Het heeft me altijd verbaasd dat Volvo bij de 700/900-modellen een aantal dingen structureel heeft omgekeerd ten opzichte van 'normaal'. En met normaal bedoel ik niet per se de 240 hoor.
De uitlaat van de 700/900 zit rechts, en dat is een kenmerk van een Engelse of Japanse auto. Het tankklepje zit links... en dat lijkt wederom iets voor een ontwerp uit een rechtsgestuurd land.
Bij een 200 zit dat allemaal op de logischere plek, dus andersom. En wat ik helemaal gek vind is dat je bij het openen van de wagen je de sleutel naar de B-stijl toe moet draaien, in plaats van er vandaan. Dat ken ik alleen maar van bepaalde Fordmodellen.
Heeft iemand hiervoor een verklaring? Heeft men alle tekeningen per ongeluk gespiegeld? Werkten erindertijd te veel Engelse constructeurs bij Volvo? Of is er een serieuze verklaring?
Bij de Volvo 850 zit alles weer gewoon, zover ik weet.
(Bij de Volvo S40/V40 zitten uitlaat en tankdop ook verkeerd om, maar dat komt omdat deze auto's op de Japanse Mitsubishi-platform was gebaseerd.)
Wie, o wie weet waarom...
Waarom alles verkeerd om bij en 700/900?
- Maurice Pierik
- 4th Gear member
- Berichten: 843
- Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
- Locatie: Helmond
- geestschrijver
- 5th Gear member
- Berichten: 1638
- Lid geworden op: 01.06.2006 - 09:36
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Misschien dat dit licht op de zaak schijnt:


(met dank aan +++t blijft behelpen+++)


(met dank aan +++t blijft behelpen+++)
240 DL estate 1987, rood [2001-2006] | 240 Super Polar estate 1992, rookgrijs [2006-2015] | V70 2.4 170pk Edition Sport automaat 2007, black stone [2015- ]
Twitter | LinkedIn | Geestschrijver
Twitter | LinkedIn | Geestschrijver
- Michel740Turbo
- 5th Gear member
- Berichten: 1777
- Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
- Locatie: Brecht
- Contacteer:
Vergeet even niet dat ze in zweden voor 73 (als ik me niet vergis) nog rechts reden
Hilarische foto's btw

Hilarische foto's btw



- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- Maurice Pierik
- 4th Gear member
- Berichten: 843
- Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
- Locatie: Helmond
Dat lijkt me nu helemaal geen verklaring.
Allereerst ging Zweden veel eerder van links naar rechts rijden om, in 1967 als ik me niet vergis.
Bovendien had de Volvo 100/200 serie reeds alles 'aan de goede kant' zitten. Dan had deze auto het misschien kunnen hebben, maar dat is niet het geval.
De 700 kwam pas in 1982 op de markt... dus eigenlijk blijft van je aangehaalde verklaring niets over.
Nog een weetje: in Zweden heeft men altijd linksgestuurde auto's gehad. Dus ook in de tijd van rechts rijden. Rare jongens die Zweden....
edit: ik dacht eerst aan '63, maar 't lijkt '67 zijn geweest.
Allereerst ging Zweden veel eerder van links naar rechts rijden om, in 1967 als ik me niet vergis.
Bovendien had de Volvo 100/200 serie reeds alles 'aan de goede kant' zitten. Dan had deze auto het misschien kunnen hebben, maar dat is niet het geval.
De 700 kwam pas in 1982 op de markt... dus eigenlijk blijft van je aangehaalde verklaring niets over.
Nog een weetje: in Zweden heeft men altijd linksgestuurde auto's gehad. Dus ook in de tijd van rechts rijden. Rare jongens die Zweden....
edit: ik dacht eerst aan '63, maar 't lijkt '67 zijn geweest.
- Michel740Turbo
- 5th Gear member
- Berichten: 1777
- Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
- Locatie: Brecht
- Contacteer:
Ja dat maakt het idd nog iets vagerMaurice Pierik schreef: Nog een weetje: in Zweden heeft men altijd linksgestuurde auto's gehad. Dus ook in de tijd van rechts rijden. Rare jongens die Zweden....
Ik zou het verder niet weten wat er achter zit.. veiliger was het iig niet.
Teken foutje??
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- Maurice Pierik
- 4th Gear member
- Berichten: 843
- Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
- Locatie: Helmond
Ik heb nog even zitten grasduinen op het wereldwijde web. En dan vind je diverse data voor de omschakeling van links- naar rechtsverkeer in Zweden. Maar het moet allemaal op 3 september 1967 zijn gebeurd.
Onderstaande foto geeft blijk van de bijzondere verkeersmanoeuvre. Vermoedelijk lukt dit alleen zo mooi gecoördineerd in Zweden:

Dit was het campagnelogo van de onderneming 'rechtsrijden', of op zijn Zweeds 'högertrafik', vandaar die 'H'. De dag staat ook bekend als 'Dagen H'.

Onderstaande foto geeft blijk van de bijzondere verkeersmanoeuvre. Vermoedelijk lukt dit alleen zo mooi gecoördineerd in Zweden:

Dit was het campagnelogo van de onderneming 'rechtsrijden', of op zijn Zweeds 'högertrafik', vandaar die 'H'. De dag staat ook bekend als 'Dagen H'.

- Michel740Turbo
- 5th Gear member
- Berichten: 1777
- Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
- Locatie: Brecht
- Contacteer:
Ben toch wel benieuwd hoe dat zou gaan bij de westerburen :twisted:
Ander weetje; de metro en treinen rijden nog wel andersom :roll:
Ander weetje; de metro en treinen rijden nog wel andersom :roll:
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
-
- 1st Gear member
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 21:11
- Locatie: Midden Nederland
Vanaf 1960 mochten in Zweden in verband met de Hogersvang [met dubbele punt op de o en op de a] (omschakeling naar rechts verkeer) alleen nog maar auto's met links stuur verkocht worden.
Kortom, daar werd ruim van te voren al rekening mee gehouden.
In zo'n tijdsbestek was een doorsnee auto van 7 jaar oud (in NL althans) meestal al aan het einde van zijn levensduur gekomen.
Ik was kort daarvoor (zomer 1967) voor het eerst in Zweden en heb er iets van gezien en kan me er nog iets van herinneren al had ik zelf nog geen rijbewijs.
Dubbele belijning (wit = oud, geel = nieuw).
Van rijstrook wisselen aan de grens met Noorwegen.
Veel verkochte produkten: Koplampen (inzetjes), plastic pijltjes met twee zuignappen die je er aan moesten herinneren aan de goede kant van de weg te rijden.
Om het (vermeende) gevaar af te wenden was men verplicht de eerste dagen na de H-svang met dimlicht op te rijden.
Dat was uit veiligheidsoogpunt zo'n succes dat men het later maar permanent heeft verplicht.
In 1979 woonde ik in Stockholm ivm stage. Het viel mij op dat de deuren van
een of andere passage in de tunnel van de Tunnelbana (metro) nog steeds verkeerd om openden
De treinen rijden inderdaad links. Dat is overigens in Frankrijk, IIRC, ook zo.
Kortom, daar werd ruim van te voren al rekening mee gehouden.
In zo'n tijdsbestek was een doorsnee auto van 7 jaar oud (in NL althans) meestal al aan het einde van zijn levensduur gekomen.
Ik was kort daarvoor (zomer 1967) voor het eerst in Zweden en heb er iets van gezien en kan me er nog iets van herinneren al had ik zelf nog geen rijbewijs.
Dubbele belijning (wit = oud, geel = nieuw).
Van rijstrook wisselen aan de grens met Noorwegen.
Veel verkochte produkten: Koplampen (inzetjes), plastic pijltjes met twee zuignappen die je er aan moesten herinneren aan de goede kant van de weg te rijden.
Om het (vermeende) gevaar af te wenden was men verplicht de eerste dagen na de H-svang met dimlicht op te rijden.
Dat was uit veiligheidsoogpunt zo'n succes dat men het later maar permanent heeft verplicht.
In 1979 woonde ik in Stockholm ivm stage. Het viel mij op dat de deuren van
een of andere passage in de tunnel van de Tunnelbana (metro) nog steeds verkeerd om openden
De treinen rijden inderdaad links. Dat is overigens in Frankrijk, IIRC, ook zo.
- Michael Oud
- 5th Gear member
- Berichten: 2228
- Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
- Locatie: Amsterdam
Verklaard nog steeds niet waarom de 700/900 serie verkeerd om gebouwd is.
Volvo 940 SE
- Fat Rat
- 5th Gear member
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
- Locatie: Walcheren
Volgens mij zit de uitlaat bij een 240 ook rechts... en loopt de laatste demper achteraan de auto overdwars zodat de uitlaat uiteindelijk links uitkomt.
Maar de uitlaat opzich vind ik makkelijk te verklaren, het uitlaatspruitstuk van de red blocks die in deze motoren hangen zit nou eenmaal aan de rechterzijde. Dan is het het makelijkste om maar direct 1 rechte lijn naar achter te trekken.
Misschien daarom ook wel de vulopening voor de benzine aan de andere kant, om deze zo ver mogelijk van de uitlaat weg te houden.
De tank zit overigens iets rechts uit het midden(bij mijn estate althans)
Maar de uitlaat opzich vind ik makkelijk te verklaren, het uitlaatspruitstuk van de red blocks die in deze motoren hangen zit nou eenmaal aan de rechterzijde. Dan is het het makelijkste om maar direct 1 rechte lijn naar achter te trekken.
Misschien daarom ook wel de vulopening voor de benzine aan de andere kant, om deze zo ver mogelijk van de uitlaat weg te houden.
De tank zit overigens iets rechts uit het midden(bij mijn estate althans)
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41422
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
De 700 serie was toch hoofdzakelijk bedoeld voor de US.
Misschien aangepast aan de behoeften van de Amerikanen?
Misschien aangepast aan de behoeften van de Amerikanen?
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Helaas hebben tegenwoordig de meeste auto's (net als de wat modernere Volvo's) de tankdop rechts.
Dus op drukke tijden bij de benzinepomp sta je in de rij, terwijl linkstankers gewoon door kunnen rijden.
Dus op drukke tijden bij de benzinepomp sta je in de rij, terwijl linkstankers gewoon door kunnen rijden.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Michael Oud
- 5th Gear member
- Berichten: 2228
- Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
- Locatie: Amsterdam
Fat Rat, je hebt gelijk, bij een 240 loopt de demper inderdaad naar links... daar heb je een punt.
En het is inderdaad vrij gewoonlijk dat de benzinevulmond aan de andere kant zit dan de uitlaat.
En het is inderdaad vrij gewoonlijk dat de benzinevulmond aan de andere kant zit dan de uitlaat.
Volvo 940 SE
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 25.07.2007 - 16:58
- Locatie: Stockholm
Ga jij daar op staan wachten? Ik heb altijd in een auto gereden die de tankdop links heeft zitten (Mazda 323f, Rover 620, nu V40), en dan komt het dus wel eens voor dat ik met een andere auto inderdaad aan de "verkeerde" kant van de pompen sta... maar dan trek je toch gewoon die slang wat verder uit?Battlecruiser S80 schreef:Helaas hebben tegenwoordig de meeste auto's (net als de wat modernere Volvo's) de tankdop rechts.
Dus op drukke tijden bij de benzinepomp sta je in de rij, terwijl linkstankers gewoon door kunnen rijden.
- hvdmountain
- 4th Gear member
- Berichten: 625
- Lid geworden op: 06.02.2006 - 16:55
Ik doe dat idd ook vaak. Gewoon slang omhoog houden zodat hij niet op je auto komt, en je bent zó een paar auto's voor!Qinx schreef:Ga jij daar op staan wachten? Ik heb altijd in een auto gereden die de tankdop links heeft zitten (Mazda 323f, Rover 620, nu V40), en dan komt het dus wel eens voor dat ik met een andere auto inderdaad aan de "verkeerde" kant van de pompen sta... maar dan trek je toch gewoon die slang wat verder uit?Battlecruiser S80 schreef:Helaas hebben tegenwoordig de meeste auto's (net als de wat modernere Volvo's) de tankdop rechts.
Dus op drukke tijden bij de benzinepomp sta je in de rij, terwijl linkstankers gewoon door kunnen rijden.
Volvo S70 Comfort Europa 2.4 20v Venetian Red metallic
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Die slangen zijn doorgaans te kort om over de brede S80 heen te komen.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Michael Oud
- 5th Gear member
- Berichten: 2228
- Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
- Locatie: Amsterdam
Dichter langs de rand parkeren. Als t met mn 940 lukt, lukt het met je S80 ook.
Volvo 940 SE
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 01.03.2008 - 01:16
Hallo Volvisti
Sorry als ik wat oude topics ophaal, maar ...
De tankdop aan de linkerkant lijkt me de enig logische kant. Meestal tankt de bestuurder. Bij een linksgestuurde auto hoeft ie niet eerst om de auto heen om te kunnen tanken.
En als de enige pomp die vrij is "aan de verkeerde kant" van de auto zit, dan draai je de auto toch even?
Groetjes
Mathy
Sorry als ik wat oude topics ophaal, maar ...
De tankdop aan de linkerkant lijkt me de enig logische kant. Meestal tankt de bestuurder. Bij een linksgestuurde auto hoeft ie niet eerst om de auto heen om te kunnen tanken.
En als de enige pomp die vrij is "aan de verkeerde kant" van de auto zit, dan draai je de auto toch even?
Groetjes
Mathy