BRON: NRC 11 OKTOBER SCHRIJVER CLARA VAN DER WIEL
Autobouwers halen Europese CO2-norm
Auto en uitstoot Europese autofabrikanten lijken de CO2-doelen dit jaar te gaan halen. Met dank aan de sterk gestegen verkoop van elektrische auto’s.
Door een forse toename van de verkoop van elektrische auto’s lijkt een meerderheid van de autofabrikanten aan de dit jaar aangescherpte Europese emissienormen te gaan voldoen. Dat concludeert milieuorganisatie Transport & Environment maandag in een inventarisatie van de uitstoot van nieuwe auto’s.
Waar de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s in Europa de afgelopen jaren bleef stijgen, is in de eerste helft van dit jaar juist een forse daling te zien. In 2020 moeten autofabrikanten in Europa voor het eerst aan een veel strengere norm voldoen: in plaats van 130 gram CO2 per gereden kilometer, mogen nieuw verkochte auto’s gemiddeld nog 95 gram uitstoten. Het effect is direct zichtbaar: de gemiddelde CO2-uitstoot daalde van 122,4 gram eind 2019 naar 111,2 gram halverwege 2020 – een daling van 9,2 procent.
Eenvoudigste methode
De belangrijkste reden: de stijging van de verkoop van elektrische auto’s. Om aan de nieuwe normen te voldoen is dat voor autofabrikanten immers de snelste en eenvoudigste methode. Het aandeel nieuw verkochte elektrische auto’s neemt dit jaar een sprong, van 3 procent in 2019 naar circa 10 procent dit jaar. Die groei begon al in januari, dus vóór de coronacrisis, maar kreeg een extra impuls door de aankoopsubsidies die Frankrijk en Duitsland invoerden om de ingestorte automarkt te ondersteunen en gelijktijdig te vergroenen.
Voor het slagen van de Green Deal, het ambitieuze klimaatplan waarmee de EU in 2050 CO2-neutraal wil worden, is het terugdringen van de uitstoot van auto’s een van de belangrijkste en tegelijk lastigste onderdelen. De transportsector is in Europa verantwoordelijk voor 28 procent van de CO2-uitstoot en de auto draagt daar voor 43 procent aan bij. En waar de CO2-uitstoot in bijvoorbeeld de industrie de afgelopen dertig jaar daalde, groeide het aandeel van auto’s aan de CO2-uitstoot sinds 1990 juist alleen maar.
Verkoop elektrische auto’s stijgt overal in Europa
De laatste jaren droeg vooral de toegenomen populariteit van SUV’s (luxeauto’s met vierwielaandrijving) aan die toenemende uitstoot bij. Het aandeel verkochte SUV’s stijgt dit jaar nog altijd licht, maar door tegelijk een groot aantal elektrische auto’s te verkopen slagen veel fabrikanten er toch in de gemiddelde uitstoot van hun vloot omlaag te brengen. Zo zal Renault, dat door de populariteit van het Zoe-model 15 gram weet af te halen van zijn uitstoot, waarschijnlijk nipt voldoen aan de nieuwe emissienorm. Andere fabrikanten die de norm zeer waarschijnlijk gaan halen zijn PSA, Volvo en BMW. Ook Fiat-Chrysler lijkt de norm te gaan halen, al is dat alleen omdat zij hun vloot ‘poolen’ met de elektrische fabrikant Tesla en zo uitstoot tegen elkaar kunnen wegstrepen.
Transport & Environment verwacht dat het aandeel verkochte elektrische auto’s blijft toenemen en volgend jaar uitkomt op 15 procent. Maar ze voorspelt ook dat de groei daarna zal afzwakken als de Europese emissienormen voor auto’s niet snel verder worden aangescherpt. De huidige eis, die lidstaten twee jaar geleden overeenkwamen, stelt dat nieuw verkochte auto’s in 2025 vergeleken met 2021 15 procent minder CO2 moeten uitstoten, oplopend tot 37,5 procent in 2030.
Dat de normen voor auto’s aangescherpt gaan worden lijkt onvermijdelijk. Dit najaar wordt de EU het naar alle waarschijnlijkheid eens over een nieuw klimaatdoel voor 2030, met een emissiereductie van 55 procent. In de eerste helft van volgend jaar wil de Europese Commissie met haar plannen voor het verminderen van de uitstoot van wegtransport komen, waarbij een reductie-eis van 50 procent vergeleken met 2021 het meest waarschijnlijke scenario is.
NRC Europa
Autobouwers halen Europese CO2-norm
In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14990
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Bover
Ga naar
- Over Volvo Forum
- ↳ FAQ over de werking van het forum
- ↳ Berichten van en over Volvo-forum.nl
- ↳ Volvo en Forum hebbedingen
- Alleen voor leden
- ↳ Alleen voor leden
- ↳ Even Voorstellen
- ↳ Het fotoalbum
- ↳ Foto van mijn Volvo
- ↳ De Volvo Forum Trofee
- ↳ De projecten
- ↳ Persoonlijke weblogs
- ↳ Entertainment
- ↳ Familieberichten
- ↳ Banenbeurs
- ↳ Evenementen
- ↳ Volvo-Forum reizen
- ↳ Voorbije evenementen
- ↳ Evenementen zonder datum
- ↳ Volvo verzamelingen
- ↳ De miniaturen - Volvo modelauto's
- ↳ Publicaties
- ↳ Volvomobilia
- ↳ Volvo Club Nederland
- ↳ VCN nieuwsberichten
- ↳ VCN Evenementen
- ↳ VOLVO-Forum marktplaats
- ↳ Gevraagd
- ↳ Volvo (auto) te koop - met foto en prijs!
- ↳ Volvo onderdelen te koop - met foto en prijs!
- ↳ Volvo documentatie te koop - met foto en prijs!
- ↳ Volvomobilia te koop - met foto en prijs!
- ↳ Off Topic
- ↳ Links
- ↳ Off Topic rubrieken
- ↳ Off Topic Auto
- ↳ Polestar
- ↳ Lynk & Co
- ↳ Off Topic Algemeen
- ↳ De film van Ome Willem
- ↳ Off Topic IT
- ↳ Naar Scandinavië
- ↳ On(t)roerend goed
- ↳ Toeristische tips
- Algemeen Volvo
- ↳ Volvo algemeen (niet technisch)
- ↳ Zou mijn oude Volvo nog rijden?
- ↳ Volvo fraudemeldingen
- ↳ Volvo Nieuws
- ↳ Volvo Racing Nieuws
- ↳ Volvo Ocean Race
- ↳ De avonturen van Peth©oni
- ↳ Polestar Cyan racing
- ↳ Volvo Drive Magazine
- ↳ Volvo SPY
- De Modellen
- ↳ De Klassiekers
- ↳ De Katterug en Duett
- ↳ De Amazon
- ↳ AWD maar geen XC
- ↳ 1800 serie
- ↳ De oldtimers
- ↳ De 'Bakstenen'
- ↳ De 140 - 240 - 160 - 260 series
- ↳ De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90
- ↳ De Nederlandse Volvo's
- ↳ De 66 - 340 - 360 series
- ↳ De Volvo 440 - 460 series algemeen
- ↳ Volvo 400 evenementen
- ↳ Volvo 400 techniek
- ↳ Volvo 400 foto's
- ↳ Volvo 400 projekten
- ↳ De 480
- ↳ S40 - V40 Classic
- ↳ De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004
- ↳ S40 - V50 series
- ↳ C30
- ↳ V40
- ↳ XC40
- ↳ De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic
- ↳ De 60 - 70 - 80 en 90 series
- ↳ S60 my 2000 t/m 2009
- ↳ S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018
- ↳ V60/S60 vanaf MY 2019
- ↳ V70 MY2000 t/m MY2008
- ↳ XC60 t/m MY2017
- ↳ XC60 vanaf MY 2018
- ↳ C70 vanaf MY2006
- ↳ XC70 t/m MY2007
- ↳ V70/XC70 vanaf MY2008
- ↳ S80
- ↳ S90 / V90 vanaf MY 2016
- ↳ XC90 Classic t/m MY 2014
- ↳ XC90 vanaf MY2015
- ↳ Elektrische Volvo's
- ↳ Plug In Hybrid Volvo's
- ↳ Elektriciteit voor Volvo Electric Vehicles
- ↳ EX30
- ↳ EC40
- ↳ EX40
- ↳ EX60
- ↳ EX90
- ↳ ES90
- ↳ Volvo Polestar tuning
- ↳ De werkpaarden van Volvo
- ↳ Foto's van Volvo Trucks en Bussen
- ↳ Foto's van Volvo Graafmachines
- ↳ Informatie over Volvo op het werk
- Volvo Techniek Algemeen
- ↳ Techniek overig
- ↳ Over alle vloeistoffen
- ↳ Turbo
- ↳ Handleidingen + gereedschapstips
- ↳ Banden en velgen
- ↳ Tuning (niet optisch)
- ↳ Bifuel
- ↳ Techniek niet modelgebonden
- ↳ Verzorging
- ↳ Canbus
- ↳ Software voor Volvo's
- ↳ Audio - Video - Navigatie - Communicatie
- ↳ Algemeen A-V-N
- ↳ Telefoon in de auto
- ↳ Navigatie van Volvo
- ↳ Navigatie 'niet Volvo'
- ↳ Communicatie
- ↳ Volvo On Call
- ↳ Televisie in de auto
- ↳ iMIV-adapter - V50-S60/V70/XC70 tot MY07
- Berichten van Sponsors
- ↳ De Forumsponsors
- ↳ Berichten van Sponsors