Ervaring XC40 Twin engine PIH
- S80 Executive
- 5th Gear member
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53
@Gouwe: dank voor de video.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 17.09.2020 - 15:27
- The Mechanic
- 5th Gear member
- Berichten: 1558
- Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 14.01.2021 - 16:47
Vandaag met de xc40 T5 twin engin , vol electrische gereden tot ong bij 10 km het gas iets meer ingetrapt ,uit niks ging toen de benzine motor er bij aan. Helaas na meerdere pogingen hem weer op pur te hebben gezet bleef hij gewoon op benzine rijden....., Toen ging hij na een paar minuten automatisch weer op electrische.
Heel appart.... Had namelijk geen benzine willen gebruiken.
Heel appart.... Had namelijk geen benzine willen gebruiken.
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6338
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Dat is heel normaal gedrag. Doet mijn T8 ook.Sprite schreef: ↑19.01.2021 - 18:19 Vandaag met de xc40 T5 twin engin , vol electrische gereden tot ong bij 10 km het gas iets meer ingetrapt ,uit niks ging toen de benzine motor er bij aan. Helaas na meerdere pogingen hem weer op pur te hebben gezet bleef hij gewoon op benzine rijden....., Toen ging hij na een paar minuten automatisch weer op electrische.
Heel appart.... Had namelijk geen benzine willen gebruiken.
Het aanspringen kan op zo'n moment door 2 zaken komen:
- Je trapt het gas te diep in (en als het goed is trap je hem dan door een extra weerstand heen)
- Je trapt het gas te snel / te enthousiast in
In beide gevallen denkt de auto voor jou dat er meer vermogen nodig is dat de E-aandrijving kan leveren. Ook al laat je daarna het gas los, blijft de motor toch gewoon even een paar minuten lopen. Handmatig een andere modus kiezen helpt dan inderdaad niet.
Daarnaast springt mijn T8 ook nog eens aan als ik per ongeluk een van de flippers achter het stuur aantik.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6338
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Het koelen tijdens het laden is niet alleen afhankelijk van de buitentemperatuur maar bijvoorbeeld ook van de temperatuur van de accu. Heb je net een sportieve rit van 30km achter de rug dan is de accu mogelijk warmer dan volgens Volvo goed is voor het laden. Wordt eerst de accu gekoeld voordat het laden kan starten.
Alle mogelijke relevante parameters zijn door Volvo meegenomen in de programmering en dat zorgt er voor dat jou auto zo goed en zo lang mogelijk doet wat hij moet doen.
Tenzij er natuurlijk sprake is van een bug

Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 16.01.2021 - 09:33
Ik ben sinds een aantal weken in het bezit van een T5 recharge, maar ik herken gelukkig geen van de problemen die in dit topic naar voren komen. Maar mogelijk gaan deze nog komen. Het opladen gaat met de huidige temperaturen geruisloos, ook heb ik geen last van een vermogensterugval bij 80/90km. Ik heb er wel voor gekozen om de Polestar optimalisatie direct te laten installeren, dus heb helaas geen vergelijk of er zonder de polestar tuning wel sprake van zou zijn. Vooralsnog, maar pas paar weken in bezit, dus erg tevreden.
- Sjaaktrekhaak
- 2nd Gear member
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 23.07.2020 - 16:54
Ik heb het forum al vanuit verschillende hoeken doorgespit maar ik kom er toch nog niet uit. Wie kan mij helpen?
Ik laad mijn XC40 recharche T5 thuis op via de mobiele lader van Volvo (230v, 10A). Ik wil graag dat dit aanvangt om 23u ivm daltarief.
Via de VOC app zou het normaliter moeten kunnen. Momenteel lukt het niet om uitgesteld laden in te stellen ivm een bug. Ik heb gebeld met Volvo en er wordt aan gewerkt. Het is onbekend of en wanneer het weer beschikbaar komt in de app. Ik denk er nu aan om het aan de stopcontactzijde in huis te regelen. Ik ben niet zo'n kenner maar wil brand voorkomen
Het oplaadpunt op het pad is aangelegd op een vrije groep (16a aardlekautomaat) via grondkabel.
1. is het mogelijk om uitgesteld te laden (te programmeren) via de auto instellingen?
2. Zijn er ervaringen met een klokschakelaar of tijdschakelaar (hoe noem je zo'n ding?)? Kan zo'n stekker in stekker klokding de vermogens aan of levert dit gevaar op?
3. Zijn er onder jullie die ervaringen hebben met dergelijke 'slimme' stekkers op wifi (met app) of met 16A relais op wifi, zodat je het kujt programmeren via je telefoon?
Voor de helderheid, mijn voorkeur gaat uit naar gebruik gepland laden via VOC maar als alternatief zoek ik nu een oplossing aan de stekkerzijde. Alvast veel dank voor jullie reacties!
Ik laad mijn XC40 recharche T5 thuis op via de mobiele lader van Volvo (230v, 10A). Ik wil graag dat dit aanvangt om 23u ivm daltarief.
Via de VOC app zou het normaliter moeten kunnen. Momenteel lukt het niet om uitgesteld laden in te stellen ivm een bug. Ik heb gebeld met Volvo en er wordt aan gewerkt. Het is onbekend of en wanneer het weer beschikbaar komt in de app. Ik denk er nu aan om het aan de stopcontactzijde in huis te regelen. Ik ben niet zo'n kenner maar wil brand voorkomen

Het oplaadpunt op het pad is aangelegd op een vrije groep (16a aardlekautomaat) via grondkabel.
1. is het mogelijk om uitgesteld te laden (te programmeren) via de auto instellingen?
2. Zijn er ervaringen met een klokschakelaar of tijdschakelaar (hoe noem je zo'n ding?)? Kan zo'n stekker in stekker klokding de vermogens aan of levert dit gevaar op?
3. Zijn er onder jullie die ervaringen hebben met dergelijke 'slimme' stekkers op wifi (met app) of met 16A relais op wifi, zodat je het kujt programmeren via je telefoon?
Voor de helderheid, mijn voorkeur gaat uit naar gebruik gepland laden via VOC maar als alternatief zoek ik nu een oplossing aan de stekkerzijde. Alvast veel dank voor jullie reacties!
Volvo XC40 T5 Recharge
Volvo V40 T4
Volvo S40 T5
- The Mechanic
- 5th Gear member
- Berichten: 1558
- Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53
Uitgesteld laden is uit de VOC app gehaald en is nu niet mogelijk door problemen met een leeglopende 12 volt accu.
- Sjaaktrekhaak
- 2nd Gear member
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 23.07.2020 - 16:54
Dat begreep ik idd van de medewerker.
Dank voor de reactie. Ik hoop dat iemand ervaring heeft met de vragen waar ik mee zit.
Dank voor de reactie. Ik hoop dat iemand ervaring heeft met de vragen waar ik mee zit.
Volvo XC40 T5 Recharge
Volvo V40 T4
Volvo S40 T5
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 14.09.2014 - 18:51
- Locatie: Vlaardingen
Dank je wel Gouwe voor je reactie en zeer verhelderende video. Ik zie dat je onder het rijden kan overschakelen van D naar B en omgekeerd en dat je ook tijdens het rijden kan schakelen tussen Pure en Hybrid vice versa. Dit wist ik niet.
In de stad is Pure en B volgens mij een ideale combinatie omdat afgeremd wordt op de elektromotor en zodoende de accu weer enigszins wordt opgeladen (zie ook de laatste minuten van het filmpje)
In de stad is Pure en B volgens mij een ideale combinatie omdat afgeremd wordt op de elektromotor en zodoende de accu weer enigszins wordt opgeladen (zie ook de laatste minuten van het filmpje)
XC40T5 Recharge PIH , Business Pro, Pebble Grey metallic, Park assist “fisheye” view
(V40 D2, MY2015, Momentum, Bright Silver metallic, P520, Business Pack Connect, verwarmbare voorruit)
(V40 D2, MY2015, Momentum, Bright Silver metallic, P520, Business Pack Connect, verwarmbare voorruit)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 14.09.2014 - 18:51
- Locatie: Vlaardingen
Voor Sjaak Trekhaak. Gebruik de app Volvo on call, onderdeel Parkeerverwarming, als de timer niet werkt kan je direct de parkeerverwarming starten. Ook ik heb nog maar enkele dagen een T5 Recharge dus ik moet nog onderzoeken of de timer inderdaad werkt. Direct inschakelen van de parkeerverwarming werkt! Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
XC40T5 Recharge PIH , Business Pro, Pebble Grey metallic, Park assist “fisheye” view
(V40 D2, MY2015, Momentum, Bright Silver metallic, P520, Business Pack Connect, verwarmbare voorruit)
(V40 D2, MY2015, Momentum, Bright Silver metallic, P520, Business Pack Connect, verwarmbare voorruit)
- S80 Executive
- 5th Gear member
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53
Bij mij weigert de VOC app soms ook bij het inschakelen van de parkeerverwarmingtimer. Een tweede poging lukt dan meestal wel. Direct starten gaat altijd goed.HP4VOLVO schreef: ↑21.01.2021 - 15:59 Voor Sjaak Trekhaak. Gebruik de app Volvo on call, onderdeel Parkeerverwarming, als de timer niet werkt kan je direct de parkeerverwarming starten. Ook ik heb nog maar enkele dagen een T5 Recharge dus ik moet nog onderzoeken of de timer inderdaad werkt. Direct inschakelen van de parkeerverwarming werkt! Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6338
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Slaak trekhaak heeft een vraag over uitgesteld laden. Jij hebt het over parkeerverwarming. Dat is niet helemaal hetzelfde....HP4VOLVO schreef: ↑21.01.2021 - 15:59 Voor Sjaak Trekhaak. Gebruik de app Volvo on call, onderdeel Parkeerverwarming, als de timer niet werkt kan je direct de parkeerverwarming starten. Ook ik heb nog maar enkele dagen een T5 Recharge dus ik moet nog onderzoeken of de timer inderdaad werkt. Direct inschakelen van de parkeerverwarming werkt! Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
Zoals hierboven door Sjaak Trekhaak en Mechanic al gemeld: uitgesteld laden werkt niet via VOC app vanwege een bug die Volvo eerst moet fixen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6338
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Geen idee wat het vermogen hier van is, maar als je Hue thuishebt: https://www.philips-hue.com/nl-nl/p/hue ... ificationsSjaaktrekhaak schreef: ↑21.01.2021 - 13:03 Ik heb het forum al vanuit verschillende hoeken doorgespit maar ik kom er toch nog niet uit. Wie kan mij helpen?
Ik laad mijn XC40 recharche T5 thuis op via de mobiele lader van Volvo (230v, 10A). Ik wil graag dat dit aanvangt om 23u ivm daltarief.
Via de VOC app zou het normaliter moeten kunnen. Momenteel lukt het niet om uitgesteld laden in te stellen ivm een bug. Ik heb gebeld met Volvo en er wordt aan gewerkt. Het is onbekend of en wanneer het weer beschikbaar komt in de app. Ik denk er nu aan om het aan de stopcontactzijde in huis te regelen. Ik ben niet zo'n kenner maar wil brand voorkomen
Het oplaadpunt op het pad is aangelegd op een vrije groep (16a aardlekautomaat) via grondkabel.
1. is het mogelijk om uitgesteld te laden (te programmeren) via de auto instellingen?
2. Zijn er ervaringen met een klokschakelaar of tijdschakelaar (hoe noem je zo'n ding?)? Kan zo'n stekker in stekker klokding de vermogens aan of levert dit gevaar op?
3. Zijn er onder jullie die ervaringen hebben met dergelijke 'slimme' stekkers op wifi (met app) of met 16A relais op wifi, zodat je het kujt programmeren via je telefoon?
Voor de helderheid, mijn voorkeur gaat uit naar gebruik gepland laden via VOC maar als alternatief zoek ik nu een oplossing aan de stekkerzijde. Alvast veel dank voor jullie reacties!
En dan een timer instellen? Wel opletten dat je een stopcontact op een groep gebruikt die geen vermogen trekt omdat anders de stop eruit klapt en jij 's morgens met een lege accu zit.
Overigens is bij mij het verschil tussen dal en dag tarief geloof ik 1 a 2 cent. Stel dat je 8kW per dag laadt x 250 dagen dan kost je dat dus 20-40 euro per jaar extra.......
Ik mag hopen dat Volvo het in 2021 gaat fixen dus er heel veel geld aan uitgeven gaat niet echt een kostenbesparing opleveren denk ik dan?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Sjaaktrekhaak
- 2nd Gear member
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 23.07.2020 - 16:54
Bedankt Gouwe!
Dat is inderdaad een verhelderend rekensommetje! Het is inderdaad tienjes werk en dat had ik zelf ook kunnen (moeten) weten. Ik ga er maar niet teveel aan uitgeven en hoop dat volvo de app repareert. Groet
Dat is inderdaad een verhelderend rekensommetje! Het is inderdaad tienjes werk en dat had ik zelf ook kunnen (moeten) weten. Ik ga er maar niet teveel aan uitgeven en hoop dat volvo de app repareert. Groet
Volvo XC40 T5 Recharge
Volvo V40 T4
Volvo S40 T5
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 14.09.2014 - 18:51
- Locatie: Vlaardingen
Aan Sjaaktrekhaak Ik heb de parkeerverwarming voor vanavond met de timer op 19:35 uur ingesteld.
Om 19:10 ging de aansluiting op de auto branden (constant groen licht) de 220 V stekker knippert wit licht en op mijn iPhone kwam de melding parkeerverwarming actief. Om 19:35 doofde het groene licht op de auto, de 200V stekker gaf constant wit licht en op mijn iPhone kwam de melding “parkeerverwarming niet actief” . Ik heb in de auto gecontroleerd of de parkeerverwarming daadwerkelijk de auto had verwarmd en inderdaad was de temperatuur in de auto lekker warm. De parkeerverwarming op de app werkt mijn mijn Volvo dus naar behoren.
Ik heb app versie 4.8.15. Misschien kan je controleren of je ook deze versie hebt.?
Om 19:10 ging de aansluiting op de auto branden (constant groen licht) de 220 V stekker knippert wit licht en op mijn iPhone kwam de melding parkeerverwarming actief. Om 19:35 doofde het groene licht op de auto, de 200V stekker gaf constant wit licht en op mijn iPhone kwam de melding “parkeerverwarming niet actief” . Ik heb in de auto gecontroleerd of de parkeerverwarming daadwerkelijk de auto had verwarmd en inderdaad was de temperatuur in de auto lekker warm. De parkeerverwarming op de app werkt mijn mijn Volvo dus naar behoren.
Ik heb app versie 4.8.15. Misschien kan je controleren of je ook deze versie hebt.?
XC40T5 Recharge PIH , Business Pro, Pebble Grey metallic, Park assist “fisheye” view
(V40 D2, MY2015, Momentum, Bright Silver metallic, P520, Business Pack Connect, verwarmbare voorruit)
(V40 D2, MY2015, Momentum, Bright Silver metallic, P520, Business Pack Connect, verwarmbare voorruit)