Als je het artikel even gelezen had had je gezien dat de test is uitgevoerd NCAP en dat de Consumentenbond enkel de bevindingen citeert. En nogmaals: jouw ervaring is geen test van veiligheidssystemen. Als die niet in de ankers zou gaan is het systeem waardeloos. Het probleem is dat het systeem bepaalde situaties dus niet correct afhandelt. Dat zijn geen situaties die jij op de weg kan simuleren. Dat is met volle snelheid op een stilstaand object af rijden en kijken wat er dan gebeurt. Dát zijn situaties waarin de systemen jouw leven moeten redden. Die kun jij niet simuleren in het dagelijkse verkeer. Dus houd alsjeblieft op met te zeggen dat de systemen prima functioneren omdat je merkt dat ze iets doen in het dagelijkse verkeer.
XC40 infotainment tekortkomingen en suggesties
-
- 4th Gear member
- diesel01
- Geartronic member
Ik zeg, inruilen die hap of een mailtje sturen naar Volvo dat ze het gaan repareren, ik kan je nu al op een briefje geven dat ze je doorverwijzen naar de dealer.
Op dit forum melden dat je niet tevreden bent over je Volvo gaat niets op lossen.
Succes!
Op dit forum melden dat je niet tevreden bent over je Volvo gaat niets op lossen.
Succes!
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- V480-S60
- Geartronic member
Eerlijk gezegd geef ik geen Cent voor de uitslagen van EuroNCAP. Ja ze hebben in het verleden goede dingen gedaan. Dat klopt. Nu echter is het meer een "commerciële" zelfbenoemde veiligheidsgoeroe geworden. En dat is niet omdat ze Volvo niet laten winnen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Hans Eilander
- 7th Gear member
Je dwaalt hier een beetje af, beste Dimitri. Het ging over het feit, dat er door iemand gesuggereerd werd, dat het veiligheidsniveau van Volvo, niet meer nr 1 is, (omdat concurrenten ook niet slapen) Maar ik gaf aan, dat wanneer Volvo dan nu nr 2, of nr 3 is, ik óok nog zeer tevreden ben. Om dan een wat minder (in jouw ogen) werkend systeem, gelijk een "zware tekortkoming" te noemen, gaat mijns inziens wat "te ver"....Brandt dan Volvo niet af, maar zoals vriend @diesel01 zegt: Koop dan wat anders..dimitripb schreef: ↑28.01.2021 - 14:11Er wordt niet vergeleken tussen Volvo's met rijhulp en andere auto's zonder rijhulp. Dat doe jij wel, maar dat vergelijk slaat natuurlijk nergens op. Er worden auto's vergeleken MET rijhulp en vroeger stond Volvo bovenaan als het ging om deze systemen maar blijkbaar is dat nu niet meer het geval. Één van de bevindingen is dat het systeem niet correct stopt voor een stilstaande auto. Dat is gewoon een zware tekortkoming voor dit soort systemen.Hans Eilander schreef: ↑27.01.2021 - 22:26 Dat heb je niet op alle auto,s.Is dit veiligheidssysteem dan top, of niet??

Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
-
- 4th Gear member
Ik brand Volvo niet af, ik heb commentaar op bepaalde onderdelen. Dat is gewoon objectief. Ik bescherm Volvo niet tot het uiterste omdat het mijn merk is. Ik koop niet voor niets een Volvo maar heb ook kritiek.Hans Eilander schreef: ↑28.01.2021 - 14:44 Brandt dan Volvo niet af, maar zoals vriend @diesel01 zegt: Koop dan wat anders..
Overigens vind ik een rijhulpsysteem dat niet remt voor een stilstaande auto wel degelijk een zware tekortkoming. Dat is de belangrijkste reden dat NCAP Volvo nu in de middenmoot plaatst en niet op 1, 2 of 3. Tevredenheid over de systemen kun je pas zelf uitspreken als je in een absolute noodsituatie bent beland en de auto je daaruit heeft gered. Niet doordat de auto hier en daar bijstuurt en bijremt. De kwaliteit van de rijhulpsystemen test je via een degelijke test. Niet door er gewoon op de weg mee rond te rijden.
- Hans Eilander
- 7th Gear member
Beste Dimitri, dan heb ik je naar alle waarschijnlijkheid verkeerd begrepen. En ook ik heb af en toe commentaar op mijn XC 40,als je goed meegelezen hebt. (Tjirpen airco, 3 pitter roffel, geen oliepeilstok etc) Ik draag Volvo intussen wél een warm hart toe, maar draag geen Volvo ondergoed. En je mag van mij best objectief zijn. Ik slik zelf ook niet alles voor zoete koek. Maar ik zit al 49 jaar op de weg. En heb het altijd nog gered zonder al die hulpsystemen. Dus blijf nuchter, en maak je niet kwaad. Ik heb, om een voorbeeld te noemen, wel altijd een airbag in m,n stuur gehad. Maar het zou zomaar gekund hebben, dat deze bij een flinke aanrijding niet tevoorschijn komt. ik heb dit namelijk nooit uitgeprobeerd.dimitripb schreef: ↑28.01.2021 - 14:55Ik brand Volvo niet af, ik heb commentaar op bepaalde onderdelen. Dat is gewoon objectief. Ik bescherm Volvo niet tot het uiterste omdat het mijn merk is. Ik koop niet voor niets een Volvo maar heb ook kritiek. Overigens vind ik een rijhulpsysteem dat niet remt voor een stilstaande auto wel degelijk een zware tekortkoming. Dat is de belangrijkste reden dat NCAP Volvo nu in de middenmoot plaatst en niet op 1, 2 of 3. Tevredenheid over de systemen kun je pas zelf uitspreken als je in een absolute noodsituatie bent beland en de auto je daaruit heeft gered. Niet doordat de auto hier en daar bijstuurt en bijremt. De kwaliteit van de rijhulpsystemen test je via een degelijke test. Niet door er gewoon op de weg mee rond te rijden.Hans Eilander schreef: ↑28.01.2021 - 14:44 Brandt dan Volvo niet af, maar zoals vriend @diesel01 zegt: Koop dan wat anders..

Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- diesel01
- Geartronic member
Maar de auto doet het in noodsituaties, hij remt volledig zelfstandig voor de fietser.dimitripb schreef: ↑28.01.2021 - 14:55Ik brand Volvo niet af, ik heb commentaar op bepaalde onderdelen. Dat is gewoon objectief. Ik bescherm Volvo niet tot het uiterste omdat het mijn merk is. Ik koop niet voor niets een Volvo maar heb ook kritiek.Hans Eilander schreef: ↑28.01.2021 - 14:44 Brandt dan Volvo niet af, maar zoals vriend @diesel01 zegt: Koop dan wat anders..
Overigens vind ik een rijhulpsysteem dat niet remt voor een stilstaande auto wel degelijk een zware tekortkoming. Dat is de belangrijkste reden dat NCAP Volvo nu in de middenmoot plaatst en niet op 1, 2 of 3. Tevredenheid over de systemen kun je pas zelf uitspreken als je in een absolute noodsituatie bent beland en de auto je daaruit heeft gered. Niet doordat de auto hier en daar bijstuurt en bijremt. De kwaliteit van de rijhulpsystemen test je via een degelijke test. Niet door er gewoon op de weg mee rond te rijden.
Hij remt volledig zelfstandig wanneer je niet oplet en een aanrijding "ziet" aankomen, Been there, done that, rijdt al een "paar" jaar Volvo en hij doet het gewoon.
Geeft een signaal bij mogelijke aanrijding en grijp je niet snel genoeg in dan staat hij in 1 klap stil met keihard aantrekken van gordels en zo.
Adaptief grootlicht, enorme veiligheid in het donker, altijd grootlicht in het donker en filtert voorgangers en tegemoet komend verkeer eruit, het werkt niet zo snel als de Duitse 3 maar die hebben ook een heul ander budget voor dit soort dingen, wil dat hebben dan betaal je in mijn geval voor een 240pk/500nm All Wheel Drive diesel meer dan 100k.
En die NCAP, Volvo heeft zijn eigen centrum en wanneer ongelukken dichtbij de fabriek gebeuren dan stappen ingenieurs in de auto en doen onderzoek.
Maar goed ben er nu wel klaar mee, gewoon een Tesla kopen of de nieuwe Sklasse en je kunt gebruik maken van alles waar je naar op zoek bent.
V90 T6 Recharge Rdesign
- V480-S60
- Geartronic member
Eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat een Volvo met de "hulpsystemen" aan tegen een stilstaande auto aanrijdt. Dat doet zelfs mijn XC60 uit 2009 niet. Die staat echt stil uit zichzelf als ik zonder menselijke ingreep ergens tegenaan dreig te rijden. Het verbaast mij dan ook erg wat EuroNCAP beweert getest te hebben. Er is inmiddels zoveel verbeterd. En Volvo gaat daar ook mee verder. Maar goed.
Daarnaast:
We zijn al van het infotainment naar andere zaken gegaan. Beetje te ver afgedwaald.
We gaan hier verder over het Infotainment systeem. Splitsen is te ingewikkeld geworden gezien de reacties.
Over veiligheidssytemen graag een NIEUW topic starten wie daar behoefte aan heeft.
Daarnaast:
We zijn al van het infotainment naar andere zaken gegaan. Beetje te ver afgedwaald.
We gaan hier verder over het Infotainment systeem. Splitsen is te ingewikkeld geworden gezien de reacties.
Over veiligheidssytemen graag een NIEUW topic starten wie daar behoefte aan heeft.
VOLVO FOR LIFE
- Poolrev
- 5th Gear member
Als ontwerper van applicaties weet je ook als geen ander dat er een groot verschil is tussen de definitie van een bug en een requirement. Ik merk dat die 2 dingen hier nogal door elkaar heen worden gehaald, zoals de punten die je hier noemt.dimitripb schreef: ↑26.01.2021 - 16:25 Als ontwerper van applicaties zie ik gewoon dat het aan alle kanten rammelt en dat men er heel weinig aan doet om bugs in het systeem op te lossen. Dat is gewoon jammer. Bij het updaten van kaarten en applicaties heb je geen idee wat het systeem nu aan het doen is. Als het misgaat krijg je een melding dat er een fout is opgetreden zonder mogelijkheid om opnieuw te proberen. Er is geen progressiebalk en als je wisselt tussen updaten via de wifi en via USB kan de hele boel vastlopen zonder dat je foutmeldingen krijgt of enige andere respons.
Als je een bestemming naar de auto stuurt staat die bestemming even 2 seconde in beeld en als je dan niet erop hebt getikt moet je weer extra handelingen uitvoeren om die bestemming alsnog te selecteren. Zo kan ik nog talloze dingen noemen waarover men gewoon gedacht heeft: geen uren meer aan vuil maken. Het werkt, maar het is niet afgewerkt. Als ze de carrosserie zo zouden afwerken als de software, kocht niemand hem.
Een bug wordt wel degelijk gemeld, zelfs zonder tussenkomst van de gebruiker, in de logging van het systeem, en leest een dealer uit (zolang OTA er nog niet is bij Volvo). Een functionele tekortkoming, in de ogen van een gebruiker, is een requirement omdat die gebruiker vind dat het systeem in zijn ogen zich anders moet gedragen. En daar kan je heel lang over discussiëren of het terecht is of niet. Ter illustratie even op je wensenlijstje uit de eerste post:
Goede business case! Zou wel uitgezocht en goed getest moeten worden hoe haalbaar dit is, ook tov een alarmsysteem. En waarschijnlijk spelen hier ook wet- en regelgeving rondom privacy, certificeringen e.d. een rol.Een belangrijke notificatie die ik mis in Volvo on Call app is een bericht als de auto van GPS positie verandert als de motor uit staat en de deuren op slot zijn. Dat betekent meestal diefstalen hoe eerder je diefstal detecteert hoe sneller je kan handelen. Een apart alarmsysteem is technisch niet nodig. Verzekeringsmaatschappijen zouden dit toejuichen. Alarm producenten waarschijnlijk niet. En Volvo?
Dit is een hardware dingetje van de aanwezige Wifi & Bluetooth modules.Wireless Apple CarPlay, zeker als je een draadloze oplader hebt.
Deze kan je goed bediscussiëren. Dit is wat jij fijn zou vinden. Ikzelf helemaal niet, want dan heb ik nog ergens een mediabibliotheek die ik moet onderhouden. Ik zou meer insteken op een goede communicatie naar de cloud bibliotheken en daarop doorontwikkelen, omdat dat veel meer de toekomst is. En dan hebben we het nog niet over streamen gehad, waar overigens al goede integraties voor beschikbaar zijn in het systeem.Grotere interne flashdrive, waarop je niet alleen m(apps) kunt opslaan, maar ook je mediabibliotheek.
Wat is de business case hiervan? Dit is namelijk iets waar de aanbieders van tankpassen al erg goed in zijn, en ook alleen van belang voor zakelijke lease-rijders?Een tankregistratie app, bij voorkeur gekoppeld aan de verbruiksgegevens van de auto.
Wat is de business case hiervan? Welke meerwaarde zit daarin om dit ook in de auto zelf beschikbaar te hebben?Het driving journal ook beschikbaar als app in de auto.
Die is ook voor meerdere interpretaties vatbaar, en waarschijnlijk speelt hier een case mee die zich buiten het gezichtsveld van de consument bevind, maar meer op het gebied van de homologatie.In deze tijd waarin milieubewustzijn steeds belangrijker wordt zou je een auto default in ECO modus moeten kunnen laten starten.
Wat is de business case hiervan? welke waarde voegt het toe om hier inzicht in te hebben?Status olie(pijl) en accu(spanning) in VOC onderhoudsoverzicht in de Volvo On Call app.
Ik denk dat je hiermee al wel kan zien dat er zoveel mensen zoveel wensen zijn. En ik acht het productteam van Volvo prima in staat om hun merkfilosofie zoveel mogelijk ook in het infotainment systeem tot uiting te laten komen.
En less = more, daarom ben ik erg content met het Apple-achtige principe van de UX, waarmee de gebruiker zo weinig mogelijk belast wordt met allerlei parameters e.d. Daarom gebruik ik ook liever Apple als op Android of Windows gebaseerde systemen.
-
- 4th Gear member
Je haalt even allerlei posts door elkaar. het wensenlijstje was niet van mij. Ik had het over bugs in het systeem en niet over requirements, maar uiteraard kan ook het gebrek aan geïmplementeerde requirements tot ergernis leiden (zoals bijv. het ontbreken van bepaalde sensoren).Poolrev schreef: ↑28.01.2021 - 16:27
Als ontwerper van applicaties weet je ook als geen ander dat er een groot verschil is tussen de definitie van een bug en een requirement. Ik merk dat die 2 dingen hier nogal door elkaar heen worden gehaald, zoals de punten die je hier noemt.
Een bug wordt wel degelijk gemeld, zelfs zonder tussenkomst van de gebruiker, in de logging van het systeem, en leest een dealer uit (zolang OTA er nog niet is bij Volvo). Een functionele tekortkoming, in de ogen van een gebruiker, is een requirement omdat die gebruiker vind dat het systeem in zijn ogen zich anders moet gedragen. En daar kan je heel lang over discussiëren of het terecht is of niet.
Uit de logging haal je natuurlijk alleen bugs die een foutmelding genereren. Bugs die niet bekent zijn en tot een vastloper leiden genereren geen foutmeldingen en enkel generieke foutmeldingen of exceptions. Dan moet je er daarna uren insteken om na te gaan wat er precies fout ging. Dat het updaten van kaarten regelmatig vastloopt waarna een volledige reset nodig is is gewoon een bug en die zit er al sinds 2016 in. Een requirement t.a.v. deze bug zou zijn dat je als bestuurder terugkoppeling krijgt over de status van de update en dat je die bijv. opnieuw kan starten i.p.v dat de update gewoon in het luchtledige blijft hangen, intern wacht op gebruikersinput maar de gebruikers niets kan invoeren.
Stabiliteit heeft ook niets met requirements of business case te maken. Het crashen van de applicatie kan een aantal keer per jaar gebeuren, maar niet meerdere keren per week. Dan spreek je niet over een requirement. En als je business case alleen positief uitvalt als je het accepteert dat een systeem enkele keren per week crasht, ben jet niet helemaal goed bezig.
- PaulR
- 1st Gear member
In de handleiding staat het volgende vermeld onder "Van doelvoertuig veranderen bij Pilot Assist" :V480-S60 schreef: ↑28.01.2021 - 15:47 Eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat een Volvo met de "hulpsystemen" aan tegen een stilstaande auto aanrijdt. Dat doet zelfs mijn XC60 uit 2009 niet. Die staat echt stil uit zichzelf als ik zonder menselijke ingreep ergens tegenaan dreig te rijden. Het verbaast mij dan ook erg wat EuroNCAP beweert getest te hebben. Er is inmiddels zoveel verbeterd. En Volvo gaat daar ook mee verder. Maar goed.
- tussen 5 en 30 km per uur stopt de auto voor een stilstaand voertuig (als het eerdere doelvoertuig is afgeslagen). Buiten deze grenswaarden stopt de auto NIET. De auto versneld dan zelfs al de ingestelde snelheid hoger is (dit heb ik zelf meegemaakt).
https://www.volvocars.com/nl/support/ma ... lot-assist
@V480-60: ik heb geen behoefte aan een nieuw draadje over veiligheidsystemen, maar vind het te belangrijk om het citaat uit de handleiding hier te vermelden, aangezien mensen nav jouw mening kunnen denken dat de auto altijd stopt.
- Poolrev
- 5th Gear member
Excuus, daarin heb je gelijk.
Ik weet niet met wat voor auto je rijdt en van welk bouwjaar, maar ik heb nog helemaal geen crash gehad van het Sensus systeem in mijn V60 van bijna 1 jaar oud. Ook niet met het updaten van de kaarten, wat ik al een paar keer heb gedaan inmiddels. Het systeem verteld mij ook netjes waar die mee bezig is (op wat 'hoger' niveau, wat prima is mijns inziens, meer hoef ik niet te weten), als de kaarten worden geüpdatet. Dus zit prima in elkaar is mijn ervaring. Misschien tijd om 't Sensus systeem zelf te laten updaten naar de nieuwste versie?dimitripb schreef: ↑28.01.2021 - 16:50Ik had het over bugs in het systeem en niet over requirements, maar uiteraard kan ook het gebrek aan geïmplementeerde requirements tot ergernis leiden (zoals bijv. het ontbreken van bepaalde sensoren).
Uit de logging haal je natuurlijk alleen bugs die een foutmelding genereren. Bugs die niet bekent zijn en tot een vastloper leiden genereren geen foutmeldingen en enkel generieke foutmeldingen of exceptions. Dan moet je er daarna uren insteken om na te gaan wat er precies fout ging. Dat het updaten van kaarten regelmatig vastloopt waarna een volledige reset nodig is is gewoon een bug en die zit er al sinds 2016 in. Een requirement t.a.v. deze bug zou zijn dat je als bestuurder terugkoppeling krijgt over de status van de update en dat je die bijv. opnieuw kan starten i.p.v dat de update gewoon in het luchtledige blijft hangen, intern wacht op gebruikersinput maar de gebruikers niets kan invoeren.
Stabiliteit heeft ook niets met requirements of business case te maken. Het crashen van de applicatie kan een aantal keer per jaar gebeuren, maar niet meerdere keren per week. Dan spreek je niet over een requirement. En als je business case alleen positief uitvalt als je het accepteert dat een systeem enkele keren per week crasht, ben jet niet helemaal goed bezig.