V70 start slecht, wat te doen....

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
malle pietje
2nd Gear member

De v70 2.5 td van mn vader start slecht met koude motor, de startmotor draait soms bijna 10 seconden rond voordat ie aanslaat. En als ie aanslaat, komt er een goeie blauwe walm uit de uitlaat (die overigens ook te zien is bij plank gas op de snelweg).

Waar kan het aan liggen en wat moeten we er aan doen?
Zelf denk ik aan
- accu
- gloeispiralen
- luchtfilter
- dieselfilter

Nu lijkt mij voor de handliggend dat het of de accu is of de gloeispiralen. Maar nu de vraag, hoe stel ik vast wat het is?

En kan iemand mn uitleggen wat precies de functie is van de gloeispiralen en hoe ik die moet vervangen (of waar ze zitten) bij een v70 2.5td uit 2000, oude type?
960 2.5l 24V 6cylinder ambassador 1994
v70 D5 2002 Black Sapphire automaat
malle pietje
2nd Gear member

Niemand?
Hans
8th Gear member
Contacteer:

Mijn eerste gedachte zou ook de gloeispiralen zijn.
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
ronald ce
2nd Gear member

brandstoffilter lekt aan de onderzijde.
1 richtingsklep in de brandstof leiding stuk.
of brandstof leidingen lekken,hierdoor trekt er lucht in het brandstoffilter als de wagen stil staat.

of is er pas een branstoffilter vervangen,en voor het monteren niet eerst opgevult met diesel.

bij volkswagen hebben ze vaak problemen dat als je een nieuw filter volstart de vervroeging van de brandstof die dan vast blijft zitten.
waardoor de motor of koud of warm niet goed start.

maar als ik je verhaal lees klinkt het alsof je brandstof systeem eerst ontlucht moet worden.

als er nog een handpompje opzit kun je eens proberen voor dat je start,
eerst op druk te pompen en dan pas te starten.

als hij dan wel in 1 x start moet je het zoeken in het brandstof systeem.
help dat niet dan in het elektra
Ludo
6th Gear member

van het 850forum:
Hm echt balen. Nieuwe lekkere zware accu erin maar bij koud weer nog steeds kl*te aan willen slaan.
En als een 850, S/V70 diesel koud slecht start of de eerste keer afslaat staat ALTIJD de pomp verkeerd (als de gloeibougies goed zijn).
Ff de gloeibougies en de dynamische pomptiming laten controleren.......
malle pietje
2nd Gear member

dank voor de tips! Ik weet inmiddels wat gloeibougies doen en hoe ze te controleren op juiste werking....Alleen nog even achterhalen waar ze zitten bij de v70.....
Guestuser

Een V70 diesel (evenals een 850 tdi) heeft een direct ingespoten dieselmotor en kan in principe bij niet te koud weer (zeker bij positieve temperaturen) perfect starten zonder voor te gloeien.

Dit in tegenstelling tot de 240 - 740 - 940 - 760 - 960, die zescilinder diesels zijn indirect ingespoten en moeten wel voorgloeien.

De accu zal het wellicht ook niet zijn, als die versleten is houdt die het geen 10 seconden vol.
malle pietje
2nd Gear member

Xantingo, heb je misschien nog suggesties waar de oorzaak misschien zou kunnen liggen?
Guestuser

Wat gebeurt er als je langer "voorgloeit"??
Bij Agnetha zijn accu, gloeispiralen, temperatuursensor, etc. goed, maar starten op basis van wel/geen voorgloeilampje resulteert bij een koude motor in precies hetzelfde.

Oplossing bij haar: 5 seconden langer voorgloeien.
malle pietje
2nd Gear member

Dat durf ik niet te zeggen, morgen weet ik daar mee over. Is dat overigens wel te verklaren, dat je 5 seconden langer moet voorgloeien?
Guestuser

malle pietje schreef:Xantingo, heb je misschien nog suggesties waar de oorzaak misschien zou kunnen liggen?
Ik zou het eerder gaan zoeken in de brandstoftoevoer. Misschien zit er ergens een miniscuul gaatje in een of andere toevoerleiding waardoor de brandstof terugloopt. De brandstofpomp moet dan bij het starten telkens de leidingen eerst vullen alvorens de motor kan aanslaan.
Je kan dit controleren door voor het starten 1 injector een beetje los te draaien. Normaal gezien moet die meteen bij het aanslaan van de startmotor een beetje brandstof beginnen geven. Wanneer dit niet het geval is, en de brandstof pas na x seconden te voorschijn komt (net voordat de motor aanslaat), reken dan maar op bovenstaand scenario.

Over de blauwe rook: dit wijst op olieverbruik. Wanneer je te lang moet doorstarten zou het kunnen dat er een zeer kleine hoeveelheid olie in de verbrandingsruimte achterblijft, die meteen ontbrandt wanneer de motor aanslaat. Daar zou ik me geen zorgen over maken.

Op de autosnelweg zie je waarschijnlijk eerder zwarte rook, niet abnormaal voor een 850 - V70 tdi. Dit komt doordat de motor op dat ogenblik (waarschijnlijk bij het optrekken of versnellen) een niet optimale lucht/brandstof verhouding te slikken krijgt (teveel brandstof tegenover te weinig lucht). Luchtfilter vervangen kan al helpen, maar wanneer het verbruik redelijk blijft en de prestaties goed zijn: geen zorgen maken.
malle pietje
2nd Gear member

top, dank je! Ik ga er eens even naar kijken!
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”