Betreft XC70 175 pk diesel uit 2010
Vorige week kreeg ik de melding 'koelsysteem service vereist' inclusief oranje lampje.
Direct langs de dealer. Koelvloeistof was in orde, na uitlezen conclusie dat het waarschijnlijk een sensorfout, draadje, contactje oid is die dit veroorzaakt. Melding gereset en weer de weg op met de opmerking maar te zien of de melding terug zou komen. Zo ja, dan zouden ze de auto langer in de garage moeten hebben om de fout te gaan zoeken en op te lossen. 'Kan van alles zijn'.
Inmiddels een week en ruim 1000km verder verscheen vandaag opnieuw de melding en vrijwel direct daarna verloor de verwarming een hoop vermogen. Met nog 150km te gaan en de verwarming op 30 graden (normaal staat die op 22 graden) was het al snel erg koud in de auto. Er kwam nog wel wat warme lucht uit de roosters (standje 'auto'), maar bij lange na niet genoeg om de temperatuur een beetje lekker te houden met een buitentemperatuur van rond het vriespunt.
Het lijkt erop dat er domweg te weinig warme koelvloeistof door het verwarmingselement stroomt.
Herkent iemand dit probleem, of heeft iemand tips waar te gaan zoeken/kijken/meten/voelen? Naar de dealer kan uiteraard ook, maar liever los ik het zelf op wanneer het misschien maar om een kleinigheidje gaat.
Weinig vermogen verwarming; koud!
- olav
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
- Locatie: Midden Brabant
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Al even flink aan de temp knoppen heen en weer gedraaid van Low naar Hot en weer terug etc.? Heb dat eens gehad met een Alhambra. Daarvan klopte de temp ook niet. Even een paar keer heen en weer draaien bracht de zaak weer in het gareel.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27518
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Met de melding erbij lijkt het haast alsnog de auto in een soort "beveiliging" schiet om zichzelf te beschermen.
Is er niet onlangs iets met de koelvloeistof gedaan?
Krijg de indruk dat er misschien iets van een luchtbelletje in zit en de auto daarom een melding geeft.
Zou ze toch eens verder laten kijken dan alleen of alles op peil is.
Is er niet onlangs iets met de koelvloeistof gedaan?
Krijg de indruk dat er misschien iets van een luchtbelletje in zit en de auto daarom een melding geeft.
Zou ze toch eens verder laten kijken dan alleen of alles op peil is.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- olav
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
- Locatie: Midden Brabant
Morgen weer een lange rit voor de boeg; ik ga er eens wat aan draaien, wie weet dat het iets doet. Zou mooi zijn...
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
- olav
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
- Locatie: Midden Brabant
Er is niets met de koelvloeistof gedaan, ik zal vanavond wel het peil nog eens controleren.fredhead schreef: ↑10.12.2020 - 07:11 Met de melding erbij lijkt het haast alsnog de auto in een soort "beveiliging" schiet om zichzelf te beschermen.
Is er niet onlangs iets met de koelvloeistof gedaan?
Krijg de indruk dat er misschien iets van een luchtbelletje in zit en de auto daarom een melding geeft.
Zou ze toch eens verder laten kijken dan alleen of alles op peil is.
De melding 'koelsysteem service vereist' is slechts geel gemarkeerd, niet rood, dus zou wel rijdbaar zijn. Wanneer ik er zelf niet uit kom gaat de auto zeker naar de dealer voor verder onderzoek.
Kan me voorstellen dat er ergens een sensor in het koelwatersysteem van de motor een waarde geeft die te laag is, waardoor de koelvloeistof bij de motor wordt gehouden en de koelvloeistofstroom naar het interieur wordt afgeknepen totdat de motor netjes op temperatuur is. Maar wanneer de motor lekker op temperatuur is en de sensor heeft dat niet door, dan schiet het niet op natuurlijk. Dat afknijpen van de koelvloeistofstroom naar het interieur zou ook met een aparte thermostaat in het systeem kunnen gebeuren. Maar ik weet helaas niet of het op die manier werkt.
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
- olav
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
- Locatie: Midden Brabant
Heeft er iemand een schema van de werking van het koelsysteem van de V70/XV70 (2008-2017)? Of weet iemand waar ik dat kan vinden?
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4310
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Ik heb ooit een defecte thermostaat gehad, werd ook niet warm toen. Is wel lang geleden, er zat toen nog niet veel elektronica in een auto...
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27518
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Via de kachelradiateur wordt je interieur verwarmd, die is aangesloten op je koelsysteem dus vandaar mijn gedachtegang.olav schreef: ↑10.12.2020 - 10:23Er is niets met de koelvloeistof gedaan, ik zal vanavond wel het peil nog eens controleren.fredhead schreef: ↑10.12.2020 - 07:11 Met de melding erbij lijkt het haast alsnog de auto in een soort "beveiliging" schiet om zichzelf te beschermen.
Is er niet onlangs iets met de koelvloeistof gedaan?
Krijg de indruk dat er misschien iets van een luchtbelletje in zit en de auto daarom een melding geeft.
Zou ze toch eens verder laten kijken dan alleen of alles op peil is.
De melding 'koelsysteem service vereist' is slechts geel gemarkeerd, niet rood, dus zou wel rijdbaar zijn. Wanneer ik er zelf niet uit kom gaat de auto zeker naar de dealer voor verder onderzoek.
Kan me voorstellen dat er ergens een sensor in het koelwatersysteem van de motor een waarde geeft die te laag is, waardoor de koelvloeistof bij de motor wordt gehouden en de koelvloeistofstroom naar het interieur wordt afgeknepen totdat de motor netjes op temperatuur is. Maar wanneer de motor lekker op temperatuur is en de sensor heeft dat niet door, dan schiet het niet op natuurlijk. Dat afknijpen van de koelvloeistofstroom naar het interieur zou ook met een aparte thermostaat in het systeem kunnen gebeuren. Maar ik weet helaas niet of het op die manier werkt.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- olav
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
- Locatie: Midden Brabant
Update:
Vandaag na het krabben van de ramen op pad gegaan voor een trip van in totaal 300km. Paar honderd meter na vertrek opnieuw de melding 'koelsysteem service vereist'. Baat het niet, schaadt het vast ook niet, dus maar eens stevig aan de verwarmingsknoppen gedraaid. Links HI, rechts LOW en omgekeerd, alles LOW, alles HI, ventilator voluit en stil, interne circulatie of van buitenaf, voorruitontwaseming aan en uit, standje 'auto' of juist handmatig; het systeem even lekker wakker geschud dus. Toen bedacht ik me dat de temperatuur natuurlijk nog niet echt op zou lopen omdat de motor nog koud was. Dus alles in de standaard setting gezet (standje 'auto', temperatuur 22 graden) en maar berust in het hele gedoe.
Na een paar kilometer snelweg begonnen mijn dubbele jas, thermo-ondergoed, muts en sjaal (voorbereid op weg gegaan) toch wel wat warm te worden. Wat blijkt: de verwarming werkt weer als vanouds en nog mooier, de melding over vereiste service koelsysteem is verdwenen uit de boordcomputer! Vanavond op de terugweg niets aan de hand, lekker warm in de auto.
Ik hoop maar dat het zo blijft. Frits V70, voor zolang het duurt alvast dank voor de tip!
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Fijn! Hou je ons op de hoogte? Geniet van een lekker warme auto!
Groet,
Frits
Groet,
Frits
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21561
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Blijft alleen de vraag over wat en waarom het eerst niet werkte.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- olav
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
- Locatie: Midden Brabant
Da's zeker waar, maar voorlopig heb ik het weer warm in de auto en hoop ik van harte dat dit zo blijft. Mocht daar verandering in komen dan meld ik dat zeker.
Maar ondertussen ben ik ook wel benieuwd wat er nou aan de hand is (geweest). Vochtig koud weer (stekkerverbinding, draadje), sensorfout (kan dan zomaar weer terugkeren), thermostaat kapot (maar waarom dan nu geen melding meer?), haperende thermostaat (dan nu even geen melding meer), onlangs voor het eerst de vooruitontwaseming weer gebruikt na een lange warme zomer, sowieso de afnemende temperaturen waardoor het verwarmingssysteem weer eens aan het werk moest, misschien dat er ergens een klepje in het systeem niet meer helemaal soepel beweegt doordat ik er eigenlijk nooit aan zit (en dat zou dan nu door alles van HI naar LOW te zetten ietwat geforceerd weer gangbaar zijn geworden), toevallige luchtbel in het systeem... vragen vragen vragen. En genoeg tijd om daar achter het stuur bij 22 graden Celsius over na te denken.
Mocht iemand nog een schema hebben van het hoe het koelsysteem in elkaar zit, dan is dat van harte welkom!
Maar ondertussen ben ik ook wel benieuwd wat er nou aan de hand is (geweest). Vochtig koud weer (stekkerverbinding, draadje), sensorfout (kan dan zomaar weer terugkeren), thermostaat kapot (maar waarom dan nu geen melding meer?), haperende thermostaat (dan nu even geen melding meer), onlangs voor het eerst de vooruitontwaseming weer gebruikt na een lange warme zomer, sowieso de afnemende temperaturen waardoor het verwarmingssysteem weer eens aan het werk moest, misschien dat er ergens een klepje in het systeem niet meer helemaal soepel beweegt doordat ik er eigenlijk nooit aan zit (en dat zou dan nu door alles van HI naar LOW te zetten ietwat geforceerd weer gangbaar zijn geworden), toevallige luchtbel in het systeem... vragen vragen vragen. En genoeg tijd om daar achter het stuur bij 22 graden Celsius over na te denken.
Mocht iemand nog een schema hebben van het hoe het koelsysteem in elkaar zit, dan is dat van harte welkom!
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 4012
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Kromme Volt geweest.
Had ik ook jaaaaren geleden
en opgelost door inderdaad volledig koud en warm een paar keer zetten, die knoppen.
Had ik ook jaaaaren geleden
en opgelost door inderdaad volledig koud en warm een paar keer zetten, die knoppen.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.