De V70 heeft weer eens een kwaaltje.
Ineens is er een geluid wat van de achterkant weg komt en wat nog het meest lijkt op een sportuitlaat.
Nu weet ik dat er onder de T6 een soort van af fabriek "sport" uitlaat systeem onder zit, maar in de ruim 2 jaar dat we de T6 nu hebben is dat nooit zo duidelijk hoorbaar geweest. Alleen bij koude motor/uitlaat hoor je hem goed (mooi subtiel geluid trouwens) maar warm bijna niet meer.
Wat ik nu hoor lijkt daar op, maar dan harder. Het is een sonoor geluid wat begint bij ongeveer 50/55 km/u en bij 80 km/u klinkt het het duidelijkst.
Zodra ik de pook onder het rijden in N zet is het geluid gelijk weg. Het rare is wel dat het niet zozeer toeren afhankelijk lijkt maar meer snelheids afhankelijk?
Een monteur van de dealer heeft er mee gereden met mij en dacht aan gecupte banden, wiellager of haakse overbrenging. Na aan de banden gevoeld te hebben dacht hij niet dat het de banden zijn. Blijven het wiellager en de haakse overbrenging over...
Hij wil de auto een keer een dagje hebben om te onderzoeken wat het kan zijn. Binnenkort maar eens laten doen.
Weet iemand wat specifieke symptomen zijn van beiden? Is dat bijv. snelheid of toeren afhankelijk en hoe kan ik het eventueel zelf testen.
En wat de kosten zijn van beide reparaties, mocht een van de twee de oorzaak zijn?
gr. Edwin.
Spontaan sportuitlaat geluid, wiellager of haakse overbrenging?
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1911
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26902
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Wiellager is zelf zo te testen, zet de auto maar met z'n wielen van de grond en geef er een slinger aan.
Blijft het stil dan is het lager in orde, draait het zwaar en hoor je vanalles dan is de kans bijzonder groot dat het wiellager de geest heeft gegeven (er vanuitgaand dat de remklauw niet blijft hangen op dat moment)
Blijft het stil dan is het lager in orde, draait het zwaar en hoor je vanalles dan is de kans bijzonder groot dat het wiellager de geest heeft gegeven (er vanuitgaand dat de remklauw niet blijft hangen op dat moment)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1911
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Oke, dank voor de tip.
Ik ben er inmiddels wel achter dat het alleen bij gas erop voorkomt, gaslossen is gelijk geluid weg. Ook op de CC wanneer je bult op gaat wordt het geluid luider/zwaarder? Begint wel irritant te worden nu ik er steeds meer op let...
gr. Edwin.
Ik ben er inmiddels wel achter dat het alleen bij gas erop voorkomt, gaslossen is gelijk geluid weg. Ook op de CC wanneer je bult op gaat wordt het geluid luider/zwaarder? Begint wel irritant te worden nu ik er steeds meer op let...
gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
Lagers moeten uitgesloten worden. Als daar iets mee is dan moet je het ook horen in de neutrale stand. Ergo, het zit in de aandrijving.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1911
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Daar ben ik nu ook bang voor...
Wat zou het meest logisch zijn?
Iets in de achterste as?
Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
Tja, kan van alles zijn. Ik zou naar een Volvospecialist gaan. Die zet 'm op de brug en kan desnoods met een stethoscoop de plek lokaliseren.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1911
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
De storing is opgelost.
De lagers in het achterdifferentieel waren versleten. Dealer, Volvoservice en Saris4x hebben alle 3 een diagnose gesteld en de laatste 2 gaven hetzelfde aan voor 95% versleten lagers. Dat houdt in een complete revisie van het achterdifferentieel.
Omdat ik al eens eerder een pakking in het achterdif heb laten vervangen door Saris4x4 heb ik daar ook de klus laten uitvoeren. De reden is dat zij bijna alleen maar 4x4 problemen doen en zeer veel ervaring hebben met de Volvo AWD omdat die ook onder Landrovers zit die zij heel veel reviseren. Zit ook onder Jaguar en Ford trouwens. Allemaal dezelfde eigenaar toen.
Auto zateredag gebracht en vanmiddag klaar. Gratis leenauto mee. Ik ben tevreden. Saris 4x4 is een prettig bedrijf om zaken mee te doen.
De auto rijdt weer heerlijk stil en strak.
Kost een paar cent (€1.545) maar dan heb je ook wat......
gr. Edwin.
De lagers in het achterdifferentieel waren versleten. Dealer, Volvoservice en Saris4x hebben alle 3 een diagnose gesteld en de laatste 2 gaven hetzelfde aan voor 95% versleten lagers. Dat houdt in een complete revisie van het achterdifferentieel.
Omdat ik al eens eerder een pakking in het achterdif heb laten vervangen door Saris4x4 heb ik daar ook de klus laten uitvoeren. De reden is dat zij bijna alleen maar 4x4 problemen doen en zeer veel ervaring hebben met de Volvo AWD omdat die ook onder Landrovers zit die zij heel veel reviseren. Zit ook onder Jaguar en Ford trouwens. Allemaal dezelfde eigenaar toen.
Auto zateredag gebracht en vanmiddag klaar. Gratis leenauto mee. Ik ben tevreden. Saris 4x4 is een prettig bedrijf om zaken mee te doen.
De auto rijdt weer heerlijk stil en strak.
Kost een paar cent (€1.545) maar dan heb je ook wat......
gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!