Lambda sonde lampje

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
meerarno
1st Gear member

Hoi allemaal,

Vanavond had ik een boodschapje gedaan, reed weer weg, maar het lambdasonde lampje bleef branden. Ik moest de snelweg op, maar er was totaal geen trekkracht en kon nauwelijks harder dan 90 km/h!

Gestopt, motor uit, opnieuw aan, lampje uit --> alles weer normaal, trekt weer normaal en kon weer 120.

Vreemd niet? Is dat een soort beveiliging of zo dat als het lambda lampje brandt, dat het vermogen afgeknepen wordt?

Moet ik me zorgen gaan maken vanwege dit lampje? Is die lambda sonde aan zijn eind en wat zijn de kosten voor vervangen?
Ramon&Ramon
7th Gear member

even uit laten lezen en wissen,zit er LPG in?
Joey
Starter

De lambdasonde van m'n S40 (LPG) was vorig jaar gebroken, heb er wel nog even mee rondgereden maar verloor tot 3x aan toe het volledige vermogen, gaspedaal vol in maar geen reactie. Ik heb de sonde toen toch maar vervangen en heb het daarna niet meer gehad. Oh ja, via de sloop heb ik een "nieuwe" gehaald voor 50 euro+15 verzendkosten, t.o.v. 300/350 bij de dealer ex montage. Daarna niet meer gehad. Kan zijn dat de sonde "op" is, ik geloof dat die dingen ook kunnen slijten zeg maar.
MDA
5th Gear member

Ze kunnen niet "slijten" maar wel vuil raken en dan niet meer goed meten. of gewoon kapot gaan natuurlijk...
Als je een probleem hebt met je lambda sonde is het inderdaad normaal dat je vermogen verliest. Als je de compu even uit laat lezen bij de garage kunnen ze je waarschijnlijk vertellenm wat er aan de hand is, maar ik gok dat ze zullen zeggen dat er een probleem was met je lambda sonde (wat je al weet), en je krijgt zeker het advied om het te vervangen (zie advies van Joey...).
Het kan natuurlijk ook zijn dat het een "los contactje" was, en dat er helemaal niets vervangen hoeft te worden en dat het probleem niet terug komt.
Dus mijn advies zou zijn: laten uitlezen, maar niet meteen vervangen. Komt het terug: vervangen. Komt het nooit meer terug: Geluk gehad! :-)
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
Joey
Starter

MDA schreef:Ze kunnen niet "slijten" maar wel vuil raken en dan niet meer goed meten. of gewoon kapot gaan natuurlijk...
Als je een probleem hebt met je lambda sonde is het inderdaad normaal dat je vermogen verliest. Als je de compu even uit laat lezen bij de garage kunnen ze je waarschijnlijk vertellenm wat er aan de hand is, maar ik gok dat ze zullen zeggen dat er een probleem was met je lambda sonde (wat je al weet), en je krijgt zeker het advied om het te vervangen (zie advies van Joey...).
Het kan natuurlijk ook zijn dat het een "los contactje" was, en dat er helemaal niets vervangen hoeft te worden en dat het probleem niet terug komt.
Dus mijn advies zou zijn: laten uitlezen, maar niet meteen vervangen. Komt het terug: vervangen. Komt het nooit meer terug: Geluk gehad! :-)
Ah, oke:) weet ik dat ook weer. Bij mij was het euvel wel snel duidelijk, viel weinig meer door te meten, haha, hij bungelde los onder m'n auto terwijl het meetpunt met de moer nog netjes in de uitlaat zat :D

meerarno, mocht je zelf al willen kijken: hij zit als het goed is op een redelijk goed te bereiken plek in je uitlaat vastgeschroefd. Bij mij iets achter de voorwielen. En inderdaad zou ik het advies van MDA opvolgen.
meerarno
1st Gear member

Ramon&Ramon schreef:even uit laten lezen en wissen,zit er LPG in?
Oh ja, vergeten te melden: Diesel, 95pk versie van 1999
meerarno
1st Gear member

Bedankt voor de reacties, ik zal het voorlopig even aankijken. Als het vaker optreedt toch maar even naar de garage, vrees ik
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”