ArLi schreef: ↑23.01.2021 - 08:51
Heb alles even uitgesteld met los halen het regent mij veel te veel niet zo`n zin in........vreemde is wel dat het vocht nu weer is verdwenen dus de opmerking van de dealer dat de achterlichten poreus zouden zijn klopt naar mijn idee geen ene reet van!! Wat het wel is moet ik even afwachten ik heb een vermoeden dat de temperatuur verschillen in de auto en daarbuiten te hoog zijn waardoor er zich condens vocht verzamelt in de unit, aan de andere kant kan ik het dan weer niet helemaal rijmen dat na een was beurt (met de hand) er vocht weer ophoopt. Word vervolgd.
Dat poreus verhaal lijkt mij ook klinklare onzin!
Jouw opmerking dat het nu weer doger lijkt doet mij ineens nog wat te binnen schieten.
In onze vorige V70 zaten er als afdichting op de koplampen ronde zwarte doppen/deksels die je er met een kwartslag op en af moest draaien. Het viel mij al gelijk een keer op dat er in beide doppen een gat van 1 cm. was geboord door de vorige eigenaar of dealer.
Ik denk dat ik nu wel weer waarom; om precies wat jij beschrijft te voorkomen. Namelijk dat er door temperatuur wisselingen vocht in de lampen kan ontstaan wat iedere keer weer verdampt en condenseert in een soort van micro klimaatje in het koplamphuis. Ik heb overigens nooit last gehad van vocht in de koplampen toen, maar misschien komt dat dus ook wel mede daardoor. (Misschien dat een ex V70N gebruiker hier het wel herkent ooit vocht in de koplamen te hebben gehad?)
Mijn tip zou dan ook eerst zijn eens te kijken of dit bij de achterlicten ook mogelijk is, dat de behuizing nu een gesloten systeem is zonder enige vorm van ventilatie. Wellicht dat een "aftermarket" ventilatiegat dan het probleem wel oplost?
Eventueel later alsnog aangevuld met het boren van 2 gaatjes. Maar het zou mooi van dat laatste verschoond te blijven. Blijft toch een beetje een raar gevoel om 2 gaatjes te boren in een onbeschadigd achterlicht.
Gr. Edwin.