het is sneeuw in de velgen, want ik heb het vandaag zelf ook gehad.Ab S schreef: ↑08.02.2021 - 14:39..kan; maar trillen bij 70 km/u heeft meestal iets anders als oorzaak dan onbalans; meer kans dat er iets in het profiel van de banden zit, b.v. dus een klomp hard geworden sneeuw. Dus inderdaad even wachten tot de weg weer sneeuwvrij is. Bedenk ook - zeker als je nu geen winterbanden hebt - dat loopvlak bij deze lage temperaturen hard/stug wordt.
Opnieuw trillen
- Mickyman
- 4th Gear member
- Berichten: 798
- Lid geworden op: 05.09.2011 - 19:37
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
-
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 03.10.2020 - 18:58
Ik heb in januari de winterset gemonteerd (18 inch multi-spaak velgen + Nokian A4 banden).
Het trillen ts 120-135 km/u blijft nog steeds aanwezig, weliswaar in een zeer lichte en hoogfrequente vorm. Identiek als de zomerset (Pirelli).
Het is steeds zeer afhankelijk van het wegdek, op sommige stukken lijkt het helemaal weg te zijn om kort nadien op andere ondergrond weer in zijn lichte vorm terug te keren.
Ik kan er mee leven en het is 'acceptabel' maar het blijft toch ergens jammer.
Hieruit concludeer ik maar dat de velgen en niet perfect uitgebalanceerde wielen zeker een grote invloed hebben maar niet de hoofdoorzaak zijn, die moet gezocht worden in de aandrijving lijkt mij..
Het trillen ts 120-135 km/u blijft nog steeds aanwezig, weliswaar in een zeer lichte en hoogfrequente vorm. Identiek als de zomerset (Pirelli).
Het is steeds zeer afhankelijk van het wegdek, op sommige stukken lijkt het helemaal weg te zijn om kort nadien op andere ondergrond weer in zijn lichte vorm terug te keren.
Ik kan er mee leven en het is 'acceptabel' maar het blijft toch ergens jammer.
Hieruit concludeer ik maar dat de velgen en niet perfect uitgebalanceerde wielen zeker een grote invloed hebben maar niet de hoofdoorzaak zijn, die moet gezocht worden in de aandrijving lijkt mij..
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 14.01.2021 - 14:43
Santos80, hetgeen je hier schrijft klopt als een bus, oorzaak ligt niet in het wegdek, banden en velgen. Dit kan wel invloed hebben, maar de oorzaak zit hem in vibratie komende
uit de auto / aandrijving zelf. Je kunt het ook een beetje stimuleren door op bepaalde snelheden te cruisen en te spelen met het gas om het "op te wekken"
dit heeft niets te maken met de omwentelingen van de wielen, maar juist hetgeen dat ervóór zit
uit de auto / aandrijving zelf. Je kunt het ook een beetje stimuleren door op bepaalde snelheden te cruisen en te spelen met het gas om het "op te wekken"
dit heeft niets te maken met de omwentelingen van de wielen, maar juist hetgeen dat ervóór zit

- Arnold
- 5th Gear member
- Berichten: 1638
- Lid geworden op: 17.06.2007 - 14:47
- Locatie: Veluwe
- Contacteer:
Vandaag de XC60 T8 voor de eerste onderhoudsbeurt naar de dealer. Aangegeven dat er trilling aanwezig is tijdens het remmen. Vraag van de dealer: komt dit via het stuur of uit de stoel. Uit de stoel. Dealer heeft geconstateerd dat er een slingering in de remschijven aan de voorzijde aanwezig is. Na 1 jaar en ruim 20.000 km is dat volgens mij veel en veel te snel. Maak me wel zorgen hoe dit verder gaat verlopen en vooral als de garantie voorbij is. Dealer heeft nu onder garantie remschijven en remblokken vervangen, dat is op zich goed geregeld.
2023: XC60 T8-AWD-Recharge / 2020: XC60 T8 / 2019: V90 Cross Country D5 / 2018-8: Tesla Model S 100D
2013-2018: V60 D6 PIH / 2013: XC90 D5 AWD / 2009-2013: V70 D5 / 2001-2009: meerdere V70's.
2013-2018: V60 D6 PIH / 2013: XC90 D5 AWD / 2009-2013: V70 D5 / 2001-2009: meerdere V70's.
- J33Bee
- 5th Gear member
- Berichten: 2045
- Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20
Ik heb na een weekje parking op Lauwersoog ook gezeur met mijn remmen. De auto daar geparkeerd en alles zat behoorlijk vast (blok/schijf) toen ik de auto na een week startte en 'm van de plaats wilde laten rollen *POK* en hij kwam van zijn plek gerold. Eerste remacties schrok ik me kapot wat een rammel/trillen. Dit is nu weg na een paar keer goed doorremmen maar het zit allemaal niet meer zo lekker dan voorheen (je hoort duidelijk meer geluid als je bij het rollen zonder gas de rem licht in trapt alsin "schuren"). Baal hier behoorlijk van, met een automaat gaat alles vanzelf dus in de P knalt alles volle bak op elkaar? Hoe kun je dit überhaupt voorkomen, want kwaad lijkt hier ook al geschied.Arnold schreef: ↑02.03.2021 - 07:55 Vandaag de XC60 T8 voor de eerste onderhoudsbeurt naar de dealer. Aangegeven dat er trilling aanwezig is tijdens het remmen. Vraag van de dealer: komt dit via het stuur of uit de stoel. Uit de stoel. Dealer heeft geconstateerd dat er een slingering in de remschijven aan de voorzijde aanwezig is. Na 1 jaar en ruim 20.000 km is dat volgens mij veel en veel te snel. Maak me wel zorgen hoe dit verder gaat verlopen en vooral als de garantie voorbij is. Dealer heeft nu onder garantie remschijven en remblokken vervangen, dat is op zich goed geregeld.
- J33Bee
- 5th Gear member
- Berichten: 2045
- Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20
Ik gebruik altijd P, sterker nog bij de B-reeks gaat deze vanzelf in P als je de auto uit zet (erg fijn) ipv dat je dit handmatig moet doen. De handrem gaat uiteraard ook automatisch maar die heeft er niet op gestaan lijkt me (dek is vlak) en die raak ik zelf niet aan. Of je moet ergens op een helling staan, maar ook dan doet ie dit voor je ipv een handmatig benodigde actie normaliter.
- Arnold
- 5th Gear member
- Berichten: 1638
- Lid geworden op: 17.06.2007 - 14:47
- Locatie: Veluwe
- Contacteer:
Wat mij opvalt is als ik de auto start en ik rijd zonder gordel weg, dat de remmen meer worden vastgehouden en met geweld los schieten. Gewoon een ritje op de oprit bijvoorbeeld. Of dit mede een oorzaak kan zijn van een kromme remschijf weet ik niet, maar het valt me wel op.
2023: XC60 T8-AWD-Recharge / 2020: XC60 T8 / 2019: V90 Cross Country D5 / 2018-8: Tesla Model S 100D
2013-2018: V60 D6 PIH / 2013: XC90 D5 AWD / 2009-2013: V70 D5 / 2001-2009: meerdere V70's.
2013-2018: V60 D6 PIH / 2013: XC90 D5 AWD / 2009-2013: V70 D5 / 2001-2009: meerdere V70's.
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5246
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Trilling tijdens remmen in stuur wijst meestal op schijven voor, stoel kan achter zijn. Ik heb dit probleem gehad met mijn XC90 T8 schijven en blokken zijn meerdere keren vervangen door vervanging van de naven bleef het langere weg maar kwam uiteindelijk weer terug. Ik merkte het vooral bij remmen met snelheden boven de ca 80 km/h en dan precies vanaf het moment dat de hydraulische remmen mee gaan doen onstond de trilling. Rem je steviger door voelde je het duidelijk minder of niet.Arnold schreef: ↑02.03.2021 - 07:55 Vandaag de XC60 T8 voor de eerste onderhoudsbeurt naar de dealer. Aangegeven dat er trilling aanwezig is tijdens het remmen. Vraag van de dealer: komt dit via het stuur of uit de stoel. Uit de stoel. Dealer heeft geconstateerd dat er een slingering in de remschijven aan de voorzijde aanwezig is. Na 1 jaar en ruim 20.000 km is dat volgens mij veel en veel te snel. Maak me wel zorgen hoe dit verder gaat verlopen en vooral als de garantie voorbij is. Dealer heeft nu onder garantie remschijven en remblokken vervangen, dat is op zich goed geregeld.
- Mickyman
- 4th Gear member
- Berichten: 798
- Lid geworden op: 05.09.2011 - 19:37
Handrem automatisch kun je aan of uit zetten, bij mij gaat hij er altijd automatisch op als ik de auto afzet: Hoofdscherm/instellingen/my car/Parkeerrem en veringJ33Bee schreef: ↑02.03.2021 - 08:10Ik gebruik altijd P, sterker nog bij de B-reeks gaat deze vanzelf in P als je de auto uit zet (erg fijn) ipv dat je dit handmatig moet doen. De handrem gaat uiteraard ook automatisch maar die heeft er niet op gestaan lijkt me (dek is vlak) en die raak ik zelf niet aan. Of je moet ergens op een helling staan, maar ook dan doet ie dit voor je ipv een handmatig benodigde actie normaliter.
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21034
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Dat kan ik je vertellen hoe dat gaat, rekening man na 2 jaar zonder coulance want slijtage onderdelen en dus jammer.Arnold schreef: ↑02.03.2021 - 07:55 Vandaag de XC60 T8 voor de eerste onderhoudsbeurt naar de dealer. Aangegeven dat er trilling aanwezig is tijdens het remmen. Vraag van de dealer: komt dit via het stuur of uit de stoel. Uit de stoel. Dealer heeft geconstateerd dat er een slingering in de remschijven aan de voorzijde aanwezig is. Na 1 jaar en ruim 20.000 km is dat volgens mij veel en veel te snel. Maak me wel zorgen hoe dit verder gaat verlopen en vooral als de garantie voorbij is. Dealer heeft nu onder garantie remschijven en remblokken vervangen, dat is op zich goed geregeld.
Ik heb ze rondom vervangen voor dik €1200 en na een jaar verglaasde oem remblokken en was ik wederom aan de beurt wat ik redelijk vlot vond voor 30k km.
Ik heb toen op eigen inrit de blokken vervangen voor Brembo en die zijn nog steeds perfect, brembo voor €40 en achter €35.
Voor de oem blokken kon ik 3 setjes Brembo kopen.
Die handrem gebruik ik trouwens nauwelijks, die dingen genereren heel veel kracht op de schijf waardoor er verandering van materiaal op de schijf kan plaats vinden.
Laatst gewijzigd door diesel01 op 02.03.2021 - 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4264
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Bij mij staat dit af, maar als je op een helling parkeert gaat de handrem er alsnog automatisch op heb ik de indruk. Mijn garage is schuin naar beneden (niet steil), zou eens moeten opletten of ie dit altijd doet of niet. Het onderste of verste deel zo je wil is wel vlak, dus afhankelijk van hoe ver ik de auto in de garage zet, staat ie al dan niet minder schuin en dat kan net het verschil maken voor de handrem. Ga ik toch eens op letten...
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- Risrael
- 5th Gear member
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
- Locatie: Land van Maas en Waal
Dat kan wel kloppen. Bij mij is het zelfs zo dat je niet kan wegrijden na stilstand als de gordel niet wordt gebruikt. Is namelijk een ingebouwde safety feature. Dat jij daar dus blijkbaar toch de auto doorheen trekt lijkt mij nooit zo bevorderlijk.Arnold schreef: ↑02.03.2021 - 08:57 Wat mij opvalt is als ik de auto start en ik rijd zonder gordel weg, dat de remmen meer worden vastgehouden en met geweld los schieten. Gewoon een ritje op de oprit bijvoorbeeld. Of dit mede een oorzaak kan zijn van een kromme remschijf weet ik niet, maar het valt me wel op.
Nu: V60 T6 MY2024 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 02.01.2019 - 10:55
Ben ik het niet mee eens. De safety feature moet zijn werk doen door de berijder er attent op te maken. Dat doet ie volgens mij ook goed. Als je dan als bestuurder toch weg wilt rijden om vervolgens in de eerste meters je gordel om te doen moet kunnen. Als de boel hier kapot van gaat, schiet het door.
Overigens heb ik geen last hoor, als ik af en toe "eigenwijs" door de feature heen gas geef, gaat ie gewoon soepel van zijn plek.
Overigens heb ik geen last hoor, als ik af en toe "eigenwijs" door de feature heen gas geef, gaat ie gewoon soepel van zijn plek.
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4264
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Dit lijkt gewoon de auto hold functie (automatische rem bij stilstand, knopje achter de parkeerrem met groen lampje erin) ?
Automatische rem bij stilstand
Dankzij de automatische rem bij stilstand
(Auto Hold) kunt u bij stilstand voor verkeerslichten
of een kruising het rempedaal loslaten
zonder dat dit gevolgen heeft voor de remwerking.
Zodra de auto stilstaat, worden de remmen
automatisch geactiveerd. Het systeem kan de
auto staande houden met de bedrijfsrem of de
parkeerrem en werkt ongeacht hellingspercentage.
Bij het wegrijden lossen de remmen
automatisch als u de veiligheidsgordel draagt
of als het bestuurdersportier dicht is.
Automatische rem bij stilstand
Dankzij de automatische rem bij stilstand
(Auto Hold) kunt u bij stilstand voor verkeerslichten
of een kruising het rempedaal loslaten
zonder dat dit gevolgen heeft voor de remwerking.
Zodra de auto stilstaat, worden de remmen
automatisch geactiveerd. Het systeem kan de
auto staande houden met de bedrijfsrem of de
parkeerrem en werkt ongeacht hellingspercentage.
Bij het wegrijden lossen de remmen
automatisch als u de veiligheidsgordel draagt
of als het bestuurdersportier dicht is.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- Mickyman
- 4th Gear member
- Berichten: 798
- Lid geworden op: 05.09.2011 - 19:37
De mijne rijdt op een normale manier weg als ik de gordel niet om heb, gelukkig wel, de Passat deed dat niet. ik wil nog wel eens van de oprit parkeren recht tegenover het huis, voor die 10 meter wil ik geen gordel omRisrael schreef: ↑02.03.2021 - 11:45Dat kan wel kloppen. Bij mij is het zelfs zo dat je niet kan wegrijden na stilstand als de gordel niet wordt gebruikt. Is namelijk een ingebouwde safety feature. Dat jij daar dus blijkbaar toch de auto doorheen trekt lijkt mij nooit zo bevorderlijk.Arnold schreef: ↑02.03.2021 - 08:57 Wat mij opvalt is als ik de auto start en ik rijd zonder gordel weg, dat de remmen meer worden vastgehouden en met geweld los schieten. Gewoon een ritje op de oprit bijvoorbeeld. Of dit mede een oorzaak kan zijn van een kromme remschijf weet ik niet, maar het valt me wel op.

Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
- J33Bee
- 5th Gear member
- Berichten: 2045
- Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20
Dat staat hier standaard op uit dus de handrem zou er in theorie niet op hebben moeten staan.Mickyman schreef: ↑02.03.2021 - 09:54Handrem automatisch kun je aan of uit zetten, bij mij gaat hij er altijd automatisch op als ik de auto afzet: Hoofdscherm/instellingen/my car/Parkeerrem en veringJ33Bee schreef: ↑02.03.2021 - 08:10Ik gebruik altijd P, sterker nog bij de B-reeks gaat deze vanzelf in P als je de auto uit zet (erg fijn) ipv dat je dit handmatig moet doen. De handrem gaat uiteraard ook automatisch maar die heeft er niet op gestaan lijkt me (dek is vlak) en die raak ik zelf niet aan. Of je moet ergens op een helling staan, maar ook dan doet ie dit voor je ipv een handmatig benodigde actie normaliter.
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 7724
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Heeft vlgs mij ook met wel/geen gordel om te maken.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !

Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
- Arnold
- 5th Gear member
- Berichten: 1638
- Lid geworden op: 17.06.2007 - 14:47
- Locatie: Veluwe
- Contacteer:
Ik rijd nu enkele dagen met nieuwe remschijven en blokken. Trilling is weer aanwezig. Vooral als ik elektrisch rijd, bijvoorbeeld met 50 k/u ga remmen. Komende week opnieuw naar de garage.
2023: XC60 T8-AWD-Recharge / 2020: XC60 T8 / 2019: V90 Cross Country D5 / 2018-8: Tesla Model S 100D
2013-2018: V60 D6 PIH / 2013: XC90 D5 AWD / 2009-2013: V70 D5 / 2001-2009: meerdere V70's.
2013-2018: V60 D6 PIH / 2013: XC90 D5 AWD / 2009-2013: V70 D5 / 2001-2009: meerdere V70's.
- Arnold
- 5th Gear member
- Berichten: 1638
- Lid geworden op: 17.06.2007 - 14:47
- Locatie: Veluwe
- Contacteer:
Vanmorgen bij de dealer geweest. Samen met chef werkplaats gaan rijden. Hij merkt wel iets op maar volgens hem hoort dit bij de auto Kan het niet beter maken dat het nu is. Hij geeft aan dat wellicht de wisseling van winter naar zomer banden nog invloed kan hebben. Morgen komen de zomerbanden er onder, gaan maar weer een testen. Wel teleurstellend antwoord van de dealer.
2023: XC60 T8-AWD-Recharge / 2020: XC60 T8 / 2019: V90 Cross Country D5 / 2018-8: Tesla Model S 100D
2013-2018: V60 D6 PIH / 2013: XC90 D5 AWD / 2009-2013: V70 D5 / 2001-2009: meerdere V70's.
2013-2018: V60 D6 PIH / 2013: XC90 D5 AWD / 2009-2013: V70 D5 / 2001-2009: meerdere V70's.