarvan zei de verkoper dat ik de betere merken brandstof (Shell/BP/Esso/Total) moest gebruiken.
Zit dat niet meer in het verschil met wel of geen ethanol erin?
E10 / E5 / E0 discussie?
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 838
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Longone schreef: 10.05.2019 - 16:28 Het enige waar je op moet letten is dat je bij een pomp tankt met voldoende doorloopsnelheid, als brandstof te lang opgeslagen is geweest (zoals bij een afgelegen witte pomp) verliest het aan kracht.
Dat zal toch niet zo snel gaan?

Had een hele partij octaan102 (Aral Ultimate) in tankjes staan voor me race auto, en zelfs na ruim een jaar erin had ik geen verschil gemerkt.
Ook uit de logging van de ECU bleken geen overmatige knock of andere problemen er mee.

Meestal staat het ook niet zolang, maar vanwege Corona waren er geen evenementen.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 838
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Frits V70 schreef: 30.09.2020 - 21:43 Ik merkte bij mijn auto bij het gasgeven wat bijgeluid die ik bij mijn XC60, zelfde D3 motor, niet hoorde. Ik heb nu 4 x Vpower van Shell getankt en het bijgeluid is nu zo goed als weg. Wellicht injectoren? Ik hoorde het alleen bij het uit stilstand rustig wegrijden.
Dat zou net zo goed kunnen betekenen dat je injectoren aan het slijten zijn toch?
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27374
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

corsa_gsi schreef: 01.10.2020 - 09:43
diesel01 schreef: 08.05.2019 - 13:42 Ik heb een zitmaaier waar ook euro 95 in gaat en daarvan zei de verkoper dat ik de betere merken brandstof (Shell/BP/Esso/Total) moest gebruiken.
Zit dat niet meer in het verschil met wel of geen ethanol erin?
E10 / E5 / E0 discussie?
Dat vermoed ik ook. Hier is de jerrycan benzine net weer leeg en die gaat in Duitsland weer vol.
Wordt of E5 of E0 wat erin gaat.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21182
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

corsa_gsi schreef: 01.10.2020 - 09:43
diesel01 schreef: 08.05.2019 - 13:42 Ik heb een zitmaaier waar ook euro 95 in gaat en daarvan zei de verkoper dat ik de betere merken brandstof (Shell/BP/Esso/Total) moest gebruiken.
Zit dat niet meer in het verschil met wel of geen ethanol erin?
E10 / E5 / E0 discussie?
Ik heb hem gekocht voor de E10 toestanden en toen was het advies, 95 is prima maar dan wel van de a-merken.
Nu krijgt hij uitsluitend ultimate, Vpower of dat betere goedje van de Esso.
Vanmorgen in de krant dat de verkopen van de Vpower ed een vlucht hebben genomen.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/3367504 ... groene-e10
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
ruuds70
5th Gear member
Berichten: 1600
Lid geworden op: 10.09.2005 - 12:07

Ik tank veel Diesel Energy bij de Makro Nuth of Synergy Diesel van Esso in Duitsland. De Makro Diesel geeft mij het idee dat de motor rustiger loopt en ook iets zuiniger is. De Esso tank ik dan ook alleen als ik er toch ben en de prijs lager is.
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 838
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Dat Telegraaf artikel is helaas een premium artikel en kan ik niet lezen.

Ik denk dat iedereen gewoon bang is gemaakt en daardoor de premium benzines is gaan kopen, maar laten we die discussie maar hier niet starten daar is al genoeg overgezegd overal. :D
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1536
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

corsa_gsi schreef: 01.10.2020 - 09:46
Frits V70 schreef: 30.09.2020 - 21:43 Ik merkte bij mijn auto bij het gasgeven wat bijgeluid die ik bij mijn XC60, zelfde D3 motor, niet hoorde. Ik heb nu 4 x Vpower van Shell getankt en het bijgeluid is nu zo goed als weg. Wellicht injectoren? Ik hoorde het alleen bij het uit stilstand rustig wegrijden.
Dat zou net zo goed kunnen betekenen dat je injectoren aan het slijten zijn toch?
Waaraan merk je dat dat het geval is?
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered

Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
postmeester
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 23.09.2020 - 10:19

Belangrijk bij diesel is het zwavelgehalte, hoe hoger dit is hoe meer onbrandbaar residu er in de DPF achterblijft..

bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Roetfilter
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”