katalysator onder 740 uit '89

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Bosshardt
1st Gear member

beste lezer,

Maakt het bij een 740 uit '89 uit dat de katalysator kapot gebrand is? Heeft dat invloed op hoe de motor loopt? Ik hoor dat er een lambda sonde meet vlak voor de katalysator (dus niet erin) en dat het bij dit oudere type dus geen invloed heeft op de signalen naar de computer toe.
Iemand anders zei weer: Er gaan door de niet werkende katalysator verkeerde signalen naar de computer en daardoor kan er iets mis gaan.

Er is net een nieuwe gebruikte luchtmassameter in gezet en meteen daarna was er op benzine geplof in de motor/uitlaat. Nu, na een tijdje rijden, niet meer lijkt het. Op LPG heb ik nog niet geprobeerd.
De foutcodes die de auto eerst gaf zijn verdwenen: uitslag 1-1-1.

Moet ik me nog zorgen maken om die katalyator, of is dat alleen bij nieuwere types een probleem?? Dank voor de reactie,
Rogier
Fat Rat
5th Gear member

Dacht dat je over het algemeen redelijk zonder problemen een kat eronder vandaan kan halen...
Is volgens mij op jou wagen ook nog niet verplicht, pas vanaf '92 ofzo. Dus mogelijk kan je een stuk pijp zonder kat eronder gooien als je moet vervangen.
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
V480-S60
Geartronic member

Fat Rat schreef:Dacht dat je over het algemeen redelijk zonder problemen een kat eronder vandaan kan halen...
Is volgens mij op jou wagen ook nog niet verplicht, pas vanaf '92 ofzo. Dus mogelijk kan je een stuk pijp zonder kat eronder gooien als je moet vervangen.
Helaas incorrect antwoord.
In principe staat op de papieren van een 740 uit 1989 een emissiecode.
In dit geval (gezien lambdasonde) is dat U9.
Dat betekent dat er een katalysator onder dient te zitten.

Geen kat bij APK is dan ook onherroepelijk APK-afkeur.

Staat die U9 niet op je papieren. Dan hoeft er geen kat onder te zitten.

Vanaf medio 90-er jaren is de katalysator overigens voor alle auto's verplicht geworden.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Bosshardt
1st Gear member

Onder mijn 740 U9 zit nog een kat en ik was van plan hem er, leeg gebrand en wel, onder te laten zitten. Daar kwam hij de afgelopen jaren me door de apk. kennelijk niet heel belangrijk geweest voor de meting van de uitlaatgassen. Niet vervangen voor een stuk pijp. Waar het me om gaat is of er doordat hij niet meer werkt er in de motor iets fout gaat misschien. Of hij van de lambdasonde signalen krijgt waardoor hij anders/slechter gaat lopen.

Maar als die die sonde niet IN de kapotte kat meet maar ERVOOR zou het dan geen probleem zijn? Ik hoorde dat de nieuwere types IN de kat meten, en dat de kat het dus goed moet doen, maar dat de mijne misschien nog ERVOOR meet en de kat dus niet van invloed was op het goed/schoon/enz. draaien van de motor. Dat de plof in de motor of uitlaat (nadat ik er net een nieuwe luchtmassameter in had gezet) niet door de kapotte kat wordt veroorzaakt.

Dat zou ik graag bevestigd hebben.
Dank jullie wel.
Fat Rat
5th Gear member

nou lijkt mij dan dat het wel of niet werken van de kat geen invloed moet hebben. als er voor de kat gemeten wordt kan de computer van de auto nooit weten of er wel of geen kat zit en wat daar eventueel de uitwerking van op de uitlaatgassen zou moeten zijn.

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Bosshardt
1st Gear member

Fat Rat schreef:nou lijkt mij dan dat het wel of niet werken van de kat geen invloed moet hebben. als er voor de kat gemeten wordt kan de computer van de auto nooit weten of er wel of geen kat zit en wat daar eventueel de uitwerking van op de uitlaatgassen zou moeten zijn.
Dank je. Dacht ik ook. Maar ik wist (of liever gezegd: weet) niet zeker of onder de 740 van mijn type en jaar nou inderdaad VOOR de kat wordt gemeten of niet.

Verder blijft dan de vraag voor mij waar de plof in de motor/uitlaat vandaan kwam die er in zat. Dat moet dan een andere oorzaak hebben en ik weet niet welke. Ik hoop niet dat de plof in de inlaat zit en het draadje in de luchtmassameter weer stuk blaast. Het lijkt erop dat dat is gebeurd de vorige keer.
Als de kat geen invloed heeft op hoe de motor draait moet er iets anders zijn.. Of de motor moest 'wennen' aan de nieuwe LMM en dat ie wat zuiniger afgesteld is.

Weet jij er iets van?

Toevoeging op 4 februari:
Ik krijg in mijn auto de foutcode 2-3-2 (adaptieve lambdaregeling stationair boven- of ondergrens). Op lpg loopt hij schokkerig. Hij is pas een stuk armer afgesteld, omdat hij veel te rijk stond. Kan het zijn dat hij nu te arm is afgesteld? De uitleg bij de code is dat de lambdaregeling wel meer of minder brandstof bij wil spuiten, maar dat niet kan vanwege mogelijk slecht werkende injectoren of valse lucht. Het schokkerig rijden en stationair laag in de toeren doet zich echter alleen voor als ik op lpg rij, dus ik vermoed dat ie gewoon te weinig lpg krijgt (niet via injectie).

Kan je dat bevestigen of een andere verklaring geven?

Bedankt!
Fat Rat
5th Gear member

Ik weet wat dat betreft niks zeker, maar jij zegt dat het meetpunt voor de kat ligt. Logisch gezien lijkt mij dat de aan of afweizgheid van de kat niks uitmaakt.
Zou dan best kunnen dat ie te weinig brandstof krijgt. Moet je het gaspedaal naar verhouding erg diep intrappen of valt dat mee?

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Michel740Turbo
5th Gear member
Contacteer:

Bij oudere auto's wordt naar mijn weten meestal voor de kat gemeten. Alleen bij de veel jongere modelen word voor en na de kat gemeten.

Opzich maakt het niet zo veel uit dat je kat stuk is alleen heb je dan kans dat de steen omslaat en dan vestopt je uitlaat zeg maar.
Je kan je kat wel leeg maken want een viergasmeting wordt gedaan na '91 echter zou ik dan wel even voortijdig een co meting doen zodat je dan met de apk een kat kan regelen.

btw je verteld niet of je op bezine of gasrijd want je hebt het hier over de backfires die idd wat schaden kunne veroorzaken. dit komt vaak voor bij oudegas of slecht afgestelde gassystemen.
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
sombroek
Starter

mijn 740 2.3u9 1991 heeft een meting voor de kat. De kat is leeggehaald (tijdelijk) en vervangen voor een nieuwe voor de apk. geen gevolgen gehad voor motormanagement. Het leek wel alsof ik meer power had dan zonder kat.

Zelf nu de code 2 2 2 bij stekker 2. Wat betekent die code?
v700r
5th Gear member

Bij mij staat er K6 op het kentekenbewijs maar de katalisator is nergens meer te bekennen. Geen problemen bij de apk en hij gaat als de brandweer.
Groeten van Frans.
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”