Ik heb uiteraard Google al flink geraadpleegd maar kom er niet uit of dit nou de vaak genoemde koude start procedure is waardoor de katalysator opwarmt of dat dit iets anders is.
- Het vreemde is dat de motor dit dus niet bij elke koude start doet, vanochtend zelfs nadat ik al een keer gereden had en de koelvloeistof in ieder geval nog 22 graden was (via CFE te zien). En het de tweede keer warmer was dan de eerste keer starten vanochtend.
- Gaat die bekende koude start prcodure wel elke keer aan de slag of is dat ook onder bepaalde voorwaarden. Bij mij lijkt het nu een beetje willekeur. De koelvloeistof warmt wel lekker snel op

- Ik heb ook nog niet ontdekt wat de range is qua buitentemperatuur dat hij dit doet, heb het gehad bij 2 graden en 5 graden (wat ik nog weet)
- Ik lees via google dat dit wel vaker gebeurt bij Volvo's vanwege milieu gedoe en opwarmen van de katalysator, maar daar lees ik dat het een seconde of 15-20 duurt en dat de toeren dan weer normaal zijn. en bij bij duurt het dus ongeveer anderhalve minuut.
Iemand enig idee? Heb de auto al een keer uitgelezen (heb zelf een dice + Vida) en daar kwam niets uit qua storingen. Zal dat een dezer dagen nog eens doen.
Grt. Frank
Filmpje hier: