Door corona-omstandigheden zal mijn V40 D2 2.0 uit 2016 nog lang geen 150.000 km gereden hebben als hij 5 jaar oud wordt.
Ik verwacht rond de 125.000 of zo.
Moet de distributieriem dan toch al vervangen worden of kan ik rustig wachten tot hij 6 jaar oud wordt?
En kan ik volstaan met een jaarbeurt van ca. 300 Euro in plaats van de gewone veel duurdere beurt als hij nog geen 15.000 km gereden heeft t.o.v. het normale interval van 30.000?
Luxe problemen, ik weet het, maar wellicht vragen meer mensen het zich af.
Distributieriem na 5 jaar en nog geen 150.000 km
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 06.04.2019 - 22:44
Ik zou het er niet op gokken. Waarschijnlijk rij je toch (onbewust) met geknepen billen dat laatste jaar. Daarbij ontkom je toch niet aan de kosten. Nieuwe motor is duurder.
Het is niet alleen de kilometerstand maar ook de leeftijd die gaat tellen. Hou er ook rekening mee dat jouw huidige interval al flink langer is dan wat het jaren geleden was. Dat was doorgaans 90.000 - 120.000km.
Gewoon vervangen zou ik zeggen.
Het is niet alleen de kilometerstand maar ook de leeftijd die gaat tellen. Hou er ook rekening mee dat jouw huidige interval al flink langer is dan wat het jaren geleden was. Dat was doorgaans 90.000 - 120.000km.
Gewoon vervangen zou ik zeggen.
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29683
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Even het vervangingsinterval opzoeken, is of kilometerstand of leeftijd van de riem. Inderdaad geen risico mee nemen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- 01000011 00011 00000
- 2nd Gear member
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 12.10.2020 - 11:51
- Locatie: Oisterwijk
Persoonlijk zou ik de volledige beurt met riem laten uitvoeren. Dan staat de auto er gewoon fris bij op het moment dat je straks weer meer kan en wil rijden.
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6696
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Best een lastige deze, Volvo heeft de interval niet voor niets teruggeschroefd van 240 naar 150K. Aantal jaren was 10 of dat ook aangepast is weet ik niet?
Auto heeft nog geen 120K beurt gehad neem ik aan? Op de site van Volvo lees ik dat bij 120K ook interieurfilter, luchtfilter en brandstoffilter worden vervangen. Dat doen ze bij een jaarbeurt niet en tel je dat bij de prijs van een jaarbeurt op dan zit je al zo'n beetje op de prijs van een 120K beurt.
https://serviceprice-nl.marketsupport.n ... ?market=nl
Ik zou de dealer gewoon vragen om een 120K beurt en een controle op de D-riem. Heeft de auto al een 120K beurt dan zou je kunnen volstaan met een jaarbeurt en controle op de d-riem.
Auto heeft nog geen 120K beurt gehad neem ik aan? Op de site van Volvo lees ik dat bij 120K ook interieurfilter, luchtfilter en brandstoffilter worden vervangen. Dat doen ze bij een jaarbeurt niet en tel je dat bij de prijs van een jaarbeurt op dan zit je al zo'n beetje op de prijs van een 120K beurt.
https://serviceprice-nl.marketsupport.n ... ?market=nl
Ik zou de dealer gewoon vragen om een 120K beurt en een controle op de D-riem. Heeft de auto al een 120K beurt dan zou je kunnen volstaan met een jaarbeurt en controle op de d-riem.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- 01000011 00011 00000
- 2nd Gear member
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 12.10.2020 - 11:51
- Locatie: Oisterwijk
Om bij een moderne auto de riem (en spanrollen/waterpomp) goed te kunnen controleren moet je zoveel kappen en randzaken weghalen dat je daarmee al 65% van het werk hebt gedaan om hem te vervangen. Het materiaal is niet de grootste kostenpost meestal bij een vervanging.Gouwe schreef: ↑04.12.2020 - 06:01 Best een lastige deze, Volvo heeft de interval niet voor niets teruggeschroefd van 240 naar 150K. Aantal jaren was 10 of dat ook aangepast is weet ik niet?
Auto heeft nog geen 120K beurt gehad neem ik aan? Op de site van Volvo lees ik dat bij 120K ook interieurfilter, luchtfilter en brandstoffilter worden vervangen. Dat doen ze bij een jaarbeurt niet en tel je dat bij de prijs van een jaarbeurt op dan zit je al zo'n beetje op de prijs van een 120K beurt.
https://serviceprice-nl.marketsupport.n ... ?market=nl
Ik zou de dealer gewoon vragen om een 120K beurt en een controle op de D-riem. Heeft de auto al een 120K beurt dan zou je kunnen volstaan met een jaarbeurt en controle op de d-riem.
Bij mijn eigen C30 is de interval 150K km of 5 jaar.
Daarnaast kan je een "trendbreuk" in het voorgeschreven onderhoud ook gaan terug zien in de restwaarde. Ik ben als koper van een auto altijd de eerste die in de boekjes duikt. Afwijkingen - ook al zijn ze voor de verkoper verklaarbaar - doen het later meestal niet goed voor de restwaarde.
Waar ik persoonlijk minder waarde aan geef is "dealer onderhouden". Er zijn voldoende écht goede volvo specialisten die dit onderhoud voor een scherpere prijs kunnen aanbieden. Het kan lonen om daar ook een offerte te vragen.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 06.04.2019 - 22:44
Daarbij kun je ook niks aan riem controleren, tenzij hij helemaal aan flarden is en tekenen van droogtescheuren vertoont, maar dat verwacht ik niet.01000011 00011 00000 schreef: ↑04.12.2020 - 09:44
Om bij een moderne auto de riem (en spanrollen/waterpomp) goed te kunnen controleren moet je zoveel kappen en randzaken weghalen dat je daarmee al 65% van het werk hebt gedaan om hem te vervangen. Het materiaal is niet de grootste kostenpost meestal bij een vervanging.
Als de riem gaat dan gaat hij, ongeacht hoe hij eruit ziet. Gewoon op safe spelen en vervangen.
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6696
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Op save spelen is dan elke 10K vervangen? Als Volvo zegt dat hij 150K mee kan dan is vervangen bij 150K ook op save m.i. Er zit sowieso al een marge op.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Longone
- 5th Gear member
- Berichten: 1091
- Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02
Bedankt voor de reacties tot nu toe, en ja ik houd zeker van "better safe than sorry", maar om na 5 jaar en 125.000 al te vervangen lijkt me toch erg vroeg.
Verder zitten Google'n en deze site heeft het over 10 jaar of 150.000 namelijk: https://www.car.info/en-se/volvo/v40/v4 ... 5452/specs
Verder zitten Google'n en deze site heeft het over 10 jaar of 150.000 namelijk: https://www.car.info/en-se/volvo/v40/v4 ... 5452/specs
- jalex_h
- 6th Gear member
- Berichten: 2753
- Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
- Locatie: Midden nederland
De interval die opgegeven wordt (zowel qua tijd als qua km’s) is zodanig dat in, zeg, 99,5% van de gevallen de riem heel blijft. Ga je daaroverheen, dan is het de vraag of je bij de eerste 0,1% zit die bij een kleine overschrijding in de problemen komt of juist bij die 0,1% die probleemloos de termijn met 50% kan overschrijden. Of ergens daartussen in. Niemand die het je kan vertellen, aan jou de keuze.
Vraag in deze is denk ik echter vooral hoe lang je met deze auto wilt rijden: 1 jaar, 2 jaar of nog een jaartje of 8 (of langer). In het eerste geval ruil je hem in voordat je weer de afweging moet maken of je het wel of niet doet, in het tweede of derde geval zul je het volgend jaar ongetwijfeld alsnog laten doen. Dan moet je je afvragen of het doorschuiven van de kosten met 1 jaar op weegt tegen het eventuele risico dat je loopt.
Vraag in deze is denk ik echter vooral hoe lang je met deze auto wilt rijden: 1 jaar, 2 jaar of nog een jaartje of 8 (of langer). In het eerste geval ruil je hem in voordat je weer de afweging moet maken of je het wel of niet doet, in het tweede of derde geval zul je het volgend jaar ongetwijfeld alsnog laten doen. Dan moet je je afvragen of het doorschuiven van de kosten met 1 jaar op weegt tegen het eventuele risico dat je loopt.
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019
Huidig: XC60 Essential Fusion Red
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019
Huidig: XC60 Essential Fusion Red
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3728
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Nou duidelijk toch? Ik zou in dat geval gewoon naar de 150k rijden en dan vervangen.Longone schreef: ↑05.12.2020 - 15:45 Bedankt voor de reacties tot nu toe, en ja ik houd zeker van "better safe than sorry", maar om na 5 jaar en 125.000 al te vervangen lijkt me toch erg vroeg.
Verder zitten Google'n en deze site heeft het over 10 jaar of 150.000 namelijk: https://www.car.info/en-se/volvo/v40/v4 ... 5452/specs
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"