Voor degene die zijn oude DIM nog wil vervangen voor een TFT DIM, hierbij een overzicht van de vereiste stappen. Een dergelijke [how-to] met uitleg op een rijte was nog niet gepost, er is wel al een discussie topic geweest.
Eerder discussie topic: Analoge display om te wisselen voor TFT display
viewtopic.php?t=72742
Mijn bevindingen zijn gebaseerd op de retrofit in mijn eigen Volvo V60 2013.
Alles wat ik schrijf is ter illustratie als voorbeeld. Alles wat jij doet is natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid.
Veel plezier en succes!
Henk


Belangrijk, VDASH CEM unlock
Deze retrofit is alleen mogelijk als je gebruik gaat maken van VDASH Lite (gratis).
Concreet betekent dat je enkele uren nodig hebt om VDASH de PIN code van je CEM te laten zoeken.
Pas na de CEM unlock kan je met VDASH allerlei instellingen wijzigen in je CEM. Dit is vereist om de VDASH TFT DIM Retrofit Wizard (indicatie ~155 EUR) te kunnen starten en voltooien.
wesbite: https://d5t5.com/article/vdash-volvo-diagnostic
wiki: https://d5t5.com/wiki/tft-retrofit/article-tft-retrofit
VDASH is geen officiële Volvo software. VDASH is ontwikkeld door D5T5 team.
Bekende issues na retrofit
Sensus cars (S60/V60 MY11-MY13, S80, V/XC70III, XC60 - MY12-MY13)
--> Eco/Power indicators may not work depending on MY and the engine type. MY11 en MY12 hebben hier waarschijnlijk last van.
MY13 - benzine - geen issue.
--> Service interval can be reset thru VDASH, not thru any other diagnostic software
De Dealer kan de service interval ook niet meer resetten via VIDA. Wat ze bij iedere beurt uiteraard willen doen. Kortom dat moet je zelf doen voordat je de auto wegbrengt of erna.
--> Sfeerverlichting (DRL) bij vergrendelen en ontgrendelen werkt niet meer.
Na Retrofit enkel via Approach-me knop op je sleutel - zoals de handleiding ook beschrijft.
Gereedschap
-Volvo Dice voor communicatie via de OBD poort.
-Minimaal 12A acculader om de CEM unlock te kunnen doen, zonder dat de stroom uitvalt.
-Laptop Windows 7, 8 of 10 met .NET framework 4.x
-Stabiele internetverbinding (voor meerdere uren).
-VDASH 2.0 (https://www.d5t5.com)
-Plastic auto bekledinghevelset
-Torx 20, 25
Onderdeel TFT DIM
source: D5T5.com - any used or new TFT DIM from car S/V60, XC60, S80II, XC/V70III model year 2014 - 2017
Je kan een TFT DIM bestellen uit een S60 of V60, ze passen allemaal. Echter kijk wel goed naar de variant voor automatische of handmatige versnellingsbak.
Op onderdelenlijn zal je ontdekken dat de prijzen nogal uiteenlopen. Ik concludeerde dat de S60 TFT DIMs soms ietwat goedkoper zijn.
Je moet rekeninghouden met kosten van 150 tot 300 EUR.
De informatie op diverse fora loopt uiteen, maar VDASH kan iedere TFT DIM herprogrammeren. Nog eens 155 EUR. Je moet dus totaal rekeninghouden met ongeveer 300-450 EUR. Ik was klaar voor 288,70

Materiaal
2x Posi-Tap Mini of 2x UB2A Scotchlok by 3M of solderen om een draadverbinding te maken achter je OBD poort.
MY11, MY12 en MY13 moeten de CANbus high-speed nog aansluiten. Daarvoor is bedrading nodig.
source: D5T5.com - Twisted pair wire (1m) 2 pcs. Volvo original repair terminal (P/N 30656697) or 2 used terminals from white DIM Volvo connector (all Volvo cars MY05 and up have it)
Voorbereidingen - CEM unlock
Verwijder Zekering 29 (claxon) onder de motorkap
Sluit de acculader aan op de auto.
Sluit je Volvo DiCe aan.
Zet de auto in contactstand II (3 sec start-knop ingedrukt houden met de sleutel in het contact).
Start VDASH. Wacht totdat de DiCe is gedetecteerd.
Start de CEM unlock wizard.
Controleer of de acculader zijn werk doet.
--> Dit proces duurt meerdere uren. Je kan in VDASH stoppen en het proces op een later tijdstip hervatten.
--> Mogelijk heb je problemen dat de wizard steeds na enkele minuten stopt. i) check je internetverbinding ii) Vervang de USB kabel van je DiCE.
Voltooid. Je kan VDASH nu gebruiken voor CEM configuraties en de TFT Retrofit Wizard.
Zekering F29 (claxon) terugplaatsen
Software- VDASH TFT DIM wizard
Communicatie en foutmeldingen
In principe heb je geen foutmeldingen.
Het is belangrijk dat zowel de CEM als de oude DIM vrij zijn van problemen. Als er al communicatieproblemen op de CAN bus of met de modules zijn is het verstandig die eerst te verhelpen.
VDASH Opwaarderen Saldo
VDASH vraagt voor veel CEM configuraties een standaard bedrag van 40 EUR ex. BTW. Het is misschien handig om te weten dat bij meerdere configuraties tegelijk het tarief iets gunstiger kan uitvallen.
Je betaalt via PayPal aan VolvoTune, zij handelen de BTW verrekening af. VDASH credit is binnen enkele seconden na de PayPal transactie bijgewerkt en beschikbaar.
Je kan meerdere wijzigingen toevoegen aan de bestellijst/order. Via het Geld Icoon in je orderlijst kan je de benodigde credits zien.
VDASH TFT DIM wizard
130,00 EUR ex BTW.
Start VDASH - Car Configuration Wizard.
Kies TFT Retrofit Wizard.
step4--> Check oude DIM is bereikbaar.
step4--> Check back-up van oude DIM is gemaakt. Uitvoeren back-up
step5--> Montage
Montage - DIM demontage
--> Schakel de auto uit of verwijder de massa van de accu. Volvo VIDA adviseert bij vervangen DIM enkel contact [0].
--> Tip Je nieuwe DIM heeft wat krassen? Gebruik Commandant M5 of ander polijstmiddel om dit voorzichtig weg te poetsen. Het glas is ook los verkrijgbaar als vervangend onderdeel - of gebruik het glas uit je oude DIM.
demontage
-Zet je stuur in een positie zo laag mogelijk en zo ver mogelijk richting de stoel.
-Verwijder de 2 Torx schroeven boven
-Wip de plastic cover voor de DIM los
-Verwijder de 2 Torx schroeven onderin de hoeken van de DIM
-Gebruik een plastic hevel om bovenin de DIM los te nemen.
-Ontkoppel de stekker van je oude DIM
Montage - aansluiten CANbus bedrading
Gebruik alleen de juiste wire-terminals die je hebt besteld of uit een donor-auto hebt.
Gebruik Posi-Tap Minis om aan te sluiten op je CANbus. Zo heb ik dat gedaan, die zijn wat minder definitief dan de ScotchBlocks die D5T5 gebruikt.
Het gaat om een draadverbinding met de highspeed CANbus. In principe kan je die overal aanleggen. D5T5 adviseer achter je OBD poort, omdat je daar het gemakkelijst bij kan komen.
-Demonteer de OBD poort (torx)
-Zoek pin 6 [Blauw-Zwart]
-Plaats het eerste gedeelte van je Posi-Tap Mini. Controleer goed of je door de draad gaat.
-Zoek pin 14 [Groen-Zwart]
-Plaats het eerste gedeelte van je Posi-Tap Mini. Controleer goed of je door de draad gaat.
controleer de lengte
-Pak je wireterminals. Controleer hoeveel draad je nodig hebt.
-Soldeer eventueel extra draadlengte aan je wire-terminals
plaats in stekker
Gebruik een kleine schroevendraaier om aan de zijkant, via het blauwe-plusje, de terminal-lock te ontgrendelen. Hierna kan je de wire-terminals gemakkelijker erin duwen.
Kijk goed hoe je ze moet plaatsen, neem de bestaande wire-terminals als voorbeeld.
Druk de juiste wire-terminal in DIM Pin7# [officieel Blauw-Zwart]
Druk de juiste wire-terminal in DIM Pin6# [officieel Groen-Zwart]
Plaats de blauwe vergrendeling weer op de plaats.
Draai / twist de twee kabels tot aan de OBD poort.
Bevestig de bedrading aan je Posi-Taps.
Controleer nogmaals of je de juiste posities aan elkaar hebt verbonden. Herstel indien nodig.
Plaats je TFT DIM terug
auto weer op contact
-Sluit je Dice weer aan en start VDASH opnieuw.
-Start de TFT Retrofit Wizard opnieuw.
--> TFT DIM wordt gezocht op de CANbus. Mislukt? Je bedrading is niet goed.
--> TFT DIM wordt aangemeld in je CEM.
-VDASH gaat nu de instellingen wegschrijven. De CEM herstart meerdere keren.
-VDASH is klaar.
Controleer de werking van je TFT DIM.
Note: Brandstofmeter toont in het begin mogelijk de verkeerde waarde.
Note: Kilometerstand wordt opnieuw weggeschreven in de DIM.
Note: Taal kan je nog wijzigen via DIM icoon/blok in VDASH.
OBD stekker weer monteren
Monteer de OBD poort weer vast met torx.
Schroef de DIM weer vast.
Plaats de interieurdelen weer terug.
VDASH Shift Indicator - Handgeschakeld
40,00 EUR ex BTW.
Start VDASH - Car Configuration Wizard.
Via Advanced Settings kies je het menu > Gearbox Shift Indicator te configureren naar Enabled. Hiermee werken de LED indicatoren rechts van de DIM - en proberen ze vooral je in een zo hoog mogelijke versnelling te laten rijden

VDASH R-Design thema
Start VDASH - Car Configuration Wizard.
Via Advanced Settings kies je het menu > Advanced TFT DIM Settings het R-Design thema te activeren (gratis).
Klaar!
Doe een testrit. Controleer alle functies. Zoals CruiseControl en deuren open/sluiten.
Tips, vragen en opmerkingen zijn welkom.
Succes ermee!
source: D5T5.com
source: Swedespeed Forums