Je voelt de vraag wellicht al aankomen, ik zit momenteel met het bekende 'hyperflash' probleem bij de knipperlichten die zijn geüpgrade naar LED. Omdat er een weerstand tussen moet vroeg ik mij af (omdat ik liever niet aan de kabels wil zitten) of het onderstaande past op een V60 D6 en zo ja, waar kan ik dit vinden?
Nou dat schijnt ook niet gegarandeerd te worden. Volgens deze (ws Google-translate)site: "Let op: Koop niet als je auto niet bij de levering inbegrepen is, omdat de stroom van Canbus bij auto's verschillend is en er enkele nog een fout zullen hebben. In dit geval moeten extra belastingsweerstanden worden toegevoegd. Hoewel we echt proberen een nauwkeurige lijst met auto's te hebben, hebben we niet altijd de reden om ons te contacteren als je problemen hebt."
Moet je nou bij de lampjes ook de auto meebestellen?
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option (2020) Audi E-tron (2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
Stroom bij canbus is toch geen variabele maar een vast protocol? Hoe kan anders een willekeurige scantool alle auto's lezen? Dat lukt alleen als alles op de zelfde manier werkt ...
Msuidgeest schreef: ↑17.12.2020 - 20:47
Stroom bij canbus is toch geen variabele maar een vast protocol? Hoe kan anders een willekeurige scantool alle auto's lezen? Dat lukt alleen als alles op de zelfde manier werkt ...
Nee, de drempelwaarde(vermogen cq. weerstand van lampje) verschilt, bij de ene auto denkt canbus dat de lamp stuk is bij minder dan 5W, bij de ander 15W. Maar net hoe de Zweedse chef het geprogrammeerd heeft. Hutsiemutsie, chicken in the basket....
Msuidgeest schreef: ↑17.12.2020 - 21:08
Werkt dat op die manier? Hoe doet een standaard uitleesapparaat het dan? Die is toch in staat om canbus te lezen?
Canbus is een netwerk dat in de auto wordt gebruikt voor de communicatie tussen de verschillende modules.
Een lamp is nooit aangesloten op canbus, maar krijgt zijn voeding uit een module (CEM) die de stroomafname bewaakt, is de stroom te laag (defecte lamp) dan zal de CEM een bericht sturen over de canbus naar de tellerklok (DIM) die daarop een melding zal geven in de display.
In de OBD2 aansluiting zijn de can draden ook aanwezig zodat de diagnose apparatuur kan communiceren met de diverse modules.
Jelmer de Jong schreef: ↑17.12.2020 - 20:57
Nee, de drempelwaarde(vermogen cq. weerstand van lampje) verschilt, bij de ene auto denkt canbus dat de lamp stuk is bij minder dan 5W, bij de ander 15W. Maar net hoe de Zweedse chef het geprogrammeerd heeft. Hutsiemutsie, chicken in the basket....
Dat het per merk kan verschillen geloof ik. Maar ik kan me niet voorstellen dat er verschil zit tussen een XC40 en een V60. Is allemaal dezelfde technologie.
(2020) Volvo XC40 T5 TE R-Design, Glacier Silver, 20"
(2019) Opel Adam Rocks 1.0 Turbo, 90PK, Saturday White Fever, 17" (2017) MB C350e Estate, 278PK, Brilliant Blue, 18" (2014) Audi A3 Sedan S-Line 1.4 TFSI, 140PK, Scuba Blue, 18" (2014) Opel Adam Jam 1.0T, 90PK, Let It Blue, 16" (2011) Audi A4 Avant S-Line 1.8 TFSI, 160PK, Brilliant Rood, 18" (2011) Hyundai i10 1.1 i-Motion, 69PK, 14" (2007) Volvo V50 2.0D Edition II Sport Estate, 136PK, 17"
Msuidgeest schreef: ↑17.12.2020 - 21:08
Werkt dat op die manier? Hoe doet een standaard uitleesapparaat het dan? Die is toch in staat om canbus te lezen?
Zodra je de uitleestool aan het canbusnetwerk koppelt vraagt die of er modules in het netwerk zijn en wat hun status is, dat gedeelte is gestandaardiseerd voor een groot gedeelte. Die uitleestool vraagt aan de lampjes module of het lampje stuk is, hoe de lampjesmodule dat meet is voor de uitleesapparatuur niet belangrijk.
Canbus is voornamelijk populair in de auto omdat het goed omgaat met (elektromagnetische)interferentie en de kabellengte mag niet te lang zijn. Uit mijn hoofd iets van 30 meter voor can-high wat het niet heel aantrekkelijk maakt in een 60 meter lange fabriekshal. Je vind het nog wel eens terug bij compacte machines of robots die vervolgens via een ander protocol aan het bedrijfsnetwerk hangen.
Jelmer de Jong schreef: ↑17.12.2020 - 20:57
Nee, de drempelwaarde(vermogen cq. weerstand van lampje) verschilt, bij de ene auto denkt canbus dat de lamp stuk is bij minder dan 5W, bij de ander 15W. Maar net hoe de Zweedse chef het geprogrammeerd heeft. Hutsiemutsie, chicken in the basket....
Dat het per merk kan verschillen geloof ik. Maar ik kan me niet voorstellen dat er verschil zit tussen een XC40 en een V60. Is allemaal dezelfde technologie.
Dat zou inderdaad vreemd zijn, maar niet de eerste keer.