Verminderen torque steer T5?

De nieuwe generatie S en V90
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RZA
5th Gear member
Berichten: 1155
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

De T5 is een heerlijke sterke motor, maar grote nadeel -althans bij mijn wagen- is dat er bij flink/vol gas heel veel torque steer optreedt; voorkant wordt slecht bestuurbaar en auto trekt naar de zijkant. Met zoveel vermogen (ca. 260pk/400nm), een dwarsgeplaatste motor en FWD is torque steer niet heel vreemd, maar zo erg heb ik het nog niet eerder meegemaakt. Soms is een sprintje vanaf de lijn leuk, maar dan moet je wagen wel rechtdoor rijden ;-)

Ben benieuwd of iemand oplossingen heeft om torque steer te verminderen. De wagen is al perfect uitgelijnd en wielen zijn gebalanceerd. Een T6 kopen zit er op dit moment niet in ;-)

Op Amerikaans forum las ik dat V90 T5 eigenaar die naar Michelin PS4 banden was overgestapt opeens verlost was van torque steer. Maar dat begrijp ik niet helemaal; probleem met verschillende lengtes van de voorste aandrijfassen wordt hiermee niet weggenomen. En dat een band (hoeveel grip deze dan ook heeft) dat helemaal op kan vangen lijkt me sterk. Iemand met een T5 en PS4's die er iets over kan zeggen?

Vroeg me ook nog af of een sterke veerpootbrug verbeteringen kan bieden.

Thx alvast voor het meedenken.
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21034
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Hier geen T5 maar wel PS4, en ja die dingen geven machtig grip.
Het nadeel daarvan is dat ik met 2.5 seizoen toe ben aan nieuwe en zoals aangeven in een ander topic kijk ik naar de Goodyear Eagle F1.
Maar die Michelins zijn voorbeeldig en veel beter dan dat word het niet, ze zijn geweldig op een droge weg en volgen perfect wanneer je de bocht hebt ingezet.
In de regen zijn ze super veilig, verwerken plassen perfect, ook nu ze iets minder profiel krijgen.
Ik heb voor de V90 een V70 D4 gehad en daarvoor een XC60 D5 awd en juist de ervaring van de XC60 heeft mij verwend gemaakt.
De XC60 was ook een auto die op Michelin Latitude Sport stond, die was vergelijkbaar met de Pilot sport2, dat ding lag ook als een blok op de weg en dankzij awd nooit problemen met tractie bij optrekken.
De V70 had ik ook op PS4 staan maar doordat deze alleen fwd had kreeg ik bij het indraaien vanuit stilstand naar links bij vlot optrekken wielspin, ook vanuit stilstand bij fors optrekken kon deze auto het vermogen slecht kwijt.
Mijn vrouw werd niet heel warm van de V70 en die was de aanstichter tot de zoektocht naar de V90, met de wegligging en tractie van de XC60 nog in het achterhoofd was het voor mij direct duidelijk dat het een awd moest worden.
Banden kunnen het verschil zeker maken, de PS4 kun je zelfs tegen kleine meerprijs(+€6) in Volvocodering krijgen en dus met foam in de band.
Ze zijn zelfs zou goed dat ik eigenlijk wel weet dat bij de volgende wissel er weer PS4 opkomt.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1557
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Afbeelding
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 26943
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Een veerpootbrug zorgt ervoor dat de veertorens in de bocht niet meer kunnen bewegen en het daardoor directer aan voelt als je door de bocht gaat.
Lost je probleem niet op.

Wat je zou kunnen proberen is een draagarmbrug, geen idee of die er ook voor de V90 zijn maar proberen zoveel mogelijk beweging uit de aandrijflijn te halen.
Wil je het échte op lossen wordt het de portemonnee trekken en een sper differentieel nemen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
RZA
5th Gear member
Berichten: 1155
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Thx! Doelde inderdaad op een draagarmbrug; had er over gelezen op een Amerikaans forum maar m'n vertaling was niet juist. Ook geen idee of dit er voor de V90 is.

Maar een sper diff (bijv. een goede zoals een Quaife), kan dat op een V90 fwd met automaat?
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 26943
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Als ze ze maken kan dat zeker, ik weet alleen niet hoe groot de keuze is voor een V90.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Met PS4 en hetzelfde vermogen heb ik rechtdoor amper nog last van torque steer, is wel een andere auto dan de jouwe. Als je nog minder wilt moet er een aandrijfas naar achteren bij. ;)
Gebruikersavatar
RZA
5th Gear member
Berichten: 1155
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Het is zonde van de nieuwe Pirelli's die eronder zitten (hoewel ik ze vind tegenvallen qua grip), maar denk dat als de zomerwielen eronder gaan ik als eerste stap maar een setje PS4's aanschaf om te kijken of dat het probleem grotendeels oplost (even door de zure appel heen bijten met 21"...).

Nu nog met ook dit in het achterhoofd de beste winterbanden oplossing vinden (zoals in ander topic gemeld geven de 20" Pirelli Sottozero's veel trillingen).
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28506
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Minder gas geven of een AWD versie kopen :-D
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21034
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

RZA schreef: 30.12.2020 - 21:02 Het is zonde van de nieuwe Pirelli's die eronder zitten (hoewel ik ze vind tegenvallen qua grip), maar denk dat als de zomerwielen eronder gaan ik als eerste stap maar een setje PS4's aanschaf om te kijken of dat het probleem grotendeels oplost (even door de zure appel heen bijten met 21"...).

Nu nog met ook dit in het achterhoofd de beste winterbanden oplossing vinden (zoals in ander topic gemeld geven de 20" Pirelli Sottozero's veel trillingen).
Ook Michelin of wellicht Nokian, die maken ook erg goede WB..
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
RZA
5th Gear member
Berichten: 1155
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Yes ik heb de dealer net voorgesteld om de Pirelli Sottozero's te vervangen voor Michelin Alpin 5. Let's see.
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21034
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik heb ook nagedacht over de inch maten van de velgen.
De reden dat ik mij juist heb ingehouden en voor 18 en 19 inch ben gegaan is enerzijds de kosten per band maar juist ook om meer rubber om de velg te hebben.
Ik heb met een 20” velg gereden op een S90 D4 en die band (Pirelli Pzero met vol codering) gaf ook onrust in de koets.
Als je wil mag je met mijn zomerset (PS4) even proberen hoe dat rijdt, die ligt hier op het bandenrek en zit er in 45min onder, omgeving midden Drenthe.
Die Alpin 5 schijnt erg goed te zijn.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
RZA
5th Gear member
Berichten: 1155
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Dank voor je aardige aanbod! En mooi filmpje ook (verlang weer naar wintersport als ik dit zie...). Even kijken nu waartoe de dealer bereid is.
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
JDA
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 23.12.2020 - 21:32

Handige informatie hier. Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn V90 t5. Na de winter ga ik toch ook eens zien voor de ps4. De huidige pirelli p zero's trekken op niks.
V90 t5 bi-fuel 2018 / V40 t3 2016 / ex V60 d3 2012
Gebruikersavatar
RZA
5th Gear member
Berichten: 1155
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Benieuwd of mensen met een T4 er ook last van hebben..
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3175
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Ik heb die Michelins Alpin 5 er nu onder. Helaas geen sneeuw dezer dagen, maar rijden geweldig. Ook zeer stil, brandstof verbruik ietsje hoger dat wel.
Met de PZero (vol) ook trouwens geen enkel probleem - goede grip, ook in nat weer.
Maar kan ook zijn dat de AWD erg goed helpt wegtrekken te voorkomen.

Eeder met de FWD T4 in de V70 en daarna met name in de T5 FWD XC70 wel last van wielspin.

ps, winterbanden op 19inch velg en 235 breed, zomerbanden op 20inch en 245 breed
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21034
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ja de V90 CC staat op een smallere band dan de gewone V90, hier op 18” 245 en 19” 255.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

Een betere ophaning scoren doet wonderen. Met name iets meer stijfheid in het chassis/subframe en de draagarmen. Zelf een ruime 400pk op de FWD Volvo, geen probleem maar wel een stuk minder comfort met alle aanpassingen.

Al was het sper-diff van quaife de beste toevoeging, maar dat is met maar 250pk en geen verdere plannen wel overdreven om te installeren.
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 697
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

Ik wist eerst niet wat torque steer was, dus heb dat even opgezocht. En weer wat geleerd.
Daarna eens uitgeprobeerd op mijn V40, die qua motorisering toch wel een beetje overeenkomt met het vermogen van TS
Ik heb de torque steer niet, maar heb wel even gecontroleerd wat ik in en onder mijn auto heb zitten.
Mijn model is uitgerust met een sport-onderstel, aanpassing voor 18 inch wielen (er zitten nu de 17 inch wintersloffen onder) en een (af fabriek gemonteerde) veerpoot brug.
De zomer en wintersloffen zijn allebei van Michelin.
Misschien heb je hier iets aan.
Mazda CX-30 SkyActive-X Takumi (MY2025)
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Plaats reactie

Terug naar “S90 / V90 vanaf MY 2016”