Ik heb een V50 uit 2008 en mijn rechter (vanuit de bestuurder) dimlicht doet het niet meer.
In mijn auto zitten zgn. D1S (of soortlijke) lampen met een hoogspanningsomvormer.
Ik heb op YouTube verschillende filmpjes bekeken en dat ziet er allemaal heel makkelijk uit
(als je de truucjes leert).
Edoch .. ik kan geen filmpje vinden waar men (bij een V50) D1S Xenon lampen verwisselt.
Wat is mijn probleem .. ik krijg de connector niet los van de unit (!) Mijn connector
ziet er ook heel anders uit dan 'in de YouTube filmpjes' en is 90 graden gedraaid
t.o.v. de 'YouTube-filmpjes-connectors'. Een lead leek een filmpje over een XC70
(
maar dat 'drukpalletje' (kijk vanaf ca. 1:40) kan ik op mijn connector niet vinden.
Ik wil de boel niet forceren . . .
Ik heb -al acrobatiserend- getracht een foto van mijn connector te maken.
Met een hand de iPhone beetpakken en met de andere hand de lampunit ; -)
De foto (agv acrobatiseren dus enigszins onscherp) staat hier: https://ibb.co/dGXZzKY
Ik trof bij de eerste poging wel een heel kriegelig dun 'lipje' maar toen ik dat (voorzichtig)
naar buiten duwde, brak het af ...
Mijn vraag: 'Hoe krijg ik deze connector los?'
connector loshalen rechter koplampunit
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 29.12.2020 - 16:07
Jazeker .. het hele koplamparmatuur is er uit te halen (door een (1) beugeltje er uit te trekken).
Dat is het probleem niet. Maar dan 'bungelt' het armatuur aan de kabel die dus met een connector
aan het armatuur vastzit.
De issue is: "Ik krijg die connector niet los" <-- de 'filmpjes' laten alleen andere connectors zien,
waar je dan op een 'lipje' moet drukken om de connector los te maken. Maar bij mijn connector
zie ik 'niets van dat alles'.
Dat is het probleem niet. Maar dan 'bungelt' het armatuur aan de kabel die dus met een connector
aan het armatuur vastzit.
De issue is: "Ik krijg die connector niet los" <-- de 'filmpjes' laten alleen andere connectors zien,
waar je dan op een 'lipje' moet drukken om de connector los te maken. Maar bij mijn connector
zie ik 'niets van dat alles'.
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 29.12.2020 - 16:07
Dank! Maar bovenstaand filmpje, heb ik (natuurlijk) al bekeken maar dat lost mijn issue niet op.
Het armatuur in het bovenstaande filmpje heeft geen D1S lampen en .. een andere stekker (die 90 graden geroteerd
is t.o.v. mijn armatuur).
Wellicht dat een scherpere foto van mijn connector helpt?
Het armatuur in het bovenstaande filmpje heeft geen D1S lampen en .. een andere stekker (die 90 graden geroteerd
is t.o.v. mijn armatuur).
Wellicht dat een scherpere foto van mijn connector helpt?
- The Mechanic
- 5th Gear member
- Berichten: 1570
- Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53
Een stekker loshalen is toch geen hogere wiskunde?
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1156
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
Kun je de lamp niet vervangen zonder dat je de stekker loshaalt? Als je de lampunit weg kan draaien dan is er wellicht ruimte om de kap er af te halen en de lamp te wisselen.
Anders goed kijken hoe de stekker vast zit. Er zit zeker een soort van vergrendeling / klikverbinding die je in moet drukken, eventueel met een schroevendraaiertje. Anders inderdaad eens goede foto's posten.
Anders goed kijken hoe de stekker vast zit. Er zit zeker een soort van vergrendeling / klikverbinding die je in moet drukken, eventueel met een schroevendraaiertje. Anders inderdaad eens goede foto's posten.
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Alfa Giulia 2.2 JTD Veloce 2017
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Alfa Giulia 2.2 JTD Veloce 2017
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
- NicoV40
- 4th Gear member
- Berichten: 685
- Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44
Vooral bij VAG-wagens heb ik geleerd dat het wel eens wil helpen eerst de stekker wat dieper in te drukken, alvorens op het lipje/tabje te drukken om hem er uit te trekken.
Denk dat bij jou het drukkertje net tussen de ballast en de stekker zelf zit.
Kan je die ballast niet eraf halen, dan zie je waarschijnlijk beter waar je moet duwen op die connector.
Denk dat bij jou het drukkertje net tussen de ballast en de stekker zelf zit.
Kan je die ballast niet eraf halen, dan zie je waarschijnlijk beter waar je moet duwen op die connector.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie
Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie

Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk

Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)

-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 29.12.2020 - 16:07
Ik heb al heel wat stekkers/connectors/pluggen etc losgemaakt
maar dit is er eentje die me tot wanhoop bracht ; -)
En, nee, het zal vast geen hogere wiskunde zijn ... als er sprake is
van een 'truucje' en je het 'truucje' kent.
Dank voor de reacties in elk geval.
PS Lamp vervangen met de kabel er nog aan is ook een optie, maar wel onhandig.
We zullen zien ...
maar dit is er eentje die me tot wanhoop bracht ; -)
En, nee, het zal vast geen hogere wiskunde zijn ... als er sprake is
van een 'truucje' en je het 'truucje' kent.
Dank voor de reacties in elk geval.
PS Lamp vervangen met de kabel er nog aan is ook een optie, maar wel onhandig.
We zullen zien ...