Eerder deze week al een keer gehad en vandaag weer:
Direct na het starten van de auto 's morgens (koude motor) een piepend, soort krijsend geluid vanonder de motorkap wat lijkt op een droog lager of een slippende V-snaar. Eerder deze week na het starten, zonder iets anders te doen en vandaag ook na het starten en het openen van het dak. Het geluid duurt een seconde of 10 en dan is het weg, dus geen tijd om de motorkap open te maken en beter te luisteren waar het vandaan komt.
Zelf vermoed ik een (span)rol van de multi-riemen of van de distributie of een riem zelf. Bij 187 dkm is er een nieuwe distributieset op gegaan (nu 215 dkm), dus ik neem aan met nieuwe span- en looprol. Er wordt in het onderhoudsboekje niets gemeld over de multi-riemen, dus die zijn toen waarschijnlijk niet mee vervangen. Deze week de multi-riemen er eens afhalen en kijken. Het is jammer dat het alleen af en toe gebeurd, niet altijd bij een koude start.
Komt dit bekend voor of zijn er nog andere dingen die een piepend, krijsend geluid kunnen geven en dat ik zou kunnen checken?
Het gaat om de Volvo C70 D3 van 2011.
Piepend geluid vanonder de motorkap
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 7749
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Ehhh, eerst motorkap open zetten en iemand laten starten zodat jij direct kan luisteren?
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !

Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 28522
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Kan de waterpomp zijn maar die wordt meestal vervangen bij een distributieriem wissel. Ook de multiriem met bijbehorende poelies kan bijgeluiden geven.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
De mijne deed dat ook heel af en toe. Ik heb er verder geen aandacht aan geschonken.Ferrari schreef: ↑10.05.2020 - 17:07 Eerder deze week al een keer gehad en vandaag weer:
Direct na het starten van de auto 's morgens (koude motor) een piepend, soort krijsend geluid vanonder de motorkap wat lijkt op een droog lager of een slippende V-snaar. Eerder deze week na het starten, zonder iets anders te doen en vandaag ook na het starten en het openen van het dak. Het geluid duurt een seconde of 10 en dan is het weg, dus geen tijd om de motorkap open te maken en beter te luisteren waar het vandaan komt.
Zelf vermoed ik een (span)rol van de multi-riemen of van de distributie of een riem zelf. Bij 187 dkm is er een nieuwe distributieset op gegaan (nu 215 dkm), dus ik neem aan met nieuwe span- en looprol. Er wordt in het onderhoudsboekje niets gemeld over de multi-riemen, dus die zijn toen waarschijnlijk niet mee vervangen. Deze week de multi-riemen er eens afhalen en kijken. Het is jammer dat het alleen af en toe gebeurd, niet altijd bij een koude start.
Komt dit bekend voor of zijn er nog andere dingen die een piepend, krijsend geluid kunnen geven en dat ik zou kunnen checken?
Het gaat om de Volvo C70 D3 van 2011.
Klonk inderdaad als een slippende riem.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
- snorremans
- 5th Gear member
- Berichten: 2297
- Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
- Locatie: Zeist
Bij mijn V 50 was dit de startmotor ( Bendix ) die dit lawaai maakte, na vervanging van de startmotor was het over
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop
Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop
Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
Bedankt voor de reacties! Ik weet niet of de waterpomp ook mee vervangen is bij de distributiewissel. Er staat alleen "Grote beurt met APK, alle filters vervangen + distributieset". Ik kan de dealer nog eens bellen, maar de vorige keer kreeg ik geen informatie over het onderhoud wat daar gedaan was i.v.m. "privacy redenen".
Het is niet met het starten zelf, maar net na het starten. Vandaag de auto gestart en na enkele seconden de knop voor het dak openen ingedrukt en toen begon ook het piepen. Misschien door de extra stroombelasting van het openen van de kap slip van de riem door de belaste dynamo? Begin vorige week zonder de kap te openen en eigenlijk direct na het starten. Of inderdaad de startmotorbendix die niet snel genoeg terug gaat. Ik ga het volgen.
Haha, had ik gedaan een paar ochtenden na de eerste keer piepen; vrouwlief laten starten, maar niks dus. Tot vanochtend weer. Deze week maar eens wat langer volgen. Ik heb het liever wel opgelost, al was het maar om er een goed gevoel over te hebben.
Het is niet met het starten zelf, maar net na het starten. Vandaag de auto gestart en na enkele seconden de knop voor het dak openen ingedrukt en toen begon ook het piepen. Misschien door de extra stroombelasting van het openen van de kap slip van de riem door de belaste dynamo? Begin vorige week zonder de kap te openen en eigenlijk direct na het starten. Of inderdaad de startmotorbendix die niet snel genoeg terug gaat. Ik ga het volgen.
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
- snorremans
- 5th Gear member
- Berichten: 2297
- Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
- Locatie: Zeist
Klopt bij was het geluid ook net na het starten, net of de Bendix na het starten droog uit loopt en dit piepen veroorzaakt.Ferrari schreef: ↑10.05.2020 - 19:06 Bedankt voor de reacties! Ik weet niet of de waterpomp ook mee vervangen is bij de distributiewissel. Er staat alleen "Grote beurt met APK, alle filters vervangen + distributieset". Ik kan de dealer nog eens bellen, maar de vorige keer kreeg ik geen informatie over het onderhoud wat daar gedaan was i.v.m. "privacy redenen".
Haha, had ik gedaan een paar ochtenden na de eerste keer piepen; vrouwlief laten starten, maar niks dus. Tot vanochtend weer. Deze week maar eens wat langer volgen. Ik heb het liever wel opgelost, al was het maar om er een goed gevoel over te hebben.
Het is niet met het starten zelf, maar net na het starten. Vandaag de auto gestart en na enkele seconden de knop voor het dak openen ingedrukt en toen begon ook het piepen. Misschien door de extra stroombelasting van het openen van de kap slip van de riem door de belaste dynamo? Begin vorige week zonder de kap te openen en eigenlijk direct na het starten. Of inderdaad de startmotorbendix die niet snel genoeg terug gaat. Ik ga het volgen.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop
Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop
Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26958
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Standaard vervangt Volvo deze niet mee bij de eerste wissel, dus dit zal het eerste exemplaar nog wel eens kunnen zijn.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1913
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Check ook de carterventilatie! Kun je doen door tijdens het piepen/fluiten/etc. even de peilstok eruit te trekken, dan moet het geluid weggaan.
2 jaar geleden kreeg ik ook ineens een piepend/gillend geluid vanonder uit de motorkap. Dit was tijdens het rijden overigens.
De toegesnelde wegenwachter concludeerde na inspectie resoluut dat het een spanrol of riem was.
De auto is naar de dealer gebracht en het bleek een verstopte carterventilatie (bij 95.000 km!) te zijn.
Het klonk in mijn oren ook als een riem of spanrol, dus niet zo gekke conclusie van de wegenwachter, maar dus toch geheel wat anders!
gr. Edwin.
2 jaar geleden kreeg ik ook ineens een piepend/gillend geluid vanonder uit de motorkap. Dit was tijdens het rijden overigens.
De toegesnelde wegenwachter concludeerde na inspectie resoluut dat het een spanrol of riem was.
De auto is naar de dealer gebracht en het bleek een verstopte carterventilatie (bij 95.000 km!) te zijn.
Het klonk in mijn oren ook als een riem of spanrol, dus niet zo gekke conclusie van de wegenwachter, maar dus toch geheel wat anders!
gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 09.04.2020 - 15:15
Beste mensen,
Die van mij doet het ook een heel enkele keer, alleen bij een koude start... Het gaat hier om een D4 MY 2012 met slechts 37.000 km levenservaring.
Ik ga ook eens op onderzoek uit. Een peilstok voor de motorolie ontbreekt bij deze versie trouwens.
Groet, Edwin
Die van mij doet het ook een heel enkele keer, alleen bij een koude start... Het gaat hier om een D4 MY 2012 met slechts 37.000 km levenservaring.
Ik ga ook eens op onderzoek uit. Een peilstok voor de motorolie ontbreekt bij deze versie trouwens.
Groet, Edwin
Laatst gewijzigd door Edwin van S op 24.05.2020 - 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
No worries!
Volvo V90 T4 Inscription Business Luxury+ Polestar MY2020
Volvo C70 D4 Summum Plus Line MY2012
Volvo C70 Convertible 2.0T Luxury Line MY2000
Volvo S60 2.4D Drivers Edition MY2009
Volvo S80 3.2 Geartronic Summum MY2008
Volvo S60 2.4D Chrono MY2005
Volvo V70 2.4 Geartronic MY2001
Volvo V90 T4 Inscription Business Luxury+ Polestar MY2020
Volvo C70 D4 Summum Plus Line MY2012
Volvo C70 Convertible 2.0T Luxury Line MY2000
Volvo S60 2.4D Drivers Edition MY2009
Volvo S80 3.2 Geartronic Summum MY2008
Volvo S60 2.4D Chrono MY2005
Volvo V70 2.4 Geartronic MY2001
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Ik zou hem wat verder onderzoeken, een diesel die amper 4000 kilometer per jaar heeft gereden is geen blije diesel.
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
Even een update: De auto wordt dagelijks gebruikt, maar het is vorige week maar één keer voorgekomen. Het lijkt bij de distributie / het multi-riemgebeuren vandaan te komen, maar niet 100% zeker. Het geluid duurt te kort om een goede diagnose te stellen.
Dus de volgende mogelijkheden:
- Multi-riemen en/of poelies
- Distributierollen of waterpomp
- Bendix van de startmotor
- Carterventilatie --> bij de volgende keer zal ik de olievuldop open draaien; er is inderdaad (en helaas) geen peilstok. Ik verwacht eigenlijk niet dat dit het is, want je zou dit inderdaad eerder verwachten bij een belaste motor.
Ik houd het in de gaten!
Dus de volgende mogelijkheden:
- Multi-riemen en/of poelies
- Distributierollen of waterpomp
- Bendix van de startmotor
- Carterventilatie --> bij de volgende keer zal ik de olievuldop open draaien; er is inderdaad (en helaas) geen peilstok. Ik verwacht eigenlijk niet dat dit het is, want je zou dit inderdaad eerder verwachten bij een belaste motor.
Ik houd het in de gaten!
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
- Volvo-Renkum
- 2nd Gear member
- Berichten: 158
- Lid geworden op: 01.07.2020 - 17:54
- Locatie: Oosterbeek
Ferrari schreef: ↑25.05.2020 - 08:37 Even een update: De auto wordt dagelijks gebruikt, maar het is vorige week maar één keer voorgekomen. Het lijkt bij de distributie / het multi-riemgebeuren vandaan te komen, maar niet 100% zeker. Het geluid duurt te kort om een goede diagnose te stellen.
Dus de volgende mogelijkheden:
- Multi-riemen en/of poelies
- Distributierollen of waterpomp
- Bendix van de startmotor
- Carterventilatie --> bij de volgende keer zal ik de olievuldop open draaien; er is inderdaad (en helaas) geen peilstok. Ik verwacht eigenlijk niet dat dit het is, want je zou dit inderdaad eerder verwachten bij een belaste motor.
Ik houd het in de gaten!
Afgelopen dagen gillend geluid opgemerkt bij onze C70 2.4i. Met name wanneer in een smalle straat tussen auto's door werd gereden. Weerkaatsing.
Moest denken aan onze C30 T5 die dit (schril piepend, gillend geluid) ook had. Auto had toen, meen ik 75.000 km., gereden. ANWB was er nog bij geweest, dacht aan lucht die ontsnapte uit het deksel waar het luchtfilter in zat. Dacht zelf aan de carterventilatie, heb even met de pijlstok losjes gereden. Was echter toen een wat droge, en wat roest op de, spanrol. Distributieriem was net vervangen (Harrie Arendsen), niet de waterpomp en/of de spanrol.
Echter merkte ik gisteren nog extra geluiden. Reed een paar keer met alle ruiten open. Metalig geknetter. En hoge gilgeluiden vanuit de wielophanging linksvóór bij het nemen van bochten naar rechts en bij stuurbewegingen.
Naar Henk Scholten Arnhem gereden voor een diagnose. Chef werkplaats heeft met de auto gereden. Controle op de brug. Bleken steentjes te zijn. Die ergens (weet niet meer waar) tussen zaten. Zou vaker voorkomen bij Volvo.
Steentjes dus. Hoe eenvoudig het soms kan zijn.
Audi A3 1.8 Ambition (1999)
S40 2.0 Edition II (2008)
V60 2.0 B3 Inscription HS Edition (2020)
C70 2.4i aut. Summum (2009)
XC90 D5 aut. Momentum (2007)
V40 T2 Polar+ (2019)
C30 T5 Summum (2007)
V70 2.5T AWD Four-C Summum (2006)
S80 2.4 170 pk. Momentum Graphite (2005)
960 3.0 24V Oxford Line (1996)
945 Lpt Limited Edition (1998)
V70 2.4 170 pk. Europa (1999)
S70 2.0 (1998)
850 2.5 140 pk. Holiday (1996)
Volvo! What else?
S40 2.0 Edition II (2008)
V60 2.0 B3 Inscription HS Edition (2020)
C70 2.4i aut. Summum (2009)
XC90 D5 aut. Momentum (2007)
V40 T2 Polar+ (2019)
C30 T5 Summum (2007)
V70 2.5T AWD Four-C Summum (2006)
S80 2.4 170 pk. Momentum Graphite (2005)
960 3.0 24V Oxford Line (1996)
945 Lpt Limited Edition (1998)
V70 2.4 170 pk. Europa (1999)
S70 2.0 (1998)
850 2.5 140 pk. Holiday (1996)
Volvo! What else?
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
Ja, er kunnen steentjes tussen bijvoorbeeld de schutplaat van de rem en de remschijf komen; ooit met een andere auto gehad. Behoorlijke herrie!
Met onze C70 zijn we ondertussen weer een half jaartje en 10 dkm verder en het geluid is niet meer teruggekomen. Ik houd het maar op tijdelijk slippende multi-riemen.
Met onze C70 zijn we ondertussen weer een half jaartje en 10 dkm verder en het geluid is niet meer teruggekomen. Ik houd het maar op tijdelijk slippende multi-riemen.
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
- gold
- 5th Gear member
- Berichten: 1346
- Lid geworden op: 29.07.2007 - 14:16
- Locatie: Roosendaal
Ja, die steentjes ken ik ook... in je remmen.
Klein stukje achteruit helpt vaak
Wat een enge geluiden allemaal... fingers crossed
Klein stukje achteruit helpt vaak

Wat een enge geluiden allemaal... fingers crossed

2009 C70 2.4i Summum magic blue, calcite; 2023 V60 B3 Denim Blue; 1972 1800E 2.0E; Vespa ET4
History: 340, 2x 440 1.8, 440 2.0 sport, V40 1.8 P1, 2x v40 1.8 P2, v40 2.0 P2, 2007 C30 2.4i Summum, 2007 C70 2.4i, 1997 Volvo 940 LPT; citroen cactus, Renault Megane 2017, Volvo V60 2018 R-design
History: 340, 2x 440 1.8, 440 2.0 sport, V40 1.8 P1, 2x v40 1.8 P2, v40 2.0 P2, 2007 C30 2.4i Summum, 2007 C70 2.4i, 1997 Volvo 940 LPT; citroen cactus, Renault Megane 2017, Volvo V60 2018 R-design
- Volvo-Renkum
- 2nd Gear member
- Berichten: 158
- Lid geworden op: 01.07.2020 - 17:54
- Locatie: Oosterbeek
'Enge geluiden'. Inderdaad. Fingers crossed. Hopelijk is hiermee voorlopig weer de kous af.
Je schrikt wel als je al deze verschillende geluiden hoort. Is het een hitteschild die rammelt of los zit?, een remblok die aanloopt,? een droge spanrol? etc. Geluiden zijn vaak ook zo moeilijk te omschrijven.
Je schrikt wel als je al deze verschillende geluiden hoort. Is het een hitteschild die rammelt of los zit?, een remblok die aanloopt,? een droge spanrol? etc. Geluiden zijn vaak ook zo moeilijk te omschrijven.
Audi A3 1.8 Ambition (1999)
S40 2.0 Edition II (2008)
V60 2.0 B3 Inscription HS Edition (2020)
C70 2.4i aut. Summum (2009)
XC90 D5 aut. Momentum (2007)
V40 T2 Polar+ (2019)
C30 T5 Summum (2007)
V70 2.5T AWD Four-C Summum (2006)
S80 2.4 170 pk. Momentum Graphite (2005)
960 3.0 24V Oxford Line (1996)
945 Lpt Limited Edition (1998)
V70 2.4 170 pk. Europa (1999)
S70 2.0 (1998)
850 2.5 140 pk. Holiday (1996)
Volvo! What else?
S40 2.0 Edition II (2008)
V60 2.0 B3 Inscription HS Edition (2020)
C70 2.4i aut. Summum (2009)
XC90 D5 aut. Momentum (2007)
V40 T2 Polar+ (2019)
C30 T5 Summum (2007)
V70 2.5T AWD Four-C Summum (2006)
S80 2.4 170 pk. Momentum Graphite (2005)
960 3.0 24V Oxford Line (1996)
945 Lpt Limited Edition (1998)
V70 2.4 170 pk. Europa (1999)
S70 2.0 (1998)
850 2.5 140 pk. Holiday (1996)
Volvo! What else?
-
- Starter
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 16.01.2021 - 19:46
Ik ervaar vergelijkbaar issue. Dacht eerst aan snaar. Vervangen van spanrol met alle riemen heeft het niet opgelost. Gillend geluid is nu bijna schreeuwen, maar gekke is dat het na 20 seconden weer weg is. Althans ik hoor het niet meer. Zal morgen even audio bestandje uploaden. Deze week afspraak maken bij Volvo garage.Ferrari schreef: ↑10.05.2020 - 17:07 Eerder deze week al een keer gehad en vandaag weer:
Direct na het starten van de auto 's morgens (koude motor) een piepend, soort krijsend geluid vanonder de motorkap wat lijkt op een droog lager of een slippende V-snaar. Eerder deze week na het starten, zonder iets anders te doen en vandaag ook na het starten en het openen van het dak. Het geluid duurt een seconde of 10 en dan is het weg, dus geen tijd om de motorkap open te maken en beter te luisteren waar het vandaan komt.
Zelf vermoed ik een (span)rol van de multi-riemen of van de distributie of een riem zelf. Bij 187 dkm is er een nieuwe distributieset op gegaan (nu 215 dkm), dus ik neem aan met nieuwe span- en looprol. Er wordt in het onderhoudsboekje niets gemeld over de multi-riemen, dus die zijn toen waarschijnlijk niet mee vervangen. Deze week de multi-riemen er eens afhalen en kijken. Het is jammer dat het alleen af en toe gebeurd, niet altijd bij een koude start.
Komt dit bekend voor of zijn er nog andere dingen die een piepend, krijsend geluid kunnen geven en dat ik zou kunnen checken?
Het gaat om de Volvo C70 D3 van 2011.
- Volvo-Renkum
- 2nd Gear member
- Berichten: 158
- Lid geworden op: 01.07.2020 - 17:54
- Locatie: Oosterbeek
Sluit 'steentjes' niet uit. Zie eerder.
Audi A3 1.8 Ambition (1999)
S40 2.0 Edition II (2008)
V60 2.0 B3 Inscription HS Edition (2020)
C70 2.4i aut. Summum (2009)
XC90 D5 aut. Momentum (2007)
V40 T2 Polar+ (2019)
C30 T5 Summum (2007)
V70 2.5T AWD Four-C Summum (2006)
S80 2.4 170 pk. Momentum Graphite (2005)
960 3.0 24V Oxford Line (1996)
945 Lpt Limited Edition (1998)
V70 2.4 170 pk. Europa (1999)
S70 2.0 (1998)
850 2.5 140 pk. Holiday (1996)
Volvo! What else?
S40 2.0 Edition II (2008)
V60 2.0 B3 Inscription HS Edition (2020)
C70 2.4i aut. Summum (2009)
XC90 D5 aut. Momentum (2007)
V40 T2 Polar+ (2019)
C30 T5 Summum (2007)
V70 2.5T AWD Four-C Summum (2006)
S80 2.4 170 pk. Momentum Graphite (2005)
960 3.0 24V Oxford Line (1996)
945 Lpt Limited Edition (1998)
V70 2.4 170 pk. Europa (1999)
S70 2.0 (1998)
850 2.5 140 pk. Holiday (1996)
Volvo! What else?
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
Ik ben benieuwd wat het is. Bij mij is het al een hele tijd niet meer voorgekomen en ik heb er niets aan gedaan. Ben benieuwd wat ze bij de Volvo garage van denken. Dynamo of vrijloop van de dynamo? Ik dacht ook aan een gescheurd membraan van de carterventilatie, maar ik weet niet of de D3-motor zo'n membraan heeft.Marcel3000 schreef: ↑16.01.2021 - 20:02
Ik ervaar vergelijkbaar issue. Dacht eerst aan snaar. Vervangen van spanrol met alle riemen heeft het niet opgelost. Gillend geluid is nu bijna schreeuwen, maar gekke is dat het na 20 seconden weer weg is. Althans ik hoor het niet meer. Zal morgen even audio bestandje uploaden. Deze week afspraak maken bij Volvo garage.
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999