Na jarenlang altijd te rijden in een Mercedes, laatste was een 2018 model, C180 AMG exterieurpakket gekozen voor een V60, B3 Momentum Advantage als lease auto. Sport accessoires pakket (19 inch, zwarte grill/kappingen en dubbele diffuser uitlaat) was in de aanbieding, deze maar erbij genomen omdat het niet meeteld in de bijtelling.
Graag wil ik dan mijn bevindingen delen;
Ik ben tevreden over de Volvo maar qua rijcomfort mis ik mijn C180. Ik heb de meest recente posts al gelezen op deze forum, waaronder ook over de trillingen en bevindingen van Volvo rijders die my2021 rijden en geleverd hebben gekregen. Auto is al 3 maanden in bezit, eerst met zomerbanden (Michelin) en sinds paar weken winterbanden (Michelin). Deze worden altijd met een Hunter Roadforce gebalanceerd ivm de 19inch velgen, hoogteslag etc te minimaliseren bij de dealer. Dit omdat volgens de dealer bij deze grootte velgen kleine onbalans in de banden tot veel klachten qua rijcomfort zorgt bij hun klanten.
Het nieuwe schakelen tegenover de eerdere modellen (heb 2 weken MY2020 gereden waaronder ook een Cross Country en S90 en V60) is echt een vooruitgang. Zowel de pook dat met soort klik voor het schakelen (triptronic achtig) werkt hoort wel bij deze tijd ipv dat oude schakelen met een grote automaat pook.
Als je in een T5 of hoger hebt gereden of een wagen met veel PK komt de B3 langzaam over, ik vind de 170-180pk wat het dan ook is zeker in Nederland gewoon voldoende en extra PK is geen vereiste, wel mooi meegenomen als je het hebt natuurlijk.
Het schakelen met een B3 is wel veel en veel soepeler, lekkerder dan in de oudere Volvo modellen en zeker de C180 die 8traps was. Ik denk dat dit ook komt door de kleine accu die af en toe bijspringt. Dit is een aanname en heb geen idee of het echt zo is.
Autopilot, scherm besturing, stuur besturing, ruimte inhoud, grootte van de kofferbak is echt perfect in mijn ogen. Ideale gezinsauto.
Na de vele lof voor deze B3 helaas een grote irritatie/ergenis. Het kijkt wel alsof ik op een weg met allemaal kleine grindstenen rijd en constante lichte terugslag van de banden in mijn stuur. De kleine trilling voel ik ook constant op de bodemplaat en vanzelfsprekend ook in mijn stoel en voeten. Zelfde voelde ik ook bij de andere volvos die ik heb gereden waaronder MY2019 V60, R uitvoering, MY2020 V60 T5, MY2020 S90 D5. Enige uitvoering waar ik echt tevreden over was betrof de MY2020 V60 Cross Country. Wat reed de heerlijk zeg, geen enkele trillingen in stuur als stoel en bodemplaat.
Allen hadden 18 inch en geen 19 inch velgen.
Vrienden, familie die rijden voelen niks en ervaren de trillingen niet. Enkele geven aan een hele lichte trilling te voelen maar geven aan dat komt door de grote velgen wat zij ook onder hun eigen auto hebben en wegdek sneller te voelen is.
Volvo heeft er naar gekeken maar kan niks constanteren. Monteurs geven aan dat de oudere modellen wel last hadden van trillingen maar de nieuwe modellen deze niet aan orde is. Daarnaast hebben zij er ook zelf in gereden. Ik kan het nergens plaatsen en snap het niet. Geen verschil tussen zomer en winterbanden qua trillingen.
Kortom zeer tevreden Volvo gebruiker maar irritatie met trilling/rijcomfort.
Misschien dat er Volvo V60 / MY2021
Alvast bedankt