Rijden met versnelling stand B (en caravan?)

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Plaats reactie
pajonline
2nd Gear member

Laat ik voorop stellen dat ik niet auto-technisch geschoold ben, dus misschien is het voor eenieder hier helemaal duidelijk, maar voor mij niet.

Mijn XC40 heeft naast de standen R, P en D ook nog een stand B. Ik dacht dat deze stand bedoeld is als ik zelf handmatig wil schakelen. Nu heb ik laats een stukje in B gereden, maar volgens mij schakelt de auto in B nog steeds automatisch omhoog en omlaag; net zoals in stand D.

Wat ik wel merk is dat er in stand B harder afgeremd wordt als ik het gas loslaat. Ik meen begrepen te hebben dat hiermee energie wordt terug-gewonnen en de accu wordt opgeladen. Maar dit gebeurt toch ook als ik het gas loslaat in stand D?

Ook wordt hier en daar verwezen naar stand B als ik met een caravan ga rijden (in de bergen?); kan iemand hier op het forum het juiste gebruik van stand B eens uitleggen aan mij - of verwijzen naar uitleg elders op het internet? Ik kom er niet goed uit.

Dank en groeten.
=========================
  • Volvo XC40 Recharge T5 plug-in hybrid Inscription MY21
Vorige Volvo’s:
  • Volvo 440 GLE
  • Volvo 340 Winner
Jelmer de Jong
6th Gear member

In de B-stand heb je maximale frictie bij het uitrollen. Daarmee kan je de batterij opladen of in de bergen (al dan niet met caravan) voorkomen dat je de remblokken op rookt bij een afdaling.
In D heb je ook terugwinning, maar niet zo agressief als B omdat het, naar mijn mening, in B niet meer lekker rijdt.
Gouwe
7th Gear member

Daarnaast kun je in B nog verder terugschakelen waardoor je bergaf niet alleen gebruik maakt van het afremmen op de elektro motor maar ook op de benzine motor. Meer info hier: https://www.volvocars.com/nl/support/ma ... ellingsbak
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
mees
6th Gear member
Contacteer:

Dat is een gouwe Gouwe: flippers noodzakelijk om op te schakelen, lees ik in jouw link. Dank!

Om caravan in bergen te rijden, wil ik wel zelf kunnen kiezen.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
pajonline
2nd Gear member

Dank.
=========================
  • Volvo XC40 Recharge T5 plug-in hybrid Inscription MY21
Vorige Volvo’s:
  • Volvo 440 GLE
  • Volvo 340 Winner
Plaats reactie

Terug naar “XC40”