Ik heb dit topic aangemaakt wegens het olieverbruik van m'n V70 2.5FT die ik in mei dit jaar gekocht heb. Blok wat erin ligt is de B5254T11, afgelopen vijf maanden heb ik twee keer het oliepeil gemeten (peil zakte) maar gisteren kreeg ik ineens de melding dat het oliepeil te laag was. Auto lekt geen olie en blauwe uitlaatgassen heb ik ook nog niet gezien, blok loopt verder goed.
Naar aanleiding van de melding heb ik olie bijgevuld, uiteraard met de voorgeschreven Castrol Edge A5/B5 0W30. Er ging desalniettemin ruim een liter in, wellicht ben ik verwend doordat m'n auto's tot dusver geen of nauwelijks olie hebben verbruikt (C30 verbruikt praktisch 0) maar ruim 1 liter na 5000km vind ik eigenlijk vrij veel. Is mijn redenatie terecht of maak ik me onterecht zorgen? Auto heeft ongeveer 120000 km gelopen en bouwjaar is 2010. Indien het relatief hoog is, waar moet ik beginnen met zoeken? Ik heb nog een maand BOVAG-garantie, dus indien het verbruik opvallend hoog is ga ik ermee terug naar de dealer.
Olieverbruik 2.5FT (MY 2011)
- MU
- 5th Gear member
Ik heb exact hetzelfde: verbruik (geschat) 1 liter op 4000 km. Oorzaken zijn lekkende klepsteelrubbers, lekkende turbo, verstopt PCV-systeem of slijtage van de zuigerringen. Mis ik nog iets?
Je kunt bij koude start of na 10 minuten stationair met warme motor een keer flink gas geven, als er blauwe walmen uitkomen pleit dat voor de klepsteelhoedjes als oorzaak. Als er continu blauwe walmen uit komen mogelijk de turbo of de zuigerringen. Je kunt het inlaattraject ook even inspecteren (die grote buis dwars door de motorruimte) om te zien of de turbo lekt. Verder is een groffe test (geen idee hoe werkelijk betrouwbaar) van de PCV om te zien of er voldoende vacuüm wordt gegenereerd door een stukje plastic over de olievuldop te spannen en zien of die bij gasgeven niet bol gaat staan. Ook kan er overdruk/rook uit de oliepeilstok komen als de PCV niet goed functioneert.
Corrigeer me ajb als hier iets niet aan klopt!
Afgezien van bovenstaande verbruiken deze motoren gewoon vaak olie, dat is bekend, maar wat je bij uitsluiten van kapotte onderdelen als acceptabel mag beschouwen weet ik niet goed.
VAG als merk is daarin vrij extreem tot 1 liter per 1000 km geloof ik maar dat lijkt me teveel.
Bij mij heb ik obv bovenstaande testjes geen aanwijzingen dat er een defect is. Ik zal binnenkort bij de beurt de garagist om zijn oordeel vragen.
Edit: de olieretourleiding vanuit de turbo wil ook wel eens lekken. Mijn motorcode is overigens B5254T6.
Je kunt bij koude start of na 10 minuten stationair met warme motor een keer flink gas geven, als er blauwe walmen uitkomen pleit dat voor de klepsteelhoedjes als oorzaak. Als er continu blauwe walmen uit komen mogelijk de turbo of de zuigerringen. Je kunt het inlaattraject ook even inspecteren (die grote buis dwars door de motorruimte) om te zien of de turbo lekt. Verder is een groffe test (geen idee hoe werkelijk betrouwbaar) van de PCV om te zien of er voldoende vacuüm wordt gegenereerd door een stukje plastic over de olievuldop te spannen en zien of die bij gasgeven niet bol gaat staan. Ook kan er overdruk/rook uit de oliepeilstok komen als de PCV niet goed functioneert.
Corrigeer me ajb als hier iets niet aan klopt!
Afgezien van bovenstaande verbruiken deze motoren gewoon vaak olie, dat is bekend, maar wat je bij uitsluiten van kapotte onderdelen als acceptabel mag beschouwen weet ik niet goed.
VAG als merk is daarin vrij extreem tot 1 liter per 1000 km geloof ik maar dat lijkt me teveel.
Bij mij heb ik obv bovenstaande testjes geen aanwijzingen dat er een defect is. Ik zal binnenkort bij de beurt de garagist om zijn oordeel vragen.
Edit: de olieretourleiding vanuit de turbo wil ook wel eens lekken. Mijn motorcode is overigens B5254T6.
Volvo V70 2.5T Momentum 2008 
Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997

Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997
- Fredhead
- Geartronic member
Een dealer zal aangeven dat het geen schokkend verbruik is.
Daarnaast is 0W30 ook wel waterdun, zou de volgende wissel voor minimaal 5W30 gaan en kijken wat er dan gebeurd.
Daarnaast is 0W30 ook wel waterdun, zou de volgende wissel voor minimaal 5W30 gaan en kijken wat er dan gebeurd.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
-
- 2nd Gear member
[*]Daarnaast is 0W30 ook wel waterdun, zou de volgende wissel voor minimaal 5W30 gaan en kijken wat er dan gebeurd
Dat zou ik niet doen, 5W30 is alleen iets dikker bij lage temperaturen, als de motor op temperatuur is zal de viscositeit ongeveer gelijk zijn.
Bij koude start wil je dat de olie zo dun mogelijk is.
Ik heb zelf ook een klein beetje olieverbruik met de 2,5FT, na 6000 km ging de melding "olieniveau laag branden". Ik raakte volledig in paniek want tijdens de eerste 3000 km op vakantie geen verbruik kunnen meten.
Na meting met de peilstok bleek het peil nog op 75% te staan, dus de sensor kwam veel te vroeg in.
Dat zou ik niet doen, 5W30 is alleen iets dikker bij lage temperaturen, als de motor op temperatuur is zal de viscositeit ongeveer gelijk zijn.
Bij koude start wil je dat de olie zo dun mogelijk is.
Ik heb zelf ook een klein beetje olieverbruik met de 2,5FT, na 6000 km ging de melding "olieniveau laag branden". Ik raakte volledig in paniek want tijdens de eerste 3000 km op vakantie geen verbruik kunnen meten.
Na meting met de peilstok bleek het peil nog op 75% te staan, dus de sensor kwam veel te vroeg in.
V70 2.5 FT, handgeschakeld, sportonderstel, 18", Obbetuning
- Fredhead
- Geartronic member
Die 0W is leuk voor in de Scandinavische landen waar het nog echt winter wordt, in ons land echt overbodig.
Je kan dan ook nog een 5W40 pakken, die blijft wel ietsje "dikker" op temperatuur.
Je kan dan ook nog een 5W40 pakken, die blijft wel ietsje "dikker" op temperatuur.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
-
- 1st Gear member
Dank voor de reacties allen, ik heb de door MU voorgestelde tests doorlopen en daar is niks opvallend uitgekomen. De dikkere olie gebruiken is overigens een goede suggestie, maar ik zal dat pas gaan toepassen als ik de huidige op heb gebruikt
Heb tenslotte meteen vijf liter gekocht.

Volvo V70 2010 2.5FT R-Design Geartronic met Polestar tuning (258 pk)
Volvo C30 2007 T5 R-Design Geartronic (230 pk)
Volvo C30 2007 2.0 Momentum (145 pk)
Volvo C30 2007 T5 R-Design Geartronic (230 pk)
Volvo C30 2007 2.0 Momentum (145 pk)