Willy.VdW schreef: ↑11.04.2021 - 19:02
Die 49cm is die dus met eengekoppelde caravan (ook elektrisch aangesloten) ?
PS: nog iemand iets van de topic-starter vernomen?
Hoi Willy nee hoor, is zonder aanhanger/caravan dus misschien maak ik m onnodig zorgen. Maar ja, ik stond verbaasd te kijken toen ik die huurbak aankoppelde een tijd geleden...
Ik vroeg ernaar omdat, wie weet, de auto wel slim genoeg is om de hoogte aan te passen
wanneer de stekker voor de signalen aangekoppeld is/wordt.
Volvo XC60 2018 T5 luchtvering met vaste Volvo trekhaak. Gemeten zonder aanhanger, hoogte midden kogel 44,5 cm.
Voor onze oude caravan was dat wat aan de hoge kant (denk wat doorgezakte vering), met onze nieuwe caravan prima.
FritsieV70 schreef: ↑11.04.2021 - 13:27
Nou, ik zal 'm zo nog eens even opmeten. Vrouwlief is aan het werk, ik ga nog even lekker een stukje toeren
Tja, ik meet toch echt 49 cm tot bovenkant kogel, ongeacht de rijmodus. Zal dan dus zo'n 47 cm tot midden kogel zijn schat ik zo.
Mijn idee was altijd dat de luchtvering de auto altijd op dezelfde hoogte houdt (per rijmodus uiteraard) ongeacht de belasting. Maar misschien zie ik dat verkeerd...
Het lijkt me dat mijn trekhaak knap hoog zit, is daar nog iets aan te doen?
Meet ook eens in de powerstand (modus). En hier ben ik dus mee bezig met Volvo NL
Willy.VdW schreef: ↑11.04.2021 - 19:02
Die 49cm is die dus met eengekoppelde caravan (ook elektrisch aangesloten) ?
PS: nog iemand iets van de topic-starter vernomen?
Hoi Willy nee hoor, is zonder aanhanger/caravan dus misschien maak ik m onnodig zorgen. Maar ja, ik stond verbaasd te kijken toen ik die huurbak aankoppelde een tijd geleden...
Ik vroeg ernaar omdat, wie weet, de auto wel slim genoeg is om de hoogte aan te passen
wanneer de stekker voor de signalen aangekoppeld is/wordt.
Je zou denken dat Volvo hier over had nagedacht. ...... Op het moment dat je de stekker er in steekt, weet de auto namelijk dat er iets achter hangt. Dus zou de luchtvering ook automatisch in de laagste stand gezet kunnen worden.....
FritsieV70 schreef: ↑12.04.2021 - 13:20
Hoi Willy nee hoor, is zonder aanhanger/caravan dus misschien maak ik m onnodig zorgen. Maar ja, ik stond verbaasd te kijken toen ik die huurbak aankoppelde een tijd geleden...
Ik vroeg ernaar omdat, wie weet, de auto wel slim genoeg is om de hoogte aan te passen
wanneer de stekker voor de signalen aangekoppeld is/wordt.
Je zou denken dat Volvo hier over had nagedacht. ...... Op het moment dat je de stekker er in steekt, weet de auto namelijk dat er iets achter hangt. Dus zou de luchtvering ook automatisch in de laagste stand gezet kunnen worden.....
Kan ook een fietsenrek zijn, kofferbakdeksel kan je overigens ook gewoon van binnen uit automatisch openen met de stekker in het stopcontact van de trekhaak....
NielsPHEV schreef: ↑13.04.2021 - 12:21
Kan ook een fietsenrek zijn, kofferbakdeksel kan je overigens ook gewoon van binnen uit automatisch openen met de stekker in het stopcontact van de trekhaak....
Oja, die had ik ff vergeten Dus BLIS gaat ook uit met een fietsenrek er op. Mmmmm
Bliss schakelt inderdaad uit als je een fietsenrek op de trekhaak zet
Kan ook niet anders want het rek heeft net als veel aanhangers een 7 polige stekker. Dus geen mogelijkheid om het verschil te zien
Maar eer komt een hele duidelijke oranje waarschueing op het dashboard die pas weggaat als je hem handmatig cancelt. Dus eigenlijk heel netjes
Pilot assist schakelt ook uit. Die moet je altijd zelf inschakelen en komt dan met de boodschap “ Niet beschikbaar”
XC 60 R AWD Polestar my 2018 ,passion red XC 90 3.2 summum my 2007 V70 2.5 T 2008 (lease)
Audi TT roadster 2012
MG MGB roadster 1969
Lancia Flavia coupé iniezione 1966
SAAB 93B tweetakt 1957
Als ik het goed heb doet de achter camera het nog wel,
En ook adaptive cruise control.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
AlexV70 schreef: ↑12.04.2021 - 19:55
Meet ook eens in de powerstand (modus). En hier ben ik dus mee bezig met Volvo NL
En...al een reactie van Volvo NL gehoord?
Ben echt benieuwd, over ruim een week ga ik de caravan ophalen uit de stalling, weekje later gaat 'ie naar de camping.
Ik heb nogmaals de handleiding door zitten spitten, maar ik zie nergens de mogelijkheid om de voertuighoogte zelf in te stellen, alleen de keuze voor rijmodus waarbij de auto dan zelf de beste hoogte kiest.
Ligt misschien aan mijn modeljaar (2016)?
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Ik heb ook mijn wegklapbare originele trekhaak op de XC90 met luchtvering gemeten. Het hart van de kogel zit in de laagste stand van de luchtvering bij stilstand (dus met de knopjes in de kofferbak max laten zakken) op 44 cm. Dat is al 1 cm hoger dan wettelijk toegestaan. In deze stand kun je echter niet rijden. In de stand Dynamic staat de luchtvering in de laagste rijdbare stand en dan zit het hart van de kogel op 48 cm en op de standaard wagenhoogte op 50 cm.
Voor een enkel assige aanhangwagen (of caravan) is dat niet zo'n probleem maar voor een tandemasser of tri-asser wel aangezien de kogeldruk behoorlijk kan toenemen.
Voor Diesel01
Blis en PA worden pas uitgeschakeld op het moment dat je via de stekker van aanhanger of fietsdrager contact maakt met het elektrisch systeem van de auto
Die stekker sluit alleen een stel lampen aan, het standaard systeem daarvoor is oeroud.
Er is dus geen enkele mogelijkheid voor de auto om onderscheid te maken tussen een fietsdrager of een aanhanger.
Bij een aanhanger is het logisch dat die systemen worden uitgeschakeld, hij zit in het “ zichtveld “ van de Blis sensors en afhankelijk van gewicht en belading verandert het rijgedrag van de auto.
Voor die twinny speelt dat niet, maar de auto kan dat dus niet detecteren.
XC 60 R AWD Polestar my 2018 ,passion red XC 90 3.2 summum my 2007 V70 2.5 T 2008 (lease)
Audi TT roadster 2012
MG MGB roadster 1969
Lancia Flavia coupé iniezione 1966
SAAB 93B tweetakt 1957
Opa Bert schreef: ↑22.04.2021 - 23:14
Voor Diesel01
Blis en PA worden pas uitgeschakeld op het moment dat je via de stekker van aanhanger of fietsdrager contact maakt met het elektrisch systeem van de auto
Die stekker sluit alleen een stel lampen aan, het standaard systeem daarvoor is oeroud.
Er is dus geen enkele mogelijkheid voor de auto om onderscheid te maken tussen een fietsdrager of een aanhanger.
Bij een aanhanger is het logisch dat die systemen worden uitgeschakeld, hij zit in het “ zichtveld “ van de Blis sensors en afhankelijk van gewicht en belading verandert het rijgedrag van de auto.
Voor die twinny speelt dat niet, maar de auto kan dat dus niet detecteren.
Vorig jaar met fietsen achterop naar Freiburg gereden vanaf Assen, dat doe ik dan gewoon met 130 en dan is het idd jammer dat je geen PA kunt gebruiken maar alleen acc.
@Alex hoe bevalt de T8 op jouw woon/werk reis, we wonen en werken op dezelfde afstand en ben benieuwd hoe de T8 bevalt.
Excuus voor het off topic.
pimsam schreef: ↑22.04.2021 - 22:55
Ik heb ook mijn wegklapbare originele trekhaak op de XC90 met luchtvering gemeten. Het hart van de kogel zit in de laagste stand van de luchtvering bij stilstand (dus met de knopjes in de kofferbak max laten zakken) op 44 cm. Dat is al 1 cm hoger dan wettelijk toegestaan. In deze stand kun je echter niet rijden. In de stand Dynamic staat de luchtvering in de laagste rijdbare stand en dan zit het hart van de kogel op 48 cm en op de standaard wagenhoogte op 50 cm.
Voor een enkel assige aanhangwagen (of caravan) is dat niet zo'n probleem maar voor een tandemasser of tri-asser wel aangezien de kogeldruk behoorlijk kan toenemen.
Ik ben ook benieuwd naar de reacties van Volvo.
Sow, da's zo te zien nog hoger dan in mijn geval...ik ben benieuwd of de auto nog zakt als er een (zware) caravan aan de haak hangt. In de handleidingen kan ik er niets bijzonders over vinden anders dat er staat dat de auto zelf de juiste hoogte in iedere situatie (rijmodus en snelheid) bepaalt.
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL