D3 5 cilinder diesel 2012 heeft al een tijdje het volgende probleempje. Na uitschakelen van motor laat hij een tijdje een zware bromtoon horen onder motorkap. Het komt vanaf de achterkant van de motor nabij de accupakket. Daar zit een soort van relais wat iets van het vacuüm lijkt aan te sturen. Er zit een steker met 2 draden op en 2 dunne slangetjes. Na uitschakelen van de motor zingt de bromtoon een tijdje door en zakt dan weg. Soms is het sterker aanwezig, soms nauwelijks aanwezig. Het lijkt iets te regelen in het vacuüm circuit.
Weet iemand wat dat ding precies doet.? En hoe het heet ?
Ik heb mogelijk een samenhangend probleem. Als ik in 6 versnelling bij ongeveer 100 km het gas plank trap reageert de motor soms haperend alsof een automaat overschakelt.
Het geheel lijkt op een vacuüm lek waardoor de turbo niet helemaal goed zijn werk doet omdat ie iets tekort komt.
Verbruik lijkt laatst ook wat meer.
Ben dus op zoek naar een lekje in vacuüm en zoek in de richting van dat soort realisten.
Iemand ervaring hiermee?
Zware bromtoon achterzijde 2 liter diesel 2012 Relais vacuüm..
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40391
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Mods break
Corrian, 1x plaatsen is voldoende en we hebben dit bericht verplaatst naar het juiste board
Corrian, 1x plaatsen is voldoende en we hebben dit bericht verplaatst naar het juiste board
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1428
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Hallo Ben, kun je aangeven waar het nu staat? Ik kan het niet ergens anders vinden.
Groet,
Frits
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 09.06.2019 - 21:23
- Locatie: Brabant
Gezien het feit dat het stil blijft op het forum zelf maar weer op onderzoek gegaan. Na demontage a.d.h.v. onderdeelnummer 31293964 uitgevogeld dat het de drukomvormer van de turbolader is.
Als deze dus mechanisch zijn beste tijd heeft gehad maar electrisch nog werkt komt deze niet met uitlezen naar boven.
Het volgende kunnen googlen m.b.t. de verschijnselen die optreden als deze pressure switch niet optimaal functioneert:
- Meestal stotterend en/of onregelmatig lopen, slecht en/of onregelmatig trekken, inhouden bij gas geven etc. (pas op: dergelijke verschijnselen kunnen zich ook voordoen bij een slecht werkende luchtmassameter (lmm));
- Af en toe wordt een dipje in trekkracht bij een bepaald toerental gemeld, wat na vervanging van de pressure switch verdwenen is;
- Noodloop, als de pressure switch , naar 'mening' van de ECU, onvoldoende functioneert.
De pressure switch? is gewoon een klep, als die niet meer 100% opent of sluit kan het zijn dat hij nog wel iets doet maar niet nauwkeurig genoeg. En dan kan de spoel best nog wel goed zijn, maar de klep kan mechanisch versleten zijn.
Gezien het duidelijk was dat de afsluiting niet goed meer functioneerde bij RIMA in Druten een andere gehaald.
Monteren stelt niets voor, 2 schroefjes, 2 slangetjes en een vervelende steker ( plat schroevendraaiertje in onderste gat naar buiten drukken)
Herrie weg, stotteren bij fel accelereren weg.
Als deze dus mechanisch zijn beste tijd heeft gehad maar electrisch nog werkt komt deze niet met uitlezen naar boven.
Het volgende kunnen googlen m.b.t. de verschijnselen die optreden als deze pressure switch niet optimaal functioneert:
- Meestal stotterend en/of onregelmatig lopen, slecht en/of onregelmatig trekken, inhouden bij gas geven etc. (pas op: dergelijke verschijnselen kunnen zich ook voordoen bij een slecht werkende luchtmassameter (lmm));
- Af en toe wordt een dipje in trekkracht bij een bepaald toerental gemeld, wat na vervanging van de pressure switch verdwenen is;
- Noodloop, als de pressure switch , naar 'mening' van de ECU, onvoldoende functioneert.
De pressure switch? is gewoon een klep, als die niet meer 100% opent of sluit kan het zijn dat hij nog wel iets doet maar niet nauwkeurig genoeg. En dan kan de spoel best nog wel goed zijn, maar de klep kan mechanisch versleten zijn.
Gezien het duidelijk was dat de afsluiting niet goed meer functioneerde bij RIMA in Druten een andere gehaald.
Monteren stelt niets voor, 2 schroefjes, 2 slangetjes en een vervelende steker ( plat schroevendraaiertje in onderste gat naar buiten drukken)
Herrie weg, stotteren bij fel accelereren weg.
XC70 D3 2.0 5-cilinder 2012
XC 60 D4 2014 4-cilinder
XC 60 D3. 2010 5-cilinder
XC 60 D4 2014 4-cilinder
XC 60 D3. 2010 5-cilinder
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
Bedankt voor het posten van de oplossing, handig om te weten als eveneens D3 rijder!
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999