natte voorruit.

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
my first volvo
2nd Gear member

Al enkele keren heb ik geconstateerd dat mijn voorruit nat is aan de binnenzijde.
De auto heeft dan dag geparkeerd gestaan na een rit van 10 km(airco aan) later op de dag staat de auto met voorruit in de zon. De ruit is dan helemaal nat aan de binnenzijde, dus niet beslagen maar zo nat dat het water naar beneden loopt en ik echt moet zemen. Lijkt me niet echt normaal, dit moest ik vroeger ook in mijn fiat 850.
Iemand enig idee wat hier aan de hand is.
Tally
Starter

Bekend probleem, komt ook bij mijn V70 voor. Heeft toch te maken met vocht dat zich ophoopt in het interieur. Ik heb lang niet altijd de airco aanstaan. Op het moment dat ik dan weer een tijd met de airco aan rijd, dan doet het 'probleem' zich ook niet meer voor. Jij hebt het echter over een korte rit met airco aan, en dat is vreemd, daar de airco ook zou moeten ontvochtigen! Misschien toch iets met de werking van de airco?!
my first volvo
2nd Gear member

Als ik weer ga rijden, voert de airco het vocht wat ik heb laten zitten toch wel weer snel af, die airco werkt dus wel, wat me wel opvalt is dat het niet echt fris gaat ruiken.
IkeV70
5th Gear member

De airco ontwasemt je raam wel vrij snel, maar ik vraag me af of het vocht ook daadwerkelijk de auto uit geventileerd wordt. M.a.w., nadat de auto een paar uur stilgestaan heeft slaat al het vocht gewoon weer vrolijk neer op het raam.

Mijn ervaring is dat dit probleem zeer lastig te bestrijden is.

(ook lachen als het gevroren heeft trouwens, kun je je raam van buiten en van binnen krabben)
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Hans
8th Gear member
Contacteer:

Begin eens met een nieuw interieur filter. Verzadigde vieze natte filters geven een nare lucht in de auto. Makkelijk zelf te doen. Mischien staat de schimmel er wel op!

http://www.miketdi.de/faq/80/pf.htm
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Potje
2nd Gear member
Contacteer:

Airco is kouder dan buitenlucht..... zet de motor uit dan onstaat condens op het koelelement..... als het buiten koud genoeg is, kan dit niet verdampen.... als je vervolgens de airco weer aanzet zal het eerst natte lucht blazen totdat ie weer koud genoeg is.....

Beste oplossing: 5 minuten voor aankomst airco uitzetten.... dan verdampt het vocht weer.
Jetta 1.5D, Polo 1.3D, Golf 1.6TD, 480S, barchetta, V70 TDi, Octavia II combi TDi, Piper Warrior, Fabia combi TDi, V70 D5 Edition II, 4/4 passion 1.3, Ibiza ST E-ecomotive, T3 1.9 WBX Westfalia Hochdach, V60 T4, T3 1.6 TD Karmann Gipsy, V40 D4, Picanto 1.0...

Volvo V70R AWD, Saffron Pearl
FrankM
4th Gear member

Volgens mij zou het probleem opgelost moeten zijn met de nablaasfunctie. Die zorgt ervoor dat enkele minuten nadat je de auto hebt stilgezet er een tijdje lucht langs het koelelement wordt geblazen, zodat condensatie niet of nauwelijks voorkomt. Zoek op 'nablazen' of 'nablaasfunctie' op dit forum.

Mogelijk staat de nablaasfunctie bij jou uit. Dat kan de dealer controleren en die kan 'm ook aanzetten.

Gr/F
V60 T6 TE MY20 Inscription (lines: Luxury, Winter, Audio, Inscription Plus, Intellisave Pro, Versatility, Park Assist, Verw. voorstoelen)
V60 T5 PS MY11 Sum+BPP+DSL+SL
S60 2.0T MY06 Sum
Oceanracer
Geartronic member

Bij mijn V70 werkt die functie alleen bij warm weer. Ik heb gewoon de airco uitstaan bij deze weersomstandigheden. Nooit last van beslagen ramen!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Richard
7th Gear member
Contacteer:

Heb hetzelfde probleem gehad. Wanneer je rijdt 10 min voor aankomst de airco uit zetten en je hebt er geen last meer van. De nablaas functie werkt bij mij ook alleen in de zomer volgens mij.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
v40fan
6th Gear member

Hé Erik,
De vergelijking met een Fiat 850 komt mij (uit een vèr verleden) wel bekend voor...
Bij Fiats had je nogal eens last van waterlekkage en daardoor van natte vloermatten. Na het stilzetten als er lekker met het kacheltje aan was gereden, koelden de ruiten het vlugst af en dampten de matjes nog een poosje door. gevolg: kletsnatte ramen!
Snel vergeten die Fiat en nooit meer doen!
Maar wat dacht je: als ik een behoorlijk stuk met m'n V40 heb gereden zie ik hetzelfde op de achterste zijruiten: beslagen! En toch heb ik geen lekkende achterklep/derde remlicht..... Mijns inziens is het verstandig om vaak langdurig met de airco aan te rijden als je geen last van vocht wilt hebben maar ik heb me laten vertellen dat een airco zo'n 8 pk van je motorvermogen verlangt, dat kost brandstof! Je mag dus zelf kiezen: zemen of tanken
met vriendelijke groet tekent, V40fan
My other car weights over 100 kg less then half my Volvo and has no radio, no airbag(s), no roofrail not even a roof....but it has 50 hp extra!

Mein anderes fahrzeug wiegt mehr als 100 kg weniger als die hälfte meiner Volvo und hat kein radio, kein airbag(s), kein dachträger und sogar kein dach....Aber es verfügt gerade über 50 zusatzliche PS!
eaarsen
2nd Gear member

De nablaasfunctie werkt alleen bij warm weer.
Voert de airco het vocht wel af?
In de zomer zie je dan een plasje water onder auto liggen.
Als hij stinkt moet het systeem gereinigd worden en eventueel het interieurfilter worden vervangen.
Eric. V70 D5 2002. Full options.
Oceanracer
Geartronic member

De kans dat de airco in ene het vocht niet meer zou afwerken is relatief klein. Waar je wel altijd alert op moet zijn bij de V70 is de waterafvoer onder de voorruit. Als je de klep opent, zie je links en rechts in de "regengoot" een waterafvoer met een vast raster. In/op dit raster nestelt zich vaak een grote hoeveelheid takjes, blaadjes en andere troep. Hierdoor vermindert de waterafvoer op de gebruikelijke manier, en zoekt het water een andere weg naar beneden. Het loopt dat om mij onduidelijke redenen langs allerlei slangen weg, waarna het in je interieurfilter loopt. Na een wasbeurt in de wasstraat kan er zelf water uit komen lopen, wat resulteert in een natte vloermat. Controleer dus voor je een nieuw filter plaatst (of je laat hem gewoon op de CV drogen) of die waterafvoer niet wordt verstoord.

Controleer ook even of die plastic afvoerbuis (onder dat raster) wel goed aansluit op de andere buizen. Ze zitten namelijk nogal losjes in elkaar geschoven. Gewoon even testen met de tuinslang is het makkelijkst. Er mag alleen aan de onderzijde van de wagen water uitstromen en niets halverwege de motorruimte in. Succes
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
gaitgroot
1st Gear member

Bij mijn 850 (net ingeruild voor een v70) had ik dit probleem ook. Uiteindelijk twee zaken die gerepareerd moesten worden:
- afvoerslangetje van het condensvocht zat verstopt
- motortje voor de recirculatieklep was defect (te weinig verse lucht)

De auto kon stomweg z'n vocht niet kwijt.

Groets,

Gerrit
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”