+++t blijft behelpen+++ schreef:idd
Ik kan Bart S. wel volgen maar ik hoor zo weinig negatiefs..
meteen dus maar een oproep:
zijn er mensen die negatieve ervaringen hebben met het chippen?
dus niet alleen motor stuk maar ook andere zaken zoals
- verbruik enorm gestegen
- Slijtage aan andere delen
- toch niet zoveel vermogenswinst
- problemen met inruilen
- problemen met garantie
- problemen met verzekering
- etc etc.
ik ben benieuwd
Ik heb een negatieve ervaring gehad met een Volvo en 'm laten chippen om 'm te laten doen wat ie moest doen. Vervolgens met Volvo in discussie geweest en de goedkeuring gekregen om de auto zo te blijven rijden incl. de tuning.
Negatieve ervaringen met tunen op zich heb ik niet. De software is goed, de auto kan van huis uit al nukken hebben die met meer vermogen boven water komen.
Is een klacht een trend dan zie ik niet waarom je voor die klacht geen garantie zou kunnen krijgen na het chippen van een auto.
Neem de R. Veel modificaties gehad, allemaal garantie chip of geen chip.
Loopt je motor stuk, tsja dat had je kunnen weten maar als ie stuk draait door een fabrikage fout die niets met de tuning van doen heeft dan zal Volvo moeten bloeden. Probleem daar is dat ze dan hun kont er uit draaien en alles op de tuning gooien.
Ik rij vanaf '97 in Volvo's en allemaal zijn ze getuned geweest in verschillende stadia.
Het verleggen van grenzen brengt problemen met zich mee maar als je daar omheen kijkt dat zijn er een paar dingen geweest die aangaven dat de grens bereikt was. Voorbeeld zijn de luchtmeter welke bij meer dan chiptuning aan z'n maximum zit en waarbij de levensduur aanzienlijk zal verkorten. Aandrijfassen heb ik op een S60 T5 2 setjes van stuk kunnen draaien. 1 setje was voor Volvo, de andere voor mij.
Service beurten vaker laten doen, turbodruk regelklep zit op 2/3 van de levensduur met tuning met hogere drukken, Bovenste motorsteunen gaan iets eerder kapot bij zwaar gebruik maar probleem in deze is dat standaard auto's ook dit gedrag vertonen. Er is trouwens een revisie van deze steun...
Tuurlijk zal meer vermogen dan af fabriek een ander slijtage beeld laten zien maar let wel dat dit bij maximaal gebruik is. Het merendeel van de mensen gaat het meer om schakellui rijden, zo nu en dan een stint en de "Bragging rights"..
Over de D5, waarom komt Volvo met 185PK? Dat zal wel omdat vrijwel elke XC90 D5 zo langzamerhand een chip heeft die de D5 precies laat doen wat ie al had moeten doen af fabriek en dat weten ze ook bij Volvo. Ze wisten dat de D5 ondergemotoriseerd was en zelfs onveilig in bepaalde verkeerssituaties. Ik bedoel zaken als van stilstand bij een kruising optrekken en de auto staat op de kruising een seconde na te denken of ie wel van de plek wil en dat soort zaken.
D5's hebben standaard veel problemen gehad met injecteurs, druk slangen en de brandstof leidingen. Makkelijk om een klant met chip dan er voor op te laten draaien..
De garantie regeling valt of staat dus met de relatie met je dealer. Voor mij is dit heel makkelijk. Gewoon reeel zijn en als dat niet kan dan gewoon geen Volvo meer. Garantie is garantie en aantoonbare problemen door tuning zijn voor je eigen rekening.
Draait een auto stuk door tuning dan zul je er echt geen tuning voor vinden. De oude D5 zit niet voor niets tegen de 200 PK. Hij kan 235PK maar dan gaat ie stuk. De nieuwe D5 kan 500 toeren meer draaien dus dat zal de hogere PK's wel verklaren daar PK's nog altijd koppel in de toeren is.
RICA heeft al veel getest met de nieuwe D5 voor Volvo in Belgie trouwens dus ze zullen echt wel weten wat zo'n ding doet.
Tegenvallen van vermogen na tuning heb ik alleen bij een V70T5 met Geartronic gehad. Dit was een nieuw model MY2000, een van de eersten dus, en de GT is een moeilijke auto om te tunen maar die zaken zijn inmiddels wel onder de knie.
Op dit moment rijden wij een XC90D5 met tuning, een '99 V70R AWD met tuning, een '04 V70R AWD met heel veel tuning maar ook met heel veel garantie werk achter de kiezen (Garantie inmiddels verlopen en ik moet zeggen dat Volvo er alles aan gedaan heeft de auto goed uit de garantie te laten gaan!) en ik heb zelf nog een oude 850T5 met heel extreem veel tuning en 3 ton op de klok die nog als een zonnetje z'n werk doet.. :twisted: S70 heb ik nog niet op de weg dus nog geen idee van.
Geen van deze auto's heeft echt noemenswaardig nadelig gedrag laten zien met de tuning. De '04 V70R heeft een volledig aangepaste turbo opzet welke niets meer met Volvo te maken heeft en deze setup heeft wel een paar aanloopproblemen laten zien maar niet binnen het standaard gebeuren van de auto. De haakse overbrenging is vervangen op aanraden van Volvo i.v.m. een lekkage welke aan Volvo was doorgegeven toen de auto nog niet van tuning voorzien was. Bij het aflopen van de garantie wou men deze toch liever vervangen. Netjes toch?