Volvo Vrienden, mijn maatje en ik hebben een mooie V70 van ‘97 gekocht om deel te nemen aan de Carbagerun naar de Noordkaap. Als Volvo liefhebbers een heerlijke bak om te rijden. We hebben een vraag mbt de kachel. Wanneer de auto koud is duurt het heeeeeeel lang (meer dan 5 min.) voordat de voorruit warme lucht krijgt. Wanneer ik de temp naar koud zet geeft hij middels de airco wel snel koude lucht. Straks in Finland denk ik dat wel graag snel warme lucht willen om de voorruit te ontdooien. Is dit normaal of hebben jullie advies? Is niet mijn eerste V70 en kan me dit niet herinneren.
Alvast bedankt voor jullie support.
Groet, Henk en Rien.
Werking kachel
-
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 17.03.2010 - 14:49
- Locatie: Volkel
dank voor je reactie Lint. Is het normaal dat ik door de andere roosters wel gelijk lucht krijg ook al is die niet erg warm en de lucht voor het raam pas komt wanneer de lucht warm is?
Ken dat niet bij andere auto's en is me bij alle Volvo's die ik gehad heb eigenlijk nooit opgevallen.
Ken dat niet bij andere auto's en is me bij alle Volvo's die ik gehad heb eigenlijk nooit opgevallen.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20960
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
In mijn oude S90 uit 1997 werd het hele verwarmingssysteem aangestuurd met vacuümslangen. Dat werkt prima tot er een slangetje gaat lekken of afbreekt: vacuüm weg en een klep blijft open staan of gaat juist dicht.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 17.03.2010 - 14:49
- Locatie: Volkel
ik lees over een klep die stuk kan zijn.
Uit het midden rooster komt namelijk flink wat lucht maar het overschakelen naar boven of ook naar de onderkant van het dashboard doet niets. Daar komt eigenlijk nagenoeg geen lucht uit.
Uit het midden rooster komt namelijk flink wat lucht maar het overschakelen naar boven of ook naar de onderkant van het dashboard doet niets. Daar komt eigenlijk nagenoeg geen lucht uit.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20960
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Rien, ik heb niet geschreven dat een klep stuk kan zijn maar dat de aansturing waarschijnlijk niet goed werkt. Je zou daar kunnen beginnen met zoeken.
Kijk eens op deze site https://www.matthewsvolvosite.com om te onderzoeken hoe het systeem werkt en is opgebouwd. Of je neemt contact op met een Volo-specialist.
Kijk eens op deze site https://www.matthewsvolvosite.com om te onderzoeken hoe het systeem werkt en is opgebouwd. Of je neemt contact op met een Volo-specialist.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 17.03.2010 - 14:49
- Locatie: Volkel
Dag Mark, dank voor je reactie. Ook op de link gekeken maar niet veel wijzer geworden. Ik ga zoeken naar een schema waarop ik het verwarming systeem kan zien. Er gebeurt gewoon niets wanneer ik van bv. voeten- naar raam stand schakel. Blower werkt maar er komt geen lucht uit die kanalen, alleen centraal. Wanneer de Carbagerun doorgaat en we bij -25 de ruit vorstvrij moeten houden hebben we een probleem. Mss moet ik gewoon alles open gooien in het Dashboard? Ik weet waar de motor/van van de kachel zit maar niet de sturing van de kleppen.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20960
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Die sturing verwacht ik bij het dashbordkastje. Boven of naast maar die moet je dan wel weghalen. Bij mijn oude S90 zat daar een verdeelblok met allerlei vacuumslangen. Die vacuumslangen kwamen bij mij uit de motorruimte aan de bijrijderskant. Slangen zijn nauwelijks 5 of 6 mm dik.
Een oudere monteur van een Volvodealer kan je wellicht opweg helpen. Want als er iets lekt moet je toch naar de dealer voor nieuwe spullen.
Een oudere monteur van een Volvodealer kan je wellicht opweg helpen. Want als er iets lekt moet je toch naar de dealer voor nieuwe spullen.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 66
- Lid geworden op: 14.12.2007 - 16:45
Dit probleem heb ik gehad met mijn V70 1998.
Als ik de knop op ''voorruit ontdooien'' zette dan kwam ergeen warme lucht op het voorruit.
De stelmotor (servo) die de klep bediend was defect.
Vervangen is een lastig klusje, want de stelmotor zit boven het gaspedaal.
Als ik de knop op ''voorruit ontdooien'' zette dan kwam ergeen warme lucht op het voorruit.
De stelmotor (servo) die de klep bediend was defect.
Vervangen is een lastig klusje, want de stelmotor zit boven het gaspedaal.