Op nat wegdek spinnen de banden van mijn V70 (140pk benzine) nogal snel door. Een beetje vreemd, want de auto heeft toch DSTC ?
Ik ben bij de dealer geweest en na een proefrit is geconstateerd dat dit een normaal verschijnsel is. Ter illustratie is een service manual er bij gehaald, waarin staat dat de Traction Control (TC) pas ingrijpt als er een bepaald snelheidsverschil is tussen het linker en rechter voorwiel. Ze kunnen dus wel allebei tegelijk doorslippen. Nu heb ik ook even gekeken in de handleiding en daarin staat inderdaad dat DSTC uit 3 delen bestaat: TC (een soort electronisch sperdifferentieel, dat kan dus kloppen), SC (Skid control - tegen doorslippen) en een soort ESP tegen uitbreken.
Volgens mij werkt die SC dus niet. Of is dit toch normaal ?
Hebben andere mensen hier ervaring mee ?
Mij lijkt dat je met een D5 (400nm!) nog veel meer problemen moet hebben dan met de 220nm van mijn motor...
Overigens: in een bocht werkt het systeem uitstekend.
Werking DSTC
- Blackstone
- 2nd Gear member
Ik heb hier ook last van. De volvo monteur gaf aan dat de sensor van de ABS / remsensor defect is (is opgemeten en wordt in een foutcode weergegeven), en dat dit euvel vaker voorkomt bij volvo. Dure vervanging. hij gaf aan ongeveer 125 euro
- V70ORD5
- 4th Gear member
Ik heb er persoonlijk geen last van ( D5 400Nm) maar heb er dan ook een nieuwe set winterbanden onder liggen en ik ben geen Niki Lauda bij de stoplichten. (wel rap maar niet als een gek er vandoor)Volvolof schreef:
Hebben andere mensen hier ervaring mee ?
Mij lijkt dat je met een D5 (400nm!) nog veel meer problemen moet hebben dan met de 220nm van mijn motor...
XC60 T8 2024
V40 D3 Nordic+ Luxury Pano 2018 V60 T3 Geartronic Polar+ Business edition 2018 Audi A3 1.4 TFSI 2013 Volvo V70 D5 185PK ED-II 2005
V40 D3 Nordic+ Luxury Pano 2018 V60 T3 Geartronic Polar+ Business edition 2018 Audi A3 1.4 TFSI 2013 Volvo V70 D5 185PK ED-II 2005
- Jan W
- 2nd Gear member
Is een normaal verschijnsel. Vooral bij stevig gemotoriseerde voorwielaandrijvers. Ik heb er zo nu-en-dan ook wel last van -vooral op nat wegdek bij het wegtrekken. En dat ondanks nagelnieuwe Conti's TS810 winterbanden. Eigenlijk zou voor mijn V70 de AWD-optie een betere zijn (maar da's iets om op te letten bij de koop van de volgende zal ik maar zeggen).
De "R"-modellen hebben dan ook niets voor niets AWD!
In de gevallen die jij noemt blijft bij mij het controlelampje haast continue branden en duurt het eventjes voordat de auto ècht in gang komt (....en trekt dan wel zowat àlles er uit, maar dat terzijde).
In elk geval is dan duidelijk dat de electronica kennelijk goed aan 't werk is en de computer van het systeem overuren maakt.
En je bent met die naar tractie zoekende voorwielen natuurlijk wat eerder aan een nieuw setje banden toe -helaas.....
Greetz,
Jan W
De "R"-modellen hebben dan ook niets voor niets AWD!
In de gevallen die jij noemt blijft bij mij het controlelampje haast continue branden en duurt het eventjes voordat de auto ècht in gang komt (....en trekt dan wel zowat àlles er uit, maar dat terzijde).
In elk geval is dan duidelijk dat de electronica kennelijk goed aan 't werk is en de computer van het systeem overuren maakt.
En je bent met die naar tractie zoekende voorwielen natuurlijk wat eerder aan een nieuw setje banden toe -helaas.....
Greetz,
Jan W
V 70 T5 in Silver met Offblack Select.
Voorzien van Estate-, Comfort- en Elegance-line.
Verder 's zomers op 17' Almathea, maar 's winters op 16' staal...
Voorzien van Estate-, Comfort- en Elegance-line.
Verder 's zomers op 17' Almathea, maar 's winters op 16' staal...
- T5Fred
- 3rd Gear member
Ook bij mij willen de wielen slippen maar houdt de electronica het tegen. De DSTC maakt dan overuren wat te zien is aan het brandende lampje op het dash.
De TC kijkt ook naar de snelheid van je achterwielen en zou dus bij een of twee slippende wielen gewoon aan het werk moeten.
De TC kijkt ook naar de snelheid van je achterwielen en zou dus bij een of twee slippende wielen gewoon aan het werk moeten.
V70-T5, 2001
XC90-V8, 2006 (mj2005), Executive, 20"; 265/45-20.
XC90-V8, 2006 (mj2005), Executive, 20"; 265/45-20.