In het koelvloeistof reservoir van mijn s80 (1999) verzamelt zich een laagje olie. Het gaat denk ik om motorolie, er drijft een laagje op de vloeistof in het reservoir. Koelvloeistof in het reservoir heeft een bruin kleurtje. Er is ook sprake van (beperkt) koelvloeistof verlies.
Vuldop van motorolie en koelvloeistof reservoir zien er verder goed uit, niets bijzonders te zien. Motor loopt ook prima.
Betreft een ‘standaard’ NA 5 cilinder, 170 pk.
Ik heb op het forum gezocht en kom dan tegen dat de oorzaak een defecte warmtewisselaar kan zijn (en niet perse een probleem met de koppakking) .
Daar hoop ik natuurlijk op, vervanging daarvan lijkt mij zelf ook nog wel te doen. Of iig het onderdeel bestellen.
Kan iemand mij op weg helpen met tips of advies?
Olie in koelvloeistof reservoir (s80 b5244s)
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
Je zou het koelvloeistofsysteem af kunnen (laten) persen en kijken of het op druk blijft en of er een uitwendig lek zit. Als er inwendig een lek zit is het moeilijk te bepalen waar het lek zit. Bij een lekke koppaking lekt er meestal koelvloeistof de verbrandingsruimte in of gaan er gassen het koelvoeistofsysteem in en zie/hoor je het bubbelen in het koelvloeistoftankje. Een lekke koppaking met koelvloeistofverlies geeft witte rook uit de uitlaat, ook als de motor warm is. Het kan ook zijn dat er alleen een lek is tussen een koelvloeistofkanaal en oliekanaal en dat is inderdaad moeilijk vast te stellen; kan ook van een inwendig lekke oliekoeler komen. Als je een automaat hebt kan het ook nog een lekke oliekoeler van de automaat zijn, je kan daar dan ook eens naar de olie kijken en checken voor water in de olie.
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
Ja, de warmtewisselaar kan het ook zijn. Sorry, vergeten te melden
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2806
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Die zit achter tegen het oliecarter geschroefd, met 2 koelwaterslangen eraan.
Die heb je er zo af, wel monteren met nieuwe O-ringen
Die heb je er zo af, wel monteren met nieuwe O-ringen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel