Inmiddels al een tijdje bezig om het geluid bij sturen naar rechts aan de linker voorkant weg te krijgen. Zoals in de titel vermeld is het een soort slag in de wiel zoals het voelt. Soms tussen de 80 en 90 km/u bij rechtuit rijden ook een trilling, waarneembaar via gaspedaal.
Bij de Volvo specialist geweest, verdachte waren de banden. Aangezien dit oude en mn te brede banden waren heb ik ze alle 4 vervangen voor Continental, laten balanceren en uitlijnen.
Ik heb de remmen op temperatuur gemeten na een eind 100 km/u gereden te hebben en vrijwel niet geremd te hebben. Remmen voor zijn gelijk vwb temperatuur rond de 28 graden, achter 10 graden warmer ook gelijk aan beide zijden.
Als ik het geluid hoor bij constante snelheid maakt het geen verschil of ik versnel of vertraag. ook wisselen van versnelling (automaat) of in vrijloop heeft geen effect.
Als ik scherpe bochten stuur op lage snelheid geen klik geluiden oid.
Mijn conclusie zou zijn dat het het lager linksvoor is. Gisteren bij de garage geweest voor een terugroepactie op de veiligheidsriem. Topservice daar, wil je hem even op de brug dan kijken we hem even na. Daar ook het wiel rond gedraaid met de hand op de vering. Dan voel je wel wat. Vlgs de monteur kon het ook de versnellingsbak zijn. Vervolgens 1 monteur met stethoscoop op de bak en de ander draaien. Conclusie was dat dit toch uit de bak kwam. Op dat moment had ik de banden nog niet vervangen en leken ook daar de banden de oorzaak.
Alles bij elkaar verdenk ik nu toch het lager. Hebben jullie nog aanbevelingen?
Mocht het het lager zijn, ik zie overal op internet hoe je heel gemakkelijk een lager vervangt tot my 07, maar nergens MY08 en verder. Ook in Vida vind ik niet de instructie hoe te vervangen (maar dat is daar ook ingewikkeld zoeken...). Iemand een idee, het lijkt mij geperst (is dit zelf te vervangen)?
Sturen naar rechts, gevoel van slag in band aan linkerzijde
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Is geperst, ongelofelijke kutklus als je geen zware geweldsmiddelen hebt. 

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 08.09.2010 - 21:48
Dan toch de volgende vraag, inmidels heb ik het merendeel gedemonteerd en sta ik (bijna) op het punt om met een wiellager trek set het lager er uit te trekken.
Ik krijg op dit moment niet de abs sensor verwijderd, boutje ging makkelijk sensor zelf is geen beweging in te krijgen. Durf ook niet heel veel kracht te zetten met al dat plastic. Nu maar in de wd 40 gezet.
Ik zie videos waar ze hem er in laten zitten.
Hebben jullie advies hoe de sensor er wel uit te krijgen, of is het niet nodig en kan het prima terwijl hij er nog in zit?
Ik krijg op dit moment niet de abs sensor verwijderd, boutje ging makkelijk sensor zelf is geen beweging in te krijgen. Durf ook niet heel veel kracht te zetten met al dat plastic. Nu maar in de wd 40 gezet.
Ik zie videos waar ze hem er in laten zitten.
Hebben jullie advies hoe de sensor er wel uit te krijgen, of is het niet nodig en kan het prima terwijl hij er nog in zit?
Volvo V70 2.5T Kinetic 2007
Volvo XC90 D5 Executive 2008
Volvo S80 2.9 1999
Volvo XC90 D5 Executive 2008
Volvo S80 2.9 1999
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 08.09.2010 - 21:48
Om het verhaal af te ronden; lager is vervangen. Hiervoor is idd een flinke hefboom nodig om het lager er uit te draaien. Remschijf bleek ook een stukje van de buitenste rand te missen… Dus meteen nieuwe schijven en blokken gemonteerd. Geluid is nu compleet verdwenen.
Volvo V70 2.5T Kinetic 2007
Volvo XC90 D5 Executive 2008
Volvo S80 2.9 1999
Volvo XC90 D5 Executive 2008
Volvo S80 2.9 1999
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1911
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Fijn dat het probleem weg is en dank voor de feedback.
Wel ‘jammer’ dat je nu nog niet helemaal zeker weet of het lager of misschien de remschijf en/of de remblokken het probleem waren.
Beiden draaien continue en bij dezelfde snelheid ed.
Maar top dat ie weer lekker rijdt, dat is het belangrijkste!
Gr. Edwin.
Wel ‘jammer’ dat je nu nog niet helemaal zeker weet of het lager of misschien de remschijf en/of de remblokken het probleem waren.
Beiden draaien continue en bij dezelfde snelheid ed.
Maar top dat ie weer lekker rijdt, dat is het belangrijkste!
Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1428
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Hoeveel kilometer gaat een wiellager mee bij normaal gebruik?
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t