Vandaag contact gehad met Volvo NL over de betekenis van de Service 2.0.
Recentelijk is mijn auto bij de dealer geweest en is ook voorzien van de service 2.0. Echter, blijken er in VIDA toch nog modules te zijn die een upgrade open hebben. Hoe zit dat?
Daarover contact gehad met Volvo NL. Het blijkt dus dat de 2.0 Service niet alle modules standaard upgrade of update.
Het voorbeeld; mijn auto heeft in het verleden een Forward Sensing Module (FSM) update gehad via de Service 2.0. Maar bij deze recente Service 2.0 is hij niet geüpdatet. Hoe zit dat?
Volvo NL geeft aan dat niet alle modules standaard worden voorzien van de laatste software update en of upgrade. Er wordt (blijkbaar) gekeken door de monteur en/of een soort 2.0 protocol, of er een update op toegepast dient te worden.
M.a.w. Je zult zelf aan de monteur moeten vragen wat er nog open staat aan upgrades in VIDA. En dan zelf bepalen, of je die toegepast wilt hebben. Dit is uiteraard niet gratis. Je hebt nu te maken met monteurs arbeidsloon, koppelen van de auto aan de VIDA computer en dan nog de software kosten. Hmmm
Wil je zeker weten dat je auto de laatste updates heeft, moet je daar echt zelf achteraan en daarvoor in je portemonnee duiken. Je kunt er over twisten of die updates echt nodig zijn. Want anders vallen ze vast onder het Service 2.0 principe. Maar aan de andere kant, waarom is die update er dan?
Helaas is de auto industrie (in mijn ogen) nog niet zo ver dat software updates de aandacht krijgen die benodigd zijn. Er wordt zelden tot nooit verteld wat er in de update is verwerkt of waarom die update is uitgegeven en ook de manier om de laatste update te ontvangen kan verbeterd worden anno 2021.
Service 2.0 niet echt wat ik verwacht....
- Ibanez
- 1st Gear member
Ga er maar van uit dat Service 2.0 enkele essentiële updates heeft die ertoe doen en men dan ook in de werkplaats standaard uitvoert, maar zeker ook updates die 'nice to have' zijn, maar niet noodzakelijk. Hetzelfde als de software op jouw laptop/tablet/smartphone. Een deel gebeurt automatisch en dan heb je nog de aanvullende updates die je desgewenst kunt installeren. Soms merk je een verschil, vaak niet...
En vergeet ook niet dat de marketingschoorsteen ook moet blijven roken bij Volvo. Ik durf de uitspraak wel aan dat een aanzienlijk deel van de updates die Volvo onder 2.0 schaart commercieel gezien erg interessant zijn, maar in het dagelijkse praktijk tijdens het rijden niet/nauwelijks merkbaar zijn...
Schijnbaar laat Volvo die keuze dus deels ook aan de rijder. Maar het gros kent het bestaan hiervan dus niet.
En vergeet ook niet dat de marketingschoorsteen ook moet blijven roken bij Volvo. Ik durf de uitspraak wel aan dat een aanzienlijk deel van de updates die Volvo onder 2.0 schaart commercieel gezien erg interessant zijn, maar in het dagelijkse praktijk tijdens het rijden niet/nauwelijks merkbaar zijn...
Schijnbaar laat Volvo die keuze dus deels ook aan de rijder. Maar het gros kent het bestaan hiervan dus niet.
S60 D3 Summum Geartronic - mijn vierde Volvo inmiddels.
S70 2.5 10v Exclusive-line Prins VSI (1998)
340 GL Special handgeschakeld (1990)
340 Special met het pientere pookje (1990)
S70 2.5 10v Exclusive-line Prins VSI (1998)
340 GL Special handgeschakeld (1990)
340 Special met het pientere pookje (1990)
- DB200
- 6th Gear member
Jij rijdt, net als ik, in een voor Volvo niet actueel model. Het is überhaupt een wonder dat ze hier nog software updates voor ontwikkelen. Als je auto doet wat hij moet doen dan zou ik mij er niet druk om maken. En zeker geen geld aan upgrades uitgeven want persoonlijk merk ik helemaal niets van de 2.0 service behalve dan dat het blok rustiger loopt door de nieuwe olie.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
-
- 3rd Gear member
Het is volkomen terecht dat je constateert dat ik in een niet huidig model Volvo rijd. En dat er nog updates voor zijn is een pluim voor het merk Volvo. En daar kan ik zeker over oordelen omdat bij mijn V60 PIH (en 99% van de PIH bezitters) het aircopomp debacle door hun op een bewonderenswaardige manier is/wordt opgelost.
Maar ik vindt het een beetje vreemd als je als bedrijf verkondigd bij een service beurt de laatste software te installeren dat dit dus niet het geval blijkt te zijn. Zeker als van de 10 open updates, er zeker 4 bij zitten die (direct of indirect) te maken hebben met veiligheidssystemen.
Geef dan aan dat er updates zijn (en waarom ze er zijn) en waarom deze niet standaard worden toegepast. Dan kan ik als berijder/eigenaar zelf bepalen of ik die update nodig acht. Nu wordt er niets over verteld. Oké, waarschijnlijk voor 3/4 van de bevolking is het goed zoals het nu gaat, maar de iets meer kritische of geïnteresseerde klant bedien je hier niet echt mee.
Maar ik vindt het een beetje vreemd als je als bedrijf verkondigd bij een service beurt de laatste software te installeren dat dit dus niet het geval blijkt te zijn. Zeker als van de 10 open updates, er zeker 4 bij zitten die (direct of indirect) te maken hebben met veiligheidssystemen.
Geef dan aan dat er updates zijn (en waarom ze er zijn) en waarom deze niet standaard worden toegepast. Dan kan ik als berijder/eigenaar zelf bepalen of ik die update nodig acht. Nu wordt er niets over verteld. Oké, waarschijnlijk voor 3/4 van de bevolking is het goed zoals het nu gaat, maar de iets meer kritische of geïnteresseerde klant bedien je hier niet echt mee.
- jalex_h
- 6th Gear member
Ik kan het alleen maar eens zijn met de vorige post.
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019
Huidig: XC60 Essential Fusion Red
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019
Huidig: XC60 Essential Fusion Red
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.