Over een week heb ik mijn v50 2.0d (2006) vier jaar in bezit, en hebben we er ruim 100d km in gereden: huidige stand 361d km! Mijn relatie met de auto voelt als een huwelijk, in voor en zeker ook tegenspoed. Hij brengt me overal, maar niet zonder intensieve aandacht. Na een lease auto gereden te hebben wilde ik niet veel uitgeven aan mijn eigen auto. Voor weinig gekocht (4k€) maar vervolgens jaren aan achterstallig onderhoud weggewerkt en er vervolgens een lekker rijdende auto gekregen. Motorsteunen, koppeling, vliegwiel, versnellingsbak, airco condensor (het bekende verhaal), brandstof inspuitpomp, zelfs de versnellingsbak is vervangen. Zelfs een aanrijdinkje aan de voorkant is nog netjes weggewerkt. Dit alles heb ik gedaan samen met schoonvader, dus inmiddels ben ik een aardige Volvo monteur geworden

Nu heeft zich weer een hobbel op deze weg voorgedaan, en wederom wil ik de auto niet in de steek laten. Ik hoop dat iemand van jullie het probleem kan relateren aan de foutmeldingen die ik heb. Het probleem is als volgt: Sinds afgelopen augustus is 3 keer in ca drie maanden hetzelfde voorgekomen: tijdens het rijden verliest de auto trekkracht, valt deze uit, vervolgens wil deze niet meer starten. Startmotor draait gewoon, maar de motor slaat niet aan. Na een tijdje wachten met sleutel eruit doet hij het wel weer. Er worden op het display op dat moment geen waarschuwingssignalen gegeven. Met vrouw en baby aan boord geen pretje uiteraard, en zodra de wegenwacht er is, is het probleem verdwenen. Wat heb ik voor andere symptomen:
- Dezelfde vakantie dat bovenstaande voor zich voor het eerst voordeed, heb ik 1 keertje gehad dat hij niet wilde starten en toen 'immobilizer' melding gaf. Dat was na een ingelaste stop. Na even wachten startte hij wel. Deze melding is daarvoor of daarna nooit terug gekomen
- Bij 'volgas' accelereren, bijvoorbeeld op de oprit of na een tolpoortje schiet hij in veilige modus ('motorservice vereist'), maar dat is maar een paar tellen en dan heb ik de trekkracht terug.
- Mij valt de laatste tijd op, maar pas nadat het probleem zich voor het eerst voordeed, dat na starten het parkeerlicht wat flikkert, en de interieurverlichting ook. Dit terwijl de lampjes wel constant branden als de motor niet draait
- soms loopt de motor wat onregelmatig na de koude start, maar niet altijd
- toen ik laatst even onder de kap keek toen de motor onregelmatig liep, viel me op dat de brandstofslangen links van het brandstoffilter uit de houders waren gegaan, mogelijk door het getril. Ik heb het dieselfilter 1,5 jaar geleden voor het laatst vervangen (moet elke 2 jr), maar die wil ik binnenkort wel weer vervangen.
- ECM-C301 control module, faulty software check sum ECM (rood). Zou door tuning veroorzaakt kunnen zijn
- ADM-0005 Additive, tank level low (rood)
- EPS-0071 Power supply signal too low (oranje)
- CEM-3A00 ECM, software faulty signal (kleur rood). Naar aanleiding hiervan en de eenmalige immobilizer melding, heb ik de CEM eruit gehaald en alle contacten en stekkers schoongemaakt met een borsteltje en contactspray.
- ADM-0004 Additive, tank level too low (rood)
- ADM-0005 Additive, tank level low (rood)
- ECM-C301 Control module, faulty software check sum ECM (rood)
- ECM-0200 Output stage injector valve Signal missing (oranje)
- ECM-0606 Engine control module (ECM) internal fault(oranje)
- ECM-1213 output stage injector valve Faulty signal
- EPS-0071 Power supply signal too low (oranje)
Ik heb de CEM dus al schoongemaakt. Die melding CEM 3A00 heb ik nu ook niet meer. Hoe verder?
- weet iemand of de foutcodes die zowel de eerste als de laatste keer voorkwamen, kunnen leiden tot uitval en startproblemen? Bijvoorbeeld die mbt de ADM? Natuurlijk laat ik deze bijvullen
- Ik kan me voorstellen dat corrosie in de ECM een mogelijke oorzaak kan zijn. Ik begrijp dat aansturing van de brandstofpomp daar zit, en dat dit soms problemen kan geven. Het treedt vooral op na regen, vandaar dat ik die kant op denk. Bovendien geeft de code ECM 0606 'internal fault' aan dat de ECM beschadigd is, en geeft hij vervolgens een fout bij een injector waar het signaal mist. Het laatste moment dat dit voorkwam, komt overeen met het moment dat de auto het laatst kwam stil te staan
- de foutcodes mbt de powersupply kan ik op boerenverstand wel relateren aan flikkerende lampjes na starten. Maar ik kan me niet voorstellen dat dit uitval veroorzaakt tijdens het rijden. Het niet starten komt niet doordat de startmotor te langzaam draait, die draait op normale snelheid.
- Heeft iemand een idee waar de limp mode na volgas van zou kunnen komen? De daardoor veroorzaakte code zou in elk geval in het onderste rijtje moeten staan
Joop