Is het mogelijk dat het type velg het stuurgedrag van de auto beïnvloedt?
En dan bedoel ik niet 16" vergeleken met 18" maar velgen van dezelfde grootte.
Kan de ene 18" velg de wagen een beter stuurgedrag geven dan een andere 18" velg met exact dezelfde bandenmaat en type band?
Heeft het type velg invloed op de handling van de auto?
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21188
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Ik ben geneigd om te denken dat een band met zachtere wang minder strak stuurt dan een harde wang. Of te wel: de samenstelling van de band zou hier leidend moeten zijn. Dat komt toch ook naar voren in een bandentest die zo hier en daar te vinden is op internet?
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2811
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Als de "E" anders is heeft dit zeker invloed op het stuur/ rijgedrag vd auto, als de E maat wijzigd veranderd ook de stuurstraal (ookwel schuurstraal genoemd), de fabrikant heeft een bepaalde stuurstraal gekozen, om de auto koersvast te krijgen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
De ET-waarde heeft inderdaad invloed op het rij- en stuurgedrag, omdat de wielen verder of minder ver naar binnen of buiten staan.
Vergeet ook het velggewicht niet. Een zware velg/wiel kost veel meer energie bij het optrekken en afremmen. Ook kunnen de wielen makkelijker gaan stuiteren bij een zwaarder gewicht. Zoek maar eens op afgeveerd gewicht. Een andere velg kan zo maar 5kg meer wegen als origineel. Zeker bij goedkope aftermarket velgen of imitaties moet je opletten.
Vergeet ook het velggewicht niet. Een zware velg/wiel kost veel meer energie bij het optrekken en afremmen. Ook kunnen de wielen makkelijker gaan stuiteren bij een zwaarder gewicht. Zoek maar eens op afgeveerd gewicht. Een andere velg kan zo maar 5kg meer wegen als origineel. Zeker bij goedkope aftermarket velgen of imitaties moet je opletten.
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6567
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Mijn persoonlijke ervaring: zeker wel. Destijds imitaties onder de V70 gehad met idd een afwijkende ET waarde: trillen en zwabberen. Vervangen door originele, probleem opgelost.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3702
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Samengevat: met dezelfde type band en gelijke bandenmaat kan een velg ten opzichte van een andere velg, het rijgedrag beïnvloeden door:
- een hoger gewicht
- een afwijkende steek (ET maat).
Het antwoord op de vraag is dus volmondig ja.
- een hoger gewicht
- een afwijkende steek (ET maat).
Het antwoord op de vraag is dus volmondig ja.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
- Kurt1975
- 4th Gear member
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 10.07.2013 - 17:00
- Locatie: Hasselt
Velgbreedte heeft ook invloed, welliswaar minder dan bovengenoemde zaken. Een tiental jaar geleden zag je wel eens oude VW Golfjes rondrijden met extreem breede kleine velgjes.
Now:
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport
Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport
Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
-
- 4th Gear member
- Berichten: 557
- Lid geworden op: 22.07.2017 - 09:36
Steek en ET-waarde zijn 2 totaal verschillende zaken.
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3702
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 13.06.2024 - 13:29
(Oude thread, ik weet het. Ben een nieuwe gebruiker die de forum historie aan het doorlezen is en ik heb nog wat info toe te voegen die hier nog niet voorkomt. Misschien kan het interessant zijn voor de liefhebber)
Zelfs een velg met exact dezelfde maten, ET waarde en dezelfde band erop kan nog verschillend gedrag vertonen door het materiaal waaruit de velg is gemaakt en de manier waarop de vorm van de velg tot stand is gekomen. De verschillen zijn voor straatgebruik theoretisch, maar op het circuit merk je ze.
Te beginnen met het materiaal. De term "lichtmetaal" kan zowel aluminium als een magnesium legering als alles daartussenin beslaan. Er zit echter een flink verschil tussen aluminium en magnesium in de capaciteit om warmte af te voeren. Bij performance gebruik van een band wordt hitte ontwikkeld door wrijving. Dit gebeurt op het loopvlak door wrijving met het asfalt en binnenin het rubber door interne wrijving van de vervorming van de band (probeer maar eens een gummetje heel vaak te "vouwen", dat wordt bloedheet). Die warmte zorgt ervoor dat de lucht in de band opwarmt en daarmee meer volume gaat innemen. De bandenspanning neemt dus toe, de band komt boller te staan (als je met optimale spanning begonnen bent tenminste), je contactvlak met het asfalt neemt af en je grip vermindert daardoor. Door het smalle contactvlak genereer je vervolgens weer meer hitte (je vraagt dezelfde grip van minder rubber -> glijden -> hitte) waardoor je in een spiraal komt die uiteindelijk je loopvlak kan verbranden. Omdat je bandenspanning voor een groot deel je wegligging bepaalt, wil je het liefst dat die zo constant mogelijk blijft over de duur van een sessie/race. De velg fungeert min of meer als een "koelvin" voor je wiel. Een velg die makkelijker warmte afvoert is in die zin dus gunstiger. In praktijk betekent dat over het algemeen een magnesium velg, en het gebruik van een gas in de band dat minder "uitzetting" vertoont dan vochtige lucht uit de compressor (pure stikstof, vooral zo droog mogelijk is favoriet).
Om deze reden is in karting bijvoorbeeld de vuistregel dat op droog warm asfalt met magnesium velgen wordt gereden, terwijl aluminium favoriet is in de regen (je banden blijven dan beter op temperatuur als de velg de warmte minder goed afvoert).
Het andere verschil bij een verder gelijk uitziende velg is de manier waarop het metaal is bewerkt om tot de uiteindelijke vorm te komen. Een velg die alleen in vorm is gegoten heeft andere "flexibiliteit" in het metaal dan eentje die gedraaid is uit een groot blok metaal. Ook zaken als de snelheid waarmee het metaal na gieten is afgekoeld hebben invloed op de kristalstructuur en de hardheid van het oppervlak. Dan kom je in het vakgebied van de metallurgie terecht. De verschillen die daarmee kunnen worden gemaakt zijn echter zo klein dat je ze pas merkt als getraind coureur die op zoek is naar de laatste 0,01 seconde voor pole position. Op de openbare weg zou ik me er dus niet te druk om maken
Zelfs een velg met exact dezelfde maten, ET waarde en dezelfde band erop kan nog verschillend gedrag vertonen door het materiaal waaruit de velg is gemaakt en de manier waarop de vorm van de velg tot stand is gekomen. De verschillen zijn voor straatgebruik theoretisch, maar op het circuit merk je ze.
Te beginnen met het materiaal. De term "lichtmetaal" kan zowel aluminium als een magnesium legering als alles daartussenin beslaan. Er zit echter een flink verschil tussen aluminium en magnesium in de capaciteit om warmte af te voeren. Bij performance gebruik van een band wordt hitte ontwikkeld door wrijving. Dit gebeurt op het loopvlak door wrijving met het asfalt en binnenin het rubber door interne wrijving van de vervorming van de band (probeer maar eens een gummetje heel vaak te "vouwen", dat wordt bloedheet). Die warmte zorgt ervoor dat de lucht in de band opwarmt en daarmee meer volume gaat innemen. De bandenspanning neemt dus toe, de band komt boller te staan (als je met optimale spanning begonnen bent tenminste), je contactvlak met het asfalt neemt af en je grip vermindert daardoor. Door het smalle contactvlak genereer je vervolgens weer meer hitte (je vraagt dezelfde grip van minder rubber -> glijden -> hitte) waardoor je in een spiraal komt die uiteindelijk je loopvlak kan verbranden. Omdat je bandenspanning voor een groot deel je wegligging bepaalt, wil je het liefst dat die zo constant mogelijk blijft over de duur van een sessie/race. De velg fungeert min of meer als een "koelvin" voor je wiel. Een velg die makkelijker warmte afvoert is in die zin dus gunstiger. In praktijk betekent dat over het algemeen een magnesium velg, en het gebruik van een gas in de band dat minder "uitzetting" vertoont dan vochtige lucht uit de compressor (pure stikstof, vooral zo droog mogelijk is favoriet).
Om deze reden is in karting bijvoorbeeld de vuistregel dat op droog warm asfalt met magnesium velgen wordt gereden, terwijl aluminium favoriet is in de regen (je banden blijven dan beter op temperatuur als de velg de warmte minder goed afvoert).
Het andere verschil bij een verder gelijk uitziende velg is de manier waarop het metaal is bewerkt om tot de uiteindelijke vorm te komen. Een velg die alleen in vorm is gegoten heeft andere "flexibiliteit" in het metaal dan eentje die gedraaid is uit een groot blok metaal. Ook zaken als de snelheid waarmee het metaal na gieten is afgekoeld hebben invloed op de kristalstructuur en de hardheid van het oppervlak. Dan kom je in het vakgebied van de metallurgie terecht. De verschillen die daarmee kunnen worden gemaakt zijn echter zo klein dat je ze pas merkt als getraind coureur die op zoek is naar de laatste 0,01 seconde voor pole position. Op de openbare weg zou ik me er dus niet te druk om maken

-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 13.06.2024 - 13:29
Niet professioneel
En dan vooral met bovenmatige interesse in de engineering kant.
