Heb gisteren mijn V40 (1.9 D, 95 PK) met inmiddels 262.000 km op de klok bij De Egel banden in Hoorn (www.egelbanden.nl) op een Sachs schokbrekertestbank laten testen.
Men was vrij duidelijk over de uitkomsten:
Voor: schokdempers prima in orde.
Achter: niet in topconditie, in de gaten houden maar zeker niet direct vervangen.
Ik kreeg een bonnetje mee met daarom de volgende cijfers:
Voor: 124/126
Achter: 88/90
Als ik naar deze cijfers kijk denk ik; ok: 126 is flink hoger dan 88, maar wat is dan "topconditie" en wat is "tijd om te vervangen" in cijfers uitgedrukt en hoe lang duurt het dan voordat dit punt bereikt wordt?
Dat wist men mij niet duidelijk uit te leggen. Iemand van het Volvo Forum misschien?
Alvast bedankt!
Intepretatie Schokdempertest
Als ik het goed begrijp vond de computer van de testbank het topconditie?
Of hadden ze daar een lijstje met waarde bepalingen/vergelijkingen.
Lekker als ze dat niet uit kunnen leggen. Zegt wat over het personeel.
Maar schokbrekers die er al 262.000 km onder zitten? Topconditie? daar geloof ik niet in.
Dus gezien in verhouding (nog niet eerder vervangen) zijn ze achter OP.
Of hadden ze daar een lijstje met waarde bepalingen/vergelijkingen.
Lekker als ze dat niet uit kunnen leggen. Zegt wat over het personeel.
Maar schokbrekers die er al 262.000 km onder zitten? Topconditie? daar geloof ik niet in.
Dus gezien in verhouding (nog niet eerder vervangen) zijn ze achter OP.
- joost
- 7th Gear member
Ik zou zeggen dat ze rechts beter zijn dan links!
Joost.
Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
-
- 7th Gear member
schokbrekers kun je het beste zelf voelen met de hand,inveren en goed kijken en voelen.
Als je 5 verschillende testbanken probeerd,heb je 5 verschillende uitslagen.
De meesten werken in het voordeel van het bedrijf,ik noem geen namen.
Die presteerden het om dempers af te keuren die er net drie weken onder zaten,orgineel van Volvo,beetje slordig dus!
Als je 5 verschillende testbanken probeerd,heb je 5 verschillende uitslagen.
De meesten werken in het voordeel van het bedrijf,ik noem geen namen.

Die presteerden het om dempers af te keuren die er net drie weken onder zaten,orgineel van Volvo,beetje slordig dus!
-
- 2nd Gear member
Ik heb nooit beweerd dat ze voor in topconditie verkeerden (ze zijn volgens de testbank prima in orde, dus zeker niet in nieuwstaat), alleen is duidelijk dat achter slechter is dan voor.... de vraag is hoe e.e.a. zich ontwikkeld de komende tijd en hoe lang dat gaat duren alvorens ik ze moet laten vervangen.
Reden dat ik het vraag is dat ik Progressieve Veren achter besteld heb (originele accesoire via de Volvo Dealer bestelbaar) en aangezien het zaakje er dan toch onderuit gaat, of ik de schokdempers ook direct dien te vervangen...
Wat betreft deskundigeheid personeel: ik was zo stom om het niet direct aan de monteurs te vragen maar aan de werkplaatsreceptie. Die zijn toch net altijd wat minder kundig....
Reden dat ik het vraag is dat ik Progressieve Veren achter besteld heb (originele accesoire via de Volvo Dealer bestelbaar) en aangezien het zaakje er dan toch onderuit gaat, of ik de schokdempers ook direct dien te vervangen...
Wat betreft deskundigeheid personeel: ik was zo stom om het niet direct aan de monteurs te vragen maar aan de werkplaatsreceptie. Die zijn toch net altijd wat minder kundig....
VOLVO V60 T3 RICA Stage 1 PASSION RED
Hiervoor:
Ford Focus II 2.0TDCI 5-Deurs
Volvo V40 1.9D Europa
Ford Focus I SW 1.8TDCI
Volkswagen Bora 1.9 TDI
Hiervoor:
Volvo V40 1.9D Europa
Ford Focus I SW 1.8TDCI
Volkswagen Bora 1.9 TDI
Als je nieuwe veren gaat bestellen dan ook nieuwe dempers.
De dempers zitten nu in een bepaalde (lengte) slag.
Met nieuwe veren zal deze slag hoogst waarschijnlijk veranderen, al is het een beetje.
Hierdoor kan het dat je lekkage gaat krijgen, keringen gaan in een "änder gebied werken".
Deze lekkage's ontstaan ook veel bij mensen die ALLEEN sportveren gaan monteren.
En als de boel toch los is, is het een kleine moeite meer.
Zeker met die Km-stand....DOEN.
De dempers zitten nu in een bepaalde (lengte) slag.
Met nieuwe veren zal deze slag hoogst waarschijnlijk veranderen, al is het een beetje.
Hierdoor kan het dat je lekkage gaat krijgen, keringen gaan in een "änder gebied werken".
Deze lekkage's ontstaan ook veel bij mensen die ALLEEN sportveren gaan monteren.
En als de boel toch los is, is het een kleine moeite meer.
Zeker met die Km-stand....DOEN.
-
- 2nd Gear member
Daar zeg je inderdaad wat "raaks": de progressieve veren zorgen zowieso voor 15 mm "verhoging", gekoppeld aan het feit dat de huidige veren +- 2 cm ingezakt zijn (bij het nemen van verkeersdrempels met 2 achterpassagiers raken ze figuurlijk "de bodem", ik kreeg klachten... van mijn passagiers) heb je inderdaad een goed punt!
Ik ga van de week eens informeren bij de dealer / brezan etc. wat nieuwe schokdempers kosten. Op het Forum is iedereen lyrisch over de Monroe Sensatrac. Ben benieuwd wat die gaan kosten....
Ik ga van de week eens informeren bij de dealer / brezan etc. wat nieuwe schokdempers kosten. Op het Forum is iedereen lyrisch over de Monroe Sensatrac. Ben benieuwd wat die gaan kosten....
Hiervoor:
Volvo V40 1.9D Europa
Ford Focus I SW 1.8TDCI
Volkswagen Bora 1.9 TDI
Hiervoor:
Volvo V40 1.9D Europa
Ford Focus I SW 1.8TDCI
Volkswagen Bora 1.9 TDI
-
- 7th Gear member
Koni is stuk beter dan monroe!
- Rob Bakker
- 5th Gear member
maarja, wat zijn de kosten van dat allles he 
is toch meestal de bepalende factor.

is toch meestal de bepalende factor.
S60 2.4 AUT 

S80 T6 Geartronic (verkocht 190k km)
V40 1.9 D 102 pk, dynamic exclusive, MY2001, op 237.700 km herboren als pool...
V40 Europa Comfort line okt. 1999 (MY2000) 1.8 op LPI (Vialle / G3) (no more....)

S80 T6 Geartronic (verkocht 190k km)
V40 1.9 D 102 pk, dynamic exclusive, MY2001, op 237.700 km herboren als pool...
V40 Europa Comfort line okt. 1999 (MY2000) 1.8 op LPI (Vialle / G3) (no more....)
-
- 2nd Gear member
Welk type koni's zou je adviseren? Ik begrijp dat je er verstand van hebt...Ramon&Ramon schreef:Koni is stuk beter dan monroe!
Kosten is een factor, maar veiligheid is ook (zeer) belangrijk... Daarom liever nieuwe / goede schokdempers....
Hiervoor:
Volvo V40 1.9D Europa
Ford Focus I SW 1.8TDCI
Volkswagen Bora 1.9 TDI
Hiervoor:
Volvo V40 1.9D Europa
Ford Focus I SW 1.8TDCI
Volkswagen Bora 1.9 TDI