XC 40 automaat in de N-stand.

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Plaats reactie
Hans Eilander
7th Gear member

Beste Volvo vrienden,

Graag hoor ik jullie reacties. Zelf heb ik de gewoonte, om bij een rood stoplicht, of een drukke kruising, de automaat even in de N stand te zetten. Ik heb zomaar het vermoeden, dat bij lang wachten in de D stand, (met je voet op de rem) dit hetzelfde nadelige effect heeft, als je bij een handgeschakelde de koppeling steeds ingetrapt houd bij het wachten. ik deed dit voorheen al op de vrachtwagen (Oók een Volvo trouwens) Bij een stoplicht, of spoorovergang, even de pook in de N-stand. Zijn er meer onder ons, die deze gewoonte hebben?
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Jelmer de Jong
6th Gear member

Nee, de automaat is hier voor gemaakt.
Marcnij
5th Gear member
Contacteer:

Een Geartronic heeft geen frictie koppeling, maar een koppel omvormer. Deze slijt nauwelijks tot niet van stationaire belasting. Een DCT heeft wel een frictie koppeling, maar daar zorgt de electronics er voor dat er volledig ontkoppelt wordt bij stilstand met ingetrapte rem.
Met andere woorden, ongeacht het type automaat, kan je gerust de voet op de rem houden.

PS: jouw XC40 heeft een geartronic automaat.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
DB200
6th Gear member

In de N is het brandstofverbruik iets lager dan in de D met de voet op de rem.
Dat betekent dat er in de D meer warmte wordt geproduceerd in de automaat.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Hans Eilander
7th Gear member

Marcnij schreef: 18.12.2020 - 22:43 Een Geartronic heeft geen frictie koppeling, maar een koppel omvormer. Deze slijt nauwelijks tot niet van stationaire belasting. Een DCT heeft wel een frictie koppeling, maar daar zorgt de electronics er voor dat er volledig ontkoppelt wordt bij stilstand met ingetrapte rem. Met andere woorden, ongeacht het type automaat, kan je gerust de voet op de rem houden. PS: jouw XC40 heeft een geartronic automaat.
Okee Marc, bedankt voor de info. Weer wat geleerd. ;) Eigenlijk een vaste gewoonte van me. (overbodig blijkt nu....)
Hans Eilander
7th Gear member

DB200 schreef: 18.12.2020 - 22:55 In de N is het brandstofverbruik iets lager dan in de D met de voet op de rem.Dat betekent dat er in de D meer warmte wordt geproduceerd in de automaat.
Bedankt DB200, dan doe ik deze vaste gewoonte van me, tóch niet helemaal voor niks. ;)
Marcnij
5th Gear member
Contacteer:

DB200 schreef: 18.12.2020 - 22:55 In de N is het brandstofverbruik iets lager dan in de D met de voet op de rem.
Dat betekent dat er in de D meer warmte wordt geproduceerd in de automaat.
Maar dat is marginaal.
Te weinig om echt brandstof te besparen en ook te weinig om de olietemperatuur van de bak serieus te doen stijgen.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Hans Eilander
7th Gear member

Marcnij schreef: 18.12.2020 - 23:10 Maar dat is marginaal.Te weinig om echt brandstof te besparen en ook te weinig om de olietemperatuur van de bak serieus te doen stijgen.
Ik heb dan tóch het voordeel, dat hij niet wil kruipen in de N stand. En...baat het niet, dan schaad het niet, toch? :)
DB200
6th Gear member

Scheelt 0,2 liter per uur.
Als je start/stop aan houdt dan slaat de motor af bij stilstaan in D met de voet op de rem. Misschien wel de beste oplossing?
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
danny3
3rd Gear member

Het is toch niet nodig om op de rem te blijven staan , gebruik gewoon de auto stop ,,, ik zet deze alleen af als ik parkeer . En start/stop gebruik ik niet . En gewoon in D blijven staan
XC40 T2
Nissan Terrano II 1998 tot 2020
Marcnij
5th Gear member
Contacteer:

Als je je druk maakt om het meerverbruik van D vs N, dan kan je beter stop/start gebruiken.
En zoals hierboven vermeld, als je auto hold gebruikt, hoef je niet eens de voet op de rem te houden.
Hans Eilander
7th Gear member

Marcnij schreef: 19.12.2020 - 09:09 Als je je druk maakt om het meerverbruik van D vs N, dan kan je beter stop/start gebruiken.En zoals hierboven vermeld, als je auto hold gebruikt, hoef je niet eens de voet op de rem te houden.
Ik maak me helemaal niet druk, of mijn XC 40 al dan niet meer verbruikt bij het wachten in de D of N stand. Daar gaat het mij helemaal niet om. Het gaat mij om het feit, dat er mogelijk meer slijtage zou zijn in het inwendige van de versnellingsbak, wanneer je 5 minuten in D stand staat te wachten. En dat tig keer per week. Dáár ging het om. En ja in zo,n geval mag Start/Stop functie dan brandstof sparen. Maar als bij elke kruising wanneer je even stilstaat, de motor afslaat, daar word ik niet goed van. Ik vind zuinig rijden een punt. Maar niet ten koste van alles. Als je begrijpt wat ik bedoel........ ;) Daarom is het eerste wat ik doe na het starten, Start/Stop uitschakelen. :lol:
Laatst gewijzigd door Hans Eilander op 19.12.2020 - 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans Eilander
7th Gear member

danny3 schreef: 19.12.2020 - 00:32 Het is toch niet nodig om op de rem te blijven staan , gebruik gewoon de auto stop ,,, ik zet deze alleen af als ik parkeer. En start/stop gebruik ik niet . En gewoon in D blijven staan
Op mijn rondjes ( ca 1,5 u) die ik rij voor mijn plezier, sta ik hooguit 2x voor een stoplicht. Daar zet ik geen automatische rem voor aan. Dan houd ik liever even de voet op de rem. Het ging mij om de vraag, of er meer zijn die bij het wachten de automaat ff in de N stand zetten. Zoals ik dat al jaren gewend ben. Thats all....
Marcnij
5th Gear member
Contacteer:

Hans Eilander schreef: 19.12.2020 - 09:32
Marcnij schreef: 19.12.2020 - 09:09 Als je je druk maakt om het meerverbruik van D vs N, dan kan je beter stop/start gebruiken.En zoals hierboven vermeld, als je auto hold gebruikt, hoef je niet eens de voet op de rem te houden.
Ik maak me helemaal niet druk of mijn XC 40 al dan niet meer verbruikt bij het wachten in de D of N stand. Daar gaat het mij helemaal niet om. Het gaat mij om het feit, dat er mogelijk meer slijtage zou zijn in het inwendige van de versnellingsbak, wanneer je 5 minuten in D stand staat te wachten! En dat tig keer per week! Dáár ging het om. En ja in zo,n geval mag Start/Stop functie dan brandstof sparen. Maar als bij elke kruising wanneer je even stilstaat, de motor afslaat, daar word ik niet goed van. Ik vind zuinig rijden een punt. Maar niet ten koste van alles. Als je begrijpt wat ik bedoel........ ;) Daarom is het eerste wat ik doe na het starten, Start/Stop uitschakelen. :lol:
Ik snap heel goed wat je bedoelt, mijn opmerking was meer gericht op vorige reageerders die brandstof besparing als argument opvoeren.
Ik ben het overigens met je eens wat betreft stop/start, met name in situaties waarin je vaak achter elkaar stil staat (stad, file)

PS, probeer het gebruik van uitroeptekens te beperken, dat komt over als schreeuwen, net als alles in hoofdletters schrijven.
Hans Eilander
7th Gear member

Marcnij schreef: 19.12.2020 - 09:42 Ik snap heel goed wat je bedoelt, mijn opmerking was meer gericht op vorige reageerders die brandstof besparing als argument opvoeren.Ik ben het overigens met je eens wat betreft stop/start, met name in situaties waarin je vaak achter elkaar stil staat (stad, file) PS, probeer het gebruik van uitroeptekens te beperken, dat komt over als schreeuwen, net als alles in hoofdletters schrijven.
Bedankt voor de tip. Die uitroeptekens kunnen verwarring veroorzaken, wat zeker niet mijn bedoeling is. Mijn excuses. inmiddels aangepast.
Plaats reactie

Terug naar “XC40”