ArLi schreef: ↑21.11.2020 - 09:40
Morgen KJ gelukkig ben ik ook een absolute voorstander om de airco alleen te gebruiken indien nodig en dat is in de zomer...................je spreekt over pak de bron, ben benieuwd welke bron je precies bedoelt. Gr. Arjan
[/quote]
Dit staat ook in het boekje over de airco:
Airco.PNG
Dus, om te voorkomen dat de ruiten beslaan airco altijd aan. Bovenstaande quote, "airco alleen gebruiken indien nodig en dat is in de zomer", is een misvatting die veel mensen nog als waar aannemen. Zoals Gouwe (en het instructieboekje) al zegt: Een airco zorgt niet alleen voor koude (en warme lucht), maar ook droge lucht. Zeker in deze tijd als het koud en erg vochtig is (help, het is weer zover!"), dan is een airco onmisbaar om je ruiten schoon te houden. Een airco of beter ECC (elektronisch gestuurde klimaatregeling) zorgt in de zomer voor "koude" droge lucht en in de winter voor "warme" droge lucht. "Koud" en "warm" is in mijn geval altijd 21 graden, want bij mij staat alles op automatisch en op 21 graden. En ik hoef in principe nooit aan de instelling te zitten.
Ook is het voor de aircopomp beter om altijd aan te staan. Als een aircopomp langere tijd niet draait kan deze gaan lekken (corrosie bij de afdichtingen). Een aircopomp gaat bijna nooit kapot of lek van het langdurig draaien, maar eerder door te lang stilstaan of te weinig koelmiddel (en dus smeermiddel). Het is wel zaak om het systeem goed te onderhouden; eens in de zoveel jaar de airco opnieuw afvullen en af en toe zorgen voor een schoon interieurfiltertje.
Mijn advies: Als de airco al een tijdje niet afgevuld is deze eens opnieuw af te laten vullen (kost rond de EUR 100) een nieuw (actieve kool) interieurfiltertje steken (zelf doen, kosten ca. EUR 20) en alles op automatisch zetten en houden. Bij nog beslagen ruiten kijken of er ergens water in de auto staat.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.