B5 Permanente AWD?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 04.12.2020 - 13:39
Met dit dikke pak sneeuw buiten, hoop ik echt plezier te kunnen hebben van mijn AWD. Maar mijn dealer heeft me toch een beetje op de verkeerde wielen gezet. In de handleiding lees ik wel dat de AWD altijd is ingeschakeld (er is ook geen menu optie voor). Wel heb ik binnen de rijmodi de optie "Off-Road", maar die is volgens de handleiding niet geschikt voor hoge snelheden. Klopt het dat in de B5, de AWD altijd actief is?
Volvo V60 CC B5 AWD MY early 2021
- Mickyman
- 4th Gear member
- Berichten: 798
- Lid geworden op: 05.09.2011 - 19:37
Volgens mij is het net als vele andere merken, altijd actief maar kracht wordt naar achteren gestuurd wanneer de voorwielen grip verliezen, bij mijn vorige Passat werd dit geregeld via een haldex koppeling,
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
- mga1600
- 6th Gear member
- Berichten: 3163
- Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
- Locatie: nhn
Bij een Volvo met ‘gewone’ AWD gaat er bij normaal rijden een heel klein beetje vermogen naar de achterwielen en de bulk naar voren. Maar zodra je bijvoorbeeld plank gas geeft of de voorwielen om een andere reden doorslaan gaat er meer vermogen naar achteren. Dus ja, in die zin is het altijd actief.hhav schreef: ↑07.02.2021 - 16:37 Met dit dikke pak sneeuw buiten, hoop ik echt plezier te kunnen hebben van mijn AWD. Maar mijn dealer heeft me toch een beetje op de verkeerde wielen gezet. In de handleiding lees ik wel dat de AWD altijd is ingeschakeld (er is ook geen menu optie voor). Wel heb ik binnen de rijmodi de optie "Off-Road", maar die is volgens de handleiding niet geschikt voor hoge snelheden. Klopt het dat in de B5, de AWD altijd actief is?
Ten opzichte van een auto met alleen voorwielaandrijving (en veel vermogen) maakt het een enorm verschil. Ik heb een XC60 met en een zonder AWD gehad (het vorige model) en met AWD heb je gewoon altijd tractie, bijna geen wielspin, bij de andere sloegen de voorwielen erg vaak door.
Je hoeft niets in te stellen, hij regelt het zelf.
De off-road modus is eigenlijk alleen een beperking van het koppel om slippen te vermijden. Wat je zegt klopt, die instelling werkt alleen bij lage snelheden.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29453
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Het AWD systeem van Volvo is een relatief simpel systeem. Je kan niets zelf regelen, de auto regelt zelf de meest optimale tractie.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- liquid_force
- 6th Gear member
- Berichten: 4695
- Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
- Locatie: Zürich
het is op zich wel mogelijk om het Haldex systeem te hacken, toen ik in Zweden woonde reed ik een S60 2.5T AWD (MY2006) en een vrindje van me die bij Haldex werkte toendertijd heeft samen met een collega toen een pot-metertje ingebouwd met een klein printplaatje waardoor het mogelijk was van 100-0 naar 20-80 te regelen (0-100 was niet aan te raden vanwege de dunnere aandrijfassen op de achteras). Meerdere Haldex medewerkers hadden dat in hun Volvo's ... de garantie verliep daardoor natuurlijk wel ... maar het was erg leuk om op het ijs met bijna volledige achter-aandrijving te driften 

- Aldabra
- 2nd Gear member
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 18.10.2019 - 18:50
liquid_force schreef: ↑07.02.2021 - 20:55 het is op zich wel mogelijk om het Haldex systeem te hacken, toen ik in Zweden woonde reed ik een S60 2.5T AWD (MY2006) en een vrindje van me die bij Haldex werkte toendertijd heeft samen met een collega toen een pot-metertje ingebouwd met een klein printplaatje waardoor het mogelijk was van 100-0 naar 20-80 te regelen (0-100 was niet aan te raden vanwege de dunnere aandrijfassen op de achteras). Meerdere Haldex medewerkers hadden dat in hun Volvo's ... de garantie verliep daardoor natuurlijk wel ... maar het was erg leuk om op het ijs met bijna volledige achter-aandrijving te driften![]()

Volvo V60 T8 - R-Design - Polestar Optimized - Birch Light - 2020
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Is met een B5 wat moeilijker omdat haldex 5 met printplaten en computers wordt aangestuurd in plaats van simpele elektrotechniek.
- PGV90
- 6th Gear member
- Berichten: 3186
- Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
- Locatie: Zuid Holland - groene hart
Ik ben het gisteren beetje gaan uittesten in de sneeuw.
Achterwiel aandrijving komt er inderdaad bij als je voor tractie verliest.
De Off-road module werkt ook gewoon prima, maar heel andere respons op het gas. Ook de display achter het stuur past zich aan.
Bij hogere snelheid (boven 50) schakelt rijmodus uit zichzelf weer over op Comfort.
Achterwiel aandrijving komt er inderdaad bij als je voor tractie verliest.
De Off-road module werkt ook gewoon prima, maar heel andere respons op het gas. Ook de display achter het stuur past zich aan.
Bij hogere snelheid (boven 50) schakelt rijmodus uit zichzelf weer over op Comfort.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
het is op zich wel mogelijk om het Haldex systeem te hacken, toen ik in Zweden woonde reed ik een S60 2.5T AWD (MY2006) en een vrindje van me die bij Haldex werkte toendertijd heeft samen met een collega toen een pot-metertje ingebouwd met een klein printplaatje waardoor het mogelijk was van 100-0 naar 20-80 te regelen (0-100 was niet aan te raden vanwege de dunnere aandrijfassen op de achteras). Meerdere Haldex medewerkers hadden dat in hun Volvo's ... de garantie verliep daardoor natuurlijk wel ... maar het was erg leuk om op het ijs met bijna volledige achter-aandrijving te driften
Je kunt bij de AWD systemen van Volvo de voorwielaandrijving niet uitschakelen. Het is een vaste verbinding met tandwielen via bak en diff. Er zit nergens een koppeling. Je kunt wel eerder de Haldex laten inschakelen en ingeschakeld laten waardoor max 50% naar achter en 50% naar voren gaat.
Daarnaast is het volgens mij zo dat bij het wegrijden (vanaf Haldex 2 of 3), AWD altijd is ingeschakeld en als er geen slip optreedt AWD overschaktelt op FWD.
Volvo XC90 D5 R-design 2016
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Haldex is net als op de fiets, zodra je harder trapt dan het achterwiel draait heb je daar aandrijving, anders draait het wiel gewoon mee en rust alles op de voorwielen. Elektronisch kan je die koppeling nog activeren waardoor de achterwielen ook mee doen zonder dat de voorwielen(trappers) sneller draaien.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ik vind het een super systeem.
Voorwielen staan in dikke sneeuw en geef gas, voorwielen beginnen te spinnen, het systeem regelt vermogen iets terug, achterwielen komen erbij en in 4w drift trek je met een beetje tegen sturen de auto door de bragel.
Mensen zitten je na te kijken alsof je Colin Mcrea himzelf bent, met winterbanden ben je heer en meester!
Voorwielen staan in dikke sneeuw en geef gas, voorwielen beginnen te spinnen, het systeem regelt vermogen iets terug, achterwielen komen erbij en in 4w drift trek je met een beetje tegen sturen de auto door de bragel.
Mensen zitten je na te kijken alsof je Colin Mcrea himzelf bent, met winterbanden ben je heer en meester!
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]