Sinds een ruime maand rijd ik in een Geartronic, de Aisin 55-50SN als ik het wel heb.
Hoewel het concept van een automaat mij prima bevalt, heb ik een beetje twijfels bij het schakelprogramma van de bak.
Ergens vind ik het vreemd dat er voor gekozen wordt om bij 50km/u in z'n 4 te slippen en niet 3 in lock-up...
De motor draait dan net 1500 toeren wat naar mijn beleving niet hoort; je draait te lage toeren, iets hoger is toch net even wat beter?
Ook milieutechnisch zal het weinig verschil maken; in z'n 4 slippen met extra verliezen of in z'n 3 net even een paar honderd toeren meer.
Is dat gedrag aan te passen?
Een Geartronic is zelflerend, maar daar zullen ook vast grenzen aan zitten.
Moet wel zeggen dat, als ik de verkoper mag geloven, de vorige eigenaar een oude(re) man moet zijn geweest, boven pensioenleeftijd in ieder geval.
Is de bak misschien compleet lui gereden?
Ga ik een heel andere bak krijgen als ik deze eens laat resetten en ga laten wennen aan mijn voorkeuren door 1.000km handbediend te rijden?
Africhten GearTronic
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1004
- Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34
Ik denk dat het een beetje de aard van het beestje is. Ik heb verscheidene Volvo's en zelfs een Saab gereden met de AW55-50. Het is één en dezelfde bak, maar met zoveel verschillende softwarepakketten. En toch zag ik iedere keer weer de soms onlogische schakelmomenten.
Ook het invoegen zonder volgas, dan pakt ie gewoon halverwege de invoegstrook de 5 met lock-up. Weg al het vermogen.
Ook mijn S40 met GT doet wat jij omschrijft. 50 rijden en dan rond de 1500 toeren gaan hangen in de 4. De adaptatie resetten werkt (volgens mij) vooral voor de timing van de schakelmomenten. Maar verder gaat de bak dan toch z'n eigen gangetje.
Ook het invoegen zonder volgas, dan pakt ie gewoon halverwege de invoegstrook de 5 met lock-up. Weg al het vermogen.
Ook mijn S40 met GT doet wat jij omschrijft. 50 rijden en dan rond de 1500 toeren gaan hangen in de 4. De adaptatie resetten werkt (volgens mij) vooral voor de timing van de schakelmomenten. Maar verder gaat de bak dan toch z'n eigen gangetje.
Made in Tahara
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3726
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Ik herken wat je omschrijft van onze vorige auto.
Het resetten na de flushes vond ik geen verschil geven in schakelgedrag.
Kennelijk is die bak ontworpen voor stille wegen waar je kan doen wat je wilt qua snelheid en invoegen.
Hier in NL met drukke wegen schakelde hij veel te vroeg door, zonder in rockup te komen.
En ter voorkoming van weer een kapotte bak omdat (volgens de specialist) de koppelomvormer te heet werd bij het slippen,
reed ik vaak in M in de stad, als ik op snelheid was.
En altijd in M met sleurhut en al helemaal bij heuvels/bergen: dan ging de lockup (slechts bij 3e, 4e en 5e trap) er direct in.
Zo heb ik de boel heel kunnen houden.
Overigens draaide de bak in de 1e en 2e trap zonder lockup en gewoon in D wel lekker.
Berg(pas) af met 1600kg op de trekhaak wel in M, remt dan af op de motor; veel betere 'beheersing en contact'.
"Lui gereden": Na een flinke toervakantie waarbij de motor en bak flink hebben moeten werken,
merkte ik geen ander schakelgedrag en ook niet dat de motor 'minder lui' was geworden.
Het resetten na de flushes vond ik geen verschil geven in schakelgedrag.
Kennelijk is die bak ontworpen voor stille wegen waar je kan doen wat je wilt qua snelheid en invoegen.
Hier in NL met drukke wegen schakelde hij veel te vroeg door, zonder in rockup te komen.
En ter voorkoming van weer een kapotte bak omdat (volgens de specialist) de koppelomvormer te heet werd bij het slippen,
reed ik vaak in M in de stad, als ik op snelheid was.
En altijd in M met sleurhut en al helemaal bij heuvels/bergen: dan ging de lockup (slechts bij 3e, 4e en 5e trap) er direct in.
Zo heb ik de boel heel kunnen houden.
Overigens draaide de bak in de 1e en 2e trap zonder lockup en gewoon in D wel lekker.
Berg(pas) af met 1600kg op de trekhaak wel in M, remt dan af op de motor; veel betere 'beheersing en contact'.
"Lui gereden": Na een flinke toervakantie waarbij de motor en bak flink hebben moeten werken,
merkte ik geen ander schakelgedrag en ook niet dat de motor 'minder lui' was geworden.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14396
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
vertel het maar met die schakelmomenten, ik weet het ok niet meer. Ik had in Nederland met vlakke wegen een geartronic 6 die snel opschakelde en inderdaad met 50km/u al in de vijf hing. Nu in de bergen waar ik soms echt koppel nodig heb om 'boven' te komen schakelt de bak net te traag in de automaat dus ik rij nu half half, met de hand en met de automaat. idem met afdalingen in de bergen hier valt de versnelling "er letterlijk gewoon uit en rem je niet meer op de motor.
ik vind dat echt "W A A R D E L O O S " rijden soms.
ik snap niet hoe ze dit hebben kunnen bedenken, is voor mij ook enige minpunt die geartronic. Op vlakke land helemaal goed maar als je een snelle reacties van vraagt dan is deze niet thuis...er zijn bij Luik in de klim al diverse bakken gaar gereden omdat bestuurders dachten dat de automaat het wel zelf regelde...
( bron Thomassen revisie bedrijf Veenendaal.
Ik mag hopen dat de modernere volvo s een betere automaat hebben.
ik vind dat echt "W A A R D E L O O S " rijden soms.
ik snap niet hoe ze dit hebben kunnen bedenken, is voor mij ook enige minpunt die geartronic. Op vlakke land helemaal goed maar als je een snelle reacties van vraagt dan is deze niet thuis...er zijn bij Luik in de klim al diverse bakken gaar gereden omdat bestuurders dachten dat de automaat het wel zelf regelde...
( bron Thomassen revisie bedrijf Veenendaal.
Ik mag hopen dat de modernere volvo s een betere automaat hebben.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- AJ V50 D5
- 2nd Gear member
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 22.07.2014 - 15:31
- Locatie: Utrecht
Herken zelf die schakelmomenten helemaal niet.
V50 D5 Geartronic MY 2010.
Heerlijke automaat, al mag 'ie een tikje sneller reageren op de kick-down (of is het de turbo?).
Wel tijd geleden problemen gehad met onwillige bak, maar dat lag aan een sensor van de katalysator (zie oud topic).
En ook 2x laten flushen, omstreeks 150K en 300K km.
V50 D5 Geartronic MY 2010.
Heerlijke automaat, al mag 'ie een tikje sneller reageren op de kick-down (of is het de turbo?).
Wel tijd geleden problemen gehad met onwillige bak, maar dat lag aan een sensor van de katalysator (zie oud topic).
En ook 2x laten flushen, omstreeks 150K en 300K km.
Volvo V50 D5 Edition II Geartronic MY10
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
Ik herken het ook niet, maar met een koppelrijke diesel is het ook niet zo'n probleem. Die kun je gewoon lui rijden, laag in toeren, en bij gasgeven ga je er toch vlotjes vandoor zonder terug te schakelen. De D3 met GT6 is een erg fijne combinatie.
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14396
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Mijn Volvo D5 is getuned dus koppel 215pk/ 485nwt gemeten op rollerbank 2014 dus dat is het niet. Naar boven toe trekt deze combi rustig met 1600 kg met 1700t naar boven, ( 3500kg in totaal) maar ik wil dat niet voor de bak en schakel terug op de 5.
grappig dat niet herkend wordt, mogelijk ligt aan de rij-omgeving, zoals gezegd ik woon midden in de bergen hoog en laag wegen en bochtig stijl dus naar de bakker 600m lager overbruggen naar beneden en terug en hier reageert de automaat toch iets anders. Vooral het "uitvallen" van de verbinding als je 'helling af' rijdt waardoor de auto naar beneden valt vind ik hinderlijk. Dat los ik op door met de hand te schakelen...
Verder zeer content met dit werkpaard
grappig dat niet herkend wordt, mogelijk ligt aan de rij-omgeving, zoals gezegd ik woon midden in de bergen hoog en laag wegen en bochtig stijl dus naar de bakker 600m lager overbruggen naar beneden en terug en hier reageert de automaat toch iets anders. Vooral het "uitvallen" van de verbinding als je 'helling af' rijdt waardoor de auto naar beneden valt vind ik hinderlijk. Dat los ik op door met de hand te schakelen...
Verder zeer content met dit werkpaard

BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- gose91
- 3rd Gear member
- Berichten: 452
- Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18
Ik kan er best in komen dat het voor zo'n dikke diesel een geschikte automaat is hoor! Die zijn onderin een stuk levendiger dan een atmosferische benzine.
Als je de GT5 op z'n donder geeft is het ook wel een heerlijke bak; dan is het echt een prima samenspel met de motor. Het is alleen niet hoe ik de hele rit woon werk verkeer wens te rijden.
Rijd je er rustig mee, is het net of je met je V50 en een 1.0 motor rondrijdt; iedereen rijdt bij je weg van 50 naar 80 per uur.
En die motor maar toeren maken en de bak maar slippen om in het 5e verzet aan de accelaratievraag te kunnen voldoen...
Er lijkt, voor mij althans, niet de juiste tussenweg in te zitten.
Maar ik zie nog geen berichten over rommelen met de software van dat ding, dus aannemelijk zal dat niet mogelijk zijn.
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
- corsa_gsi
- 4th Gear member
- Berichten: 805
- Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
- Locatie: Regio Rotterdam
- Contacteer:
Ik heb er ook geen problemen mee met de T5, alhoewel ik er nog geen dikke kar (autotrailer met raceauto) er achter gehad heb i.v.m. Corona.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
- gose91
- 3rd Gear member
- Berichten: 452
- Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18
"Problemen" heb ik er ook niet mee, dat lijkt misschien wel zo door mijn gezeur haha.
Ik heb bewust gekozen voor een automaat en weet dat het even wennen is na tien jaar handbakken. Niet meer oneindig uitrollen, niet zelf alvast anticiperen op de juiste versnelling na uitrollen, meer verbruik. Het voordeel in druk stadsverkeer weegt nog steeds zeer hoog op tegen de nadeeltjes.
Ik weet nu dankzij alle reacties wel dat ik geen extreem luie of verkeerd afgerichte Geartronic heb.
Lage toerental bij 50 in z'n vier kan bij een handbak misschien ook wat meer "kwaad" dan bij een automaat. Bij een handbak heb je dan een vaste verbinding tussen motor en wielen en moeten motorsteunen en vliegwiel het relatief lage aantal arbeidsslagen per seconde wegfilteren. Bij een automaat doet de vloeistofkoppeling natuurlijk, die is er voor gemaakt.
Ik heb bewust gekozen voor een automaat en weet dat het even wennen is na tien jaar handbakken. Niet meer oneindig uitrollen, niet zelf alvast anticiperen op de juiste versnelling na uitrollen, meer verbruik. Het voordeel in druk stadsverkeer weegt nog steeds zeer hoog op tegen de nadeeltjes.
Ik weet nu dankzij alle reacties wel dat ik geen extreem luie of verkeerd afgerichte Geartronic heb.
Lage toerental bij 50 in z'n vier kan bij een handbak misschien ook wat meer "kwaad" dan bij een automaat. Bij een handbak heb je dan een vaste verbinding tussen motor en wielen en moeten motorsteunen en vliegwiel het relatief lage aantal arbeidsslagen per seconde wegfilteren. Bij een automaat doet de vloeistofkoppeling natuurlijk, die is er voor gemaakt.
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
- corsa_gsi
- 4th Gear member
- Berichten: 805
- Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
- Locatie: Regio Rotterdam
- Contacteer:
Misschien dat een tuner je kan helpen, want een automaat heeft ook software.
Mogelijk kan die ook gechipped worden?
Rica heeft wel iets over de automaat staan:
https://rica.nl/producten/chiptuning/?m ... ariant=183
Mogelijk kan die ook gechipped worden?
Rica heeft wel iets over de automaat staan:
https://rica.nl/producten/chiptuning/?m ... ariant=183
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
De Aisin automaten bij de S40/V50/C30/C70 hebben helaas geen sportstand. Met een sportstand zou waarschijnlijk wel een lagere versnelling worden gekozen. Eigenlijk wel vreemd, want de Volvo 850 heeft wel een sportstand en de Alfa Spider met dezelfde bak als de C70 ook. Inderdaad kwestie van software.
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
- corsa_gsi
- 4th Gear member
- Berichten: 805
- Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
- Locatie: Regio Rotterdam
- Contacteer:
De Opel Vectra C met 3.2 V6 heeft ook deze bak en ook GEEN sportstand.
Ik heb een paar keer met zo'n auto gereden en vond hem hetzelfde reageren als mijn T5 (qua automaat karakter dan).
Ik heb een paar keer met zo'n auto gereden en vond hem hetzelfde reageren als mijn T5 (qua automaat karakter dan).
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
- gose91
- 3rd Gear member
- Berichten: 452
- Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18
Op de door jou gelinkte pagina gaat het alleen om turbomotoren.corsa_gsi schreef: ↑16.03.2021 - 12:55 Rica heeft wel iets over de automaat staan:
https://rica.nl/producten/chiptuning/?m ... ariant=183
https://rica.nl/producten/versnellingsbak-remapping/
Deze biedt meer hoop; al staan er direct onder natuurlijk weer andere automaten dan waar het hier om gaat.
Wie weet, interessant!
Ja of de hardware. Kan best zijn dat de software er gewoon op zit, maar dat de keuzehendel geen "S" heeft om dat stukje software te kunnen gebruiken...Ferrari schreef: ↑16.03.2021 - 16:28 De Aisin automaten bij de S40/V50/C30/C70 hebben helaas geen sportstand. Met een sportstand zou waarschijnlijk wel een lagere versnelling worden gekozen. Eigenlijk wel vreemd, want de Volvo 850 heeft wel een sportstand en de Alfa Spider met dezelfde bak als de C70 ook. Inderdaad kwestie van software.
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
- Delta
- 4th Gear member
- Berichten: 555
- Lid geworden op: 02.04.2006 - 19:09
- Locatie: N.H.
Ik heb ook de GT gereden in een S60 d5 geen gevoel van traagheid mee gehad. Lijkt dus een probleem van non turbo motoren ism de geartronic te zijn.
Ik heb wel een paar jaar op het S60/v70 forum gezeten en daar eigenlijk nooit vergelijkbare klachten over gelezen, zullen daar andere bakverhoudingen zijn gekozen (kan het me niet voorstellen eigenlijk)?
De GT is nooit de snelste automaat geweest dat is sowieso bekend.
Ik heb wel een paar jaar op het S60/v70 forum gezeten en daar eigenlijk nooit vergelijkbare klachten over gelezen, zullen daar andere bakverhoudingen zijn gekozen (kan het me niet voorstellen eigenlijk)?
De GT is nooit de snelste automaat geweest dat is sowieso bekend.
Vorige auto: V50 2.0d summum automaat exit met 470.000 en nu V50 D3 geartronic
- gose91
- 3rd Gear member
- Berichten: 452
- Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18
Als ik de Wikipedia’s er op na sla (https://en.m.wikipedia.org/wiki/AWTF-80_SC) hebben degenen die in dit topic zeggen dat het allemaal wel meevalt, dus 2.5T en D5 berijders, een ander model Aisin dan de “klagers”. Inhoudelijk weet ik de verschillen niet, behalve dat het een zesbak is, misschien daarmee ook andere verhoudingen?
EDIT: laat maar, bovenstaande geldt niet voor alle bouwjaren D5 en T5.
EDIT: laat maar, bovenstaande geldt niet voor alle bouwjaren D5 en T5.
Laatst gewijzigd door gose91 op 16.03.2021 - 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
- E.T.
- 4th Gear member
- Berichten: 990
- Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11
Ik herken het gedrag van TS wel degelijk in mijn vorige V70 D5 met een GT5 (de AW55-50sn dus). Het, voor je gevoel, te ver doorschakelen en vervolgens niet locked maar blijven slippen..
Doordat de bak in mijn vorige V70 in zijn begin jaren (te) hard heeft moeten werken en bij de eerste flush geen olie maar dikke stroop uit de bak kwam was mijn kleppenhuis niet helemaal fris meer. De bak bleef o.a. te lang slippen, met alle gevolgen van dien. Uiteindelijk heb ik het kleppenhuis laten vervangen bij onze vrienden in Elst en ik moet zeggen dat zeker heeft geholpen. De bak locked nadien veel makkelijker en hing meer aan het gas.
Doordat de bak in mijn vorige V70 in zijn begin jaren (te) hard heeft moeten werken en bij de eerste flush geen olie maar dikke stroop uit de bak kwam was mijn kleppenhuis niet helemaal fris meer. De bak bleef o.a. te lang slippen, met alle gevolgen van dien. Uiteindelijk heb ik het kleppenhuis laten vervangen bij onze vrienden in Elst en ik moet zeggen dat zeker heeft geholpen. De bak locked nadien veel makkelijker en hing meer aan het gas.
Groet Edwin
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Volvo Amazon P131 B20 1968
- gose91
- 3rd Gear member
- Berichten: 452
- Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18
Ah dat treft, over een paar weken ga ik bij Polter in Nieuwveen een aankoopkeuring laten doen met daarbij even momsteren van de bakolie. Die is 40000 geleden geflusht als ik een sticker in de motorkap mag geloven. Maar wie weet wat de huidige olie nog voor troep heeft losgeweekt.
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
- Delta
- 4th Gear member
- Berichten: 555
- Lid geworden op: 02.04.2006 - 19:09
- Locatie: N.H.
@ E.T
Als na het herstellen vd geartronic de lockup en schakelmomenten wel goed waren lag het dus juist niet aan de automaatbak/gekozen schakelmomenten.
Als na het herstellen vd geartronic de lockup en schakelmomenten wel goed waren lag het dus juist niet aan de automaatbak/gekozen schakelmomenten.
Vorige auto: V50 2.0d summum automaat exit met 470.000 en nu V50 D3 geartronic