Niet vloeiend tot stilstand komen
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 03.10.2018 - 20:47
Ik rij nu al een aantal maanden met mijn nieuwe V60 B3 en wat mij opvalt dat deze niet altijd even vloeiend tot stilstand komt. Soms in het laatste stukje voel je een hik. Het kan zijn dat deze dan overschakel van benzine naar de hybrid motor? Het is niet altijd zo want want als ik stevig rem ervaar ik dat niet maar als is rustig tot stilstand kom in de meeste gevallen merk ik dat wel. Hebben andere B-motoren berijders(ters) deze zelfde ervaring?
Aankomend XC40 2025 B4 Aurora Silver, Black leder, blond hemeld Panoramadak, Adaptive Cruise Control, BLIS, Camera's rondom, trekhaak en nog wat opties.
Huidig: V60 B3 Inscription 2021, Fusion Red, Blond leder, Panoramadak, Scandinavian Line, Adaptive Cruise Control, BLIS, trekhaak en nog wat opties.
V60 T5 Momentum november 2018 - Birch Light Metalic, Lederen bekleding, Scandinavian Line, Adaptive Cruise Control, trekhaak en nog wat opties.
Huidig: V60 B3 Inscription 2021, Fusion Red, Blond leder, Panoramadak, Scandinavian Line, Adaptive Cruise Control, BLIS, trekhaak en nog wat opties.
V60 T5 Momentum november 2018 - Birch Light Metalic, Lederen bekleding, Scandinavian Line, Adaptive Cruise Control, trekhaak en nog wat opties.
- Ab S
- 4th Gear member
- Berichten: 997
- Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
- Locatie: Utrecht omgeving
..heb je de 'auto brake' (knop achter de parkeerrem) uit staan? Als die aanstaat kan je een schokje voelen bij wegrijden en tot stilstand komen.
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 03.10.2018 - 20:47
Klopt die staat standaard aan bij mij maar die treed toch pas in werking bij volledige stilstand mag ik aannemen en niet als deze "bijna" tot stilstand komt?!
Aankomend XC40 2025 B4 Aurora Silver, Black leder, blond hemeld Panoramadak, Adaptive Cruise Control, BLIS, Camera's rondom, trekhaak en nog wat opties.
Huidig: V60 B3 Inscription 2021, Fusion Red, Blond leder, Panoramadak, Scandinavian Line, Adaptive Cruise Control, BLIS, trekhaak en nog wat opties.
V60 T5 Momentum november 2018 - Birch Light Metalic, Lederen bekleding, Scandinavian Line, Adaptive Cruise Control, trekhaak en nog wat opties.
Huidig: V60 B3 Inscription 2021, Fusion Red, Blond leder, Panoramadak, Scandinavian Line, Adaptive Cruise Control, BLIS, trekhaak en nog wat opties.
V60 T5 Momentum november 2018 - Birch Light Metalic, Lederen bekleding, Scandinavian Line, Adaptive Cruise Control, trekhaak en nog wat opties.
- liquid_force
- 6th Gear member
- Berichten: 4695
- Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
- Locatie: Zürich
als je langzaam remt (zeker de laatste 10-20 mtr) kan het zijn dat het start-stop system de motor al uitzet doordat de remdruk verminderd. beter is het om eerst langzaam te remmen en dan meer druk uit te oefenen op het laatste deel.
- Mickyman
- 4th Gear member
- Berichten: 798
- Lid geworden op: 05.09.2011 - 19:37
ik herken dit ook, heel irritant je voelt de bak gewoon bokkig terugschakelen in de laatste 50 meter voor stilstand, ik wilde dit melden bij de dealer, maar blijkbaar komt dit dus meer voor 

Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
- jhcd
- 1st Gear member
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 16.05.2021 - 21:46
Ik heb precies hetzelfde, het voelt een beetje alsof de remschijven krom zijn of dat de remblokken scheef zijn afgesleten. Maar de auto is splinternieuw, dus het moet haast wel het terugschakelen van de automaat zijn.
Volvo S60 T6 Recharge AWD Ultimate Dark (2024) Thunder Grey
- Mickyman
- 4th Gear member
- Berichten: 798
- Lid geworden op: 05.09.2011 - 19:37
dat kun je makkelijk proberen door in de eco af te remmen, of hem in de vrij te zetten, als je het dan niet voelt zit het in de bak
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6280
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Heeft dit niets te maken het het regeneratief remmen? Met een PIH heb je het effect dat als je zachtjes remt je alleen regeneratief remt (je remblokken werken dan niet). Of hij daarbij ook schokt weet ik niet ik ben er na 150K km's mogelijk al te veel aan gewend of heb ik mijn gedrag er op aangepast zoals liquid_force al schrijft. Als er meer mensen last van hebben klinkt het mijn niet als een defect maar meer als een product eigenschap (wat mogelijk nog wel verder te verbeteren is, zie de discussie hier over de lawaaiige ventilatoren van de XC40 PIH).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Mickyman
- 4th Gear member
- Berichten: 798
- Lid geworden op: 05.09.2011 - 19:37
Product eigenschappen heb ik vaak genoeg gehoord bij VAG in het verledenGouwe schreef: ↑10.06.2021 - 08:29 Heeft dit niets te maken het het regeneratief remmen? Met een PIH heb je het effect dat als je zachtjes remt je alleen regeneratief remt (je remblokken werken dan niet). Of hij daarbij ook schokt weet ik niet ik ben er na 150K km's mogelijk al te veel aan gewend of heb ik mijn gedrag er op aangepast zoals liquid_force al schrijft. Als er meer mensen last van hebben klinkt het mijn niet als een defect maar meer als een product eigenschap (wat mogelijk nog wel verder te verbeteren is, zie de discussie hier over de lawaaiige ventilatoren van de XC40 PIH).

Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6280
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6280
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Sorry gaat iets fout met het quoten
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Mickyman
- 4th Gear member
- Berichten: 798
- Lid geworden op: 05.09.2011 - 19:37
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6280
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Ik heb geprobeerd aan te passen wat dus niet lukte, vandaar ook mijn verexcusering daarvoor en misschien lag dat wel helemaal niet aan mij, dus ik stoor me een beetje aan je toon (misschien door jou niet zo bedoeld), terwijl ik alleen maar probeer te helpen. Ik denk dat het nu wel duidelijk is dat jij niet hebt geschreven wat je niet hebt geschreven.
Ik reageerde op jou eerdere reactie waarin je o.a. aangaf dat je "zie je de toerenteller omhoog gaan" en "volgens mij heeft dit niets met het regeneratief remmen te maken om eerlijk te zijn".
Mijn reactie daarop was en is: Ik stelde alleen een vraag
en de opmerking over de toerenteller lees ik nu voor het eerst en die lijkt mij best relevant dus zou ik zeker ook even benoemen bij de dealer.
Ik hoop voor je/jullie dat e.e.a. goed wordt opgelost.
Ik reageerde op jou eerdere reactie waarin je o.a. aangaf dat je "zie je de toerenteller omhoog gaan" en "volgens mij heeft dit niets met het regeneratief remmen te maken om eerlijk te zijn".
Mijn reactie daarop was en is: Ik stelde alleen een vraag

Ik hoop voor je/jullie dat e.e.a. goed wordt opgelost.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 27.09.2020 - 13:04
Ik heb dit ook met de T5. Bloed irritant en daarom ook de auto brake uitgezet. De start-stop heeft er ook invloed op. Bij zowel start-stop als auto brake aan is het erg heftig. Wanneer ze beide uit staan heb ik er geen last van. Alleen start-stop valt het mee, maar toch niet zoals je zou mogen verwachten.
- Mickyman
- 4th Gear member
- Berichten: 798
- Lid geworden op: 05.09.2011 - 19:37
reactie was niet lullig bedoelt, dus de toon is door schrijven anders overgekomen dan bij spreken, sorry daarvoorGouwe schreef: ↑10.06.2021 - 17:05 Ik heb geprobeerd aan te passen wat dus niet lukte, vandaar ook mijn verexcusering daarvoor en misschien lag dat wel helemaal niet aan mij, dus ik stoor me een beetje aan je toon (misschien door jou niet zo bedoeld), terwijl ik alleen maar probeer te helpen. Ik denk dat het nu wel duidelijk is dat jij niet hebt geschreven wat je niet hebt geschreven.
Ik reageerde op jou eerdere reactie waarin je o.a. aangaf dat je "zie je de toerenteller omhoog gaan" en "volgens mij heeft dit niets met het regeneratief remmen te maken om eerlijk te zijn".
Mijn reactie daarop was en is: Ik stelde alleen een vraagen de opmerking over de toerenteller lees ik nu voor het eerst en die lijkt mij best relevant dus zou ik zeker ook even benoemen bij de dealer.
Ik hoop voor je/jullie dat e.e.a. goed wordt opgelost.

vandaag nog geprobeerd, het heeft niets met de autohold of startstop te maken, het is 100% de bak, bij afremmen en in de neutraal tikken is dit niet aanwezig, dus echt puur door terugschakelen van de bak
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
- Bart
- 8th Gear member
- Berichten: 12650
- Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
- Locatie: Nijmegen
Start-stop is het eerste dat ik uitzet nadat ik de auto heb gestart, vind het helemaal niets en kan me (alle huidige techniek ten spijt) nog steeds niet voorstellen dat vaker stoppen en starten goed is voor de techniek. Bij langer wachten (bv. bij een spoorwegovergang) schakel ik het af en toe wel in, maar dat zou ik het verleden ook gedaan hebben door de motor echt uit te zetten.Cloudie schreef: ↑10.06.2021 - 18:14 Ik heb dit ook met de T5. Bloed irritant en daarom ook de auto brake uitgezet. De start-stop heeft er ook invloed op. Bij zowel start-stop als auto brake aan is het erg heftig. Wanneer ze beide uit staan heb ik er geen last van. Alleen start-stop valt het mee, maar toch niet zoals je zou mogen verwachten.
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 03.10.2018 - 20:47
Ik had hier voor ook een T5 en daar ervaarde ik dit helemaal niet!Cloudie schreef: ↑10.06.2021 - 18:14 Ik heb dit ook met de T5. Bloed irritant en daarom ook de auto brake uitgezet. De start-stop heeft er ook invloed op. Bij zowel start-stop als auto brake aan is het erg heftig. Wanneer ze beide uit staan heb ik er geen last van. Alleen start-stop valt het mee, maar toch niet zoals je zou mogen verwachten.
Aankomend XC40 2025 B4 Aurora Silver, Black leder, blond hemeld Panoramadak, Adaptive Cruise Control, BLIS, Camera's rondom, trekhaak en nog wat opties.
Huidig: V60 B3 Inscription 2021, Fusion Red, Blond leder, Panoramadak, Scandinavian Line, Adaptive Cruise Control, BLIS, trekhaak en nog wat opties.
V60 T5 Momentum november 2018 - Birch Light Metalic, Lederen bekleding, Scandinavian Line, Adaptive Cruise Control, trekhaak en nog wat opties.
Huidig: V60 B3 Inscription 2021, Fusion Red, Blond leder, Panoramadak, Scandinavian Line, Adaptive Cruise Control, BLIS, trekhaak en nog wat opties.
V60 T5 Momentum november 2018 - Birch Light Metalic, Lederen bekleding, Scandinavian Line, Adaptive Cruise Control, trekhaak en nog wat opties.
- kawaman
- 5th Gear member
- Berichten: 1038
- Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
- Locatie: Apeldoorn
Voor dat de S60 T5 een paar weken geleden een beurt kreeg, was dit heel herkenbaar.
Ik gebruik de auto brake ook en Start / Stop is uitgeschakeld.
Na de beurt, waarbij motorregeling en versnellingsbak software is geüpdatet, is dit gedrag compleet verdwenen.
De bak schakelt geheel onmerkbaar terug, je ziet alleen aan de toerenteller dat er teruggeschakeld wordt, en je komt heel vloeiend tot stilstand.
Ik gebruik de auto brake ook en Start / Stop is uitgeschakeld.
Na de beurt, waarbij motorregeling en versnellingsbak software is geüpdatet, is dit gedrag compleet verdwenen.
De bak schakelt geheel onmerkbaar terug, je ziet alleen aan de toerenteller dat er teruggeschakeld wordt, en je komt heel vloeiend tot stilstand.
Erik
S60 T5 R-design
S60 T5 R-design
- Steven Volvo
- 3rd Gear member
- Berichten: 374
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 18:07
- Locatie: Utrecht
De startmotoren en omliggende onderdelen zijn hierop aangepast. De vorge V60 had er veel problemen mee heb ik wel gehoord.Bart schreef: ↑11.06.2021 - 09:20Start-stop is het eerste dat ik uitzet nadat ik de auto heb gestart, vind het helemaal niets en kan me (alle huidige techniek ten spijt) nog steeds niet voorstellen dat vaker stoppen en starten goed is voor de techniek. Bij langer wachten (bv. bij een spoorwegovergang) schakel ik het af en toe wel in, maar dat zou ik het verleden ook gedaan hebben door de motor echt uit te zetten.Cloudie schreef: ↑10.06.2021 - 18:14 Ik heb dit ook met de T5. Bloed irritant en daarom ook de auto brake uitgezet. De start-stop heeft er ook invloed op. Bij zowel start-stop als auto brake aan is het erg heftig. Wanneer ze beide uit staan heb ik er geen last van. Alleen start-stop valt het mee, maar toch niet zoals je zou mogen verwachten.
In het kader van minder CO2, snap ik niet dat het wordt uitgezet. Een ouderwetse gedachte. He, maar dat is mijn eigen mening.
V60 T6 MY25
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
- Bart
- 8th Gear member
- Berichten: 12650
- Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
- Locatie: Nijmegen
Ik geloof meteen dat onderdelen aangepast zijn, maar dat continu uitzetten en weer starten staat me gewoon tegen. Als je ergens lang(er) moet wachten is het prima de auto uit te zetten, maar hier gaat het zelfs over uitzetten en opnieuw starten bij afremmen voor een rotonde. Naast een schokkerig weggedrag lijkt mij het opnieuw starten juist op dat moment een CO2-uitstootboost te zijn...Steven Volvo schreef: ↑11.06.2021 - 13:35De startmotoren en omliggende onderdelen zijn hierop aangepast. De vorge V60 had er veel problemen mee heb ik wel gehoord.
In het kader van minder CO2, snap ik niet dat het wordt uitgezet. Een ouderwetse gedachte. He, maar dat is mijn eigen mening.
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
"I'll try being nicer if you try being smarter.."