Bevroren handrem

Alles over de 440 / 460
Vosje
2nd Gear member

arjen-440 schreef:
Vosje schreef:
Paul schreef: Heeft iemand een idee welke schade (afgezien van blikschade) aan de motor en aandrijving kan ontstaan op het moment dat een auto welke in de versnelling geparkeerd staat van achter aangereden wordt?
Kan me voorstellen dat motor en aandrijving een flinke opduvel krijgen omdat ze met geweld via de wielen "in beweging" worden gebracht en dat hierdoor de totaalschade wel eens een flink stuk groter zou kunnen zijn dan bij een auto die op de handrem staat.

Hoe denken jullie hierover?

Groeten,

Vosje
En als je een auto aan duwd of sleept dan?
lijkt me alleen geen geweldig plan als ie in de achteruit staat
en hij word van achter aangereden
of andersom :lol:

Hallo arjen 440,

Sprak toevallig gisteravond op een feestje met iemand over dit onderwerp die dit meegemaakt had. Terwijl zijn auto in de versnelling in de straat geparkeerd stond was er een andere auto achter op gereden. Behalve blikschade had hij ook schade aan de versnellingsbak. Van een tandwiel waren 2 tanden afgebroken. Bij aanduwen of slepen zal dit niet gebeuren omdat dit geleidelijk gaat. Bij een aanrijding komen er plotseling enorme krachten op de tanden van de tandwielen te staan. Daar kunnen ze kennelijk niet altijd even goed tegen.

Groet,

Vosje
Maurice Pierik
4th Gear member

Bij parkeren zet ik de auto altijd in de versnelling.
Wel zo handig als het vriest inderdaad.
De koppeling trap ik bij wijze van reflex altijd in als ik start.
Als ik op de helling sta en ik wil wegrijden, dan trek ik eerst de handrem aan... die vriest echt niet vast in die korte tijd...
De voetrem is wat tricky inderdaad.... dat kán namelijk erg hard trappen worden.
IkeV70
5th Gear member

Maurice Pierik schreef: Als ik op de helling sta en ik wil wegrijden, dan trek ik eerst de handrem aan... die vriest echt niet vast in die korte tijd...
Als het goed vriest gok ik dit niet. Aantrekken lukt altijd wel, maar of de zaak ook gangbaar genoeg is om weer los te komen... Mijn ervaring is dat dat niet altijd het geval is.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Michel740Turbo
5th Gear member
Contacteer:

Handremmen zijn gemaakt om onder alle weersomstanigheden te fuktioneren. Ik zelf heb zelfs bij -30 nog geen problemen gehad al heb ik schijfremmen achter op de 440. Dit moet echter niet uit maken.
Wat gewoon van belang is dat het systeem elke 40.000 nagekeken en schoon gemaakt moet worden. Kijk ook even je handremkabels na, als deze open zijn kan er vocht in lopen en en de boel vast doen vriezen cq roesten.

PS: ga nooit rijden als de handrem niet volledig gelost is dit kan zeker bij de trommelremmen het remzuigertje doen verbranden.
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
the fonz
4th Gear member

Stel dat er inderdaad iemand tegen gereden is en je hebt de handrem er niet opstaan. Dan zouden die tanden afbreken. Merk je zoiets nu door te rijden, of is het verstandiger om hem gewoon te laten staan als je denkt dat de tanden eraf zijn? Wellicht een domme vraag, maar heb nog nooit met een auto gereden die tanden mistte. Echte rkan ik me wel bedenken dat je dat merkt, maar of je dan verder mag/kan/het beste is, weet ik niet.
Maurice

Vaders: S80 D5 MY2008 Momentum, RTI, 17'' Regor, magic blue pearl...

Zelf: Ibiza 1.9 TDI sport. Hopelijk snel een Volvo...
Vosje
2nd Gear member

Hallo the fonz,

Heb ook nog nooit met een auto gereden waarvan een van de tandwielen van de versnellingsbak tanden miste maar denk dat de versnelling waarvan een tandwiel een aantal tanden op rij mist het dan niet meer doet. Tandwiel zal draaien tot de plaats waar de tanden eraf zijn en dan niet meer ingrijpen in het andere tandwiel en stil blijven staan. Mogelijk wordt het (in het geval van een vrijdraaiend tandwiel) dan door de ronddraaiende olie weer een stukje meegenomen tot het weer ingrijpt om vervolgens bij de breuk aangekomen weer te stoppen, enz, enz. Dat zal dan wel met het nodige gekraak gebeuren.

Maar dit alles is een puur theoretische beredenering. Heb daar geen praktijkervaring mee.

Groeten,

Vosje
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”