handgeschakeld schakelen met een automaat
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4293
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Bij rijden in de bergen of bij het trekken van een aanhanger of caravan. Je kan dan wat meer toeren maken bergop en op de motor remmen bergaf.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1534
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Wordt met de optimalisatie de bak niet warm, zoals dat bij een GT wel kan gebeuren? Ik rij met caravan op snelheid met de CC meestal op "hand" in zijn 5 om de koeling van de bak goed te houden. Op automaat schakelt hij gewoon door naar de 6 en dan kan de bak te warm worden, is mij ooit verteld. Daarom altijd vermeden door dan op "hand" in 5 te rijden.
Als de optimalisatie dat voorkomt is dat een goede verbetering.
Als de optimalisatie dat voorkomt is dat een goede verbetering.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27335
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Die software heeft niet door dat er wat aan de trekhaak hangt en zet hem uiteindelijk ook gewoon door naar het hoogste verzet.
Met wat aan de trekhaak hang je nog altijd voor het zelf schakelen.
Met wat aan de trekhaak hang je nog altijd voor het zelf schakelen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6698
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
@FritsV70: In de Polestar stand (dus niet in elke drive mode) draait de auto sowieso wat meer toeren en/of schakelt hij eerder terug en later op. Dat in combinatie met een sleurhut wordt door de ervaringsdeskundigen hier als voldoende en prettig ervaren.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14799
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
een andere methode is om te kijken in instructie boekje bij welk toerental het beste koppel zich manifesteert..
schakel je daar naar toe met sleurhut
schakel je daar naar toe met sleurhut
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27335
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Koppel zit tegenwoordig bij zulke lage toeren dat je daar met iets aan de haak weinig hebt te zoeken.
Iets hoger toerental zorgt ervoor dat je waterpomp harder mee draait en de boel daarmee keurig netjes blijft qua temperatuur.
Iets hoger toerental zorgt ervoor dat je waterpomp harder mee draait en de boel daarmee keurig netjes blijft qua temperatuur.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14799
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Ok maar rond de 2200 toeren loopt de pomp toch wel lekker mee in een diesel. Ik rij hier in de bergen met de losse auto ook handmatig, meestal schakel ik tussen 3-4 want snelheid is ongeveer 50-60. Naar beneden de automaat en naar boven bij schakelen om toerental niet te laten zakken naar 1500 bijv. vind ik wat laag.
Maat techniek zal wel ontwikkelen. Met grote motoren trucks draai je ook zeer laag in de toeren 1000-1100 en minder en dat komt ook richting automotor
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27335
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Rond de 2200 toeren gaat dat prima inderdaad, maar met een modern blok heb je al bij lagere toeren dan dat je maximale koppel.
Vrachtwagens draaien nog minder toeren, maar daar zit ook wel even een serieuze koeling achter en die zijn echt gebouwd op weinig toeren en veel kunnen trekken.
Vrachtwagens draaien nog minder toeren, maar daar zit ook wel even een serieuze koeling achter en die zijn echt gebouwd op weinig toeren en veel kunnen trekken.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14799
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Zeker heb er wat km mee gedraaid ook FH Volvo 500pk. dan is 2500Nwt is wat anders dan 440NWT zoals bij personen auto'sfredhead schreef: ↑12.01.2021 - 15:42 Rond de 2200 toeren gaat dat prima inderdaad, maar met een modern blok heb je al bij lagere toeren dan dat je maximale koppel.
Vrachtwagens draaien nog minder toeren, maar daar zit ook wel even een serieuze koeling achter en die zijn echt gebouwd op weinig toeren en veel kunnen trekken.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Maar om op de vraag van topic starter terug te komen:
De handmatige stand gebruik je in situaties waarin de automaat niet zelf de gewenste versnelling kiest.
Dat is bijvoorbeeld het geval bij afdalen in de bergen of, zoals hierboven genoemd, met het trekken van een aanhanger. De automaat kiest dan vaak een te hoge versnelling,
Vroeger hadden de automaten dan een stand om de hoogste versnelling te blokkeren. Je had dan onder D nog 3 en 2 staan. (Bij een 4 traps automaat)
Tegenwoordig kan je via de handmatige stand en de + - helemaal zelf bepalen in welke versnelling er gereden moet worden.
De handmatige stand gebruik je in situaties waarin de automaat niet zelf de gewenste versnelling kiest.
Dat is bijvoorbeeld het geval bij afdalen in de bergen of, zoals hierboven genoemd, met het trekken van een aanhanger. De automaat kiest dan vaak een te hoge versnelling,
Vroeger hadden de automaten dan een stand om de hoogste versnelling te blokkeren. Je had dan onder D nog 3 en 2 staan. (Bij een 4 traps automaat)
Tegenwoordig kan je via de handmatige stand en de + - helemaal zelf bepalen in welke versnelling er gereden moet worden.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 334
- Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
- Locatie: Doorn
Je trekt een kar niet alleen met koppel maar ook met vermogen.
stel je hebt 400 Nm bij 1500 tot 3000 toeren.
Dan trekt hij de caravan veel beter bij 2500 toeren omdat de motor bij
dat toerental ook veel meer vermogen levert.
Daarbij is bij 2500 toeren de koeling en smering veel beter en
de motorische belasting veel lager.
Het komt ook een beetje door de milieu perikelen dat een motor in een
zo hoog mogelijke versnelling wil rijden, maar goed is het niet.
Vrachtwagens zijn daar veel beter op gemaakt want daar is alles veel zwaarder uitgevoerd.
En toch rijden die ook op kruissnelheid (80-85 km) op 3/4 van het groene koppel gebied rond.
Tenminste, dat denk ik, ik rijdt in het OV en de setra bus doet dat wel
Eric
stel je hebt 400 Nm bij 1500 tot 3000 toeren.
Dan trekt hij de caravan veel beter bij 2500 toeren omdat de motor bij
dat toerental ook veel meer vermogen levert.
Daarbij is bij 2500 toeren de koeling en smering veel beter en
de motorische belasting veel lager.
Het komt ook een beetje door de milieu perikelen dat een motor in een
zo hoog mogelijke versnelling wil rijden, maar goed is het niet.
Vrachtwagens zijn daar veel beter op gemaakt want daar is alles veel zwaarder uitgevoerd.
En toch rijden die ook op kruissnelheid (80-85 km) op 3/4 van het groene koppel gebied rond.
Tenminste, dat denk ik, ik rijdt in het OV en de setra bus doet dat wel
Eric
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14799
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
TRucks zijn met motorvermogen oversized. De motoren van volvotrucks en anderen zijn bijv 500pk maar leveren die alleen als je daarvoor opdracht geeft als bestuurder. Dan gaat de trekkracht omhoog, lopt die sneller de berg op maar kost ook meer brandstof.
Inderdaad de truck zit op 75% vermogen zonder ingreep maar levert daarvoor ook een gund]stig brandstof verbruik. In de binnenvaart doen ze dat al veel langer motoren van 2000pk terugzetten met toeren bereik en dan worden ze 1500 pk
Is feitelijk met die 500PK Volvo motoren ook, het is er wel maar bij gewoon automatisch rijden houden ze wat pk s achter en heb je lager brandstof verbruik de grootste kostenpost
Inderdaad de truck zit op 75% vermogen zonder ingreep maar levert daarvoor ook een gund]stig brandstof verbruik. In de binnenvaart doen ze dat al veel langer motoren van 2000pk terugzetten met toeren bereik en dan worden ze 1500 pk
Is feitelijk met die 500PK Volvo motoren ook, het is er wel maar bij gewoon automatisch rijden houden ze wat pk s achter en heb je lager brandstof verbruik de grootste kostenpost
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10621
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Houden zo! Caravan en automaat zeker in heuvelachtig gebied en in de bergen met de hand schakelen zoals je dat met een handbak ook zou doen.Frits V70 schreef: ↑11.01.2021 - 16:17 Wordt met de optimalisatie de bak niet warm, zoals dat bij een GT wel kan gebeuren? Ik rij met caravan op snelheid met de CC meestal op "hand" in zijn 5 om de koeling van de bak goed te houden. Op automaat schakelt hij gewoon door naar de 6 en dan kan de bak te warm worden, is mij ooit verteld. Daarom altijd vermeden door dan op "hand" in 5 te rijden.
Als de optimalisatie dat voorkomt is dat een goede verbetering.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Er is "Iets moois" onderweg, duurt helaas nog wel even voordat het hier op het landgoed staat.
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Er is "Iets moois" onderweg, duurt helaas nog wel even voordat het hier op het landgoed staat.
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge