Graag jullie mening over T3 vs T5 hybrid

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
EspritV8
2nd Gear member

Goedendag, graag jullie mening. Misschien zie ik iets over het hoofd.

Ik heb een aantal maanden geleden een XC40 T3 besteld. Daar moet je, mede door productievertraging als gevolg van corona, lang op wachten. Wordt pas in februari 2021 geleverd. Als ik nu op de website van Volvo kijk en een T3 en een T5 hybrid vergelijk is er eigenlijk geen enkele reden meer om een T3 te kopen. De prijs is nagenoeg gelijk! De T5 heeft meer PK, een lager verbruik, hogere restwaarde, nog drie jaar een lagere motorrijtuigenbelasting. Allemaal door de lagere BPM. Ik zie geen enkel voordeel van de T3. Misschien zie ik iets over het hoofd. Waarom heeft mijn dealer mij een T3 laten kopen? Als ik het goed heb begrepen was de lagere BPM op hybride al vanaf 1 juli 2020 bekend. Dezelfde problematiek speelt waarschijnlijk voor de T2 vs de T4 hybride.
OGA244
8th Gear member

Was je daar zelf niet bij?

Jij komt binnen met 'n wensenlijstje, de dealer maakt 'n offerte in jouw geval op 'n T3 met gratis automaat en komt op 'n toebetalingsbedrag en 'n klant zegt dan ja of nee..

Prijzen lijken gelijk, specs schelen het nodige en alle recharges zijn netto geprijsd..
Toebetaling worden daardoor iig hoger.

Restwaarde is afwachten
Mrb is idd 50% maar wel van 'n 200kg zwaardere auto..
Bpm heeft op bovenstaand geen invloed..

Wat let je trouwens om de productie plaats van 'n nog niet geproduceerde xc40 om te laten zetten naar 'n T5 recharge?
Hans Eilander
7th Gear member

EspritV8 schreef: 12.12.2020 - 11:34 Goedendag, graag jullie mening.
Ik heb een aantal maanden geleden een XC40 T3 besteld. Daar moet je, mede door productievertraging als gevolg van corona, lang op wachten. Wordt pas in februari 2021 geleverd. Als ik nu op de website van Volvo kijk en een T3 en een T5 hybrid vergelijk is er eigenlijk geen enkele reden meer om een T3 te kopen. De prijs is nagenoeg gelijk! De T5 heeft meer PK, een lager verbruik, hogere restwaarde, nog drie jaar een lagere motorrijtuigenbelasting. Allemaal door de lagere BPM. Ik zie geen enkel voordeel van de T3. Misschien zie ik iets over het hoofd. Waarom heeft mijn dealer mij een T3 laten kopen? Als ik het goed heb begrepen was de lagere BPM op hybride al vanaf 1 juli 2020 bekend. Dezelfde problematiek speelt waarschijnlijk voor de T2 vs de T4 hybride.
De vraag is, wat wil je nu eigenlijk? Ik heb bewust voor een benzineversie gekozen, en vanwege mijn budget voor een T2. Dus bewust NIET voor een Recharge. In dezelfde configuratie, is een T5 Recharge zegge en schrijven €400,- duurder dan een T3 Inscription. De voordelen die je noemt, moet je eerst maar afwachten. Binnenkort zijn alle voordelen van Plug-in, of Pure Electric achterhaald. Dat was in het begin ook zo met de kleine A label auto,s. De Recharge is zwaarder. Bovendien wil ik afwachten, hoe het uitpakt in de praktijk met Hybride,s. Je rijd eerst elektrisch tot je bereik op is, en dan ineens zonder eerst warm te rijden, valt de benzine motor bij. Wat zijn op den duur de gevolgen? Je kan misschien alsnog je keuze van T3 omzetten in een T5 Recharge. Maar ik zou als ik jouw was, het zo laten. Niet afhankelijk van stroom. Geen kabels enz. Gewoon lekker met je T3 gaan toeren. Al had ik op dit moment het geld voor de duurste Electro versie. Dan ging ik tóch voor een benzine T5. (Of iets wat daar op lijkt) ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gouwe
7th Gear member

Sorry Hans maar je argumentatie tegen een PIH is wel erg negatief en m.i. niet gebaseerd op eigen ervaring maar onjuiste vooroordelen. Feit is met mijn PIH dat ik 1. Inderdaad 50% minder MRB betaal 2. Ik met een 2.2 ton PIH gemiddeld >1:18 rijd. Dat haal jij niet met je T2. 3. Ik zeer regelmatig "vooraan" kan parkeren of nog een vrije plek kan vinden omdat ik daar meer miin PIH mag parkeren en jij niet..... 4. Er al voldoende ervaring van Volvo is met de D6 om te weten dat het niet tot extra motorschades leidt. Mijn T8 heeft 185K op de teller en verbruikt 0,0 liter olie. Omdat er steeds meer PIH's op de markt komen denk ik bovendien dat de acceptatie 2e hands zal toenemen en dat zal niet negatief zijn voor de restwaarde.

Aan de TS: De vraag over het waarom is wel wat apart maar tegelijkertijd begrijp ik dat je van de dealer advies verwacht en dat snap ik wel. Mijn advies: ga met je dealer in gesprek. Er is vast van alles mogelijk.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Hans Eilander
7th Gear member

Gouwe schreef: 12.12.2020 - 14:20 Sorry Hans maar je argumentatie tegen een PIH is wel erg negatief en m.i. niet gebaseerd op eigen ervaring maar onjuiste vooroordelen. Feit is met mijn PIH dat ik 1. Inderdaad 50% minder MRB betaal 2. Ik met een 2.2 ton PIH gemiddeld >1:18 rijd. Dat haal jij niet met je T2. 3. Ik zeer regelmatig "vooraan" kan parkeren of nog een vrije plek kan vinden omdat ik daar meer miin PIH mag parkeren en jij niet..... 4. Er al voldoende ervaring van Volvo is met de D6 om te weten dat het niet tot extra motorschades leidt. Mijn T8 heeft 185K op de teller en verbruikt 0,0 liter olie.
Beste Gouwe, het was zeker niet mijn bedoeling, om ongefundeerd kritiek te leveren op PIH,s. Maar ik spreek uit mijn keuze, die ik vooraf gemaakt heb. Dat kan voor iedereen verschillend zijn. Maar ik heb persoonlijk niks met Electro,s. Ook niet vanwege het zgn milieu effect. Want, wanneer vele vervuilende centrale,s, de grote vraag naar extra stroom moeten leveren, reken je je rijk met een dood konijn. Zeker heeft Volvo, en andere merken intussen genoeg ervaring opgebouwd, wat betreft Elektrisch rijden. Maar ik persoonlijk, ben er flink wat huiverig van. Dat is puur persoonlijk. En het kan er bij mij niet in, dat wanneer van het punt van wegrijden met een PIH, niet gelijk afgewisseld word van benzine op electro, dit nooit goed kan zijn voor de benzinemotor. Maar ik ben niet deskundig genoeg in deze materie.
silfhout
2nd Gear member

Als je naar de (private) lease prijzen kijkt zit er een ‘gapend’ gat tussen een T3 en een T5… voor mij de reden om een T3 te kiezen…
2020: Volvo XC 40 T3 R-design Bursting Blue
2017: Volvo V40CC T3 Nordic+
Hans Eilander
7th Gear member

Gouwe schreef: 12.12.2020 - 14:20 Sorry Hans maar je argumentatie tegen een PIH is wel erg negatief en m.i. Feit is met mijn PIH dat ik 1. 50% minder MRB betaal 2. Ik met 2.2 ton PIH >1:18 rijd. Dat haal jij niet met je T2. Er al voldoende ervaring van Volvo is met de D6 om te weten dat het niet tot extra motorschades leidt. Mijn T8 heeft 185K op de teller en verbruikt 0,0 liter olie.
Beste Gouwe, ik kom nog even terug op daarnet. Zo maar even terug een XC 90 T8 Recharge zitten samenstellen. Dan kom ik al snel boven de €90K ! Dat is 2x de prijs van mijn T2. Dan mag jij van mij best wel met je 2,2 ton wegende vlaggenschip, de 1:18 halen. En ik kom net aan de 1:15. Maar dat hoop ik met hogere temperaturen in het voorjaar te verbeteren. Dus dit is een beetje veel onderling verschil. En dan heb ik er óok nog de € 76,- pm aan MRB voor over. Als je begrijpt wat ik bedoel... ;)
EspritV8
2nd Gear member

Het gaat mij niet zozeer om de techniek, maar om iets anders.

Toen ik de keus maakte voor een T3 was de T5 nog een stuk duurder, maar nu de prijswijzigingen door de verlaagde BPM bekend zijn en je opnieuw een berekening maakt is de T5 een aantrekkelijkere keuze. Ik ontdek nu zelf dat de BPM verlaging al op 1 juli was aangekondigd. Ik kocht mijn auto na 1 augustus. Ik had het op prijs gesteld als de dealer destijds had gemeld dat de lagere BPM de prijs van de T5 zou verlagen. Dan had ik een T5 gekozen. Mijn T3 wordt in 2021 geleverd en ik vind het gewoon jammer dat ik al die tijd wacht op een auto die al voor levering 'achterhaald' is. Juridisch heb ik geen poot om op te staan, dat begrijp ik ook wel, maar bij het kopen van een auto van rond de € 50.000 had ik een beter advies verwacht. Ik houd al die BPM wijzigingen niet bij. Auto's verkopen is niet mijn vak.
OGA244
8th Gear member

Dealers hebben daar 'n half jaar van tevoren ook nog geen idee van..
Je vraagt hier dag ook om aannames..
Een bpm verlaging heeft vaak genoeg 'n ncp verhoging tot gevolg gehad waardoor er per saldo niets veranderde..
Je kunt nu gaan lopen huilebalken of je xc40 nog even om laten zetten naar 'n T5.
Probleem opgelost..
EspritV8
2nd Gear member

Hans Eilander schreef: 12.12.2020 - 14:04
Je kan misschien alsnog je keuze van T3 omzetten in een T5 Recharge. Maar ik zou als ik jouw was, het zo laten. Niet afhankelijk van stroom. Geen kabels enz. Gewoon lekker met je T3 gaan toeren. Al had ik op dit moment het geld voor de duurste Electro versie. Dan ging ik tóch voor een benzine T5. (Of iets wat daar op lijkt) ;)
Met een hybride ben ik niet afhankelijk van stroom. En ik toer lekkerder met een 186 PK T5 dan met een 163 PK T3. Zeker als dat ook nog zuiniger is en ik minder belasting betaal. ;-)
EspritV8
2nd Gear member

OGA244 schreef: 12.12.2020 - 16:27 Was je daar zelf niet bij? Huilebalken?
Wat een onvriendelijke reacties van je! Ik vraag vriendelijk om je mening.
OGA244
8th Gear member

Jij kocht 'n auto op basis van toen beschikbare informatie, nu verwijt je 'n dealer je niet goed geïnformeerd te hebben..
Er was toen helemaal nog geen concrete andere informatie..
Ik adviseer je hem om te zetten naar 'n T5... Doe er mee wat je goeddunkt
silfhout
2nd Gear member

EspritV8 schreef: 12.12.2020 - 16:33 En ik toer lekkerder met een 186 PK T5 dan met een 163 PK T3
Bedenk wel dat de verhouding pk / kg niet veel scheelt tussen T3 en T5, de T5 moet met die 180 pk ook dat lege accu pakket meezeulen :-D
2020: Volvo XC 40 T3 R-design Bursting Blue
2017: Volvo V40CC T3 Nordic+
Hans Eilander
7th Gear member

silfhout schreef: 12.12.2020 - 17:00Bedenk wel dat de verhouding pk / kg niet veel scheelt tussen T3 en T5, de T5 moet met die 180 pk ook dat lege accu pakket meezeulen :-D
Precies! En wat maakt het nu uit @EspritV8, of je met 180 pk of 250 pk, negens harder mag dan 100km? Ik toer net zo lekker met mijn 130 pk T2. En wat maakt volgens jouw het verschil, als je een plezier-ritje maakt met je gezin op een weg of dijk van max 60 km/u?? Wees tevreden met je nieuwe T3. Kijk eens rond in je buurt, of je met een nieuwe T3 achterhaald bezig bent....Ik denk het niet. ;) Enneh.....ik ben de enige hier met een T2 V8... :lol: :lol: :lol:
Gouwe
7th Gear member

Beste Hans, jij mag net zoveel jou mening hebben als ik de mijne :-). En tuurlijk mag jij jou toenmalige overwegingen hier neerschrijven. Wat ik alleen constateer is dat jou mening puur op gevoel en angst is gebaseerd en zeker niet op feiten noch op eigen ervaring. De prijs van een XC90 dan vergelijken met een XC40 of PK's koppelen aan de max snelheid is m.i. totaal onzining. Daar gaat het helemaal niet om: TS en ook EspritV8 geven aan dat zij voor (bijna) hetzelfde geld van een T3 ook een T5 Recharge hadden kunnen rijden (en dat ze daar door de dealer graag beter over waren voorgelicht). Als je dat dan objectief vergelijkt, krijg je met een T5 recharge gewoon meer waar voor hetzelfde geld. Dat jij daar een andere emotie bij hebt is mij duidelijk, maar doet niets af aan de objectieve feiten.

Je bent van harte uitgenodigd om eens een rondje in mijn PIH te komen maken, wellicht kan ik je van een fobie afhelpen :-).

Verder ben ik het helemaal eens met je dat je moet genieten van wat je hebt in plaats van ontevreden te zijn met wat je niet hebt.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Hans Eilander
7th Gear member

Gouwe schreef: 12.12.2020 - 18:02 Beste Hans, jij mag net zoveel jou mening hebben als ik de mijne :-). En tuurlijk mag jij jou toenmalige overwegingen hier neerschrijven. Wat ik alleen constateer is dat jou mening puur op gevoel en angst is gebaseerd en zeker niet op feiten noch op eigen ervaring.TS en ook EspritV8 geven aan dat zij voor (bijna) hetzelfde geld van een T3 ook een T5 Recharge hadden kunnen rijden (en dat ze daar door de dealer graag beter over waren voorgelicht). Als je dat dan objectief vergelijkt, krijg je met een T5 recharge gewoon meer waar voor hetzelfde geld. Dat jij daar een andere emotie bij hebt is mij duidelijk, maar doet niets af aan de objectieve feiten. Je bent van harte uitgenodigd om eens een rondje in mijn PIH te komen maken, wellicht kan ik je van een fobie afhelpen. Verder ben ik het helemaal eens met je dat je moet genieten van wat je hebt in plaats van ontevreden te zijn met wat je niet hebt.
Beste Gouwe, wat de discussie betreft heb je helemaal gelijk. Ik heb geen enkele ervaring met EV,s of PIH,s. en mijn mening is meer op mijn gevoel gebaseerd, dan op (zoals jij beweert) angst. Ook heb je zeker een punt, dat je voor De T5 Recharge, mogelijk meer waar voor je geld krijgt, dan voor een T3 benzine. Dan nóg ga ik voor de T3. Maar dit is puur persoonlijk. Ik heb zeker geen fobie, en twijfel geen moment aan het feit, zeker als jouw XC 90 óok nog over luchtvering beschikt, dat je als automobilist je niks beters kunt wensen. Maar een XC 90 T8, is voor mij financieel gezien, absoluut geen optie. Zelfs een XC 60 niet. En ja, je hebt volkomen gelijk, dat je beter kan genieten, van dát wat je hebt, dan klagen over alles wat je niet hebt. ;)
EspritV8
2nd Gear member

silfhout schreef: 12.12.2020 - 17:00
EspritV8 schreef: 12.12.2020 - 16:33 En ik toer lekkerder met een 186 PK T5 dan met een 163 PK T3
Bedenk wel dat de verhouding pk / kg niet veel scheelt tussen T3 en T5, de T5 moet met die 180 pk ook dat lege accu pakket meezeulen :-D
Bedankt! Dit is een zinvol argument. Had ik nog niet aan gedacht!
EspritV8
2nd Gear member

Ik bespeur, zoals op vele fora, veel emotie, maar ik mag een rationele vergelijking maken, het liefste zonder al die 'geldingsdrang'.
Of ik tevreden ben, huilebalk ben of er zelf bij was is volgens mij niet zo relevant. Tegen die mensen zeg ik 'ga een AUDI rijden' ;-).
Bovendien kunnen mensen die dezelfde 'fout' hebben gemaakt of nog voor een keuze staan hier misschien hun voordeel mee doen.

Samengevat

1. Prijs XC40 T3 en T5 na bpm verlaging nagenoeg hetzelfde
2. Productiewaarde (dus exclusief bpm) groot verschil, waarmee de hogere waarde van de T5 al bewezen is
3. T5 voordeel lager verbruik
4. T5 voordeel lagere motorrijtuigenbelasting
5. T5 voordeel meer vermogen, vooral als beide aandrijvingen werken
6. T5 nadeel hoger gewicht, maar ik denk dat de T5 per saldo toch sneller is
7. T5 schrijft waarschijnlijk minder af met hogere restwaarde als gevolg
8. Op YouTube is een mooie vergelijking te zien, de eindconclusie daarin bevestigt ook de T5 als betere auto zelfs met het grotere prijsverschil voor de BPM verlaging.
9. Een mogelijk nadeel van de T5 is meer onderdelen en twee aandrijvingen, waardoor onderhoudskosten in de toekomst mogelijk hoger zijn.
10. T5 voordeel, een vorm van elektrische aandrijving is de toekomst, benzine niet.
11. T3 nadeel, mogelijk hogere motorrijtuigenbelasting en bpm in de toekomst om benzine auto's te verminderen.

Conclusie

Lijkt me duidelijk, T5!
Laatst gewijzigd door EspritV8 op 12.12.2020 - 20:29, 7 keer totaal gewijzigd.
OGA244
8th Gear member

Ga naar je dealer en verander je bestelling!
EspritV8
2nd Gear member

OGA244 schreef: 12.12.2020 - 20:07 Ga naar je dealer en verander je bestelling!
Daar ben ik al te laat voor, maar daar gaat het nu effe niet om.
Plaats reactie

Terug naar “XC40”