Net gebeld met de plaatselijke Volvo garage want zag dat ze een aanbieding hadden op de polestar tuning. De tuning met korting kost 950euro, was een mooie korting vonden ze zelf .
Even kijken bij Ricca of obbetuning.
Nou, ze vonden 950euro echt een hele mooie prijs voor al dat moois wat je krijgt. Ondanks dat ik had aangegeven dat er meerdere andere dealers vaak een betere korting geven.
Ik ga denk ik de bak laten tunen bij Ricca en de motor bij Obbe, samen kom ik dan uit rond 700euro. Ricca geeft korting op de bak als je motor ook laat tunen maar dan kost het samen nog +-870euro. Ricca ligt om de hoek en voor Obbe moet ik een uurtje rijden wat helemaal geen straf is.
Wist niet dat Rica ook de bak kan tunen, interesting! De Polestar aanpassing heeft de bak zeker sneller gemaakt, maar in Polestar modus houdt ie de versnelling naar mijn smaak veel te lang vast. Lastig om er buiten de snelweg beetje normaal sportief mee te rijden.
Ik ben blij met de bakaanpassing van Rica. Bij een diesel en zelf gas geven hangt het toerental altijd net voor 2000 rpm waar het maximale koppel begint. Zodra je de cruise control aan zet gaat de automaat naar de hoogst mogelijke versnelling en hobbel je met 1200rpm voort.
We zitten nu in zuid Frankrijk waar de bak bultje op gewoon met 1200rpm voort zwoegt.
Ik zet hem dan in de stand Polestar waarna de bak direct 2 of 3 verzetten terug gaat en gewoon heerlijk bij de les is en altijd direct voldoende toeren heeft zonder te gaan zwoegen.
Het litertje olie die ik uit voorzorg heb meegenomen ligt onaangeroerd in de kofferbak.
Perfecte stand wanneer het wat stijgt en daalt.
Volgende week woensdag heb ik een afspraak bij de dealer met het gefluit, de monteur haalde ook al de balansas aan . Ze gaan met een stethoscoop luisteren. Met het verslag van de dealer ( als ze iets vinden ) ga ik naar de garage waar de bovag garantie nog loopt want volgens hun was alles in orde.
Je kunt (als via garage veel gedoe oplevert) ook eens informeren of Volvo geen coulance regeling heeft hiervoor, want volgens mij zit er gewoon een productiefout in de oude balansas module. Ben in elk geval erg blij met de reparatie; gefluit is helemaal weg nu. Met name als je met raam open rijdt groot verschil.
Ga ik zeker vragen maar de Volvo is niet altijd dealer onderhouden dus weet niet hoe ze hier mee omgaan. Ik heb ook een offerte gevraagd voor de werken als het de balansassen zijn.
Het gefluit is afkomstig van de balansassen zoals de monteur al aanhaalde. Met dit rapport van de dealer gebeld met de garage en het word hersteld onder garantie. Woensdag avond binnen brengen en dan kan ik de auto vrijdag ochtend weer ophalen.
Geen garantie van Volvo omdat de auto 4j oud is en niet dealer onderhouden de laatste 2 jaar. Ook de garage had nog informeert bij Volvo gezien de relatief jonge leeftijd en maar 55k km maar helaas.
Fijn in elk geval dat het onder garantie gefixt wordt want het is een dure grap. Maar onderdeel is niet voor niets vervangen door Volvo voor nieuwe versie...
Auto vandaag opgehaald. Het geluid is helemaal weg. Blij dat het gefixed is want het geluid irriteerde me best wel.
Ook de 60k km beurt laten doen, heeft nu 56k km. Ik laat de auto altijd zijn koud start doorlopen voordat ik vertrek. Merkte als het toerental zakte dat de motor begon te trillen en na een 10 tal seconden liep hij weer normaal. Bij de beurt zijn ook de bougies vervangen en de koud start verloopt weer normaal. Ik dacht dat het in die richting ging zijn want de BMW had hier ook last van en na wisselen van de bougies was het voorbij. Bobine wissel zou de volgende stap zijn geweest. De automaat olie is de volgende keer aan de beurt, zal wel rond de 75k km zijn.
Nu dat de motor technisch in orde is durf ik ook met een gerust hart de motor en bak te laten tunen.
De auto is zo al prachtig maar met exterieur stylingkit kan je zwarte accenten kiezen in de skirts ipv Chrome wat volgens mij een heel fraai uiterlijk zal geven aangezien de raamlijsten ook al zwart zijn
Mooi zo, opgelost gelukkig!
Nu weer fijn rijden zonder irritaties.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Maandag 30-5 ga ik de automaat laten tunen. Hopelijk worden de kleine irritatie punten dan verbeterd.
Banden zijn dan het volgende wat word aangepakt.
Het heeft wat langer geduurd omdat ik eerst in mezelf ( opleidingen ) heb geinvesteerd ivm onzekere tijden op het werk.
decorsa schreef: ↑17.05.2022 - 09:06
Maandag 30-5 ga ik de automaat laten tunen. Hopelijk worden de kleine irritatie punten dan verbeterd.
Banden zijn dan het volgende wat word aangepakt.
Het heeft wat langer geduurd omdat ik eerst in mezelf ( opleidingen ) heb geinvesteerd ivm onzekere tijden op het werk.
Heel slim! Kennis bijspijkeren is altijd goed .
Waar ga je de wagen laten tunen? Laat je alleen de automaat doen of de rest van het motormanagement?
Wat is je plan met de banden als ik vragen mag?
Succes nog even met wachten tot de 30e mei!
Volvo V90 Inscription Crystal White Pearl MY'17 T5 Polestar/Obbe Tuning