Beste forumleden,
Ik ben in het bezit van een Volvo V50 1.6D Kinetic uit 2005 waar ik al een tijdje heel tevreden mee rijd. Tot voor kort het motorblok begon te stotteren. Onderstaand het hele verhaal.
Een paar weken terug kreeg ik van mijn Volvo 1.6D Kinetic uit 2005 de melding "anti-skid service vereist". Bij de dealer is de schuldige sensor vervangen, samen met de multiriem welke uitgedroogd was. Tevens constateerde de dealer dat er lekkage was bij de verstuivers.
Eind vorige week de Volvo hiervoor naar de dealer gebracht. Na een paar nieuwe brandplaatjes en €391,00 lichter is de lekkage opgelost. Alles prima tot na nog geen 50km rijden de Volvo bij stationair toerental begon te stotteren. Na het weekend meteen teruggegaan naar de dealer. Daar vertelde men dat ofwel er enige vervuiling is van een verstuiver ofwel dat een verstuiver stuk is. Ze hebben een reinigingsmiddel toegevoegd met het advies om 2 a 3 weken door te rijden. Men verzekerde mij ervan dat het niets te maken had met de werkzaamheden van voor het weekend en dat ik gewoon met de auto kan rijden.
Dezelfde dag werd het stotteren alsmaar erger en ook voelbaar onder de 1500 toeren. Wegrijden en optrekken gaat nu samen met heftig schokken en vermogensverlies. Vanaf de 2000 toeren loopt de motor wel goed. Vandaag dus opnieuw naar de dealer gegaan. Daar heeft dezelfde monteur die de brandplaatjes heeft vervangen ernaar gekeken. Bij het afhalen heeft hij een "toelichting" gegeven op het probleem. Volgens hem is het aannemelijk dat bij zijn werkzaamheden van een paar dagen terug enige schade is aangericht aan een verstuiver, wel is dit niet volledig te wijten aan zijn werkzaamheden gezien de hoge kilometerstand van de auto (285.000km). Hij verklaart het stotteren vanuit een combinatie van de km-stand en zijn werkzaamheden. Advies luidde om de verstuivers te laten testen om zo de bewuste verstuiver te vinden en te vervangen. Ook is het niet verstandig om te lang door te rijden (in tegenstelling tot eerder advies).
Uiteraard baal ik hier flink van. Ik vind het opmerkelijk dat je bij een reparatie nieuwe schade veroorzaakt. En ja, op zich snap ik zijn punt ergens ook wel weer, maar begrijp niet waarom dit dan niet van te voren is gecommuniceerd, indien het zo'n groot risico is zoals hij nu beweert. Kortom, ik voel me toch wel een beetje voor de gek gehouden.
Kan de dealer mij zo afschepen? Of kan ik nog iets ondernemen?
Hoor het graag!
Stotterend motorblok door probleem met verstuivers
- corsa_gsi
- 4th Gear member
- Contacteer:
Ze geven zelf aan deels schuldig te zijn, dan moeten ze ook deels betalen, tenminste dat is mijn mening!
Laat ze een prijsopgave van het verhaal doen met daarin enige coulance erin verwerkt.
PS Nieuwe verstuivers moeten worden ingeleerd daar was laatst nog een topic over hier.
Laat ze een prijsopgave van het verhaal doen met daarin enige coulance erin verwerkt.
PS Nieuwe verstuivers moeten worden ingeleerd daar was laatst nog een topic over hier.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Cars:
-
- Starter
Dank voor de reacties! Ik bedoelde inderdaad de Volvo dealer. Ik heb een nette brief richting de dealer gestuurd waarin ik voorstelde om zelf eventueel een verstuiver te bekostigen, maar de kosten van (de)monteren en testen van alle verstuivers voor rekening van de dealer zelf zijn. Dit was akkoord. Bij het testen bleek dat één verstuiver inderdaad vervangen moest worden. Na vervanging is er wat brandstoflekkage ontstaan, dit is door de dealer zelf weer verholpen. Heb €200,- moeten betalen voor een nieuwe verstuiver, verder niks. Al met wel tevreden hoe het is opgepakt door de dealer. De motor loopt nu wel anders, rauwer. Zou dat te maken hebben met het inleren van de verstuivers?
- jopie123
- 2nd Gear member
Zo, dat is inderdaad erg coulant opgelost, netjes!
- corsa_gsi
- 4th Gear member
- Contacteer:
Zo hoort een garagebedrijf problemen op te lossen, ik vind jouw initiatief om een voorstel te doen trouwens ook super.
----------
Cars:
Cars:
- Fredhead
- Geartronic member
Dat is zeker netjes!
Wat betreft dat rauwere lopen, even in de gaten houden maar mijn gedachte is dat alles even aan elkaar moet wennen softwarematig.
Computer moet nu rekening houden met andere waarden dan van de slechte verstuiver.
Wat betreft dat rauwere lopen, even in de gaten houden maar mijn gedachte is dat alles even aan elkaar moet wennen softwarematig.
Computer moet nu rekening houden met andere waarden dan van de slechte verstuiver.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- Starter
Ik heb het even aangekeken zoals aanbevolen en inmiddels hoor ik het niet meer (of ik ben er aan gewend).
Vandaag viel me tijdens het bijvullen van de ruitenvloeistof wel op dat er veel zweet aanwezig is. Bij nader onderzoek vind ik olielekkage op de radiateur en zweet op omliggende delen, het lijkt van een turboslang te komen. Ik heb toen de kap eraf gehaald en de luchtslang naar de turbo losgehaald. Ben wel even geschrokken. Er ligt ook een laagje/aanslag olie in deze slangen en tussen de injectoren staan overal plasjes olie! Het lijkt te komen van de carterventilatie van het kleppendeksel? Wat is hier aan de hand?
Ik heb onderstaand foto's bijgevoegd met tekst.
Zweet staat overal:
Olielekken op delen gelegen onder de een turboslangen:
Olieplassen tussen de injectoren: De schuldige?: De as van de turbo heeft 0 radiale speling, geen beweging in te krijgen, schroef draait wel soepel:
Vandaag viel me tijdens het bijvullen van de ruitenvloeistof wel op dat er veel zweet aanwezig is. Bij nader onderzoek vind ik olielekkage op de radiateur en zweet op omliggende delen, het lijkt van een turboslang te komen. Ik heb toen de kap eraf gehaald en de luchtslang naar de turbo losgehaald. Ben wel even geschrokken. Er ligt ook een laagje/aanslag olie in deze slangen en tussen de injectoren staan overal plasjes olie! Het lijkt te komen van de carterventilatie van het kleppendeksel? Wat is hier aan de hand?
Ik heb onderstaand foto's bijgevoegd met tekst.
Zweet staat overal:
Olielekken op delen gelegen onder de een turboslangen:
Olieplassen tussen de injectoren: De schuldige?: De as van de turbo heeft 0 radiale speling, geen beweging in te krijgen, schroef draait wel soepel:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 3rd Gear member
Dat lijkt mij inderdaad niet zoals het hoort. Let wel op dat je alle slangen, die nat geworden zijn van de olie, goed schoonmaakt. De olie tast de slangen aan, waardoor ze poreus worden en gaan opzwellen.
Volvoless, nu Golf VII