Graag jullie mening over T3 vs T5 hybrid

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
OGA244
8th Gear member

Februari leveren is nu nog niet gebouwd, je annuleert niet, je wijzigt alleen.

Waar gaat deze topic dan wel over?
N dealer heeft in juli of augustus nog geen idee hoe de prijzen er qua bpm in het nieuwe jaar uitzien
Hans Eilander
7th Gear member

EspritV8 schreef: 12.12.2020 - 20:11 Daar ben ik al te laat voor, maar daar gaat het nu effe niet om.
Ik begrijp je afweging, en je argumenten. Maar het is nu te laat, om nog te wijzigen volgens jouw. Maar de T3 heeft ook zo zijn voordelen tov de T5 als je goed nadenkt. En zoals nu het diesel rijden ontmoedigt word, zo probeert men straks benzine rijden te ontmoedigen. Maar eer dat rond is, zijn wij niet meer op deze planeet. Bovendien is alles in de toekomst koffiedik kijken. Wie had in 2018 verwacht, dat we in 2020 wereldwijd plat liggen? Dus ik zou me in jouw geval, wat positiever opstellen tav je nieuwe T3. Vergeet de T5. Met PIH en EV,s heb je een veel zwaardere auto. Meer kans op storingen ivm twee energiebronnen, en een groot accupakket. Hogere bandenslijtage, door het hoge gewicht. Als alles nieuw is, is alles nog perfect. Maar wacht eerst eens een paar jaar af hoe alles verloopt. Alles gaat zeker in de toekomst naar elektrisch. Maar er worden op dit moment nog steeds bakken vol auto,s met verbrandingsmotoren verkocht. En dat veegt onze, en de Europese regering, echt niet zomaar naar de schroothoop. Bovendien vind ik even tanken wat vlotter gaan met euro 98, dan een poosje aan een laadpaal. Of niet dan? ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
danny3
3rd Gear member

Hans Eilander schreef: 12.12.2020 - 21:41
EspritV8 schreef: 12.12.2020 - 20:11 Daar ben ik al te laat voor, maar daar gaat het nu effe niet om.
Ik begrijp je afweging, en je argumenten. Maar het is nu te laat, om nog te wijzigen volgens jouw. Maar de T3 heeft ook zo zijn voordelen tov de T5 als je goed nadenkt. En zoals nu het diesel rijden ontmoedigt word, zo probeert men straks benzine rijden te ontmoedigen. Maar eer dat rond is, zijn wij niet meer op deze planeet. Bovendien is alles in de toekomst koffiedik kijken. Wie had in 2018 verwacht, dat we in 2020 wereldwijd plat liggen? Dus ik zou me in jouw geval, wat positiever opstellen tav je nieuwe T3. Vergeet de T5. Met PIH en EV,s heb je een veel zwaardere auto. Meer kans op storingen ivm twee energiebronnen, en een groot accupakket. Hogere bandenslijtage, door het hoge gewicht. Als alles nieuw is, is alles nog perfect. Maar wacht eerst eens een paar jaar af hoe alles verloopt. Alles gaat zeker in de toekomst naar elektrisch. Maar er worden op dit moment nog steeds bakken vol auto,s met verbrandingsmotoren verkocht. En dat veegt onze, en de Europese regering, echt niet zomaar naar de schroothoop. Bovendien vind ik even tanken wat vlotter gaan met euro 98, dan een poosje aan een laadpaal. Of niet dan? ;)
Idd. Al dat gedoe met opladen en een laadpaal zoeken en dan nog gewoon tanken ook nog .....
XC40 T2
Nissan Terrano II 1998 tot 2020
NielsPHEV
7th Gear member

Hoezo te laat, de auto is nog niet gebouwd ik zou zeker even met de dealer gaan praten
EspritV8
2nd Gear member

Hans Eilander schreef: 12.12.2020 - 21:41
Bedankt voor je positieve reactie!
Vriesje
2nd Gear member

Ik heb een dag proefgereden in een T3 maar een T5 Recharge besteld. Deze T5 Recharge hebben we nu eruim een maand in ons bezit en al 5273 km gereden. Dit met De meeste ritten, boodschappen en woon-werk zijn in ons geval minder dan 40km. Als je met beleid je stroom/gaspedaal hanteert haal je zelfs met de huidige temperaturen rond de 40km op je accu. Maar ook wanneer de accu te leeg is om puur elektrisch te rijden behoud je het volle vermogen van 286PK. Ik vond de T3 een zeer fijne auto om in te rijden maar de T5 Recharche rijdt nog beter, kan me niet voorstellen dat als je in beide types hebt gereden je een andere mening bent toebedeeld. Ja, de auto is zwaarder maar met 286pk heb je altijd voldoende vermogen tot je beschikking.
Verder is de PHEV techniek niet meer nieuw. In 2013 een Outlander PHEV gereden tot 2016 en nooit enig probleem gehad. Ook een Toyota Prius blijkt zeer betrouwbaar met vergelijkbare techniek.

Verder rijd de Volvo T5 Recharge puur electrisch heerlijk stil. Ik zou je adviseren in gesprek te gaan met je dealer om alsnog te switchen naar een T5 Recharge of T4 Recharge. Een dealer wil een tevreden klant en zal wanneer mogelijk best willen meewerken. Wel klopt het dat de marges op een T5/ T4 Recharge kleiner zijn. Het kan dus zijn dat je voor je inruilauto iets minder ontvangt, maar dan nog zou ik het serieus overwegen.
Hans Eilander
7th Gear member

Beste EspritV8,
Hierboven geeft @Vriesje zijn mening uit de praktijk met een T5 Recharge. Je hebt intussen verschillende meningen gehoord op dit forum. Doe daar je voordeel mee. Hou je aan de oude regel: Bij twijfel, niet inhalen. ;) Misschien ben je helemaal nog niet te laat om je order te wijzigen. Even navragen bij je dealer. Misschien wil je diep in je hart niet meer veranderen. Zorg er in ieder geval voor, dat je achteraf geen spijt hebt. Want het spreekwoord zegt: achteraf...kijk je een koe in de kont! Ik heb geen ervaring met PIH of EV,s. Ik ben misschien veel te conservatief om van benzine af te stappen. Spreek het thuis (en mogelijk met je dealer) nog eens goed door, en trek je plan. Ik wens je veel sterkte. :)
Daf88
3rd Gear member

EspritV8 schreef: 12.12.2020 - 20:11
OGA244 schreef: 12.12.2020 - 20:07 Ga naar je dealer en verander je bestelling!
Daar ben ik al te laat voor, maar daar gaat het nu effe niet om.
Weet je dat zeker? Een dealer kan een productieslot nog wijzigen tot een paar weken voor de afleverdatum.
---
V60 T6 Recharge R-Design (MY21). Eerdere Volvo's: V40 phase III 2.0 Europa Nordic (2004), V40 phase II 2.0 (2000), Volvo 340 1.4 (1990).
Summum
6th Gear member

Als het nog kan (er zijn in het voorgaande al reacties van goed ingevoerde insiders waaruit blijkt dat dat nog mogelijk zou moeten zijn) én financieel nauwelijks verschil maakt zou ik zeker switchen naar de T5 Recharge. Met een T3 krijg je ongetwijfeld een fijne wagen, maar de T5 biedt gewoon meer. En het voordeel van een hybride is dat je het comfort van elektrisch rijden kunt (maar niet hoeft te) benutten. De argumenten van gedoe met laden zijn dus onzin. Komt het uit, dan laad je de auto op. Zo niet, dan tuf je op benzine vrolijk verder. Maar neem van mij aan dat je eenmaal gewend aan elektrisch zoeven waar mogelijk steeds vaker zult laden. Zeker als je de mogelijkheid hebt om thuis een oplaadstation te installeren.
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
S80 Executive
5th Gear member

Hier nog een T5 Recharge rijder. Bijna twee maanden in bezit, 1495 kilometer. Ik plug thuis zoveel mogelijk, want elektrisch rijden op de korte afstand is een genot. Dat de T5 Recharge zwaar is, ongetwijfeld, maar ik merk het niet. Ik heb zelfs sterk het idee dat de T5 driepitter stiller is dan de T3 die ik een keer meekreeg van mijn dealer. En als je de rijmodus op sportief zet, dan is de T5 natuurlijk veel sneller dan de T3, maar levert zijn prestaties ook met veel meer gemak met elektrische ondersteuning. Als de prijzen nu zo dicht bij elkaar liggen, dan zou het voor mij een nobrainer zijn. Ik heb de mijne via CbV, dus een abonnement. Ben met de auto echt heel erg tevreden. Als je een auto koopt van dik 50K zal het je waarschijnlijk niet interesseren of je nu een litertje meer of minder verbruikt. De kans op een beter verbruik heeft de T5, zeker als je op zonnepanelen kunt laden zoals ik.
Hans Eilander
7th Gear member

S80 Executive schreef: 14.12.2020 - 11:56 Hier nog een T5 Recharge rijder. Bijna twee maanden in bezit, 1495 kilometer. Ik plug thuis zoveel mogelijk, want elektrisch rijden op de korte afstand is een genot.. Als de prijzen nu zo dicht bij elkaar liggen, dan zou het voor mij een nobrainer zijn.Ben met de auto echt heel erg tevreden. Als je een auto koopt van dik 50K zal het je waarschijnlijk niet interesseren of je nu een litertje meer of minder verbruikt.
Het valt me inderdaad op dat de prijzen nu wel heel dicht bij elkaar liggen, (van benzine en Recharge) en het PIH rijden erg word gestimuleerd. Ik heb zomaar in dezelfde configuratie als nu, een T4 Inscription Recharge samengesteld. Die is € 4000,- duurder dan mijn huidige T2. Dat scheelt inderdaad niet meer zoveel, maar is voor mij tóch een brug te ver. Maar dat ligt voor iedereen weer verschillend. Heb je nu nog een goedbetaalde baan, en een vrijstaand huis, is zo,n bedrag geen enkel punt. :)
OGA244
8th Gear member

'n inscription T4 recharge heeft geen navi of driver assist pack
Hans Eilander
7th Gear member

OGA244 schreef: 14.12.2020 - 15:17 'n inscription T4 recharge heeft geen navi of driver assist pack
Dat viel mij óok op. Maar is wél als opties aan te vinken, toch?? Ik had die T4 Recharge dezelfde opties gegeven als mijn huidige T2.
Blackflash
2nd Gear member

Ik heb mijn T5 recharge nu twee weken en ben nu al een beetje verslaafd aan het elektrisch rijden. Niks laadpalen zoeken, gewoon met de stekker in het stopcontact (nu overdag als de zonnepanelen het een beetje doen) en is de stroom op dan heb je een heerlijke 180 PK over die de auto prima voortstuwt.
Natuurlijk kan ik niet in andermans portemonnee kijken maar als de keuze er nog is zou ik zeker de T5 nemen.
Overigens kom ik uit een MY13 V40 CC, maar wat een verbeterde techniek allemaal zeg in de XC40. Zelfs mijn vrouw die allemaal niet zoveel heeft met technische snufjes moet dat beamen en is inmiddels al verslaafd aan de ACC met pilot assist.
enne o ja, hij zet helaas geen koffie als die ziet dat je je ogen dicht hebt, dat moet je nog net zelf doen :-)
MY21 XC40 T5 R-design, Bursting Blue
Hans Eilander
7th Gear member

Blackflash schreef: 14.12.2020 - 16:00 Ik heb mijn T5 recharge nu twee weken en ben nu al een beetje verslaafd aan het elektrisch rijden. Niks laadpalen zoeken, gewoon met de stekker in het stopcontact (nu overdag als de zonnepanelen het een beetje doen) en is de stroom op dan heb je een heerlijke 180 PK over die de auto prima voortstuwt. Natuurlijk kan ik niet in andermans portemonnee kijken maar als de keuze er nog is zou ik zeker de T5 nemen. Zelfs mijn vrouw die allemaal niet zoveel heeft met technische snufjes moet dat beamen en is inmiddels al verslaafd aan de ACC met pilot assist. O ja, hij zet helaas geen koffie, als die ziet dat je je ogen dicht hebt, dat moet je nog net zelf doen.
Leuk om je reactie met je T5 Recharge te lezen. Dit is mijn eerste auto met ACC, en dat is wel een aardige beleving, met snelheid aanpassen op je voorganger en zo. Maar het kan ook heel goed zonder die extra,s. Ik ben van mening om zelf kaptein te zijn op het schip, en niet blindelings te vertrouwen op die moderne systemen. Gr, Hans
danny3
3rd Gear member

S80 Executive schreef: 14.12.2020 - 11:56 Hier nog een T5 Recharge rijder. Bijna twee maanden in bezit, 1495 kilometer. Ik plug thuis zoveel mogelijk, want elektrisch rijden op de korte afstand is een genot. Dat de T5 Recharge zwaar is, ongetwijfeld, maar ik merk het niet. Ik heb zelfs sterk het idee dat de T5 driepitter stiller is dan de T3 die ik een keer meekreeg van mijn dealer. En als je de rijmodus op sportief zet, dan is de T5 natuurlijk veel sneller dan de T3, maar levert zijn prestaties ook met veel meer gemak met elektrische ondersteuning. Als de prijzen nu zo dicht bij elkaar liggen, dan zou het voor mij een nobrainer zijn. Ik heb de mijne via CbV, dus een abonnement. Ben met de auto echt heel erg tevreden. Als je een auto koopt van dik 50K zal het je waarschijnlijk niet interesseren of je nu een litertje meer of minder verbruikt. De kans op een beter verbruik heeft de T5, zeker als je op zonnepanelen kunt laden zoals ik.
De basis driecilinder van de T3 , T2 en de recharge zijn gewoon dezelfde volgens mij als ik mij niet vergis
XC40 T2
Nissan Terrano II 1998 tot 2020
Vriesje
2nd Gear member

De basis driecilinder van de T3 , T2 en de recharge zijn gewoon dezelfde volgens mij als ik mij niet vergis
[/quote]

Ja en ook weer niet. Ze leveren verschillende vermogens maar zijn in de basis hetzelfde.

Her en der lees is ik dat er wordt gedacht dat als de accu van een T5/T4 Recharge leeg is dat je nog maar 180PK tot je beschikking zou hebben i.p.v. 286pk. Dat is niet juist.
Ook als de accu te leeg is om nog volledig elektrisch te rijden heb je het volle vermogen tot je beschikking in de hybride of sport stand. De auto houd altijd wat accu capaciteit achter om wanneer nodig je het volle vermogen te geven.
Verder heeft een Recharge naast een elektrische kachel, waarmee je het interieur en de accu kunt voorverwarmen, ook een standkachel. Daarmee kun je wanneer de accu leeg is de auto toch voorverwarmen en en passant ook de motor, dus geen koude starts!
Volgens mij gebruikt de auto ook de standkachel in de hybride stand om de motor voor te verwarmen zodat wanneer deze nodig mocht zijn deze al is voorverwarmt. Maar dat laatste weet ik niet zeker.
Summum
6th Gear member

Waar halen jullie toch die 180/286 pk's vandaan?

Een T4 Recharge heeft 211pk en de T5 Recharge 262pk.
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
Hans Eilander
7th Gear member

Summum schreef: 14.12.2020 - 17:45 Waar halen jullie toch die 180/286 pk's vandaan? Een T4 Recharge heeft 211pk en de T5 Recharge 262pk.
Omdat de Recharge een T2 motor heeft (3 cil) niet met 129, of 163, maar met 180 pk, aangevuld met de elektromotor. Is algemeen bekend. ;)
Vriesje
2nd Gear member

T5 Recgare systeem vermogen is inderdaad 262 PK, op kenteken staat echter 179pk, aldus autoweek kenteken opvragen!
Hoe dan ook, genoeg vermogen :-)
Plaats reactie

Terug naar “XC40”